Det vore intressant att se en laddkurva. Min Model Y maxar på 250 kW, men det handlar om sekunder. Snitteffekten är vanligen 100 kW.Hertsh skrev: ↑06 maj 2025 19:36Enligt Copilot kan den ladda med 250kw laddeffekt vid v4. Begränsningen är 400v tekniken, men den ska kunna ta emot de Amp som v4 levererar vid 400v.VilkenElbilBlirDet skrev:Får nog anta att det går sakta där i jämförelse, tills motsatsen har bevisats.mikebike skrev: ↑06 maj 2025 12:55Undrar hur fort den laddar på 400V (Tesla) snabbladdare?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑06 maj 2025 12:40Är från i höstas, kan ha varit en testbil, men går inte verifiera att det faktiskt var en 7X.
Återstår att se, men det är Copilots svar iaf.
Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Zeekr 7X
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kolla info tre svar upp. Kan bilen hantera 250kw+ på 800v kan den alldeles säkert hantera 250kw under en längre stund på v4.
Glad för att jag sålt min Tesla
-
- elbilist
Det finns inga bilar idag med 800v system som har en omvandlare som kan utnyttja hela Teslas kapacitet på V3-4.
Bäst hittills utan konkurrens är Lucid som använder en väldigt smart och unik booster i bakmotorn för att lyfta spänningen så det matchar batteripacket.
Då plockar de ut 225kw typ mellan 5-80% med en helt platt kurva.
Andra märken kör direkt genom motorn eller splittar batteripacket och når då ca 130kw vad jag sett som bäst.
Att Zeeker skulle ha något ess i rockärmen som de hittills inte stolt berättat om ser jag som väldigt osannolikt.
De skulle definitivt delat detta om då var fallet.
För de flesta är det ändå ingen dealbreaker för det finns hur många 800v laddare som helst att välja på i Europa.
Här har du länk till laddkurvor för de bilar som OutOfSpec testat. Vad gäller Zeekr så är det 75 kWh batteriet som gäller här. Jag la in Tesla Model Y Performance och Long Range som jämförelse. Dock var ju detta inte en produktionsbil men den borde ge lite hint om hur kurvan ser ut. De använde också en riktigt snabb laddare under testet. Länk till sidan: https://outofspecstudios.com/charging
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Imponerande laddkurva. Och det är tydligt hur Tesla gått från att vara ledande med hästlängder till att bli passerade med hästlängder. De har inte lyckats höja laddprestandan på ett antal år.Baeckman skrev: ↑06 maj 2025 23:11Här har du länk till laddkurvor för de bilar som OutOfSpec testat. Vad gäller Zeekr så är det 75 kWh batteriet som gäller här. Jag la in Tesla Model Y Performance och Long Range som jämförelse. Dock var ju detta inte en produktionsbil men den borde ge lite hint om hur kurvan ser ut. De använde också en riktigt snabb laddare under testet. Länk till sidan: https://outofspecstudios.com/charging
Skärmbild 2025-05-06 230411.png
- mikebike
- Teslaägare
Fast det är vid 800V laddare. Jag menade hur laddkurvan ser ut på SuC.Baeckman skrev: ↑06 maj 2025 23:11Här har du länk till laddkurvor för de bilar som OutOfSpec testat. Vad gäller Zeekr så är det 75 kWh batteriet som gäller här. Jag la in Tesla Model Y Performance och Long Range som jämförelse. Dock var ju detta inte en produktionsbil men den borde ge lite hint om hur kurvan ser ut. De använde också en riktigt snabb laddare under testet. Länk till sidan: https://outofspecstudios.com/charging
Skärmbild 2025-05-06 230411.png
Det räcker med 200 kW om den kan hålla det mellan 10 och 80%.
Det skulle ändå vara dubbelt så snabbt som min Tesla.
Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
- mikebike
- Teslaägare
Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Prisskillnaden mellan SuC och andra laddare har jag inte koll på. När jag beställde min bil kostade SuC 2,5 kr/kWh OKQ8 50kW 5 kr/kWh och Ionity 11 kr/kWh.
