Vart tror ni det är på väg dom närmsta månaderna, kommer det sjunka mer framåt sommaren. Vet att det är ren spekulation just nu.manneson skrev: ↑10 maj 2025 13:10Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Priserna sätts mest efter utbud efterfrågan som vi alla vet och efterfrågan matchar inte alls utbudet och det kommer bara bli mer ogynnsamt för säljare på sikt.
From att första MY rullade ut (09/2021) tom dagens månad 3 år sen (05/2022) rullade ca 5000 bilar ut, under en 9 månadersperiod.
Mellan 06/2022-12/2022 rullade ytterligare 5000 bilar ut. Så kommande 7 mån (innan året är slut) borde utbudet dramatisk öka. Blir ej förvånad om ”300 Model Y annonser” på Blocket byts ut mot ”700 Model Y annonser” på Blocket lagom till jul. Vi kan ju själva räkna ut vad det kommer göra med prisbilden.
Tom 12/2022 hade ca 10 000 MY reggats i riket. Är man optimistisk och tror att det ska vända vid årsskiftet så tror jag man ska sluta hoppas. Under 2023 års första 9 mån reggades ca 10 000 nya MY. Så utbudet på begmarknaden med 2022-2023 års modeller kommer fortsätta öka lavinartat under 2026 också.
Inte förvånad alls om vi nångång 2026 kommer ha uppemot fyrsiffrigt antal MY till salu i riket.
Tesla Model S
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Utbudet kommer sannolikt att öka men det behöver inte betyda lägre priser per automatik eftersom Volvo som alltid har haft bra andrahandsvärden också finns ute i stor volym dock även hög efterfrågan
Om Elon taggar ner och slutligen associeras som Tesla VD istället för Trump kommer efterfrågan på begagnade Teslor att öka.
I slutändan är det den ekonomiska kalkylen som styr.
Skulle priset på en Model Y 2022 vara samma som en v90 diesel med samma årsmodell och miltal så är ju Teslan betydligt billigare i drift och något som pålästa köpare kommer ha i åtanke.
Dieselflottan kommer bli allt äldre och mindre intressant och då är det ju huvudsakligen bensin och laddhybrider kvar om man inte väljer elbil.
Den försiktiga och konservative kanske fortsatt kommer föredra "beprövad teknik". Likaså den som blir skrämd av alla skräckartiklar som tidningar skriver till nackdel för elbilar exempelvis om laddköerna i Malung.
Ny regering och högre bensin/dieselpriser hjälper andrahandsvärdena.
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur värdet på min bil utvecklas. Kommer behålla min 2023a i ungefär tre år till och sälja 2028 med runt 13-14k mil på mätaren om inget oförutsett händer dessförinnan. Skulle jag lågt räknat få 200k så landar värdeminskningen per månad på 6k. Ingen superaffär direkt men inte katastrof heller.
Låg driftskostnad kompenserar delvis för värdefallet
Om Elon taggar ner och slutligen associeras som Tesla VD istället för Trump kommer efterfrågan på begagnade Teslor att öka.
I slutändan är det den ekonomiska kalkylen som styr.
Skulle priset på en Model Y 2022 vara samma som en v90 diesel med samma årsmodell och miltal så är ju Teslan betydligt billigare i drift och något som pålästa köpare kommer ha i åtanke.
Dieselflottan kommer bli allt äldre och mindre intressant och då är det ju huvudsakligen bensin och laddhybrider kvar om man inte väljer elbil.
Den försiktiga och konservative kanske fortsatt kommer föredra "beprövad teknik". Likaså den som blir skrämd av alla skräckartiklar som tidningar skriver till nackdel för elbilar exempelvis om laddköerna i Malung.
Ny regering och högre bensin/dieselpriser hjälper andrahandsvärdena.
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur värdet på min bil utvecklas. Kommer behålla min 2023a i ungefär tre år till och sälja 2028 med runt 13-14k mil på mätaren om inget oförutsett händer dessförinnan. Skulle jag lågt räknat få 200k så landar värdeminskningen per månad på 6k. Ingen superaffär direkt men inte katastrof heller.
