Sida 1 av 1

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 15:23
av jeppe_sthlm
infelicitas skrev:
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.

Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.

Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 15:39
av Jordad
Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.

Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 17:35
av jonasl
Tvärtemot på VW. Det stod ett rejält gäng ID4 i mitten av mars hos min lokala handlare. Alla var kunders bilar men ingen ville ta leverans före månadsskiftet eftersom klimatbonusen höjes med 10 000 kr då.

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 18:04
av slugger75
Samma sak hände mig 2019 när jag skulle hämta min bil. Om jag inte hämtade den före kvartalsslutet skulle den gå till annan köpare.

Man kan tycka vad man vill om det. Bara att acceptera vad Tesla säger eller bli utan bil.

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 18:07
av Bjelke
Jordad skrev:
Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.

Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Ja det känns som 3-4 år sedan han sa det, om inte ännu tidigare… ingen tjänar på det helt enkelt…
Min första tesla tvingades jag hämta ut sista mars fast jag blivit ”lovad” att få hämta den 1:a April (slippa
vinterdäck mest) och det var 2015….

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 20:02
av mati
Hade jag blivit behandlad på det här viset så att man tvingas spela in samtalet hade det inte funnits en gnutta av en chans att jag hade hämtat ut bilen överhuvudtaget. Varken i september eller någon annan månad. Och det hade jag berättat för den där så kallade chefen.
Men uppenbarligen fungerar det ju för Tesla att de behandlar sina kunder som skit.

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 20:28
av martinot
Sanslöst sjukt dålig kundhantering. Riktigt bottennapp!

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 21:50
av filippb
jeppe_sthlm skrev:
infelicitas skrev:
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.

Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.

Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Jovisst är kvartalsrapporter viktiga för börsnoterade bolag men jag själv har aldrig hört eller stött på säljare som är beredda att gå över gränsen och bli otrevliga bara för att stänga ett sälj innan deadline.

Det normala är isåfall att sockra erbjudandet men går inte det så har de allra flesta vett nog att behålla god ton och köpa läget.

Bara Tesla som verkar leva i planekonomi mentalitet som gör en tjänst som ens låter dig köpa bilen. De och möjligen Lada.

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 22:32
av current
Varför spelade du in samtalet?

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 23 sep 2021 22:45
av MWall
current skrev:
Varför spelade du in samtalet?
Det skrev han ju. Chefen skällde ut honom.

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Postat: 24 sep 2021 14:22
av 4fun
MWall skrev:
current skrev:
Varför spelade du in samtalet?
Det skrev han ju. Chefen skällde ut honom.
Exakt, tyckte tonen var otroligt dålig och därför spelade jag in samtalet. Vilket jag, efter ett par minuter, påpekade för han (vilket gjorde att han ändrade tonen)