Jag brukar ladda på SuC i Dorotea. Nu finns en InCharge strax bredvid, men den är också på 400V, liksom den i Borgafjäll, så hur bilen laddar på 400V snabbladdare är fortfarande relevant.
Fler än vilka då? OKQ8 är nog störst i Sverige just nu. De har drygt 180 stationer runt om i landet. CircleK har runt 120 platser enligt chargefinder. Tesla har 110 typ någonting enligt deras egna webbsida. Vattenfall ett 90-tal platser osv. Recharge har jag inte kollat men ser ju ut att var klart över 100 platser iaf. Jag skulle tro att Teslas superchargernätverk är det fjärde största nätverket i Sverige. Sen kan det ju naturligtvis skilja med vad som passar sina vanliga resor. Håller man dessutom till uppe i norrland så spelar det kanske större roll.mikebike skrev: ↑07 maj 2025 08:40Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.
Prisskillnaden mellan SuC och andra laddare har jag inte koll på. När jag beställde min bil kostade SuC 2,5 kr/kWh OKQ8 50kW 5 kr/kWh och Ionity 11 kr/kWh.
Jag brukar ladda på SuC i Dorotea. Nu finns en InCharge strax bredvid, men den är också på 400V, liksom den i Borgafjäll, så hur bilen laddar på 400V snabbladdare är fortfarande relevant.
Antal uttag per station brukar inte vara problem förutom vid sportlov osv enligt min erfarenhet.
Priset är nog fortfarande billigare hos Tesla, speciellt om man betalar medlemskapet och eller krediter. Priset är långt ifrån 2.50 dock och Ionity har aldrig kostat 11 kronor vad jag vet (kanske via plugsurfing eller liknande). Teslas priser ändras ju en del men ligger väl på runt 4 kronor med medlemskap samt 5 kronor utan medlemskap. Personligen kommer jag välja ett Ionity-abb i sommar då jag drar på europaresa för att komma ner i pris. Ionity ligger då från 3.5 till 4 kronor per kWh.
Som Tesla-ägare verkar man inte bry sig så mycket om övriga laddnätverk. Många tror fortfarande att superchargernätverket är överlägset. Visst det är väldigt bekvämt med automatisk start av laddning och det spelar ju naturligtvis in. Plug and Charge eller Autocharge är samma funktion och finns ju på andra laddoperatörer. Då får man den uppskattade "bara att koppla in" funktionen och man behöver inte använda appar.
- A76
- Teslaägare
Ni som beställt, vad har ni fått för leveransdatum? Har ni lyckats få vilket regnummer det blir så det får att kolla runt efter försäkring?
Fick 25/6 som levdatum.
Fick 25/6 som levdatum.
Ptjaa, tror Du skulle tänka om med 7X. Detta får jag fram via ABRP, då skulle jag ersätta Tesla i Söderhamn med Recharge vid Preem, de har 4 st 400kW och en 300kW vid sin anläggning. Eviny vid andra stoppet i Ramsele har 350kW. Om det nu är hit Ni brukar åkamikebike skrev: ↑07 maj 2025 08:40Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- mikebike
- Teslaägare
Att komma fram med 20% funkar inte om man skall tillbringa en vecka i skogen.roffe_s skrev: ↑10 maj 2025 10:01Ptjaa, tror Du skulle tänka om med 7X. Detta får jag fram via ABRP, då skulle jag ersätta Tesla i Söderhamn med Recharge vid Preem, de har 4 st 400kW och en 300kW vid sin anläggning. Eviny vid andra stoppet i Ramsele har 350kW. Om det nu är hit Ni brukar åkamikebike skrev: ↑07 maj 2025 08:40Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
IMG_0222.png
Jag brukar ladda fullt i Dorotea och då har jag typ 10% när jag är åter i Dorotea 5 dagar senare.
Numera finns det en snabbladdare i Borgafjäll dock..
