Och motsvarande bensinbil väger 250kg mindre. Elbilen ca 25% tyngre.Marsa skrev:E-up / Citigo / Mii
1160kg tomvikt...
Elbilar är idag tyngre, dom sliter mer däck osv men den hur man använder det som argument är en annan femma
Moderator: Redaktion
Och motsvarande bensinbil väger 250kg mindre. Elbilen ca 25% tyngre.Marsa skrev:E-up / Citigo / Mii
1160kg tomvikt...
Ja, e-tron är tung. Men jag hade en SQ7 till låns ett tag och jag kollade upp vad den vägde. Jag kommer inte ihåg den exakte vikten, men det handlade om drygt 100kg eller nåt, e-tron är alltså i runda slängar 4-5% tyngre. Visserligen är Q7 lite större än e-tron, men ändå. Det låter ibland som att det handlar om typ den dubbla vikten. Men skillnaden är inte så stor för såhär stora bilar.Mickep skrev:Finns det några elbilar som är onödigt tunga? etron?
Skall vi gissa att stora suvar är ganska tunga?
Det låter kanske lite mycket, beror på hur man räknar, men 100 000 ggr en liten personbil är nog inte omöjligt. Man räknar grovt att slitaget på vägbanan bestäms av (∑ ton_per_axel^4) * antal_axlarnek0 skrev:Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Har hittatmati skrev:Det låter kanske lite mycket, beror på hur man räknar, men 100 000 ggr en liten personbil är nog inte omöjligt. Man räknar grovt att slitaget på vägbanan bestäms av (∑ ton_per_axel^4) * antal_axlarnek0 skrev:Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Sätt då som exempel för en rätt lagom tung personbil:
ton_per_axel = 1
Resultatet blir 1+1 = 2.
En långtradare på 64 ton, med 8 axlar à 8 ton: 32 768
Alltså faktor ~16000 mer än personbilen.
En överlastad långtradare med 80 ton, 8 axlar à 10 ton: 80 000
Alltså redan 40 000 gånger mer än personbilen. Ibland väger axlarna ännu mer. Jag har sett hårresande axelvikter, och då slår alltså varje axelvikt med fjärde potensen.
Låt personbilen dessutom bli lite lättare, då är faktor 100 000 eller större inte otänkbart.
Om vi omsätter detta i vägtrafikskatt, vad skulle det innebära? Själva vägtrafikskatten sägs ju räcka för att underhålla vägnätet, om jag inte minns fel. Drivmedelsskatten är ju främst en miljöskatt och inte en vägtrafikskatt. Jag vet inte hur mycket vägtrafikskatt en lastbil betalar, men det är väl knappast en överraskning att dessa knappast betalar i proportion till slitaget de står för?mati skrev:Det låter kanske lite mycket, beror på hur man räknar, men 100 000 ggr en liten personbil är nog inte omöjligt. Man räknar grovt att slitaget på vägbanan bestäms av (∑ ton_per_axel^4) * antal_axlarnek0 skrev:Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Sätt då som exempel för en rätt lagom tung personbil:
ton_per_axel = 1
Resultatet blir 1+1 = 2.
En långtradare på 64 ton, med 8 axlar à 8 ton: 32 768
Alltså faktor ~16000 mer än personbilen.
En överlastad långtradare med 80 ton, 8 axlar à 10 ton: 80 000
Alltså redan 40 000 gånger mer än personbilen. Ibland väger axlarna ännu mer. Jag har sett hårresande axelvikter, och då slår alltså varje axelvikt med fjärde potensen.
Låt personbilen dessutom bli lite lättare, då är faktor 100 000 eller större inte otänkbart.
Du får ställa frågan lite mindre generellt. Så enkelt kan man inte svara på den. Och så får du lägga på några kilon för 10 kg gör varken till eller från, inte ens i en bensinbil. Säg 100kg då.Magre skrev:10000 kr frågan i detta forum är väl:
Vad händer med förbrukningen om jag till min elbil (eller fossilbil) adderar 10kg last?
1) Den drar mindre
X) Den drar mer
2) Den blir ingen skillnad
Tycker du svarar alldeles utmärkt eftersom svaret är enkelt: Den drar mer.mati skrev:Du får ställa frågan lite mindre generellt. Så enkelt kan man inte svara på den. Och så får du lägga på några kilon för 10 kg gör varken till eller från, inte ens i en bensinbil. Säg 100kg då.Magre skrev:10000 kr frågan i detta forum är väl:
Vad händer med förbrukningen om jag till min elbil (eller fossilbil) adderar 10kg last?
1) Den drar mindre
X) Den drar mer
2) Den blir ingen skillnad
Börjar man lite enkelt så kan man säga såhär:
Energin som krävs för att accelerera 100kg upp i svensk motorvägshastigjet kan man beräkna på följande sätt:
E = 1/2 m v^2 = 1/2 × 100kg × (30 m/s)^2 = 45 kJ = 45 kWs = 0,0125kWh vilket motsvarar 0,0014 liter bensin
I en elbil får du uppskattningsvis en verkningsgrad på 95% och då blir det 0,013kWh.
En bensinmotor har i bästa fall en verkningsgrad på 25%, det går alltså åt 0,0056 liter bensin eller 0,05kWh ekvivalent.
Soppan är borta i sin helhet. Bromsar du bilen (med de 100kg i) tillbaka till stillastående måste bromsarna omvandla 45kJ till värme.
Elbilen kan återfå en del av energin. Jag gissar att effektiviteten för regenereringen ligger på 80%. I så fall har du förlorat 0,0026kWh.
Bensinbilen har alltså gjort av med mer än 19 gånger så mycket energi. Siffran ökar ju högre effektivitet regenereringen har.
Obs, vikten är bara ett exempel, det blir samma förhållande oavsett vilken vikt man tar.