Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Moderator: Redaktion
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Har svårt att se någon bil ( inklusive elbil) som miljövänlig. Är mera på skalan inte miljöfarlig.
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
I valet av bil får man se till vad det "minst miljödåliga" är som man har råd med.
I mitt fall föll valet av bil på en Toyota Auris Touring Sports Hybrid, alltså kombiversionen av Auris. Det är en bensinhybrid jag har köpt, årsmodell 2013. Den har angiven förbrukning 0,39 för stadskörning och 0,4 blandad körning. Senast i söndags gjorde jag en resa genom Stockholm på 4 mil, mycket blandad körning med längre sträckor av 70 - 80 km/h till långa sega köer med mycket start/stopp. Resultatet för resan landade på 0,38 l/mil. Enligt mig en mycket bra förbrukning för att ha en fossilmotor som enda energikälla.
Det gör ont i hela kroppen varje gång fossilmotorn startar, absolut, men jag har ärligt talat inte råd med någon elbil. Det är tyvärr i undantagsfall som vi kör bil i staden, huvudsyftet med mitt bilägande är långresor (vi har all släkt och familj påtagligt långt bort). Vi testade att låna en Leaf 30 kWh vilket resulterade i 4 laddstopp på resan till närmsta släkting, och det är tyvärr inte praktiskt möjligt i längden...
Vi köpte vår Toyota begagnad för 155 000 kr, via en bilhandlare. Vi lägger 8 000 kr på bensin årligen. Jag har verkligen försökt att räkna hem en elbil, men jag har verkligen inte råd med det. Dessutom bor jag i hyreslägenhet utan möjlighet till laddning.
Ja, motorn har en högre förbrukning när den väl är igång, syftet är ju att när man ändå har alla obligatoriska förluster i motorn att kunna nyttja den till max då och ladda upp batteriet, det ger en totalt sett högre verkningsgrad på motorn, och sedan kan den stängas av när körförhållandena tillåter det. Att köra snålt med den kräver så klart kunskap om hur bilen fungerar, att man är noggrann och har "eco" aktiverat, att man vet hur man lägger upp körningen och planerar för att minska förbrukningen. Om jag exempelvis kör på backiga vägar med farthållaren aktiverad rusar förbrukningen iväg, men om jag kör själv och planerar går det att pressa förbrukningen ner mot (och rent av under) den angivna förbrukningen.
Med facit i hand upplever jag att jag har gjort det minst dåliga beslutet för miljön. Vilken bil tycker du Nek0 att jag skulle ha köpt istället?
I mitt fall föll valet av bil på en Toyota Auris Touring Sports Hybrid, alltså kombiversionen av Auris. Det är en bensinhybrid jag har köpt, årsmodell 2013. Den har angiven förbrukning 0,39 för stadskörning och 0,4 blandad körning. Senast i söndags gjorde jag en resa genom Stockholm på 4 mil, mycket blandad körning med längre sträckor av 70 - 80 km/h till långa sega köer med mycket start/stopp. Resultatet för resan landade på 0,38 l/mil. Enligt mig en mycket bra förbrukning för att ha en fossilmotor som enda energikälla.
Det gör ont i hela kroppen varje gång fossilmotorn startar, absolut, men jag har ärligt talat inte råd med någon elbil. Det är tyvärr i undantagsfall som vi kör bil i staden, huvudsyftet med mitt bilägande är långresor (vi har all släkt och familj påtagligt långt bort). Vi testade att låna en Leaf 30 kWh vilket resulterade i 4 laddstopp på resan till närmsta släkting, och det är tyvärr inte praktiskt möjligt i längden...
Vi köpte vår Toyota begagnad för 155 000 kr, via en bilhandlare. Vi lägger 8 000 kr på bensin årligen. Jag har verkligen försökt att räkna hem en elbil, men jag har verkligen inte råd med det. Dessutom bor jag i hyreslägenhet utan möjlighet till laddning.
