Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?
Postat: 08 dec 2020 11:50
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
I företag blir leasing billigare
Gustafsson skrev:Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Jag gillar inte lån, så om det blir köp skulle jag nog köpa bilen rakt av.Jag skulle inte välja privatleasing om jag hade pengar till kontantinsatsen som du behöver för billån.
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?NiklasTesla skrev:
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).
Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.
Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.
MVH
Om man får betala 40kkr i slitagekostnader så har man inte tagit hand om bilen, för de pengarna så är du långt ifrån normalt slitage.bonath skrev:Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
dd88 skrev:Om man får betala 40kkr i slitagekostnader så har man inte tagit hand om bilen, för de pengarna så är du långt ifrån normalt slitage.bonath skrev:Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Finns idioter överallt, har en kollega som blev chockad när hon fick stå för omlackering av stötfångare fram och bak pga parkeringsskador. Gick väl på närmare 20kkr.
Tack!slugger75 skrev:Som svar på din fundering så kommer förmodligen andrahandsvärdet stå sig mycket bra. Har du pengar "över" så varför inte casha den? Leasingkostnaden du uppger kommer ju också öka om du ska köra mer än 2000 mil per år.Revoltra skrev:Hej.
Jag funderar på att beställa en ID4 1st. Kostar 514.000. (454.000 när man dragit av 60tkr)
Undrar hur jag ska göra - om jag ska köpa bilen rakt upp och ner, eller leasa.
Behöver inte ta lån, utan skulle kunna betala hela summan - men undrar vad som är smartast med tanke på värdeminskning osv.
Kostnaden för leasing är 6139 kr/mån för 1500 mil och vinterdäck.
Saken är dock den att jag kör drygt 2000 mil per år......upp och ner till landet nästan varje helg, lämna barn på skolan, enstaka långresa osv....
Har aldrig köpt ny bil tidigare utan kör omkring i en gammal BMW som börjar ge upp. Så därav nybörjarfågan.
Tacksam för insikter.
För övrigt tycker jag det är underligt att vissa, i stället för att ge dig ett svar på din fundering, ge en kommentarer att du ska välja en helt annan bil i en annan prisklass, som inte går att beställa (med det batteripacket). Det var ju inte det du undrade över.
Billigt kanske, med inte orealistiskt skulle jag tro. Det är 45 % av nypriset. Bonusen får man ju räkna bort. Om VW gör samma sak som Audi gjorde med e-tron, dvs dumpa ut bilarna "billigt" för att få upp försäljningssiffrorna så kan du nog hamna där skulle jag tro. Och det är inte helt otänkbart att VW gör precis det.Revoltra skrev:Om värdet går ner lika mycket som kostnaden för leasing skulle den kosta 208.000 kr om tre år. Låter lite billigt va?
ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.Revoltra skrev:Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?NiklasTesla skrev:
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).
Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.
Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.
MVH
NiklasTesla skrev:ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.Revoltra skrev:NiklasTesla skrev:
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).
Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.
Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.
MVH
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.
Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.
Ja, i snitt runt 3 kr/kWh (-ish) om du reser i Europa. Ionity kostar för Volkswagen 3:50 kr/kWh plus 2400kr/år i fast avgift, alternativt 8,70kr/kWh utan årsabonnemang.Revoltra skrev:Är teslas elpris så mycket billigare?
Nej, inte alls. Men servicen är inte obligatorisk, dvs du förlorar inte garantin även om du inte servar bilen.Revoltra skrev:Är teslas servicekostnader mindre?
Service på en Tesla är ju gratis på sätt och vis eftersom dom inte har några krav på service, även om det harRevoltra skrev:NiklasTesla skrev:ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.Revoltra skrev:NiklasTesla skrev:
Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).
Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.
Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.
MVH
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.
Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.
Tack för input.
Ja, mer realistiskt är nog att bilen jag köper behålls i tio år....
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Är teslas elpris så mycket billigare?
Är teslas servicekostnader mindre?
Obs seriösa frågor, jag är en okunnig n00b.
Det skulle man ju hoppas, och visst har det byggts ut en hel del, inte minst Ionity.Revoltra skrev:Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.Gustafsson skrev:Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Ok, det visste jag inte.Service på en Tesla är ju gratis på sätt och vis eftersom dom inte har några krav på service,
Snabbladdning och långresor är mindre viktigt. Visst det blir en eller två resor till norge varje år (Dock inte detta svin-år) och jag skulle gärna åka på en grand tour i europa i framtiden. Men då känns det inte superviktigt om elen kostar lite mer.fth skrev:Det skulle man ju hoppas, och visst har det byggts ut en hel del, inte minst Ionity.Revoltra skrev:Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Tesla SuC spelar dock fortfarande i en helt annan division än alla alternativ, det kommer nog gälla under iaf något/några år till.
Frågan man får ställa sig är hur viktigt snabbladdning och långresor är, om man placerar det högt/högst på listan av kriterier så är iaf min åsikt att det bara blir Tesla kvar.
/fth
Du kanske har rätt i vissa fall vad gäller bilar med höga förmånsvärden och högt andrahandsvärde. I mina kalkyler (se Dannis sida) är skillnaden väldigt stor. Min bil har sjunkit med 630000:- på 2,5 år. Att äga sådana bilar privat blir väldigt dyrt. Alla andra kostnader blir nästan försumbara i sammanhanget.markuswesterberg skrev:Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.Gustafsson skrev:Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Var kanske lite otydlig men menade jämförelsen att köpa kontant eller leasa som FÖRETAG. Inte jämförelsen privat. Som dock tråden handlar ommati skrev:Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.
Helt klart är det ju beroende av typ av bil och framförallt påverkas det av hur dyr bilen är från början. Väldigt dyra bilar tenderar bli billigare att leasa som du säger pga att de tappar otroligt mycket i värde första åren.Gustafsson skrev:Du kanske har rätt i vissa fall vad gäller bilar med höga förmånsvärden och högt andrahandsvärde. I mina kalkyler (se Dannis sida) är skillnaden väldigt stor. Min bil har sjunkit med 630000:- på 2,5 år. Att äga sådana bilar privat blir väldigt dyrt. Alla andra kostnader blir nästan försumbara i sammanhanget.markuswesterberg skrev:Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.Gustafsson skrev:Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Just elbilar med låga förmånsvärden kan vara extremt fördelaktiga att leasa. Restvärdet som man sätter när man startar en leasing har ju inget med den verkliga kostnaden att göra annat än att det kan vara förmånligt med ett lågt restvärde för att få så mycket momsrabatt som möjligt. Leasingkostnaden har av och till varit väldigt låg. I mitt fall 0,95% ränta.
Så det är bara att ta fram excel eller utnyttja Dannis sida för att räkna.
Aha, ja, då är jag med.markuswesterberg skrev:Var kanske lite otydlig men menade jämförelsen att köpa kontant eller leasa som FÖRETAG. Inte jämförelsen privat. Som dock tråden handlar ommati skrev:Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.