Sida 1 av 3
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 07 jun 2019 09:56
av Smutt
Fast en tidig konkurs måste ju vara det bästa för varumärket blir av med kostnader för pensioner bonusar högt betalda arbetare, fabriker som inte behövs, olönsamma modeller skulder osv
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 07 jun 2019 10:15
av Bjelke
ochso skrev:
Ferrari noterades ju på börsen som ett eget bolag, har Fiat kvar något ägande där?
Och även om Fiat går i kk kommer ju andra tillverkare att slåss om att få köpa typ Alfa, Jeep osv, det finns mycket värde i de varkmärkena.
Jag är inte lika säker längre på att så många kommer att "slåss" för att få köpa Alfa Romeo, inte efter att dom gjorde klart för hela
omvärlden vad dom tycker om framtidens teknik. Den kundgrupp dom riktade sin reklam mot minskar snabbt (?) och även om jag verkligen älskar
detta märke och har haft nån själv så känns dom som något som någon liten sportbilstillverkare KANSKE skulle vilja köpa...
Deras reklam var ju tom värre än Toyotas

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 16:15
av Zalman3
Fiat Chrysler är illa ute, redan innan hade man dålig ekonomi, och nu med Corona har man så dålig ekonomi att ihopslagningen med PSA kanske spricker.
Coronavirus could kill Peugeot merger with Fiat Chrysler, threatening plans for EVs.
The two groups need this merger in view of the heavy investments that must be made in electric cars, but they must recognize that, in view of the economic situation, for the merger to take place, it will be necessary to review the initial financial terms.
https://electrek.co/2020/03/25/coronavi ... s-for-evs/
Med många stängda fabriker blir krisen akut, därför vill man ha nya lån.
Men om Corona gör att satsningen på elbilar fördröjs, då blir behovet ännu större att köpa utsläppsrätter av Tesla.
Vilket kostar ännu mera pengar.
Fiat Chrysler has established a new credit facility of about $3.8 billion as it attempts to manage through the coronavirus pandemic.
https://www.cnbc.com/2020/03/26/fiat-ch ... llion.html
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 17:21
av Jerker
Zalman3 skrev:Men om Corona gör att satsningen på elbilar fördröjs, då blir behovet ännu större att köpa utsläppsrätter av Tesla.
Vilket kostar ännu mera pengar.
Hoppas bara att de har några pengar att köpa utsläppsrättigheter för så att inte bygget av Giga Berlin äventyras.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 17:27
av Bjelke
Jerker skrev:Zalman3 skrev:Men om Corona gör att satsningen på elbilar fördröjs, då blir behovet ännu större att köpa utsläppsrätter av Tesla.
Vilket kostar ännu mera pengar.
Hoppas bara att de har några pengar att köpa utsläppsrättigheter för så att inte bygget av Giga Berlin äventyras.
Kan dom sälja rätterna till någon annan om det skiter sig?
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 17:39
av Zalman3
Tesla har länge sålt utsläppsrätter till flera olika fossilbilsföretag.
Recent filings show that GM and Fiat Chrysler have bought zero-emissions vehicle credits from Tesla, Bloomberg reported Monday.
https://techcrunch.com/2019/06/03/why-g ... y-credits/
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 19:28
av Bjelke
OK