Om det inte finns någon anledning till att ladda på SuC om man inte kör Tesla undrar jag varför var tredje bil vid SuC är icke-Tesla?
Nu står jag på en SuC där det står på skärmen att det finns 4 lediga laddare, men det är fel. Det finns en (1) ledig eftersom 3 är blockerade av "fel" bilar.
Vi den enda lediga laddaren försökte en Porsche ladda, men kabeln räckte inte.
EDIT. Nu laddar Porschen.

Jag förstår det, men förutsatte Du hade växelströmsladdare i Borga… Ptja, stannar Du lite extra i Ramsele kommer Du utan bekymmer fram med mer än 50%.mikebike skrev: ↑10 maj 2025 10:46Att komma fram med 20% funkar inte om man skall tillbringa en vecka i skogen.roffe_s skrev: ↑10 maj 2025 10:01Ptjaa, tror Du skulle tänka om med 7X. Detta får jag fram via ABRP, då skulle jag ersätta Tesla i Söderhamn med Recharge vid Preem, de har 4 st 400kW och en 300kW vid sin anläggning. Eviny vid andra stoppet i Ramsele har 350kW. Om det nu är hit Ni brukar åkamikebike skrev: ↑07 maj 2025 08:40Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
IMG_0222.png
Jag brukar ladda fullt i Dorotea och då har jag typ 10% när jag är åter i Dorotea 5 dagar senare.
Om det inte finns någon anledning till att ladda på SuC om man inte kör Tesla undrar jag varför var tredje bil vid SuC är icke-Tesla?
Nu står jag på en SuC där det står på skärmen att det finns 4 lediga laddare, men det är fel. Det finns en (1) ledig eftersom 3 är blockerade av "fel" bilar.
EDIT. Nu laddar Porschen.![]()
20250510_104456.jpg
SuC är ju onekligen billiga och de står även på min priolista i ABRP, dock tillsammans även med andra. Men visst - med en 7X skulle jag definitivt ändra min prio till 800V. Det gäller att vara lösningsorienterad

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Jag har en bil som laddar 240kW på 800V-laddare och 100kW på Tesla. Teslas laddare är perfekt för matstopp. På 800V känns det stressigt om man inte ”bara” ska ladda och gå på toa. Har fått gå ut mitt i maten och flytta bilen flera gånger. Så därför kanske du ser mig där ibland.roffe_s skrev: ↑10 maj 2025 11:33Jag förstår det, men förutsatte Du hade växelströmsladdare i Borga… Ptja, stannar Du lite extra i Ramsele kommer Du utan bekymmer fram med mer än 50%.mikebike skrev: ↑10 maj 2025 10:46Att komma fram med 20% funkar inte om man skall tillbringa en vecka i skogen.roffe_s skrev: ↑10 maj 2025 10:01Ptjaa, tror Du skulle tänka om med 7X. Detta får jag fram via ABRP, då skulle jag ersätta Tesla i Söderhamn med Recharge vid Preem, de har 4 st 400kW och en 300kW vid sin anläggning. Eviny vid andra stoppet i Ramsele har 350kW. Om det nu är hit Ni brukar åkamikebike skrev: ↑07 maj 2025 08:40Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
IMG_0222.png
20250510_104456.jpg
SuC är ju onekligen billiga och de står även på min priolista i ABRP, dock tillsammans även med andra. Men visst - med en 7X skulle jag definitivt ändra min prio till 800V. Det gäller att vara lösningsorienterad![]()

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
- A76
- Teslaägare
Spännande!
Har du provkört?
- mikebike
- Teslaägare
Jag kollade med numret från bilen som Teknikens Värld provkörde:
DBW03U
Billigare än Tesla MY LR i alla fall.