Låg driftskostnad kompenserar delvis för värdefallet
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: Värdeminskningstråden Model Y
En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490manneson skrev: ↑10 maj 2025 13:10Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare

Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Vet du att den gick för det annonserade priset? Normalt sett brukar det ju vara 5-10% prutmånICEGrinder skrev: ↑11 maj 2025 08:35En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490
Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare
Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Förvisso inte. Men trodde aktörer som Carla körde mer av en "fast pris"-modell där affärsmodellen mer bygger på enkelhet och "trygghet" vid begköp. Kan ha helt fel dock.Maw skrev: ↑11 maj 2025 09:04Vet du att den gick för det annonserade priset? Normalt sett brukar det ju vara 5-10% prutmånICEGrinder skrev: ↑11 maj 2025 08:35En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490
Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare
Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskningstråden Model Y
De gånger jag haft kontakt med Carla har det ej gått att pruta. Däremot har det gått att förhandla lite vad gäller pris på inbyte.ICEGrinder skrev: ↑11 maj 2025 09:23Förvisso inte. Men trodde aktörer som Carla körde mer av en "fast pris"-modell där affärsmodellen mer bygger på enkelhet och "trygghet" vid begköp. Kan ha helt fel dock.Maw skrev: ↑11 maj 2025 09:04Vet du att den gick för det annonserade priset? Normalt sett brukar det ju vara 5-10% prutmånICEGrinder skrev: ↑11 maj 2025 08:35En vit MYP 2023 utan dragkrok kanske kan komma ner mot 400 hos handlare, men det gick exempelvis en midnight cherry MYP med vit inredning för 459k på Carla i veckan. https://www.blocket.se/annons/1002617490
Hade nog köpt den själv om jag varit lite snabbare
Förvisso en uppenbar "analys", men det finns inte jättemånga objekt i annan färg än vit och det verkar påverka värdet positivt.
Carla sänker priset gradvis tills bilen blir såld så de prutar väl mot säg själva.
M3 LR -20
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Senast redigerad av Egon112, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag tycker att det låter rimligt förutsatt att den är i bra skick. Det är en sen 2023:a med låga mil. Lång nybilsgaranti kvar på den. Att den inte är vit drar upp priset en del. Det är inte direkt någon fördel att köpa en så pass ny bil på firma heller. Jag förutsätter att detta är privat.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Model Y LR AWD -24
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1781
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag håller med till 100%!Legato skrev: ↑14 maj 2025 06:12Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
För egen del så är jag är en av dom som betalade extremt högt pris för en MY.
Sedan är pris och värde är olika saker där och då, jag behövde en bil där och då för jag hade sålt min M3 någon månad tidigare.
Jag kollade på hyrbil månadsvis = finns bra erbjudanden där ute, kollade på köp och leasing för flesta märken och bränslen men det funkade inte med våra planer och aktiviteter i livet.
Det som räddat min nattsömn är att jag hade bestämt mig att behålla bilen länge innan köpet, att den skulle bli min Forever bil och att jag hade räknat, funderat och grunnat på längden och tvären innan.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Värdeminskningstråden Model Y
För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.Legato skrev: ↑14 maj 2025 06:12Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.
Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det är realistisk att bilen tappar 40-50% värde efter 3 år med ca 4500-6000mil.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 12:56För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.Legato skrev: ↑14 maj 2025 06:12Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.
Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Värdet för extra tillval som lack, etc får man räkna med 50-100% värdeminskning efter 3 år.
Det är inget nytt.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nej men om modell Y i exemplet har tappat nästan 30 % på åtta månader så kan den mycket väl tappa 30 % på åtta månader tillLegato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Då har vi en v-minskning på 13 000 i månaden.
Och ju närmare garantins slut och vagnskadans upphörande vi kommer så fortsätter fallen.
Om man har en v-minsk på 13 000 i månaden så kostar kanske den bilen kostar 15 000 i månaden att äga. Det blir ändå fem gånger mer än vad min Ferrari kostade som jag hade i sju år.
