Frankrikes motorvägar

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Frankrikes motorvägar

Inlägg av Skogslasse »

Den här delen av detta eminenta forum är det ju ganska lite aktivitet i, men jag chansar.
Senare i år ska jag tydligen ner till södra Portugal.
Har köpt en del i Tyskland och länderna däromkring men aldrig Frankrike.
Har förstått av avgifterna på motorvägarna kan äta upp en hel den av semesterkassan. €1/mil är grymt
Undrar hur ni gör att reducera/undvika avgifter?
Visst GPSen ger ju lite hjälp numera, sträckan blir lite längre liksom körtiden men jag har tiden på min sida för en gångs skull.
Senast redigerad av Skogslasse, redigerad totalt 1 gånger.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Re: Frankrikes motorvägar

Inlägg av Lerumsexpressen »

Skogslasse skrev: 09 maj 2025 14:28
Den är delen av detta eminenta forum är det ju ganska lite aktivitet i, men jag chansar.
Senare i år ska jag tydligen ner till södra Portugal.
Har köpt en del i Tyskland och länderna däromkring men aldrig Frankrike.
Har förstått av avgifterna på motorvägarna kan äta upp en hel den av semesterkassan. €1/mil är grymt
Undrar hur ni gör att reducera/undvika avgifter?
Visst GPSen ger ju lite hjälp numera, sträckan blir lite längre liksom körtiden men jag har tiden på min sida för en gångs skull.
Jag väljer ofta betalvägarna, då det går fortare och enkelt att välja rastplats.

Men som du säger så kan det vara värt av flera anledningar att köra de vanliga vägarna, det är både billigare och vackrare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Skogslasse skrev: 09 maj 2025 14:28
… men jag har tiden på min sida för en gångs skull.
Då skulle jag helt klart undvika betalväg och njuta av Frankrike. Betalvägarna är själadödande tråkiga. Ska ner till Frankrike till veckan och på de senaste tio årens resor har jag kört betalväg en gång, och det var för att jag körde fel …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Betalvägarna är tråkiga men väldigt effektiva, du får nog räkna med typ dubbla restiden om du verkligen vill undvika dom, men är det ok så finns det förstås många smultronställen man annars missar.

Jag råkade glömma bort att ta bort inställningen "undvik vägtullar" i bilen på väg hem till Sverige från Paris en gång förra året, och innan jag fattade att något var fel så hade jag hamnat på småvägarna norrut, det gick inte fort kan jag meddela. :D :oops:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. du kan förstås simulera detta i ABRP, planera din rutt med och utan alternativet "Road Conditions/Avoid on Route/Tolls" så ser du hur mycket längre tid det tar.

Min första sträcka Paris-Mons (Belgien) tar t.ex. 2h13 via betalväg och 3h22 via "gratisvägar".

/fth
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

fth skrev: 09 maj 2025 15:18
Jag råkade glömma bort att ta bort inställningen "undvik vägtullar" i bilen på väg hem till Sverige från Paris en gång förra året, och innan jag fattade att något var fel så hade jag hamnat på småvägarna norrut, det gick inte fort kan jag meddela. :D :oops:

/fth

Så det kan bli. Förra året gav jag vänner en lift från Arlanda till Vinterviken i södra Stockholm. GPSen ville absolut ta oss via Enköping. Vi fattade inget då, men senare insåg jag att jag glömt någon "undvik"
Tittar i Google maps och ser att sträckan Basel - San Sebastian, d.v.s. hela Frankrike kan gå på 11 timmar och betalning eller 14 timmar utan betalning. Kan/ska ju ändå inte köra hela sträckan i ett svep, hittar jag dessutom smultronställen, vackra vyer,byar så varför inte den längre tiden, dessutom 2 km kortare, om man nu kan lita på den kalkylen
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Skogslasse skrev: 10 maj 2025 09:01
fth skrev: 09 maj 2025 15:18

/fth

Så det kan bli. Förra året gav jag vänner en lift från Arlanda till Vinterviken i södra Stockholm. GPSen ville absolut ta oss via Enköping. Vi fattade inget då, men senare insåg jag att jag glömt någon "undvik"
Tittar i Google maps och ser att sträckan Basel - San Sebastian, d.v.s. hela Frankrike kan gå på 11 timmar och betalning eller 14 timmar utan betalning. Kan/ska ju ändå inte köra hela sträckan i ett svep, hittar jag dessutom smultronställen, vackra vyer,byar så varför inte den längre tiden, dessutom 2 km kortare, om man nu kan lita på den kalkylen
Min erfarenhet är dock att tidsskillnaden kan bli betydligt större än den beräknade när man vågar sig utanför motorvägsnätet.

Tyska landsvägar har t.ex. 100 km/h hastighetsgräns, men dom är också väldigt smala och saknar oftast helt vägren, vilket gör att jag sällan tycker det känns tryggt att faktiskt köra den hastigheten. Är det hyfsat mycket trafik så blir också hastigheten betydligt lägre eftersom omkörningar är knepiga, med ofta långa sträckor med totalt omkörningsförbud.

Men så länge man har tid och inte är stressad så är det förstås mycket trevligare vägar och omgivningar.

/fth
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

Har samma erfarenhet av tyska landsvägar, inte luftigt precis Å andra sidan har vi risken att bli stående på autobahn när det inte gick så bra för någon bil framför, men det har bara hänt oss en gång, 60 minuter prick.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Och samma sak gäller i Portugal. Fina moderna 120-vägar som kostar en slant, dock inte så blodigt, Men det tar lätt den dubbla tiden om man försöker sig på det mindre vägnätet.
Dock har det äntligen börjar komma lite mer laddalternativ i Portugal, som annars är rätt sena på bollen med elektrifieringen.

/n - som nyss kört Portugal nerifrån och upp
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
manneson

Inlägg av manneson »

Vägtullar suger, men mötesfritt är värt mkt IMO.
Egentligen rätt lustigt att vi tillåter fordon mötas i så höga hastigheter med bara decimeters marginal.
Skriv svar