Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Tellus skrev: 10 maj 2025 10:27
Remuz skrev: 10 maj 2025 09:31
Freez skrev: 09 maj 2025 19:41
Idag klättrade Tesla över 300 igen. Styrkebesked.
Styrka eller… bubbla?
Folk har pratat om bubbla i 5 år…
Japp, Elon kämpar hårt för att den inte ska spricka.

Jag tror inte på FSD med vision only, då ryker taxin, men säg att de ändå lyckas så finns det marginaler att ta där i 1-3år innan lösningen finns överallt och marknaden blir överetablerad

Jag tror inte Tesla revolutionerar humanoidmarknaden så som de faktiskt revolutionerade och drev utvecklingen på bilmarknaden, det är svårt att få en humanoid att gör en uppgift man bara kodar den för, att sedan gå till en generell hjälpreda är extremt svårt

Jag tror och hoppas på semi, sisådär några år försent, men det lär funka och där kan man nog också skapa en followfunktion så en förare längst fram kan ha hyfsat autonoma följare. Här finns det stora marginaler ett tag (om man inte räknar med RnD) men det går mot en modest marginal på sikt.

Jag tror att Tesla kommer fortsätta bygga hyfsade bilar, men där finns inga marginaler direkt på sikt.

Jag tror på energilagringen, det kommer dock inte heller gå att ha marginaler där på några års sikt.

Anledningen till att Tesla såg galet bra ut var ju för dom var dom enda som hade en elbil med räckvidd på marknaden, då gick det att sälja den med bra marginaler. Det går inte längre, så då måste man antingen gå i steady-state , producera och konkurrera på en tuff marknad, eller komma med något helt nytt med stora marginaler igen. Hade det senare varit lätt så hade alla bolag gjort det och jag tror Tesla satsar fel (tex L3 på motorväg hade varit en bra satsning istället för drömmen om L5 i stan) och jag tror man lägger orimligt mycket energi på hype för att hålla kursen uppe. 2035 eller så, får vi veta om jag har rätt. När jag gjorde analysen för northvolt tog det 5år, detta tar nog längre tid.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Remuz skrev: 10 maj 2025 12:48
Styrka eller… bubbla?

Jag tror inte på FSD med vision only, då ryker taxin, men säg att de ändå lyckas så finns det marginaler att ta där i 1-3år innan lösningen finns överallt och marknaden blir överetablerad

Jag tror inte Tesla revolutionerar humanoidmarknaden så som de faktiskt revolutionerade och drev utvecklingen på bilmarknaden, det är svårt att få en humanoid att gör en uppgift man bara kodar den för, att sedan gå till en generell hjälpreda är extremt svårt

Jag tror och hoppas på semi, sisådär några år försent, men det lär funka och där kan man nog också skapa en followfunktion så en förare längst fram kan ha hyfsat autonoma följare. Här finns det stora marginaler ett tag (om man inte räknar med RnD) men det går mot en modest marginal på sikt.

Jag tror att Tesla kommer fortsätta bygga hyfsade bilar, men där finns inga marginaler direkt på sikt.

Jag tror på energilagringen, det kommer dock inte heller gå att ha marginaler där på några års sikt.

Anledningen till att Tesla såg galet bra ut var ju för dom var dom enda som hade en elbil med räckvidd på marknaden, då gick det att sälja den med bra marginaler. Det går inte längre, så då måste man antingen gå i steady-state , producera och konkurrera på en tuff marknad, eller komma med något helt nytt med stora marginaler igen. Hade det senare varit lätt så hade alla bolag gjort det och jag tror Tesla satsar fel (tex L3 på motorväg hade varit en bra satsning istället för drömmen om L5 i stan) och jag tror man lägger orimligt mycket energi på hype för att hålla kursen uppe. 2035 eller så, får vi veta om jag har rätt. När jag gjorde analysen för northvolt tog det 5år, detta tar nog längre tid.
Amen! Håller bokstavligt talat med om varje slutsats.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 10 maj 2025 13:02
Remuz skrev: 10 maj 2025 12:48
Styrka eller… bubbla?

Amen! Håller bokstavligt talat med om varje slutsats.
Samma. Bra sammanfattat Remuz.

Jag tror Tesla kommer att göra en stor grej över att de ha 10 bilar i Austin i höst med "gömda" säkerhetsförare på distans. Kommer säkert att få upp kursen till 420.