ja då kan det ju rulla på bra ändå...
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 20:53
av Laban
Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 21:30
av taliz
Laban skrev:Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag.
PSA och FCA är ju typexempel där de båda har en drös märken de köpt upp/slagits ihop med under åren.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 21:35
av Zalman3
taliz skrev:Laban skrev:Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag.
PSA och FCA är ju typexempel där de båda har en drös märken de köpt upp/slagits ihop med under åren.
En intressant fråga är, när blev en sammanslagning riktigt bra?
Renault-Nissan slutade med att VDn blev fängslad av grumliga orsaker.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 21:37
av Fredrik j
Zalman3 skrev:taliz skrev:Laban skrev:Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag.
PSA och FCA är ju typexempel där de båda har en drös märken de köpt upp/slagits ihop med under åren.
En intressant fråga är, när blev en sammanslagning riktigt bra?
Renault-Nissan slutade med att VDn blev fängslad av grumliga orsaker.
Lyckades inte PSA få snurr pp Opel?
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 21:38
av taliz
Zalman3 skrev:taliz skrev:Laban skrev:Att två företag på dekis ska lyckas bättre om de går samman torde vara ganska osannolikt. Jag tänker inte om utan när om konkursen ifråga.
Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag.
PSA och FCA är ju typexempel där de båda har en drös märken de köpt upp/slagits ihop med under åren.
En intressant fråga är, när blev en sammanslagning riktigt bra?
Renault-Nissan slutade med att VDn blev fängslad av grumliga orsaker.
Som sagt en stor del av alla fordonsbolag är numera stora koncerner med ett flertal märken. Så det har bevisligen gått bra.
Carlos var ju lite "speciell", ser inte riktigt vad det har med konsolidering att göra.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 21:46
av Zalman3
Carlos var ju lite "speciell", ser inte riktigt vad det har med konsolidering att göra.
Nissan var ju på fallrepet och Renault tog över.
Sen repade sig Nissan och ville ha mera inflytande.
Det gick sådär, så när Carlos är i Japan blir han gripen för ekonomiska oegentligheter.
Vissa hävdar att Nissan ville ha bort Carlos.
The Not-So-Irreversible Renault-Nissan Allliance
Carlos Ghosn’s dramatic escape reopens old wounds and shows how tough it is to keep two politically-sensitive and financially lop-sided carmakers together.
The Financial Times reports that Nissan is ramping up contingency plans in case of a breakup — which, while financially painful and costly for both sides, shouldn’t be ruled out.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... rlos-ghosn
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 26 mar 2020 21:54
av taliz
Zalman3 skrev:
Carlos var ju lite "speciell", ser inte riktigt vad det har med konsolidering att göra.
Nissan var ju på fallrepet och Renault tog över.
Sen repade sig Nissan och ville ha mera inflytande.
Det gick sådär, så när Carlos är i Japan blir han gripen för ekonomiska oegentligheter.
Vissa hävdar att Nissan ville ha bort Carlos.
The Not-So-Irreversible Renault-Nissan Allliance
Carlos Ghosn’s dramatic escape reopens old wounds and shows how tough it is to keep two politically-sensitive and financially lop-sided carmakers together.
The Financial Times reports that Nissan is ramping up contingency plans in case of a breakup — which, while financially painful and costly for both sides, shouldn’t be ruled out.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... rlos-ghosn
Inte sällan är det ju så att någon är "på fallrepet" när det konsolideras.
Inte särskilt ovanligt att olika företagskulturer krockar heller. Tids nog brukar det lösa sig. Man byter ledare, omorganiserar, etc
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 04:35
av Laban
taliz skrev:Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Specifikt i fordonsbranschen är det väl snarare regel än undantag med stora koncerner som består av ett flertal märken, vilka tidigare var självständiga bolag..
Visst, konsolidering i en mogen bransch med mogen teknik kan fungera. Men det gäller knappast elbilsdelen.
Gammal teknik ska avvecklas, ny ska utvecklas. Inte lätt, se på VW, ID.3. Att det ska bli lättare efter en sammanslagning är jag inte direkt övertygad om. Speciellt inte för Fiat + Chrysler.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 06:58
av LarsL
Precis ny utveckling sker bäst i små smidiga grupper/företag utan allt för många styrda rutiner och ordningar som hindrar.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 07:02
av Jerker
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 07:08
av LarsL
Det var inte Elon utan någon annan klok industriman som typ 2012-14 sa att elbilar kommer levereras av Tesla och av ett gäng friggebods tillverkare som vi ännu inte känner namnet på. Jag gissar att dessa friggebods tillverkare finns i Kina och attde just nu växer så det knakar.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 08:38
av Jerker
Det är sant. Kineserna håller sig framme även här. Det är ju helt otroligt att de har så svårt att fatta detta. Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 09:06
av Laban
Jerker skrev:Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.
Det kan också vara så att de inte har något val. Se ID.3 tråden, mjukvaruproblem, VW har svårt att få tag på rätt personal för att åtgärda detta. Det talas om att grunden potentiellt är för dålig, måste göras om. Problem som uppstår pga att olika leverantörers komponenter ska samverka.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 09:15
av dd88
Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 09:37
av Zalman3
dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Vi har ju ett "varvskris moment".
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?
Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!
Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!
Snacka om framtidsbransch!
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 09:40
av nek0
Zalman3 skrev:dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Vi har ju ett "varvskris moment".
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?
Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!
Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!
Snacka om framtidsbransch!
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster

Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 09:47
av Fredrik j
dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Tror inte heller att det är aktuellt att låta europeiska biltillverkare gå i konkurs efter Corona p.g.a. utsläppsgränser. Vi kan nog förvänta oss stora stöd från EU för att undvika katastrof.
Jag tänker att det ändå på något sätt dom gamla tillverkarna ska uppskatta att det var ett företag som Tesla som lanserade den första seriösa elbilen. Tröskeln för traditionella kunder att köpa en Tesla har ju ändå varit påtagligt större än om den lanserats som en vanlig bil fast eldriven. Tänk tanken att det skulle varit t.ex. VW, Toyota eller någon av premiumtyskarna som lanserat en bil med en drivlina likt Teslas i någon av deras redan storsäljande fossilbilar (Toyota Camry?). Försäljningen hade ju startat på en mycket högre nivå direkt.
Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 10:03
av Laban
nek0 skrev:
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster

Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?
Sen känns det givet att många av de traditionella tillverkarna kommer att överleva, men sannolikt inte alla. Och skulle jag gissa på vilka som definitivt inte kommer att göra det så skulle Fiat/Chrysler ligga högt uppe i listan.