Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Jag har hört nedan berättelse från en person som jobbat decennier hos olika svenska, europeiska och kinesiska biltillverkare, inte Tesla dock.
Han jobbade för drygt tio år sedan för ett stort europeiskt bilmärke när han kommenderades till kina, att hjälpa starta upp en ny bilfabrik där. De höll på att designa tillverkningslinan, vilka maskiner som skulle stå var, etc.
Ett utav arbetsmomenten var ganska krånglig och de diskuterade fram och tillbaka om momentet skulle utföras av robotar eller människor. I styrelserummet satt även en partirepresentant som den kommunistiska regimen satte dit för att övervaka projektet. Efter att ha lyssnat på diskussionen ett tag tog han ordet och sa: "Investera i robotar. Om några år kommer välståndet bland våra arbetare ha höjts så pass mycket att ingen kommer vilja utföra så pass monotona och dåligt betalda arbetsuppgifter." Därmed var saken avgjord, de satte dit några robotar som fixade arbetsmomentet.
Jag kan inte låta bli att notera skillnaden mot det europeiska tankesättet, där automatisering snarare jämställs med folk som blir arbetslösa. Det korta respektive långa perspektivet.
Han jobbade för drygt tio år sedan för ett stort europeiskt bilmärke när han kommenderades till kina, att hjälpa starta upp en ny bilfabrik där. De höll på att designa tillverkningslinan, vilka maskiner som skulle stå var, etc.
Ett utav arbetsmomenten var ganska krånglig och de diskuterade fram och tillbaka om momentet skulle utföras av robotar eller människor. I styrelserummet satt även en partirepresentant som den kommunistiska regimen satte dit för att övervaka projektet. Efter att ha lyssnat på diskussionen ett tag tog han ordet och sa: "Investera i robotar. Om några år kommer välståndet bland våra arbetare ha höjts så pass mycket att ingen kommer vilja utföra så pass monotona och dåligt betalda arbetsuppgifter." Därmed var saken avgjord, de satte dit några robotar som fixade arbetsmomentet.
Jag kan inte låta bli att notera skillnaden mot det europeiska tankesättet, där automatisering snarare jämställs med folk som blir arbetslösa. Det korta respektive långa perspektivet.
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Det finns många fördelar med att hoppa över steg i utvecklingen, för man har inte gamla normer, traditioner, infrastruktur, personal osv. att ta hänsyn till.
Kina står också inför en kraftig minskning i befolkningen*, så de kommer att behöva robotar för att hålla uppe produktionen.
* Lyssnade på en "föreläsning" om hur Kinas befolkningsstruktur ser ut. Två- och enbarnspolitiken har skapat förutsättningar som nu inte längre går att vända och det kommer enligt föreläsaren att innebära att om 30 år kommer det inte att finnas fler än ~650 miljoner kineser.
Kina står också inför en kraftig minskning i befolkningen*, så de kommer att behöva robotar för att hålla uppe produktionen.
* Lyssnade på en "föreläsning" om hur Kinas befolkningsstruktur ser ut. Två- och enbarnspolitiken har skapat förutsättningar som nu inte längre går att vända och det kommer enligt föreläsaren att innebära att om 30 år kommer det inte att finnas fler än ~650 miljoner kineser.
-
tesla newbie
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Fast man ska nog ta det som representanter för paritet säger med en ganska stor nypa salt. Var nyligen i Kina och de renoverar fasaden på husen (15 våningar) i området där mina svärföräldrar bor. Inga byggnadsställningar i sikte. Arbetet utfördes på små platformar som hängde på sniskan i linor från taket. Och detta är i Peking. Fördelen är ju att det går fort. När vi renoverade fasaden i vår BRF här hemma, så tog det ett halvår. Sedan har vi alla leveranser som görs av dödsföraktande bud på eldrivna scootrar som ska göra leveranser inom orealistiska tidsramar. Vi beställde mat från en resturang en kväll och från beställning till leverans tog det totalt cirka 40 minuter. Och vi beställde ganska mycket och ganska avancerad mat. Snabbheten är imponerande, men man tar inte så mycket hänsyn till hälsan hos dem som utför arbetet. I europa försöker vi ändå på något sätt värna om de anställdas arbetsmiljö och hälsa. Min uppfattning är att man inte alls kommit lika långt på dessa områden i Kina. En positiv sak som kan komma av befolkningsminskning är att man måste ta bättre hand om de människor som lever i landet.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 10:43Jag har hört nedan berättelse från en person som jobbat decennier hos olika svenska, europeiska och kinesiska biltillverkare, inte Tesla dock.
