Japp, Elon kämpar hårt för att den inte ska spricka.
Jag tror inte på FSD med vision only, då ryker taxin, men säg att de ändå lyckas så finns det marginaler att ta där i 1-3år innan lösningen finns överallt och marknaden blir överetablerad
Jag tror inte Tesla revolutionerar humanoidmarknaden så som de faktiskt revolutionerade och drev utvecklingen på bilmarknaden, det är svårt att få en humanoid att gör en uppgift man bara kodar den för, att sedan gå till en generell hjälpreda är extremt svårt
Jag tror och hoppas på semi, sisådär några år försent, men det lär funka och där kan man nog också skapa en followfunktion så en förare längst fram kan ha hyfsat autonoma följare. Här finns det stora marginaler ett tag (om man inte räknar med RnD) men det går mot en modest marginal på sikt.
Jag tror att Tesla kommer fortsätta bygga hyfsade bilar, men där finns inga marginaler direkt på sikt.
Jag tror på energilagringen, det kommer dock inte heller gå att ha marginaler där på några års sikt.
Anledningen till att Tesla såg galet bra ut var ju för dom var dom enda som hade en elbil med räckvidd på marknaden, då gick det att sälja den med bra marginaler. Det går inte längre, så då måste man antingen gå i steady-state , producera och konkurrera på en tuff marknad, eller komma med något helt nytt med stora marginaler igen. Hade det senare varit lätt så hade alla bolag gjort det och jag tror Tesla satsar fel (tex L3 på motorväg hade varit en bra satsning istället för drömmen om L5 i stan) och jag tror man lägger orimligt mycket energi på hype för att hålla kursen uppe. 2035 eller så, får vi veta om jag har rätt. När jag gjorde analysen för northvolt tog det 5år, detta tar nog längre tid.