Sida 1 av 2

Re: Right To Charge

Postat: 13 nov 2021 23:52
av LarsL
TiborBlomhall skrev:
Det är Boverket som är beslutande myndighet och de har varit emot laddpunkter vid flerbostadsfastigheter bla pga kostnadsskäl.

Många instanser inklusive regeringen har försökt få Boverket att ändra sig men de stretar hårdnackat emot.
Kostnadsskäl är ju en dålig ursäkt eftersom jag förutsätter att rätten att fånen laddbox installerad inte innebär att den ska vara gratis. Problemet för de flesta verkar ju vara att bostadsrättsföreningar eller hyresvärdar vägrar laddbox trots att det vore relativt enkelt att få till. Den delen av bakåtsträvande måste ju motverkas.

Re: Right To Charge

Postat: 14 nov 2021 10:53
av Gargamel
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är Boverket som är beslutande myndighet och de har varit emot laddpunkter vid flerbostadsfastigheter bla pga kostnadsskäl.

Många instanser inklusive regeringen har försökt få Boverket att ändra sig men de stretar hårdnackat emot.
Kostnadsskäl är ju en dålig ursäkt eftersom jag förutsätter att rätten att fånen laddbox installerad inte innebär att den ska vara gratis. Problemet för de flesta verkar ju vara att bostadsrättsföreningar eller hyresvärdar vägrar laddbox trots att det vore relativt enkelt att få till. Den delen av bakåtsträvande måste ju motverkas.
Jag hade gladeligen betalat upp till 15tkr (före avdragen) för att få en laddstolpe på 2kW på min p-plats vid hyreslägenheten jag bor i.
Skulle bli 70% billigare för mig än idag, nu när jag får ladda bilen ca 3 gånger i veckan för typ 300kr på CK, för att åka 2-2.5 mil och varje håll till jobbet.

Re: Right To Charge

Postat: 14 nov 2021 16:29
av wing
Sen vore det ju inte fel med ett system så man fick sitt vanliga elabonnemang kopplat till parkeringsplatsen, med en extra nätavgift till fastighetsägaren.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 09:43
av Lacho
mikebike skrev:
Olten skrev:
Lacho skrev:
mikebike skrev:
Det hjälper ju föga om fastigheten saknar parkeringsplatser.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kommunen måste ordna laddplatser. Det är kommunen som äger gatorna och tar (rejält) betalt för parkeringen.
Nu råkar jag bo Sveriges sämsta kommun när det gäller kommunala laddplatser.
Sedan tidigare finns sex (6!) laddplatser på 2,3 kW. Gratis att ladda, men parkeringen kostar (extra).
Nu finns dessutom sju (7!) laddstolpar på 2 x 22 kW.
Ingen i min stadsdel.
I en kommun med närmare 100 000 invånare!
Solna?
Ska tydligen ändras nu enligt artikel i senaste lokaltidningen !!
Då har du läst dåligt! ;)
Ambitionen/planen var att bygga 40 laddpunkter på 3 år, men det blev bara 7. Går man in på solna.se så kan man fortfarande bara se de 6 "motorvärmaruttagen".
Däremot har de satt upp en stor skylt som tackar alla som kör fossilfritt. :roll:
44 nya laddpunkter i Solna nu! Fler på gång inom kort, kul! Dock inget skyltat vad som gäller på dessa platser. Åkte förbi Huvudstagatan tidigare och där står det bara taxa c. Så 20kr/h + 3kr/kWh? Vilket i praktiken blir ca 5kr/kWh. Stod så klart fyra fossilbilar och blockade dessa platser men det är en annan femma. Kanske kommer upp skyltar som förtydligar.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:05
av GreenMachine
TiborBlomhall skrev:
Det är Boverket som är beslutande myndighet och de har varit emot laddpunkter vid flerbostadsfastigheter bla pga kostnadsskäl.

Många instanser inklusive regeringen har försökt få Boverket att ändra sig men de stretar hårdnackat emot.
Man kunde ju till att börja med bara ta bort eller ändra reglerna omkring anläggningstillstånd som i dagsläget gör det klart mycket svårare att t o m använda och utnyttja de laddmöjligheter som idag redan finns i bostadsområden.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:11
av IcePic
mikebike skrev:
Går man in på solna.se så kan man fortfarande bara se de 6 "motorvärmaruttagen".
Däremot har de satt upp en stor skylt som tackar alla som kör fossilfritt. :roll:
Jo, det är ju lite av ett skämt att sätta upp 6x schuko och tycka att kommunen är klar där. :x
Eller som nån konstaterade, Narvavägen har fler laddplatser än Solna satt upp.
"Vi" är inte ens lika bra som en enda gata inne i stan.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:20
av SwedishAdvocate
TiborBlomhall skrev:
Det är Boverket som är beslutande myndighet och de har varit emot laddpunkter vid flerbostadsfastigheter bla pga kostnadsskäl.