Han jobbade för drygt tio år sedan för ett stort europeiskt bilmärke när han kommenderades till kina, att hjälpa starta upp en ny bilfabrik där. De höll på att designa tillverkningslinan, vilka maskiner som skulle stå var, etc.
Ett utav arbetsmomenten var ganska krånglig och de diskuterade fram och tillbaka om momentet skulle utföras av robotar eller människor. I styrelserummet satt även en partirepresentant som den kommunistiska regimen satte dit för att övervaka projektet. Efter att ha lyssnat på diskussionen ett tag tog han ordet och sa: "Investera i robotar. Om några år kommer välståndet bland våra arbetare ha höjts så pass mycket att ingen kommer vilja utföra så pass monotona och dåligt betalda arbetsuppgifter." Därmed var saken avgjord, de satte dit några robotar som fixade arbetsmomentet.
Jag kan inte låta bli att notera skillnaden mot det europeiska tankesättet, där automatisering snarare jämställs med folk som blir arbetslösa. Det korta respektive långa perspektivet.
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Ja, man har läst en del om hur dåliga arbetsförhållandena för bud är. Därför skulle jag aldrig komma på tanken att beställa hem mat utan hämta den själv eller äta den på plats.tesla newbie skrev: ↑02 dec 2025 13:06Sedan har vi alla leveranser som görs av dödsföraktande bud på eldrivna scootrar som ska göra leveranser inom orealistiska tidsramar. Vi beställde mat från en restaurang en kväll och från beställning till leverans tog det totalt cirka 40 minuter. Och vi beställde ganska mycket och ganska avancerad mat. Snabbheten är imponerande, men man tar inte så mycket hänsyn till hälsan hos dem som utför arbetet. I Europa försöker vi ändå på något sätt värna om de anställdas arbetsmiljö och hälsa. Min uppfattning är att man inte alls kommit lika långt på dessa områden i Kina. En positiv sak som kan komma av befolkningsminskning är att man måste ta bättre hand om de människor som lever i landet.
När Dragon Gate i Älvkarleby byggdes tog de in kinesiska arbetare som byggde ställningar av bambu. Det gillades inte av facket och arbetsmiljöverket som kom och stoppade arbetet.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 304
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Måste ha hänt mycket i Kina. Besökte ett par fabriker inom vattensport i början på 2000. Fuskade s nåt enormt med material. Tex papp istället plast i grejer som skulle tåla vatten.
Fabrikscheferna var helt oemottagliga för moderna idéer som onlinebeställning och kundorderstyrd produktion.
Fabrikscheferna var helt oemottagliga för moderna idéer som onlinebeställning och kundorderstyrd produktion.
Tesla MYLR -23
-
tesla newbie
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Jo inom teknikutveckling har det hänt enormt mycket, men när det gäller arbetsmiljölagstiftning så kanske inte lika mycket....Oscar11 skrev: ↑02 dec 2025 14:39Måste ha hänt mycket i Kina. Besökte ett par fabriker inom vattensport i början på 2000. Fuskade s nåt enormt med material. Tex papp istället plast i grejer som skulle tåla vatten.
Fabrikscheferna var helt oemottagliga för moderna idéer som onlinebeställning och kundorderstyrd produktion.
