Pling/plång
Moderator: Redaktion
Pling/plång
Har precis hämtat min nya Juniper och kört 40 mil. Underbar bil, haft 3 Modell S och sist en Mercedes eqs580. Dock väldigt irriterande varningsljud. Både när frugan körde på vanlig crusekontroll på mindre väg (kustvägen Halmstad-Falkenberg) och när jag kör, alltid på Autopilot (väntar förtvivlat på FSD). Det plingar men kommer inte upp någon info på skärmen. Vägen helt utan hinder. Jag har lusläst info. och ringt Tesla som bara säger att det är ett varningssystem som inte går att sänka eller koppla bort. Hjälp!
Re: Pling/plång
Hastighetsvarningen? Tryck på hastighetsskylten på skärmen så mutear det.
Har för mig det är nån annan varning också som går att slå av i menyerna.
Har för mig det är nån annan varning också som går att slå av i menyerna.
Standard är väl att den också plingar vid varje ändring av skyltade hastighet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Kommer det inte upp någon varning/meddelande alls?lejon1 skrev: ↑08 maj 2025 16:06Har precis hämtat min nya Juniper och kört 40 mil. Underbar bil, haft 3 Modell S och sist en Mercedes eqs580. Dock väldigt irriterande varningsljud. Både när frugan körde på vanlig crusekontroll på mindre väg (kustvägen Halmstad-Falkenberg) och när jag kör, alltid på Autopilot (väntar förtvivlat på FSD). Det plingar men kommer inte upp någon info på skärmen. Vägen helt utan hinder. Jag har lusläst info. och ringt Tesla som bara säger att det är ett varningssystem som inte går att sänka eller koppla bort. Hjälp!
Då känns det ju som något är fel.... Det enda jag kommer på som plingar utan att visa något fel är när man aktiverar/avaktivera AP eller farthållare och det brukar man ju märka
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det låter som hastighetsvarningen (som är ett EU-krav, alla nya bilar har det). Teslas implementation varnar om man kör 2kmh över det som bilen påstår är skyltad hastighet under 4-5 sekunder eller något liknande. Om du kör på farthållaren kommer den sänka hastigheten efter hastighetsskyltarna, inte före. Inbromsningen tar så pass lång tid att varningen triggas.
Hade programmerarna varit lite klipska hade de förstås sett till ändra så att farthållaren bromsar in före skyltarna så dessa passeras i rätt hastighet, alternativt att skyltarna passeras så att önskad hastighet nås precis innan varningen skulle börja plinga. Men så klipska har de inte varit, så det som händer är alltså att bilen varnar för sin egen farthållare.
Du stänger av varningen genom att peta på hastighetsskylten på skärmen, den som har en liten högtalare i nedre vänstra hörnet. Den slår på sig igen när du kliver ur bilen (EU-krav). Alternativt kan du ha varningen på och själv sänka farten med ratthjulet innan skyltarna kommer.
Hade programmerarna varit lite klipska hade de förstås sett till ändra så att farthållaren bromsar in före skyltarna så dessa passeras i rätt hastighet, alternativt att skyltarna passeras så att önskad hastighet nås precis innan varningen skulle börja plinga. Men så klipska har de inte varit, så det som händer är alltså att bilen varnar för sin egen farthållare.
Du stänger av varningen genom att peta på hastighetsskylten på skärmen, den som har en liten högtalare i nedre vänstra hörnet. Den slår på sig igen när du kliver ur bilen (EU-krav). Alternativt kan du ha varningen på och själv sänka farten med ratthjulet innan skyltarna kommer.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Eller köpa en Commander för 1600 kr och slippa stänga av denna funktion varje gång du kliver in i bilen.
+ Att du kan ändra / förbättra 60 andra funktioner i din Tesla
+ Att du kan ändra / förbättra 60 andra funktioner i din Tesla
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3 P 2019 / S Pläd 2023 / Y Juniper 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Laddkabel
3 P 2019 / S Pläd 2023 / Y Juniper 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /