Re: VW ID.6 på g i Kina
Postat: 05 feb 2021 07:49
[quote="taliz"Fyrkantig och små hjul.[/quote]
I hastigheten läste jag "fyrkantiga hjul"!
I hastigheten läste jag "fyrkantiga hjul"!
Kommer och kommer, visst. Sent i Q4 då, men det lär ju inte blir några ökningar i marknadsandelar för Tesla i Europa under 2021. Jag tror dom kommer att tappa rejält nu när det finns lite vettiga alternativ. I USA blir det också ett spännande år i och med att Rivian skeppar sina första bilar i Q3 och Cybertruck är 2 år bort. Klart är att Tesla har den bästa tekniken och SuC, men räcker det framöver nu när jättarna och andra start-ups kommer med bilar som är bra nog?Legato skrev:Du tror inte MY kommer levereras i EU 2021? Det tror jag, men jag har också VW-aktier. Men mest pga pressad värdering kombinerat med att jag tror det är favorit att det blir just VW och Tesla som kommer slåss om att vara största tillverkarna i framtiden... Men ja, VW-koncernen verkligen sprutar ur sig nya modeller kommande år!spacecoin skrev:Jag tror stenhårt på VW 2021. Ingen MY i EU och jag tycker dom går från klarhet till klarhet. Tankat aktier.
I väntan på Tesla Model Y, och prislappen på den, är ID4 i princip ensam i sin klass. Den svåraste konkurrenten ser just nu ut att komma från koncernsyskonet Skoda i form av Enyaq IV som bygger på samma plattform.
Visst har Polestar 2 och elversionen av Volvo XC40 finare framtoning och fyrhjulsdrift, men de är också dyrare och har kortare räckvidd.
Tesla tappar nog i Europa i år, men det relevanta är egentligen totalmarknaden där Tesla kommer fortsätta växa snabbast.spacecoin skrev:Kommer och kommer, visst. Sent i Q4 då, men det lär ju inte blir några ökningar i marknadsandelar för Tesla i Europa under 2021. Jag tror dom kommer att tappa rejält nu när det finns lite vettiga alternativ. I USA blir det också ett spännande år i och med att Rivian skeppar sina första bilar i Q3 och Cybertruck är 2 år bort. Klart är att Tesla har den bästa tekniken och SuC, men räcker det framöver nu när jättarna och andra start-ups kommer med bilar som är bra nog?Legato skrev:Du tror inte MY kommer levereras i EU 2021? Det tror jag, men jag har också VW-aktier. Men mest pga pressad värdering kombinerat med att jag tror det är favorit att det blir just VW och Tesla som kommer slåss om att vara största tillverkarna i framtiden... Men ja, VW-koncernen verkligen sprutar ur sig nya modeller kommande år!spacecoin skrev:Jag tror stenhårt på VW 2021. Ingen MY i EU och jag tycker dom går från klarhet till klarhet. Tankat aktier.
VW tror jag som sagt kommer att gå som tåget. Värderingsmässigt är är det ju en dyr aktie i sektorn med P/E på 20+ Men det är ju i alla fall en bit under Teslas 2000+ i P/E...
Dagens Industri sammanfattade det bra:I väntan på Tesla Model Y, och prislappen på den, är ID4 i princip ensam i sin klass. Den svåraste konkurrenten ser just nu ut att komma från koncernsyskonet Skoda i form av Enyaq IV som bygger på samma plattform.
Visst har Polestar 2 och elversionen av Volvo XC40 finare framtoning och fyrhjulsdrift, men de är också dyrare och har kortare räckvidd.
Teslaspolen skrev:ID.3 och ID.4 ser ju bra ut. ID.6 ser ju dock helt gräslig ut!
Enig. Gillar min Model X som bil sett, men den är definitivt inte vacker någonstans.Ohmgren skrev:Är ju rätt svårt att få stora sjusitsiga bilar att se bra ut och samtidigt vara energieffektiva. T ex XC90 är ju snygg men har luftmotstånd som en ladugård, och jämförelsevis snåla model X ser ut som en gravid säl.
Tycker att id6 ser tämligen oförarglig ut.
Du beskriver det som om VW och Audi var två konkurrenter. Det är ju två varumärken inom VAG-koncernen och skillnaderna dom emellan är ju baserade på strategiska beslut.Ohmgren skrev:Tycker överlag att VW är lite före sina konkurrenter i sitt "elbilstänk". De har likt Tesla förstått att det är värt att släta ut linjerna och göra dem lite mindre "tuffa" för att göra bilarna mer effektiva. Se på Audi där energisnålhet verkar ligga långt ner på prioriteringslistan. Det är okej om det är en liten bil som Zoe, men det blir lite konstigt med ex en e-tron som är en sublim milslukare som samtidigt måste stanna för laddning jämförelsevis ofta.
Jag tror faktiskt ungefär detsamma, jag tror inte den blir så mycket dyrare som många trortaliz skrev:Det är tydligt att den främst är tänkt som en praktisk bil.
Jag gissar på runt 10% mer än ID4.
https://insideevs.com/news/501644/volks ... ing-china/
Volkswagen Reveals ID.6 CROZZ And ID.6 X
Asful front! Speciellt grillen.Mickep skrev:Tycker inte den såg alltför illa ut. Den är knappast ful. Påminner om en herrgårdsvagn från volvo.
Denna kommer endast komma till Kina alternativt Asien och inte till varken Europa eller Nordamerika. Så att spekulera i svenskt pris som jag såg några här göra är meningslöst.Dodde skrev:Kommer den till Europa? Kommer den endast tillverkas i Kina?