Prototyper och demo-verksamhet är Elons specialitet.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Det är ganska intetsägande att folk historiskt haft fel. Har jag fel 2035 så blir jag bara glad för då har smått magiska saker hänt. Tesla kommer vara ett bra bolag, det är inget jag säger emot. Jag är emot löjligt pumpande, lögner och masspsykos
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Dessutom.. fel och fel, vi vet ju inte var det slutar.

fermentas aktie gick ju väldigt bra tills den kraschade.. eller framfab, eller ericsson osv.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

TSLA stängde på $299 i fredags. Når vi $250 eller $350 först?
I'm going for $350.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Larofo skrev: 12 maj 2025 09:47
TSLA stängde på $299 i fredags. Når vi $250 eller $350 först?
I'm going for $350.
Instämmer, idag efter tullbeskeden lär kursen rusa mot 350.
MY RWD Vit 2023
frassys

Inlägg av frassys »

Eftesom jag har shortat den så blir det garanterat 350$! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

frassys skrev: 12 maj 2025 12:26
Ja det där slår nästan aldrig fel. Man borde oftare ställa sig själv frågan,
borde jag inte göra precis tvärtom nu? :D

Undrar om man inte kortsiktigt ska ta hem lite vinster en dag som denna.
Med ovan logik borde jag alltså definitivt inte sälja av någonting överhuvudtaget. :)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

321 nu i förhandeln :)
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
frassys

Inlägg av frassys »

Larofo skrev: 12 maj 2025 12:58
frassys skrev: 12 maj 2025 12:26
Ja det där slår nästan aldrig fel. Man borde oftare ställa sig själv frågan,
borde jag inte göra precis tvärtom nu? :D

Undrar om man inte kortsiktigt ska ta hem lite vinster en dag som denna.
Med ovan logik borde jag alltså definitivt inte sälja av någonting överhuvudtaget. :)
Passa på innan luftslottet sprängs eller att en robotaxi klipper en fotgängare i Austin. Eller så blir det helt tvärtom och aktien går upp till 500$.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Till och med Nio och Xiaomi sålde (insured) fler bilar än Tesla i Kina förra veckan... Trots en refreshad MY. Alla icke-kinesiska tillverkare har det extremt tufft.

2025051303514227.jpg
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

spacecoin skrev: 13 maj 2025 08:00
Till och med Nio och Xiaomi sålde (insured) fler bilar än Tesla i Kina förra veckan... Trots en refreshad MY. Alla icke-kinesiska tillverkare har det extremt tufft.

2025051303514227.jpg
Vill inte se detta som en diskussion för eller emot Tesla, utan att faktiskt även se båda sidor på myntet.

Vet inte vart du vill komma med inlägget utan att faktiskt lägga med någon mer analys. Du skickar ju till och med med underlaget för att kunna göra det.

Tesla utklassar de andra V09, V10, V11, V12 och totalt glänser V13.

Om förutsättningarna är samma så finns det inte på kartan att man går från över 20 000 bilar till under 5 000 oavsett tillverkare.
Det går ju även att tydligt se tre tidigare lika dana tapp i statistiken senaste åren, vilket gör att det finns tidigare liknande beteende att kunna analysera.

Mest troligt handlar det om kampanjer som tar slut
Tillgången på bilar från fabriken. Tesla stängde Shanghai-fabriken 28 mars–7 april 2025.
Mättat marknad för att man utklassat andra tidigare veckor.
Nio tappade även de mycket V14, 50 % av försäljningen. Sammanfaller med Qingming-högtid då man hedrar de döda. Återförsäljare och fabriker som var stängda.

Sluta gärna att jämföra enskilda veckor och se till helheten.
Snabbt överslag på dina diagram visar att Tesla sålt minst dubbelt så många bilar som Nio under V09-19.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lurence skrev: 13 maj 2025 08:55
Vill inte se detta som en diskussion för eller emot Tesla, utan att faktiskt även se båda sidor på myntet.
Denna tråd likt många andra har dykt i kvalitet och jag är inte den som i närheten bidragit mest till det.
Jag tycker du ställer krav på mitt inlägg som du inte verkar ställa på andras?

Jag tycker att du har bra återkoppling och vissa argument är bra. Jag är beredd att höja nivån och lägga mer tid på att lägga ut mina tankar som jag gjorde i än större utstreckning mellan 2019 och 2023 när det finns någon att dansa med och om vi kan få till en policy där man inte bara twitter-retweetar en massa dynga från kända Tesla-pumparkonton.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 13 maj 2025 09:10
Denna tråd likt många andra har dykt i kvalitet och jag är inte den som i närheten bidragit mest till det.
Jag tycker du ställer krav på mitt inlägg som du inte verkar ställa på andras?

Jag tycker att du har bra återkoppling och vissa argument är bra. Jag är beredd att höja nivån och lägga mer tid på att lägga ut mina tankar som jag gjorde i än större utstreckning mellan 2019 och 2023 när det finns någon att dansa med och om vi kan få till en policy där man inte bara twitter-retweetar en massa dynga från kända Tesla-pumparkonton.
På tal om dans

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 13 maj 2025 09:12

På tal om dans
Vet inte vad som är ett lämpligt svar... När man talar om trollen? :roll:

För att utveckla lite så är det fortfarande så att demos är enkla och deployment är svårt. Att få en robot att göra en dans när den sitter fast i ett säkerhetsrigg är en demo. Säkerhetsriggen är ett tecken på att det inte funkar varje gång.