Nu pratar vi elbilar här, men du kan ha en Porsche 911 eller massa andra bilar för lägre pris.
Volvo Xc60, Mitsubishi vad du vill.
Så problemet är att vi måste se värdettappet avta annars kommer ingen vilja ta i bilarna framöver heller.
Det är ju här och nu just som många handlare inte vill ta in bilarna.
Men när det upphör eller regeringen kommer med något vettigt incitament så kan tapett avta…
Tills Dess så kör jag tyvärr fossilt mot min vilja
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Minns hur du hetsade om hur mkt du tjänade på att köra Tesla för några år sedan. Vi var flera som varnade för att det inte skulle hålla sig. Sen förändrades mycket riktigt marknaden precis som förväntat. Då började du istället hetsa om hur dyrt det är att köra Tesla.pejvic skrev: ↑14 maj 2025 14:36Nej men om modell Y i exemplet har tappat nästan 30 % på åtta månader så kan den mycket väl tappa 30 % på åtta månader tillLegato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Då har vi en v-minskning på 13 000 i månaden.
Och ju närmare garantins slut och vagnskadans upphörande vi kommer så fortsätter fallen.
Om man har en v-minsk på 13 000 i månaden så kostar kanske den bilen kostar 15 000 i månaden att äga. Det blir ändå fem gånger mer än vad min Ferrari kostade som jag hade i sju år.
Nu pratar vi elbilar här, men du kan ha en Porsche 911 eller massa andra bilar för lägre pris.
Volvo Xc60, Mitsubishi vad du vill.
Så problemet är att vi måste se värdettappet avta annars kommer ingen vilja ta i bilarna framöver heller.
Det är ju här och nu just som många handlare inte vill ta in bilarna.
Men när det upphör eller regeringen kommer med något vettigt incitament så kan tapett avta…
Tills Dess så kör jag tyvärr fossilt mot min vilja![]()
Sanningen ligger förstås nånstans mitt emellan.
Bara för att avgasbilar just nu har förhållandevis högt värde samt elbilar tappat mkt på senaste betyder inte det nödvändigtvis att det är särskilt klokt att köpa en avgasbil nu.
Tvärtom skulle jag säga. Just nu bör man snarare dra nytta av att elbilar tappat så mkt, för marknaden kan lika snabbt svänga åt andra hållet igen.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nej, men den största risken just nu för Teslor och andra elbilar/dyrare bilar för den delen är minskad efterfrågan. Därför kan det vara klokt att faktiskt räkna med högre värdeminskning än så.Liqwid78 skrev: ↑14 maj 2025 14:17Det är realistisk att bilen tappar 40-50% värde efter 3 år med ca 4500-6000mil.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 12:56För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.Legato skrev: ↑14 maj 2025 06:12Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.
Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Värdet för extra tillval som lack, etc får man räkna med 50-100% värdeminskning efter 3 år.
Det är inget nytt.
M3 LR -20
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Precis. Försökte övertyga de flesta jag kände att köpa en ny. Man kunde ju åka omkring och få betalt för att köra bil….manneson skrev: ↑14 maj 2025 15:12Minns hur du hetsade om hur mkt du tjänade på att köra Tesla för några år sedan. Vi var flera som varnade för att det inte skulle hålla sig. Sen förändrades mycket riktigt marknaden precis som förväntat. Då började du istället hetsa om hur dyrt det är att köra Tesla.pejvic skrev: ↑14 maj 2025 14:36Nej men om modell Y i exemplet har tappat nästan 30 % på åtta månader så kan den mycket väl tappa 30 % på åtta månader tillLegato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24Visst är det ett okej dagspris.Egon112 skrev: ↑13 maj 2025 01:34Angående Model Y värdeminskning
En fundering, har blivit erbjuden att köpa en Quicksilver Model Y Longrange Awd 2023a.
Som är uttagen i början av september 2023 för
420 000 kr med SoV däck & 1800 mil på mätaren.
1 ägare sen ny.
Ägaren påstår bilen kostade strax över 700 tusen när den köptes så har ju gjort ett rejält värde tapp på typ 280 tusen på 19 månader. Så ner typ 40% av nypriset.
Hållit rätt bra koll på kvd sista tiden å de närmaste liknande bil är en 2023 Quicksilver som gått 3500 mil med två ägare. Den såldes i slutet på April för typ 409000 kr ( avslutade bud inklusive köp avgiften )
Är det rätt kurs i dagsläget med priset 420K och under rådande omständigheter? Vad tänker ni?
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Då har vi en v-minskning på 13 000 i månaden.
Och ju närmare garantins slut och vagnskadans upphörande vi kommer så fortsätter fallen.
Om man har en v-minsk på 13 000 i månaden så kostar kanske den bilen kostar 15 000 i månaden att äga. Det blir ändå fem gånger mer än vad min Ferrari kostade som jag hade i sju år.
Nu pratar vi elbilar här, men du kan ha en Porsche 911 eller massa andra bilar för lägre pris.
Volvo Xc60, Mitsubishi vad du vill.
Så problemet är att vi måste se värdettappet avta annars kommer ingen vilja ta i bilarna framöver heller.
Det är ju här och nu just som många handlare inte vill ta in bilarna.
Men när det upphör eller regeringen kommer med något vettigt incitament så kan tapett avta…
Tills Dess så kör jag tyvärr fossilt mot min vilja![]()
Sanningen ligger förstås nånstans mitt emellan.
Bara för att avgasbilar just nu har förhållandevis högt värde samt elbilar tappat mkt på senaste betyder inte det nödvändigtvis att det är särskilt klokt att köpa en avgasbil nu.
Tvärtom skulle jag säga. Just nu bör man snarare dra nytta av att elbilar tappat så mkt, för marknaden kan lika snabbt svänga åt andra hållet igen.
Att man ej slår till då är ju dumt?
Jag kör snål diesel just nu men har en horisont på max 4 månader på den.
Hatar hybrider så jag har ingen aning om vad man skall köra just nu.
Hade jag inte behövt mycket utrymme nu så hade jag definitivt kört någon sportbil som bruksbil.
Här just nu tre bilar varav två saknar fenomenet värdeminskning helt.
Sjukt billigt att äga vissa bilar.
Tror att jag ligger under 3000 totalt i månaden, inklusive värdeminskning, försäkring och skatt för alla tre.
Är lite sugen på en Raven. En kompis köpte just en för 320. Men vill ha standard CCS och liggande skärm om jag skall köpa en S.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 12:56För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.Legato skrev: ↑14 maj 2025 06:12Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45Förstår faktiskt inte resonemanget alls.pejvic skrev: ↑13 maj 2025 22:24
Visst är det ett okej dagspris.
Sålde själv en likadant för 570
I september så den har ju fallit 19 000 per månad. Och det hade den gjort även fram till Trump problemen, så det är inget absolut samband som jag kan se.
Quick är helt klart överlägset bäst att köpa om man köper nu.
Frågan är dock om bilen just nu i maj ska sluta tappa i värde eller hur mycket den tappar framåt.
(Vad man betalar idag är inte så intressant egentligen, även om man inte skall skänka pengar i onödan av princip)
Även om det skulle halvera tappet omgående så är ju 10 000 väldigt mycket pengar av skattade pengar i månaden bara för värdeminskning.
Skulle gärna köra Tesla igen men för runt 23 000 i månaden så kan jag både ha en Ferrari och en Porsche på uppfarten samtidigt utan problem.
Man kan liksom inte betala 23 000 av skattad inkomst för en bil.
Ytterst oroande utveckling att man är TVUNGEN att köra fossilt igen efter 6år med ren elbil.
Jag tror mediadrevet ligger bakom det mesta faktiskt. Frågan är dock vad vi skall köpa för nya bilar framåt….
Det ör ju liksom inte bara Tesla som tappar 10-25.000 i månanden.
Blir väl snart som Kuba här där man håller de gamla bilarna vid liv i 50 år istället.
Regeringen gör ju också i princip allt som står i deras makt för att man inte skall kunna köra elbil längre i Sverige.
