Rostiga/spåriga bromskivor
Moderator: Redaktion
Rostiga/spåriga bromskivor
Hej!
Så här ser mina bromskivor ut efter en vinter. Antar att jag har använt bromsarna för lite och att det inte har räckt att bromsa kraftigt varannan vecka typ. Jag testade brake burnishing i dag men det gjorde ingen större skillnad. Kan man göra något åt detta eller är det byte av skivor + klossar som gäller?
Bild på en av bakskivorna. Fram ser något bättre ut.
Så här ser mina bromskivor ut efter en vinter. Antar att jag har använt bromsarna för lite och att det inte har räckt att bromsa kraftigt varannan vecka typ. Jag testade brake burnishing i dag men det gjorde ingen större skillnad. Kan man göra något åt detta eller är det byte av skivor + klossar som gäller?
Bild på en av bakskivorna. Fram ser något bättre ut.
Model Y LR AWD -24
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Svårt se på bild, men brake burnishing är ju mer för att nöts in nya klossar etc.mussla skrev: ↑07 maj 2025 10:40Hej!
Så här ser mina bromskivor ut efter en vinter. Antar att jag har använt bromsarna för lite och att det inte har räckt att bromsa kraftigt varannan vecka typ. Jag testade brake burnishing i dag men det gjorde ingen större skillnad. Kan man göra något åt detta eller är det byte av skivor + klossar som gäller?
Bild på en av bakskivorna. Fram ser något bättre ut.
IMG_8328.jpg
Har du någon bra väg där man får köra med fart utan mycket trafik så kör många hårda inbromsningar från ”så fort du får”.
Låt bromsarna svalna lite mellan gångerna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Tack! Det skall jag testa. Jag är lite förvånad över att det är en ring av ytrost längs med ytterkanten av skivan som att beläggen inte tar där men det kanske slipar till sig med mycket hårda inbromsningar.AAKEE skrev: ↑07 maj 2025 11:12Svårt se på bild, men brake burnishing är ju mer för att nöts in nya klossar etc.mussla skrev: ↑07 maj 2025 10:40Hej!
Så här ser mina bromskivor ut efter en vinter. Antar att jag har använt bromsarna för lite och att det inte har räckt att bromsa kraftigt varannan vecka typ. Jag testade brake burnishing i dag men det gjorde ingen större skillnad. Kan man göra något åt detta eller är det byte av skivor + klossar som gäller?
Bild på en av bakskivorna. Fram ser något bättre ut.
IMG_8328.jpg
Har du någon bra väg där man får köra med fart utan mycket trafik så kör många hårda inbromsningar från ”så fort du får”.
Låt bromsarna svalna lite mellan gångerna.
Det verkar för övrigt som att Tesla inte har någon funktion att använda bromsarna ibland även om man använder enpedalsläget. i så fall hade väl skivorna hållits i bättre skick tänker jag.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9273
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Kallt eller fullt batteri löser problemet.mussla skrev: ↑07 maj 2025 11:26Tack! Det skall jag testa. Jag är lite förvånad över att det är en ring av ytrost längs med ytterkanten av skivan som att beläggen inte tar där men det kanske slipar till sig med mycket hårda inbromsningar.AAKEE skrev: ↑07 maj 2025 11:12Svårt se på bild, men brake burnishing är ju mer för att nöts in nya klossar etc.mussla skrev: ↑07 maj 2025 10:40Hej!
Så här ser mina bromskivor ut efter en vinter. Antar att jag har använt bromsarna för lite och att det inte har räckt att bromsa kraftigt varannan vecka typ. Jag testade brake burnishing i dag men det gjorde ingen större skillnad. Kan man göra något åt detta eller är det byte av skivor + klossar som gäller?
Bild på en av bakskivorna. Fram ser något bättre ut.
IMG_8328.jpg
Har du någon bra väg där man får köra med fart utan mycket trafik så kör många hårda inbromsningar från ”så fort du får”.