Ja, personligen och efter tämligen många elbilsmil är nog även jag rätt obrydd numera. Ström får man ju liksom ändå och fem minuter mer eller mindre är ju egentligen egaltDanneLKPG skrev: ↑10 maj 2025 13:38Jag har en bil som laddar 240kW på 800V-laddare och 100kW på Tesla. Teslas laddare är perfekt för matstopp. På 800V känns det stressigt om man inte ”bara” ska ladda och gå på toa. Har fått gå ut mitt i maten och flytta bilen flera gånger. Så därför kanske du ser mig där ibland.roffe_s skrev: ↑10 maj 2025 11:33Jag förstår det, men förutsatte Du hade växelströmsladdare i Borga… Ptja, stannar Du lite extra i Ramsele kommer Du utan bekymmer fram med mer än 50%.mikebike skrev: ↑10 maj 2025 10:46Att komma fram med 20% funkar inte om man skall tillbringa en vecka i skogen.roffe_s skrev: ↑10 maj 2025 10:01Ptjaa, tror Du skulle tänka om med 7X. Detta får jag fram via ABRP, då skulle jag ersätta Tesla i Söderhamn med Recharge vid Preem, de har 4 st 400kW och en 300kW vid sin anläggning. Eviny vid andra stoppet i Ramsele har 350kW. Om det nu är hit Ni brukar åkamikebike skrev: ↑07 maj 2025 08:40
Fler laddstationer, fler laddare per laddstation och att jag har 8500 kr i "plånboken" som jag tror skall gå att ladda för.
IMG_0222.png
20250510_104456.jpg
SuC är ju onekligen billiga och de står även på min priolista i ABRP, dock tillsammans även med andra. Men visst - med en 7X skulle jag definitivt ändra min prio till 800V. Det gäller att vara lösningsorienterad![]()
![]()
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Förstår jag rätt att den dyraste modellen så kan man alltså inte öppna dörrarna med hjälp av dörrhandtaget som ändå finns i dörrarna utan enbart med den där knappen? 

- A76
- Teslaägare
Ja så verkar det vara på de tester jag sett. Och så var det på bilen jag testade. Men det är styrs av mjukvara så om tillräckligt många önskar det kommer det säkert ändras. De finns ju på bilen redan.
Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.improwise skrev: ↑10 maj 2025 21:57Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Men kan man ställa in säkerhetsmarginalen?Jedimind skrev: ↑10 maj 2025 22:24Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.improwise skrev: ↑10 maj 2025 21:57Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Om man sen manuellt ska justera dörren, får man då kämpa i mot någon motor eller liknande eller upphör den att verka så fort man försöker påverka det hela manuellt? Innifrån kan man väl hålla i handtaget men om det är utifrån lär det av naturliga skäl vara svårare.
Om handtagen faktiskt finns i dörren och dessutom fungerar på den billigare modellen, vad är motiveringen att handtaget ska vara icke fungerande i Privillege? Eller är det snarare att det krockar med motorfunktionen?
Vet inte om man kan ställa in säkerhetsmarginal. Dörren är lite trögare än en icke motoriserad dörr.improwise skrev: ↑10 maj 2025 22:55Men kan man ställa in säkerhetsmarginalen?Jedimind skrev: ↑10 maj 2025 22:24Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.improwise skrev: ↑10 maj 2025 21:57Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Om man sen manuellt ska justera dörren, får man då kämpa i mot någon motor eller liknande eller upphör den att verka så fort man försöker påverka det hela manuellt? Innifrån kan man väl hålla i handtaget men om det är utifrån lär det av naturliga skäl vara svårare.
Om handtagen faktiskt finns i dörren och dessutom fungerar på den billigare modellen, vad är motiveringen att handtaget ska vara icke fungerande i Privillege? Eller är det snarare att det krockar med motorfunktionen?
Har inte en aning om varför handtagen inte fungerar som vanligt dock.
När jag provkörde så sa säljaren att man kan hålla nyckeln vid b-stolpen och öppna med handtaget. Jag provade dock inte så jag kan inte gå i god för det.improwise skrev: ↑10 maj 2025 22:55Men kan man ställa in säkerhetsmarginalen?Jedimind skrev: ↑10 maj 2025 22:24Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.improwise skrev: ↑10 maj 2025 21:57Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.