Sida 1 av 2

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:33
av kenjon
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:41
av Niklas Z
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:46
av Mickep
Ja det kommer bli behov att bygga ut och öppna upp nätverken. Det är ganska uppenbart.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:31
av heldiggrisen
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Teslas SuC nätverk kommer se samma problem när MY kommer. Sen har Tesla visat sig ligga i framkant när det gäller utbyggning, så får man hoppas Ionity följer efter.

Kanske inlägget vi diskuterar kan hjälpa Ionity &al att få öppnat ögonen för problemet?

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:42
av Niklas Z
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:44
av heldiggrisen
kenjon skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Betydlig? Hur laddar ID3 vs SR+ på 250kW+ stolpe? 10 minuter per session?
Jag tror dock inte elbilar kommer öka skilsmässastatistiken som journalisten ponerar.
Det att byta sin ICE är oftast ett välövervägd beslut, varav utökat restid under långkörningar är en av många faktorer.
Nu har inte journalisten tagit den debatten med sin familj, då bilen är en del av hans jobb, och jag har varit klar och tydlig med min familj att turerna till Lillehammer, Albufeira och Split kommer ta lite extra tid när vi nu går över till el.

Sen kan man mitigera risken/otympligheten med att välja en bil som har snabbare laddhastighet, bättre laddnätverk eller stanna på ställen som har flera stolpar/högre laddhastighet om möjlig. Sen hjälper det att anpassa sig efter när bilen är hungrig, och planera sin resa med ABRP.

Jag ser problemet med icke-Tesla och laddkö, med ID3 ska inte få ta skulden för trögflytande trafik och regnväder.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:52
av heldiggrisen
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Jag köper den, och problemet gäller också Teslas SuC på utvalda ställen på speciella dagar.
Jag tycker Frippe beskrev det bra i en annan tråd om kö på SuC:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Sen tar det självklart längre tid att fylla 8 än 4 stolpar, och jag hoppas verkligen CK, Ionity, OKQ8 etc får ut fingret så flera vågar köpa elbil som sin nästa bil.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 13:47
av NiklasTesla
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 13:56
av heldiggrisen
NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 14:12
av Tessi19
heldiggrisen skrev:
NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Hade det funnit mer rimliga möjligheter att ta med sig en hund (16kg) i TM3 hade det onekligen blivit ett köp. Nu har det blivit en Ioniq5 (när?) TMY är ju way mycket dyrare 200k.
Som skrevs tidigare har TM3 absolut utrymme för packning.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 15:01
av martinot
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 17:09
av johansson72
Stort tack för alla bra svar. :)

Laddnätverket verkar vara en röd tråd igenom de flesta.

Inser att det är lite av en äpplen eller päron jämförelse. Dessutom en bil som är helt känd och som jag gillar att köra. Den andra vet jag inte mer om körupplevelsen än ett och annat videoklipp med test av en förproduktions bil.

Får se var det slutar….

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 17:15
av Dexter
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 18:01
av Tessi19
Dexter skrev:
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:
Eller klaustrofobi Bild

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 30 maj 2021 23:23
av Fluffy
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 03 jun 2021 21:35
av johansson72
Det blev en Model 3 LR, leverans nu på onsdag. För att vara lite safe, en bil med krok. Känns helt rätt.

En liten fråga. När jag velade mellan bilarna beställde jag via Tibber en Easee laddare. Tänkte att det var smart just då. Långa ledtider för installation.

Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 03 jun 2021 22:16
av martinot
johansson72 skrev:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.

Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).

Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.

Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

https://www.evchargeking.com/en/tesla

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 04 jun 2021 07:35
av johansson72
martinot skrev:
johansson72 skrev:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.

Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).

Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.

Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

https://www.evchargeking.com/en/tesla
Stort tack!

Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?

Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 04 jun 2021 10:29
av martinot
johansson72 skrev:
martinot skrev:
johansson72 skrev:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.

Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).

Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.

Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

https://www.evchargeking.com/en/tesla
Stort tack!

Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?

Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?
Du kan alltid styra laddeffekten i Teslan på skärmen - oavsett vilken AC-anslutning du använder. Det som är dumt är att du dock inte kan styra den fjärr via Teslas app. Idiotiskt, men det är tyvärr så (du kan bara slå av/på laddning vi Teslas app).

Därav att jag gillar att man kan fjärrstyra allt sådant via appen till Typ2-boxen (som i sin tur styr bilen, som är där laddarna sitter).

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 04 jun 2021 22:24
av johansson72
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 04 jun 2021 22:26
av martinot
johansson72 skrev:
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog. Bild
Jo, en bra lastbalansering kan ofta spara rejält med pengar jämfört med att behöva öka på huvudsäkringarna.

Men du kommer hyfsat långt med att bara kunna fjärrstyra effekten från telefonen (och slippa behöva gå ut till bilen). Så kan vara värt att starta där.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 05 jun 2021 00:20
av MartinEmil
Fluffy skrev:
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn
Vår sjukiloshund gillar att åka Model 3 i den här:

https://www.arkenzoo.se/4pets-caree?67269

Bekvämt för vovven, bra dörrar och smidigt med Isofix.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 10 jun 2021 19:44
av johansson72
Nybliven Teslaägare sedan 24 timmar. Bilen är helt amazing.

Har av naturliga skäl inte hunnit testa en semesterresa med familjen ännu. Så det återstår att få bekräftat om jag gjorde rätt analys.

Det finns en liten grej som förbryllar mig. Det är sommar i Skåne, typ 24 grader. A/C:n i bilen är det klenaste jag varit med om. Hur långt ner jag än ställer temperaturen kommer det bara lite lätt sval luft. Så något är helt säker knasigt. Är det någon som har ett tips på hur man löser det? Eller ska jag helt enkelt göra en felanmälan i appen?

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 10 jun 2021 20:03
av taliz
Jag satt just i min ID4 och tänkte på hur mkt snabbare och kraftigare ACn var i min Model 3. :lol:

Men den kanske blivit sämre iom den nya värmepumpslösningen?
I min gamla 3 kunde man få ner tempen så det bokstavligen blev som ett kylskåp.
Drog man på ACn efter tex ett strandbesök kunde man sätta sig i iskalla säten, trots att bilen stått i solen i timmar. Mkt behagligt.

Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 10 jun 2021 20:42
av heldiggrisen
johansson72 skrev:
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog. Bild
Jag laddar enbart på natten (när elen är som billigast, och samhällsnyttan som störst) och satt trefas 10A som Max.
Det ger mig typ 15 mil, något som räcker med råge för mig.
Förstår inte hetsen med att alltid ska ladda med 3fas 16A och betala dyra pengar för antingen lastbalansering eller uppsäkring.
Disclaimer: jag förstår de som kör mycket och/eller har stora elförbrukare som också går under natten, men jag tvekar starkt på att de är av majoritet. Folk flest klarar sig på 3fas 10A utan att lastbalansera/säkra upp.