Låt bromsarna svalna lite mellan gångerna.
Det verkar för övrigt som att Tesla inte har någon funktion att använda bromsarna ibland även om man använder enpedalsläget. i så fall hade väl skivorna hållits i bättre skick tänker jag.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Du behöver inte byta bromsarna för att du har lite ytrost. Särskilt inte när de är nästan nya.
Bromsa mer bara. Från hög hastighet med rejält tryck på pedalen.
Bromsa mer bara. Från hög hastighet med rejält tryck på pedalen.
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
På polestar2 släppar bromsarna första 10-20 metrarna vid ”kallstart”. Syftet är att rensa skivorna lite.
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Du får låta bli att hålla avståndet till framförvarande så att autobroms/nödbromsen slår till. Se över din vagnskadeförsäkring först bara.mussla skrev: ↑07 maj 2025 11:26Tack! Det skall jag testa. Jag är lite förvånad över att det är en ring av ytrost längs med ytterkanten av skivan som att beläggen inte tar där men det kanske slipar till sig med mycket hårda inbromsningar.AAKEE skrev: ↑07 maj 2025 11:12Svårt se på bild, men brake burnishing är ju mer för att nöts in nya klossar etc.mussla skrev: ↑07 maj 2025 10:40Hej!
Så här ser mina bromskivor ut efter en vinter. Antar att jag har använt bromsarna för lite och att det inte har räckt att bromsa kraftigt varannan vecka typ. Jag testade brake burnishing i dag men det gjorde ingen större skillnad. Kan man göra något åt detta eller är det byte av skivor + klossar som gäller?
Bild på en av bakskivorna. Fram ser något bättre ut.
IMG_8328.jpg
Har du någon bra väg där man får köra med fart utan mycket trafik så kör många hårda inbromsningar från ”så fort du får”.
Låt bromsarna svalna lite mellan gångerna.
Det verkar för övrigt som att Tesla inte har någon funktion att använda bromsarna ibland även om man använder enpedalsläget. i så fall hade väl skivorna hållits i bättre skick tänker jag.

- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Mina såg ut nästan så på min 3:a som körs av min fru. Hon överlåter bromsningen till mig oavsett påtryckning.
När jag kör den bilen brukar jag avaktivera regen med S3XY buttons commander genom appen och bromsa som fasen på 80-vägen. Upp till 120 ner till 50. Ser ut som en komplett idiot (antar jag).
De är mycket bättre efter jag gjort så, men krävs en hel del för att komma ner jämnt så det tar utåt kanten också.
När jag kör den bilen brukar jag avaktivera regen med S3XY buttons commander genom appen och bromsa som fasen på 80-vägen. Upp till 120 ner till 50. Ser ut som en komplett idiot (antar jag).
De är mycket bättre efter jag gjort så, men krävs en hel del för att komma ner jämnt så det tar utåt kanten också.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Tack för tips! Jag körde några rejält hårda inbromsningar efter att jag posterade bilden. Upp till 80 och ned till 20. Kände mig som en jojo men det ser lite bättre ut. Får göra om det här några gånger till och se hur det går.
Under vintern, som mest var barmark, ville jag inte bromsa kraftigt i onödan för att spara dubben så då blev det mest försiktiga inbromsningar. Det kanske var feltänkt.
Frugan rör inte bromspedalen alls när hon kör så det faller på min lott. Dessutom brukar hon vara snabbt i väg på morgonen och då blir det Seaten kvar för min del och inga motionerade bromsar på Teslan.
Under vintern, som mest var barmark, ville jag inte bromsa kraftigt i onödan för att spara dubben så då blev det mest försiktiga inbromsningar. Det kanske var feltänkt.
Frugan rör inte bromspedalen alls när hon kör så det faller på min lott. Dessutom brukar hon vara snabbt i väg på morgonen och då blir det Seaten kvar för min del och inga motionerade bromsar på Teslan.