Många instanser inklusive regeringen har försökt få Boverket att ändra sig men de stretar hårdnackat emot.
Alt. 1. KÖR ÖVER DEM STENHÅRT! :evil:

Alt. 2. LÄGG NER SKITEN! :evil:
Sparka alla och starta upp någon ny myndighet från scratch istället. De kan ju heta Bostadsmyndigheten eller nåt istället... Gör det förslagsvis direkt nu efter lunch!

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:22
av SwedishAdvocate
mikebike skrev:
Det hjälper ju föga om fastigheten saknar parkeringsplatser.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kommunen måste ordna laddplatser. Det är kommunen som äger gatorna och tar (rejält) betalt för parkeringen. /...
Precis.

Malmö stad är ju t.ex. ett annat komplett [självcensur]! :evil:

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:25
av Fredrik j
mikebike skrev:
Det hjälper ju föga om fastigheten saknar parkeringsplatser.
Det där en viktig punkt i sammanhanget. Nyproducerade bostäder idag planeras i regel med väldigt få parkeringplatser. Man har redan anamat framtidstesen att ingen kommer ha bil och alla kommer köpa transporter on-demand av självkörande bilar.
Jag tror att det kommer bli annorlunda. Batteridrivna bilar kommer möjliggöra att ha egen bil, framförallt för äldre som gynnas mycket av dom självkörande hjälpmedel som bilar redan har idag och som kommer bli ha i ännu större utsträckning i framtiden.
Man tror att främjande av andra transportsätt, som cykel och till fots, kommer att minska intresset för att ha en egen disponerad bil.

Jag tror det är fel och att bostäder som byggs idag kommer kännas mycket omoderna om några år.
En parkeringsplats med laddmöjlighet till varje lägenhet borde vara en miniminivå.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:26
av mikebike
Lacho skrev:
mikebike skrev:
Olten skrev:
Lacho skrev:
mikebike skrev:
Det hjälper ju föga om fastigheten saknar parkeringsplatser.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kommunen måste ordna laddplatser. Det är kommunen som äger gatorna och tar (rejält) betalt för parkeringen.
Nu råkar jag bo Sveriges sämsta kommun när det gäller kommunala laddplatser.
Sedan tidigare finns sex (6!) laddplatser på 2,3 kW. Gratis att ladda, men parkeringen kostar (extra).
Nu finns dessutom sju (7!) laddstolpar på 2 x 22 kW.
Ingen i min stadsdel.
I en kommun med närmare 100 000 invånare!
Solna?
Ska tydligen ändras nu enligt artikel i senaste lokaltidningen !!
Då har du läst dåligt! ;)
Ambitionen/planen var att bygga 40 laddpunkter på 3 år, men det blev bara 7. Går man in på solna.se så kan man fortfarande bara se de 6 "motorvärmaruttagen".
Däremot har de satt upp en stor skylt som tackar alla som kör fossilfritt. :roll:
44 nya laddpunkter i Solna nu! Fler på gång inom kort, kul! Dock inget skyltat vad som gäller på dessa platser. Åkte förbi Huvudstagatan tidigare och där står det bara taxa c. Så 20kr/h + 3kr/kWh? Vilket i praktiken blir ca 5kr/kWh. Stod så klart fyra fossilbilar och blockade dessa platser men det är en annan femma. Kanske kommer upp skyltar som förtydligar.
Varifrån har du fått att det finns 44 nya laddpunkter?

Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:29
av SwedishAdvocate
Maw skrev:
Det gör skulle faktiskt kunna underlätta elbiksägandet för en hel del människor som bor i lägenhet.

https://www.vibilagare.se/nyheter/lagen ... da-elbilen
I en ny rapport som Vi Bilägare tagit del av har Energimyndigheten bland annat tittat närmare på något som kallas ”right to charge”, eller ”rätt att ladda” som finns i olika utsträckning i vissa andra länder. Det ökar makten för lägenhetsbor – fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det.
Är det något att titta närmare på även i Sverige?

– Absolut, det tror vi. I andra länder är det olika intresseföreningar som drivit på den här förändringen.
Finns det någon intresseförening i Sverige som driver den här frågan?

...Och som även driver frågan om att kommunerna ska vara skyldiga att tillhandahålla personliga parkeringsplatser med relevant laddmöjlighet...