-
tesla newbie
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Blir lite rädd ibland när jag läser alla rapporter om att vi måste "komma ikapp" Kina. I europa har vi kommit mycket långt när det gäller att värna om arbetsmiljö och anställdas rättigheter. Det ska vi inte släppa på för att "komma ikapp". I Kina har man hittills kunna strunta i detta på ett helt annat sätt eftersom det, rent krasst, finns mycket folk att "ta av". Vilket gör att folk är tvungna att acceptera dåliga arbetsvillkor för att få ett arbete överhuvudtaget. Fackföreningar finns inte heller i europeisk mening eftersom CCP inte accepterar bildandet av oberoende föreningar. Sedan har vi hela "hukou"-systemet vilket i praktiken gör att man är bunden till sin födelseort och flyttar man från landsbygden till en storstad så blir man alltid sedd som "andra klassens" medborgare:Jerker skrev: ↑02 dec 2025 14:18Ja, man har läst en del om hur dåliga arbetsförhållandena för bud är. Därför skulle jag aldrig komma på tanken att beställa hem mat utan hämta den själv eller äta den på plats.tesla newbie skrev: ↑02 dec 2025 13:06Sedan har vi alla leveranser som görs av dödsföraktande bud på eldrivna scootrar som ska göra leveranser inom orealistiska tidsramar. Vi beställde mat från en restaurang en kväll och från beställning till leverans tog det totalt cirka 40 minuter. Och vi beställde ganska mycket och ganska avancerad mat. Snabbheten är imponerande, men man tar inte så mycket hänsyn till hälsan hos dem som utför arbetet. I Europa försöker vi ändå på något sätt värna om de anställdas arbetsmiljö och hälsa. Min uppfattning är att man inte alls kommit lika långt på dessa områden i Kina. En positiv sak som kan komma av befolkningsminskning är att man måste ta bättre hand om de människor som lever i landet.![]()
När Dragon Gate i Älvkarleby byggdes tog de in kinesiska arbetare som byggde ställningar av bambu. Det gillades inte av facket och arbetsmiljöverket som kom och stoppade arbetet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hukou
https://en.wikipedia.org/wiki/Mingong
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Inte bara sedd, du är formellt andra klassens medborgare utan de rättigheter som medborgare från städer har.tesla newbie skrev: ↑02 dec 2025 14:47Sedan har vi hela "hukou"-systemet vilket i praktiken gör att man är bunden till sin födelseort och flyttar man från landsbygden till en storstad så blir man alltid sedd som "andra klassens" medborgare:
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Väldigt intressant, var ej medveten om detta så var tvungen att göra lite snabb research om det verkligen stämde men absolut inga problem att hitta statistik som backar detta!Jerker skrev: ↑02 dec 2025 10:53* Lyssnade på en "föreläsning" om hur Kinas befolkningsstruktur ser ut. Två- och enbarnspolitiken har skapat förutsättningar som nu inte längre går att vända och det kommer enligt föreläsaren att innebära att om 30 år kommer det inte att finnas fler än ~650 miljoner kineser.
www.facebook.com/reel/1842861852930018
Tesla Model Y Performance
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Jag lyssnade på filmen en gång till och jag mindes fel. Det var ju mycket tidigare än om 30 år som Kinas befolkning kommer att ligga på runt 600 miljoner. Han sa också att de redan har peakat och enligt kinesiska officiella källor så tror man att den nuvarande uppgiften om Kinas befolkning är överdriven med 100 miljoner.Arctic Drifter skrev: ↑03 dec 2025 15:23Väldigt intressant, var ej medveten om detta så var tvungen att göra lite snabb research om det verkligen stämde men absolut inga problem att hitta statistik som backar detta!Jerker skrev: ↑02 dec 2025 10:53* Lyssnade på en "föreläsning" om hur Kinas befolkningsstruktur ser ut. Två- och enbarnspolitiken har skapat förutsättningar som nu inte längre går att vända och det kommer enligt föreläsaren att innebära att om 30 år kommer det inte att finnas fler än ~650 miljoner kineser.