Model Y LR AWD -24
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
När det är så mycket som du har på dina skivor så brukar det inte gå att få bort all rost oavsett hur mycket du bromsar. Jag hade sparat på beläggen och inte försökt få bort all rost. Men fortsätt som du gör och bromsa hårt ibland. Tro mig, jag har testat med flera bilar! Hade även rostiga skivor på min banbil och även där tog det lång tid att få bort rosten, och den går inte direkt mjukt (byte bakaxel från en annan bil som gick lugnt och hade rostiga bakskivor).
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Jag lämnade min några år gamla Audi A6 2.7T på en flygplats i sydligaste Sverige för ~20 år sedan under tre veckor över jul.
När jag hämtade bilen såg skivorna ut som de legat på skroten i trettio år, utan att överdriva.
Vibrationerna när man bromsade var oerhörda, det var uppenbart att det hade rostat mer på den delen av skivan som var dold av bromsklossarna (de frambromsarna hade 4 klossar per ok).
Bilen hade inte speciellt många mil, så jag var inte sugen på att byta skivor. Det såg dock mörkt ut.
Efter ~ två - tre veckor av hårt bromsande, ibland från väldigt hög hastighet så slutade vibrationerna till slut helt och skivorna såg normala ut utan rost på bromsytan.
Skivorna blev kvar ~ 12 år till och fungerade perfekt innan de byttes strax före 30K mil, då på att de nådde min. tjocklek.
När jag hämtade bilen såg skivorna ut som de legat på skroten i trettio år, utan att överdriva.
Vibrationerna när man bromsade var oerhörda, det var uppenbart att det hade rostat mer på den delen av skivan som var dold av bromsklossarna (de frambromsarna hade 4 klossar per ok).
Bilen hade inte speciellt många mil, så jag var inte sugen på att byta skivor. Det såg dock mörkt ut.
Efter ~ två - tre veckor av hårt bromsande, ibland från väldigt hög hastighet så slutade vibrationerna till slut helt och skivorna såg normala ut utan rost på bromsytan.
Skivorna blev kvar ~ 12 år till och fungerade perfekt innan de byttes strax före 30K mil, då på att de nådde min. tjocklek.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 14 sep 2024 19:58
- Referralkod: ts.la/michael157553
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Jag kör motorväg nästan varje dag och brukar på avfarten lägga ur växeln (och därmed regen) för att sen bromsa sent/hårt beroende väglag och trafik. Funkar helt ok trycker jag. När man är nere i lämplig fart trycker jag lite lätt på gaspedalen och lägger i växeln igen. Då blir det en nästan sömlös övergång från neutral till drive.
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Jag gör normalt samma sak minst en gång i veckan.Falcon_b skrev: ↑10 maj 2025 11:29Jag kör motorväg nästan varje dag och brukar på avfarten lägga ur växeln (och därmed regen) för att sen bromsa sent/hårt beroende väglag och trafik. Funkar helt ok trycker jag. När man är nere i lämplig fart trycker jag lite lätt på gaspedalen och lägger i växeln igen. Då blir det en nästan sömlös övergång från neutral till drive.
Har var borta på jobb utan bilen väldigt mycket sista tiden och man hör på bromsarna att de måste bromsas i ordning, frun kör ju inga såna åtgärder.
En månad är inte tillräckligt ofta helt klart.
Jag har kört bilen i stan när jag vart hemma och bromsat lite med det har inte räckt till.
Har på schemat att lösa det i helgen innan det blir problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Apropå regen så upptäckte jag att man kan stänga av regen genom att hålla ned gaspedalen samtidigt som man bromsar. Det plingar och bilen varnar över att motoreffekt inte kommer att ges och en sidoeffekt är att det inte blir någon regen. Jag känner till att man kan lägga i neutral också men jag tyckte det här var smidigare om man står ut med plingandet.
Model Y LR AWD -24
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Jag bromsar på. Framskivorna har klarat sig bra men behöver bromsas till ytterligare. Bakskivorna känns spåriga om man drar med nageln men de har blivit lite blankare längst ut. Det känns värre med dem.
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Model Y LR AWD -24
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Lite spårighet är inte så mycket att bry sig om så länge rosten är borta på bromsytan och det inte låter eller vibrerar.mussla skrev: ↑13 maj 2025 08:28Jag bromsar på. Framskivorna har klarat sig bra men behöver bromsas till ytterligare. Bakskivorna känns spåriga om man drar med nageln men de har blivit lite blankare längst ut. Det känns värre med dem.
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Bromsservice; rengöra och smörja är förebyggande för att undvika att oken börjar kärva. Just det påverkar inte hur skivan ser ut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Spårigheten kommer du inte bli av med. Beläggen formar sig efter skivorna så när det väl är spår finns spåren kvar tills du byter skivor.mussla skrev: ↑13 maj 2025 08:28Jag bromsar på. Framskivorna har klarat sig bra men behöver bromsas till ytterligare. Bakskivorna känns spåriga om man drar med nageln men de har blivit lite blankare längst ut. Det känns värre med dem.
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Bra att veta att det inte är så farligt om de är spåriga.AAKEE skrev: ↑13 maj 2025 08:39Lite spårighet är inte så mycket att bry sig om så länge rosten är borta på bromsytan och det inte låter eller vibrerar.mussla skrev: ↑13 maj 2025 08:28Jag bromsar på. Framskivorna har klarat sig bra men behöver bromsas till ytterligare. Bakskivorna känns spåriga om man drar med nageln men de har blivit lite blankare längst ut. Det känns värre med dem.
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Bromsservice; rengöra och smörja är förebyggande för att undvika att oken börjar kärva. Just det påverkar inte hur skivan ser ut.
Jag vet att bromsservicen inte omfattar rostiga skivor. Jag tänkte mer på om det är nödvändigt att göra bromsservice om man motionerar oken genom att trycka ned bromspedalen i botten några ggr då och då när man står still vid rödljus till exempel. Det kan räcka med att jag har misskött skivorna. Jag vill helst inte behöva byta oken också men jag vill inte göra en bromsservice om det inte är nödvändigt heller.
Model Y LR AWD -24
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
mussla skrev: ↑13 maj 2025 19:17Bra att veta att det inte är så farligt om de är spåriga.AAKEE skrev: ↑13 maj 2025 08:39Lite spårighet är inte så mycket att bry sig om så länge rosten är borta på bromsytan och det inte låter eller vibrerar.mussla skrev: ↑13 maj 2025 08:28Jag bromsar på. Framskivorna har klarat sig bra men behöver bromsas till ytterligare. Bakskivorna känns spåriga om man drar med nageln men de har blivit lite blankare längst ut. Det känns värre med dem.
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Bromsservice; rengöra och smörja är förebyggande för att undvika att oken börjar kärva. Just det påverkar inte hur skivan ser ut.
Jag vet att bromsservicen inte omfattar rostiga skivor. Jag tänkte mer på om det är nödvändigt att göra bromsservice om man motionerar oken genom att trycka ned bromspedalen i botten några ggr då och då när man står still vid rödljus till exempel. Det kan räcka med att jag har misskött skivorna. Jag vill helst inte behöva byta oken också men jag vill inte göra en bromsservice om det inte är nödvändigt heller.
Bra, då har vi koll!
Det är väldigt bra att motionera så sakerna tillåts röra sig, trampa hårt på bromsen stillastående är ngt jag tillämpar på alla mina fordon.
Ska man se långsiktigt på bromssystem, antingen att man som jag normalt köper en ny bil och har den relativt länge (A6 i 21 år, A5 so far i 13 år.) eller bara tänker att det är dumt att låta saker förstöras så lönar det sig garanterat att sköta om bromsoken; det är de som rostar / korroderar och får skit från rost/korrosion att höra att de inte längre kan röra sig fritt.