Moravecs paradox åter igen. Försök med "köp en läsk på affären" eller "ta emot paketet klockan 17".
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Snabbt överslag på dina diagram visar att Tesla sålt minst dubbelt så många bilar som Nio under V09-19.
För att återgå till ämnet så kan man enkelt, utan att cherrypicka veckor, konstatera att Teslas tillväxt i Kina är fortsatt negativ och detta i en marknad som växer enormt. Det framgår av diagrammet.

Jag tycker det blir lite knäppt att du hackar på en vecka som jag postade för att den var chockerande dålig. Jämförelsen med NIO:s märken var i relation till den.

Tesla har och fortsätter att ha 0%-räntekampanjer i princip hela världen och i Kina. De har en ny MY. Det är fortfarande rätt illa.

YoY står man stilla eller minskar. Vad är förklaringen? Jag har några teorier.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Som på beställning: Tesla's refresh to best-selling Model Y SUV starts on rocky road

* Attractive financing deals soon after rollout show weak demand
* Short wait times for customers show demand less than supply
* Analysts blame rising competition, backlash against Musk's politics
* Slow kickoff piles pressure on Tesla to launch cheaper models

"Why would you discount and have all these incentives and offers literally out of the gate?" asked Loren McDonald, chief analyst with EV data firm Paren. "That just doesn't make sense when your margins are already at multiyear lows. That suggests very strongly that there is a demand problem."

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-05-13/

(fokus på USA)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Peter Esse slår huvudet på spiken:

Det är för övrigt saker som jag sagt i fem år.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 13 maj 2025 21:16
AI disruption kommer för white collar långt innan humanoider gör något slags avtryck.
Forskning inom läkemedel, fysik, kemi. Allt sånt kommer att snabbas upp. Automation och produktivitetshöjningar för alla.

Tror man på AI kan man köpa GOOGL billigt nu. till och med Amazon ligger långt före Tesla när det gäller att utveckla robotar som är annat än demos. Humanoider är en formfaktor som är lyckad för pumpning. Återkom om 10 år, i bästa fall, med tillämpningar som funkar.

Jag kommer att skratta hela sommaren åt de som går på Elons demos i Austin. Kursen går säkert upp till 500 innan det blir under 200 igen. Sedan kan det snabbt bli 100 om bilförsäljningen fortsätter som den gör.

Min gissning är att Tesla i bästa fall har en deployment på under 20 bilar i år och under 50 bilar vid nästa års utgång. Om inte NHTSA har synpunkter. Alla kommer att ha en säkerhetsförare på heltid som sitter på teleops.

En annan gissning är att Waymo samtidigt ökar med 3-4 städer och dubblar flottan till minst 4000 bilar.

Någon gång tar det slut även för Elons lögner som t ex generell autonomi med endast kameror.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

spacecoin skrev: 13 maj 2025 14:25
Som på beställning: Tesla's refresh to best-selling Model Y SUV starts on rocky road

* Attractive financing deals soon after rollout show weak demand
* Short wait times for customers show demand less than supply
* Analysts blame rising competition, backlash against Musk's politics
* Slow kickoff piles pressure on Tesla to launch cheaper models

"Why would you discount and have all these incentives and offers literally out of the gate?" asked Loren McDonald, chief analyst with EV data firm Paren. "That just doesn't make sense when your margins are already at multiyear lows. That suggests very strongly that there is a demand problem."

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-05-13/

(fokus på USA)
Att direkt se attraktiva erbjudanden som tecken på svag efterfrågan eller svaghetstecken för att man gör det direkt vid introduktionen skulle kunna stämma om du tar det på vilket annat bilmärke som helst.

Tesla lägger i princip inga pengar på reklam. En sökning på andra bilmärken gör gällande att de stora koncernerna lägger mer än 30 miljarder SEK varje år på detta (har ingen egen uppfattning så rätta mig om ni tror det är fel).

Tesla lär ha väldigt bra förhandlingsläge och ränta mot sin bank. Enligt Grok borde stora företag kunnat låna pengar för 0,5-1,5 % under 2024.

Om Tesla hade gett 0-ränta på ALLA sålda bilar under 2024 hade de fortsatt lagt mindre pengar på detta än att göra reklam.
Nu får varje enskild person som köper en Tesla del av dessa pengar istället.

Fakta Värde
Totalt sålda Tesla-bilar 2024 1 789 226
Inköpspris snitt 650 000 SEK
Handpenning (15 %) 97 500 SEK
Lånebelopp 552 500 SEK
Teslas inlåningsränta från banker 1,5 % per år
Kundens ränta 0 %
Förlust per bil per år 8 287,50 SEK
Total kostnad för alla bilar (1 år) 14,83 miljarder SEK

Ränteförluster går ju även använda inom bokföringen, så behöver inte vara lika stor kostnad.

En annan vinkling på det hela är också att Tesla i längden vill ha ut mer AI4-bilar på vägarna. De behöver mer data med högre upplösning för att kunna fortsätta utveckla FSD. Så de kostnader man tar på sig i att ge ränterabatt kan säkert även skrivas av mot utvecklingskostnader.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Lite fler imponerande moves, denna gång utan ”hängslen”

Skriv svar