Ja, motorn har en högre förbrukning när den väl är igång, syftet är ju att när man ändå har alla obligatoriska förluster i motorn att kunna nyttja den till max då och ladda upp batteriet, det ger en totalt sett högre verkningsgrad på motorn, och sedan kan den stängas av när körförhållandena tillåter det. Att köra snålt med den kräver så klart kunskap om hur bilen fungerar, att man är noggrann och har "eco" aktiverat, att man vet hur man lägger upp körningen och planerar för att minska förbrukningen. Om jag exempelvis kör på backiga vägar med farthållaren aktiverad rusar förbrukningen iväg, men om jag kör själv och planerar går det att pressa förbrukningen ner mot (och rent av under) den angivna förbrukningen.
Med facit i hand upplever jag att jag har gjort det minst dåliga beslutet för miljön. Vilken bil tycker du Nek0 att jag skulle ha köpt istället?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Mycket bra val av bil tycker jag.ochso skrev:I valet av bil får man se till vad det "minst miljödåliga" är som man har råd med.
I mitt fall föll valet av bil på en Toyota Auris Touring Sports Hybrid, alltså kombiversionen av Auris. Det är en bensinhybrid jag har köpt, årsmodell 2013. Den har angiven förbrukning 0,39 för stadskörning och 0,4 blandad körning. Senast i söndags gjorde jag en resa genom Stockholm på 4 mil, mycket blandad körning med längre sträckor av 70 - 80 km/h till långa sega köer med mycket start/stopp. Resultatet för resan landade på 0,38 l/mil. Enligt mig en mycket bra förbrukning för att ha en fossilmotor som enda energikälla.
Det gör ont i hela kroppen varje gång fossilmotorn startar, absolut, men jag har ärligt talat inte råd med någon elbil. Det är tyvärr i undantagsfall som vi kör bil i staden, huvudsyftet med mitt bilägande är långresor (vi har all släkt och familj påtagligt långt bort). Vi testade att låna en Leaf 30 kWh vilket resulterade i 4 laddstopp på resan till närmsta släkting, och det är tyvärr inte praktiskt möjligt i längden...
Vi köpte vår Toyota begagnad för 155 000 kr, via en bilhandlare. Vi lägger 8 000 kr på bensin årligen. Jag har verkligen försökt att räkna hem en elbil, men jag har verkligen inte råd med det. Dessutom bor jag i hyreslägenhet utan möjlighet till laddning.
Ja, motorn har en högre förbrukning när den väl är igång, syftet är ju att när man ändå har alla obligatoriska förluster i motorn att kunna nyttja den till max då och ladda upp batteriet, det ger en totalt sett högre verkningsgrad på motorn, och sedan kan den stängas av när körförhållandena tillåter det. Att köra snålt med den kräver så klart kunskap om hur bilen fungerar, att man är noggrann och har "eco" aktiverat, att man vet hur man lägger upp körningen och planerar för att minska förbrukningen. Om jag exempelvis kör på backiga vägar med farthållaren aktiverad rusar förbrukningen iväg, men om jag kör själv och planerar går det att pressa förbrukningen ner mot (och rent av under) den angivna förbrukningen.
Med facit i hand upplever jag att jag har gjort det minst dåliga beslutet för miljön. Vilken bil tycker du Nek0 att jag skulle ha köpt istället?
Hade en prius innan jag köpte min första Tesla.
Det är så det börjar.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
TackTars skrev:Mycket bra val av bil tycker jag.
Hade en prius innan jag köpte min första Tesla.
Det är så det börjar.

Jag blir ju överlycklig varje gång motorn går på eldrift, snacka om att det blir en sport att köra suuuupermjukt för att tillåta bilen att ha 100 % eldrift så ofta det går. Dessutom skönt att kunna få batteriet uppladdat när man kör på någon 70-sträcka, för att kunna köra 100 % elektriskt när man rullar sakta genom villaområden, så slipper man förpesta villaområden mm med avgaser och oljud. Snacka om att jag längtar efter en elbil!!
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Har också en toyota hybrid, men en RAV4. När vi testkörde bilar (2016)med kraven icke diesel, fyrhjulsdrift, dragkrok och stor nog för fjäll- och tältsemestrar så kändes RAV4 som det mest "miljövänliga" alternativet jämfört med bland annat Subaru outback eller mazda Cx-5 som båda hade en snittförbrukning på cirka 2 dl milen högre än toyotan.
Har 3 mil enkel väg (varav några kilometer i kötrafik där elen kommer väl till pass) till jobbet vilket innebär att det ändå inte räckt med elen i mitsubishi outlander plugin för dagliga bruket.
Har ju en i3 som andrabil och man tar ju hellre den när inte de andra kraven finns för den resan. Åker dock en del över 30 mil enkel resa på helgutflykter och räcker inte i3ans batteri riktigt hela vägen men ska testa i sommar när det är lite trevligare väder för laddstopp.
Men med det sagt så blir det nog ingen mer bensinbil även om vi är nöjda med den. Hoppas det finns bättre helelektriska alternaitv när de tär dags att byta igen om några år. Hoppas på model S eller liknande med dragkrok.
Har 3 mil enkel väg (varav några kilometer i kötrafik där elen kommer väl till pass) till jobbet vilket innebär att det ändå inte räckt med elen i mitsubishi outlander plugin för dagliga bruket.
Har ju en i3 som andrabil och man tar ju hellre den när inte de andra kraven finns för den resan. Åker dock en del över 30 mil enkel resa på helgutflykter och räcker inte i3ans batteri riktigt hela vägen men ska testa i sommar när det är lite trevligare väder för laddstopp.
Men med det sagt så blir det nog ingen mer bensinbil även om vi är nöjda med den. Hoppas det finns bättre helelektriska alternaitv när de tär dags att byta igen om några år. Hoppas på model S eller liknande med dragkrok.
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Jag tyckte bara att en bil som körs 60% på el och 40% på bensin inte ska ta 4,6l bensin eller åtminstone inte kallas miljöbil för det är den inte enligt mig.
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Hade det varit en plugin hade jag hållit med dig, men denna går ju trots allt på 100 % bensin, eller hur?nek0 skrev:Jag tyckte bara att en bil som körs 60% på el och 40% på bensin inte ska ta 4,6l bensin eller åtminstone inte kallas miljöbil för det är den inte enligt mig.
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Nu hänger jag inte med. Vilken går 100% på bensinochso skrev:Hade det varit en plugin hade jag hållit med dig, men denna går ju trots allt på 100 % bensin, eller hur?nek0 skrev:Jag tyckte bara att en bil som körs 60% på el och 40% på bensin inte ska ta 4,6l bensin eller åtminstone inte kallas miljöbil för det är den inte enligt mig.
Det var extremt lugn körning säljaren satt i bilen och bestämde vart jag ska köra . Har aldrig innan eller efter varit med om att säljare följer med på provkörningen.
Det var en bil som kostade 212 000kr . Hade det varit någon extrem bil för massa pengar hade jag förstått men det här hmmm
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Toyota Auris Hybrid. Elen genereras ju från den interna förbränningsmotorn, att den kan växla mellan förbränningsmotor och elmotor ökar ju den totala verkningsgraden men elen kommer ju från bensinen som hälls i tanken.nek0 skrev:Nu hänger jag inte med. Vilken går 100% på bensin
En plug-in däremot, kommer ju att få en påtagligt lägre bensinförbrukning då du istället kan tillföra ren el från ett vägguttag.
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Tenderar att hålla med. Med hybrid kommer bränsleförbrukningen öka när batteriet laddas. Det kommer folk inte gilla och stänger av det. Om det hade gått att ladda via motorcärmarsladden hade det varit en annan sak.
Re: Toyota Auris hybrid miljövänlig bil?
Mig veterligen går det inte att stänga av denna funktion. Visst, man kan växla läge från "Eco" till "Power" vilket gör att det blir ett helt annat ös i bilen, men de personer som gör det är nog inte bekymrade över sin bränsleförbrukning. Dessutom kommer batteriet ändå att nyttjas i "Power"-läget.Mickep skrev:Tenderar att hålla med. Med hybrid kommer bränsleförbrukningen öka när batteriet laddas. Det kommer folk inte gilla och stänger av det. Om det hade gått att ladda via motorcärmarsladden hade det varit en annan sak.
Att låta bilen ladda upp batteriet under färd må öka förbrukningen kortsiktigt men sänker förbrukningen avsevärt sett till den totala resan.