För att minska risken att behöva köpa nya ok är en bromsservice absolut rekommenderad. Jag håller med tesla om 1 gång per år, man bör nog inte låta det gå mer än två år. Oken kan se okey ut i två år från ny bil men korrosion som pågått ett tag är svår att stoppa.
Tesla är inget undantag, de drabbas i lika hård grad som övriga bilar, elbilar är dessutom inte bättre i detta fall eftersom bromsarna knappt nyttjas.
Har man sett inläggen på tex facebook hur dyrt det blir när oken behöver bytas så är man nog inte sugen på det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Tack för råden! Det blir till att boka en bromsservice.AAKEE skrev: ↑13 maj 2025 20:24mussla skrev: ↑13 maj 2025 19:17Bra att veta att det inte är så farligt om de är spåriga.AAKEE skrev: ↑13 maj 2025 08:39Lite spårighet är inte så mycket att bry sig om så länge rosten är borta på bromsytan och det inte låter eller vibrerar.mussla skrev: ↑13 maj 2025 08:28Jag bromsar på. Framskivorna har klarat sig bra men behöver bromsas till ytterligare. Bakskivorna känns spåriga om man drar med nageln men de har blivit lite blankare längst ut. Det känns värre med dem.
Under vintern har jag regelbundet motionerat oken genom att trampa bromsen i botten några ggr då och då när bilen står still. Kan det ändå vara läge för en bromsservice?
Bromsservice; rengöra och smörja är förebyggande för att undvika att oken börjar kärva. Just det påverkar inte hur skivan ser ut.
Jag vet att bromsservicen inte omfattar rostiga skivor. Jag tänkte mer på om det är nödvändigt att göra bromsservice om man motionerar oken genom att trycka ned bromspedalen i botten några ggr då och då när man står still vid rödljus till exempel. Det kan räcka med att jag har misskött skivorna. Jag vill helst inte behöva byta oken också men jag vill inte göra en bromsservice om det inte är nödvändigt heller.
Bra, då har vi koll!
Det är väldigt bra att motionera så sakerna tillåts röra sig, trampa hårt på bromsen stillastående är ngt jag tillämpar på alla mina fordon.
Ska man se långsiktigt på bromssystem, antingen att man som jag normalt köper en ny bil och har den relativt länge (A6 i 21 år, A5 so far i 13 år.) eller bara tänker att det är dumt att låta saker förstöras så lönar det sig garanterat att sköta om bromsoken; det är de som rostar / korroderar och får skit från rost/korrosion att höra att de inte längre kan röra sig fritt.
För att minska risken att behöva köpa nya ok är en bromsservice absolut rekommenderad. Jag håller med tesla om 1 gång per år, man bör nog inte låta det gå mer än två år. Oken kan se okey ut i två år från ny bil men korrosion som pågått ett tag är svår att stoppa.
Tesla är inget undantag, de drabbas i lika hård grad som övriga bilar, elbilar är dessutom inte bättre i detta fall eftersom bromsarna knappt nyttjas.
Har man sett inläggen på tex facebook hur dyrt det blir när oken behöver bytas så är man nog inte sugen på det.
Model Y LR AWD -24
Re: Rostiga/spåriga bromskivor
Värt att komma ihåg att ingen obligatorisk service inte innebär att bilarna inte behöver service.
Tesla tycker väl att bilen håller i fyra år utan, men sedan kan det bli dyrt. Jag rekommenderar alla att titta under rekommenderade serviceintervall i ägarhandboken och använda sitt omdöme.
MY:
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html
Tesla tycker väl att bilen håller i fyra år utan, men sedan kan det bli dyrt. Jag rekommenderar alla att titta under rekommenderade serviceintervall i ägarhandboken och använda sitt omdöme.
MY:
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html