För det KAN man inte med dessa värdetapp.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.
Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?Legato skrev: ↑14 maj 2025 21:21Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 12:56För den som köpte bilen ny i september 2023 framstod det nog som extremt osannolikt att bilen skulle tappa 280k i värde på 19 månader.Legato skrev: ↑14 maj 2025 06:12Extremt osannolikt imo, men ska man hålla på med att byta "nästan ny" bil varje år så blir det givetvis dyrt precis som det alltid varit.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 06:05Nej, men den kan vara värd 280k om ett år.Legato skrev: ↑14 maj 2025 05:45
Förstår faktiskt inte resonemanget alls.
Det har aldrig varit billigare att köra begagnad elbil just pga de stora initiala prisrasen.
Köper du tex en Model 3 för 200k idag så får du en oslagbar kombination av bil vs TCO.
Givetvis kommer den där bilen för 400k du nämner inte tappa 10k i månaden och vara värd 40k efter tre år.
Om man aktivt väljer att fördyra sitt bilägande så är det imo orimligt att sen klaga på att det blivit dyrt.
Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO. Motsatsen gäller såklart om man köpte när det var som dyrast och säljer idag.
Rekordlåg TCO är det med säkerhet inte, rekordlåg TCO var det på den tiden man kunde köpa en Tesla, köra den ett-två år och sedan sälja den för i princip samma pris.
Poängen är nog att köper man en bil nu, oavsett elbil, fossilbil, ny eller begagnad så är det stor osäkerhet om vad som händer kommande år. Den ekonomiska risken är större ju dyrare bil man köper.
Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 22:15Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?Legato skrev: ↑14 maj 2025 21:21Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.
Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Nissan Leaf 2014
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja det är rätt fascinerande hur dåliga den stora massan är på ekonomi.granlundii skrev: ↑14 maj 2025 22:37Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 22:15Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?Legato skrev: ↑14 maj 2025 21:21Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.
Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Som Nalle Wahlroos sa: ”80% är finansiella idioter, deras uppgift är att ge medel till de 20% som har idéer”.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Legato skrev: "Återigen, köper man begagnad elbil idag så får man rekordlåg TCO." Rekord betyder att det aldrig varit lägre TCO. För några år sen kunde man köpa en Tesla och sälja den tre år senare med 10% värdeminskning, till nästan nollränta. Det är "rekordet" vi har att jämföra med. Det innebär att "rekordlåg TCO" nu skulle innebära att värdeminskningen om man köper en begagnad elbil idag kommer bli lägre än 10% över tre år (oräknat att räntenivåerna är högre idag).granlundii skrev: ↑14 maj 2025 22:37Det var väl verkligen inte vad Legato påstod? Håller annars helt med honom, det har aldrig varit mer ekonomiskt att köpa begagnad elbil än nu. Men många gör väl samma tankevurpa som med aktier, dvs. köper hellre efter lång uppgång istället för efter att kursen rasat.RareEarth skrev: ↑14 maj 2025 22:15Så du menar att du kan köpa en bil, vilken som helst, idag och räkna med mindre än 10% värdeminskning på tre år?Legato skrev: ↑14 maj 2025 21:21Jag håller inte med alls. Risken är givetvis mycket lägre nu när priserna redan fallit rejält. Både i absoluta och procentuella termer.
Om en bil tappat 10% av nypriset efter tre år så är det givetvis mycket högre risk att köpa den än om den tappat 60% på dessa tre år. Nedsidan är helt enkelt mycket, mycket mindre.
Eller hur skulle annars analysen hänga ihop?
Du gör själv lite av en tankevurpa i jämförelsen med aktier. Det är så klart bättre att köpa på botten än på toppen. Problemet är att du inte vet var botten respektive toppen är i förhand. Om du köper efter lång uppgång kan det vara en lång uppgång även fortsättningsvis. Likaså det kan vara ett stort ras kvar i aktierna efter ett initialt ras.
Min poäng är att vi inte vet vart elbilspriserna kommer ta vägen. De kan rasa ytterligare kommande år. Eller stabilisera sig.