www.facebook.com/reel/1842861852930018
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9963
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
De "exporterar" ju också en del folk. En viss andel av de som studerar utomlands återvänder inte. Jag har flera exempel från mitt jobb.Jerker skrev: ↑03 dec 2025 15:44Jag lyssnade på filmen en gång till och jag mindes fel. Det var ju mycket tidigare än om 30 år som Kinas befolkning kommer att ligga på runt 600 miljoner. Han sa också att de redan har peakat och enligt kinesiska officiella källor så tror man att den nuvarande uppgiften om Kinas befolkning är överdriven med 100 miljoner.Arctic Drifter skrev: ↑03 dec 2025 15:23Väldigt intressant, var ej medveten om detta så var tvungen att göra lite snabb research om det verkligen stämde men absolut inga problem att hitta statistik som backar detta!Jerker skrev: ↑02 dec 2025 10:53* Lyssnade på en "föreläsning" om hur Kinas befolkningsstruktur ser ut. Två- och enbarnspolitiken har skapat förutsättningar som nu inte längre går att vända och det kommer enligt föreläsaren att innebära att om 30 år kommer det inte att finnas fler än ~650 miljoner kineser.
www.facebook.com/reel/1842861852930018
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7743
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Skillnaden mellan kinesiska och europeiska bilfabriker
Inläggen i den här tråden stämmer ju rätt bra med det följande:tesla newbie skrev: ↑02 dec 2025 14:47Blir lite rädd ibland när jag läser alla rapporter om att vi måste "komma ikapp" Kina. I europa har vi kommit mycket långt när det gäller att värna om arbetsmiljö och anställdas rättigheter. Det ska vi inte släppa på för att "komma ikapp". I Kina har man hittills kunna strunta i detta på ett helt annat sätt eftersom det, rent krasst, finns mycket folk att "ta av". Vilket gör att folk är tvungna att acceptera dåliga arbetsvillkor för att få ett arbete överhuvudtaget. Fackföreningar finns inte heller i europeisk mening eftersom CCP inte accepterar bildandet av oberoende föreningar. Sedan har vi hela "hukou"-systemet vilket i praktiken gör att man är bunden till sin födelseort och flyttar man från landsbygden till en storstad så blir man alltid sedd som "andra klassens" medborgare:Jerker skrev: ↑02 dec 2025 14:18Ja, man har läst en del om hur dåliga arbetsförhållandena för bud är. Därför skulle jag aldrig komma på tanken att beställa hem mat utan hämta den själv eller äta den på plats.tesla newbie skrev: ↑02 dec 2025 13:06Sedan har vi alla leveranser som görs av dödsföraktande bud på eldrivna scootrar som ska göra leveranser inom orealistiska tidsramar. Vi beställde mat från en restaurang en kväll och från beställning till leverans tog det totalt cirka 40 minuter. Och vi beställde ganska mycket och ganska avancerad mat. Snabbheten är imponerande, men man tar inte så mycket hänsyn till hälsan hos dem som utför arbetet. I Europa försöker vi ändå på något sätt värna om de anställdas arbetsmiljö och hälsa. Min uppfattning är att man inte alls kommit lika långt på dessa områden i Kina. En positiv sak som kan komma av befolkningsminskning är att man måste ta bättre hand om de människor som lever i landet.![]()
När Dragon Gate i Älvkarleby byggdes tog de in kinesiska arbetare som byggde ställningar av bambu. Det gillades inte av facket och arbetsmiljöverket som kom och stoppade arbetet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hukou
https://en.wikipedia.org/wiki/Mingong
Har 'ett vagt minne' av att det inte direkt är alla på forumet som hållit med om det tidigare…Is there freedom for trade unions and similar professional or labor organizations? 1/4
The only legal labor union organization is the government-controlled All-China Federation of Trade Unions, which has long been criticized for failing to defend workers’ rights. Efforts to organize independent trade unions are swiftly shut down by authorities, and the activists involved face harsh penalties. Workers have nevertheless engaged in a number of largely spontaneous strikes, assemblies, or other forms of public action, with at least one thousand being recorded in 2023.
[…]
Do individuals enjoy equality of opportunity and freedom from economic exploitation? 2/4
While workers in China are afforded important protections under existing laws, violations of labor and employment regulations are widespread. Exploitative employment practices such as wage theft, excessive overtime, student labor, and unsafe working conditions are pervasive in many industries. Forced labor and human trafficking are common, affecting internal migrants as well as Chinese nationals who are trafficked abroad. Forced labor is the norm in prisons and other detention facilities.
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting