Ett år är det sedan leveranserna började, och planen var att leverera betydligt mer under 2024, om jag inte minns fel talades det om runt 250 000 enheter.
Med tanke på att det påstods finnas över 2 miljoner reservationer så är det anmärkningsvärt att väntelistan redan är tom.
Frågan är om internationella reservationer är inräknade?
Det skulle kunna förklara varför de inte har någon "riktig" kö nu.
När Tesla öppnade kön så sa man $39k per unit. Nu kostar den 80k och är inte lönsam för Tesla ännu.
Det finns ju dessutom gott om Teslainvesterare till och med i Sverige som beställt flertalet CT och skulle använde dem som taxi…
Ett år är det sedan leveranserna började, och planen var att leverera betydligt mer under 2024, om jag inte minns fel talades det om runt 250 000 enheter.
Med tanke på att det påstods finnas över 2 miljoner reservationer så är det anmärkningsvärt att väntelistan redan är tom.
Frågan är om internationella reservationer är inräknade?
Det skulle kunna förklara varför de inte har någon "riktig" kö nu.
Om pickupens hemland är mättad med 30 000 CT så har jag väldigt svårt att se att övriga världen skulle ta mer än 30 000 bilar så länge priset är som det är nu.
Ingen aning vad den skulle hamna på här men närmare 1,5 miljoner, skulle såklart säljas några men jag tror det är begränsat. Den klarar inte reglerna för att slippa moms som hantverkarbil heller, så även den marknaden som många RAM m.m. finns på blir nog obefintlig.
Den är före sin tid, Svensson är kvar i diesel träsket
Nja, vissa delar är väl före sin tid tex steer-by-wire men design och rostfritt utförande lär knappast bli mainstream i framtiden heller.
O sedan är det väl medelamerikanen snarare fast i ”dirt cheap gas”-träsket. Diesel kör ingen på ”over there”.
Den är före sin tid, Svensson är kvar i diesel träsket
Svensson? Den säljs ju inte ens i sverige. Tror inte det är så mycket el vs. ICE faktiskt. Den har en jävligt kontroversiell design. Tesla skulle gjort en vanlig pickup baserad på 3/Y istället. Det hade gått betydligt bättre. Dom kunde gjort cybertruck också. Lite som model Y vs. model X.
Ett känt talessätt är väl "kunden har alltid fel", eller hur går det?
Cybertruck-produkten är så långt in i framtiden att man inte ens kan få den med vanlig filhållningsassistent:
Beslutet att inte stödja AP lär inte sälja fler.
Iofs är det väl rätt sannolikt (typ 100%) att funktionalitet motsvarande dagens AP längre fram kommer att inkluderas i form av en mjukvarubegränsad FSD, och att detta bara är en ”stop gap”-åtgärd tills dess att den möjligheten är på plats.
Det finns ju ingen som helst poäng för Tesla att vidareutveckla den föråldrade AP-stacken med CT-specifik kod.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ett känt talessätt är väl "kunden har alltid fel", eller hur går det?
Cybertruck-produkten är så långt in i framtiden att man inte ens kan få den med vanlig filhållningsassistent:
Beslutet att inte stödja AP lär inte sälja fler.
Iofs är det väl rätt sannolikt (typ 100%) att funktionalitet motsvarande dagens AP längre fram kommer att inkluderas i form av en mjukvarubegränsad FSD, och att detta bara är en ”stop gap”-åtgärd tills dess att den möjligheten är på plats.
Det finns ju ingen som helst poäng för Tesla att vidareutveckla den föråldrade AP-stacken med CT-specifik kod.
/fth
Ja absolut, men det här är inte i nuläget en teknisk förändring utan det ändrar kunderbjudandet. För de som inte vill ha "låtsasautonomi" med automatiska filbyten så finns det inget erbjudande från Tesla tills vidare för dessa ägare.
Har varit i USA i ca 24h nu och hunnit se 3 st CT. Alla hade tydliga spår av rost. Är inte imponerad av dem alls.
Flygrost enligt de som vet vad de pratar om. Rostfri plåt rostar inte. Och det går inte att förhindra att fritt järn fastnar, likt på vanlig lack.
Visst, vanligast är väl flygrost speciellt om det bara är små fläckar.
Däremot stämmer det inte att ”rostfritt stål” inte rostar. Alla rostfritt stål ”rostar” eller mer korrekt korroderar, det är bara frågan om hur jävlig miljö de tål innan det händer, det finns ju massa olika kvaliteter.
För applikationen bil så är kanske vägsalt och fågelskit det som är värst. Det är osannolikt att man får problem typ genomrostning i första taget men estetiska problem som fläckar får man säkert räkna med.
Jag har lyckats få rostfria bestick att rosta genom att låta dem ligga halvblött i diskhon med matrester på. Var dock Ikeas billiga bestick.
Har varit i USA i ca 24h nu och hunnit se 3 st CT. Alla hade tydliga spår av rost. Är inte imponerad av dem alls.
Flygrost enligt de som vet vad de pratar om. Rostfri plåt rostar inte. Och det går inte att förhindra att fritt järn fastnar, likt på vanlig lack.
Visst, vanligast är väl flygrost speciellt om det bara är små fläckar.
Däremot stämmer det inte att ”rostfritt stål” inte rostar. Alla rostfritt stål ”rostar” eller mer korrekt korroderar, det är bara frågan om hur jävlig miljö de tål innan det händer, det finns ju massa olika kvaliteter.
För applikationen bil så är kanske vägsalt och fågelskit det som är värst. Det är osannolikt att man får problem typ genomrostning i första taget men estetiska problem som fläckar får man säkert räkna med.
Jag har lyckats få rostfria bestick att rosta genom att låta dem ligga halvblött i diskhon med matrester på. Var dock Ikeas billiga bestick.
Har varit i USA i ca 24h nu och hunnit se 3 st CT. Alla hade tydliga spår av rost. Är inte imponerad av dem alls.
Flygrost enligt de som vet vad de pratar om. Rostfri plåt rostar inte. Och det går inte att förhindra att fritt järn fastnar, likt på vanlig lack.
Visst, vanligast är väl flygrost speciellt om det bara är små fläckar.
Däremot stämmer det inte att ”rostfritt stål” inte rostar. Alla rostfritt stål ”rostar” eller mer korrekt korroderar, det är bara frågan om hur jävlig miljö de tål innan det händer, det finns ju massa olika kvaliteter.
För applikationen bil så är kanske vägsalt och fågelskit det som är värst. Det är osannolikt att man får problem typ genomrostning i första taget men estetiska problem som fläckar får man säkert räkna med.
Jag har lyckats få rostfria bestick att rosta genom att låta dem ligga halvblött i diskhon med matrester på. Var dock Ikeas billiga bestick.
Ett tips är att inte stoppa ner ngt av titan i en för blöt diskho. Det gillar inte besticken från Ikea…
Det här var för några år sedan. Antingen så ingick inte galvanisk korrosion i gymnasieskolans Kemi A, eller så hade jag glömt bort det…