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:41
av Fredrik j
Här kan ni läsa en analys som naturvårdsverket har gjort i ämnet "framtiden för parkering och nya bostäder".
Kan ni hitta någonting alls om laddmöjligheter i dokumentet?
Häpnadsväckande att det är från oktober 2020.

https://old.naturskyddsforeningen.se/si ... ngen_1.pdf

Istället blandar man sånt här:
Skärmbild 2021-11-26 113651.png
med sånt här:
Skärmbild 2021-11-26 113855.png
Slutsatsen blir att det så är så osäkert att vi skiter i det och hoppas på att det faktum att vi skiter i det minskar risken för en utveckling i "fel" riktning.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:51
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Här kan ni läsa en analys som naturvårdsverket har gjort i ämnet "framtiden för parkering och nya bostäder".
Kan ni hitta någonting alls om laddmöjligheter i dokumentet?
Häpnadsväckande att det är från oktober 2020.

https://old.naturskyddsforeningen.se/si ... ngen_1.pdf

/...
På vilket sätt menar du att den skrivelsen skulle vara från "Naturvårdsverket"?

Jag tycker det framgår rätt tydligt att det istället är en partsinlaga från Naturskyddsföreningen, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna...

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 11:57
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Här kan ni läsa en analys som naturvårdsverket har gjort i ämnet "framtiden för parkering och nya bostäder".
Kan ni hitta någonting alls om laddmöjligheter i dokumentet?
Häpnadsväckande att det är från oktober 2020.

https://old.naturskyddsforeningen.se/si ... ngen_1.pdf

/...
På vilket sätt menar du att den skrivelsen skulle vara från "Naturvårdsverket"?

Jag tycker det framgår rätt tydligt att det istället är en partsinlaga från Naturskyddsföreningen, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna...
Ja. Felskrivet av mig. Naturskyddsföreningen menar jag naturligtvis. Men den speglar ganska bra hur kommunerna resonerar när man detaljplanerar.

Att det är en partsinlaga från fastighetsägare (eller byggbolag) är ju tydligt. Man vill kunna välja själv om man ska bygga parkeringar. När bristen upptäcks är man redan långt bort med pengarna. Det är kommunerna (och invånarna) som blir sittande med problemet.

Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:06
av IcePic
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:06
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Tja... Varför vill Naturskyddsföreningen ha mindre bilar?... Och så lyckas de dessutom få med sig Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna i en partslinlaga om det här... Det är väl inte så konstigt om de hoppar jämfota av glädje då...

Oavsett: Som med allting annat så finns det bara en sak som kommer ändra på det här – och det är som vanligt gammal hederlig politisk aktivism. Och då menar jag så klart inte en och en (även om det säkert också kan hjälpa), utan istället största möjliga sammanslutning av medborgare tillsammans...

Edit: Kom på ett lite småroligt tillägg...

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:10
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Tja... Varför vill Naturskyddsföreningen ha mindre bilar?...

Oavsett: Som med allting annat så finns det bara en sak som kommer ändra på det här – och det är som vanligt gammal hederlig politisk aktivism. Och då menar jag så klart inte en och en (även om det säkert också kan hjälpa), utan istället största möjliga sammanslutning av medborgare tillsammans...
Problem är att många medborgare faktiskt tror att det kommer behövas betydligt färre parkeringsplatser i framtiden. Sen står man själv där med sin laddsladd i handen och undrar var den ska kopplas in. Sen tycker man det är allas problem. Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen...

Jag tror många av oss skulle bli förvånade av hur många som tycker dokumentet är en bra analys.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:18
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:21
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
Sen kan ju jag tycka att det bör vara ett BONUS/MALUS-system för parkeringsplatser vid flerfamiljshus också. Har man elbil ska parkeringsplatsen subventioneras. Har man istället en G-Wagon/Audi Q7 eller dylikt ska man få betala extra.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:22
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...

Bor man redan fel och inte kan rätta till det finns det naturligtvis en sympati. Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:24
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:28
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
1. Det närmast oändliga antalet parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar återfinns t.ex även i stadsdelarna Slottstaden och Ribersborg i Malmö. Skulle förvåna mig mycket om Malmö skiljer sig avsevärt från Stockholm och Göteborg. Nu har ju tydligen Stockholm uttryckt politisk vilja att ändra på det. I Malmö dock -- not so much...

2.
Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
Nu förstår jag ju inte riktigt hur du tänker. Är det någon som föreslagit det här?

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:38
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
1. Det närmast oändliga antalet parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar återfinns t.ex även i stadsdelarna Slottstaden och Ribersborg i Malmö. Skulle förvåna mig mycket om Malmö skiljer sig avsevärt från Stockholm och Göteborg. Nu har ju tydligen Stockholm uttryckt politisk vilja att ändra på det. I Malmö dock -- not so much...

2.
Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
Nu förstår jag ju inte riktigt hur du tänker. Är det någon som föreslagit det här?
Nej. Du påpekade att det är ett problem att man inte kan ladda en bil vid ett hyreshus samtidigt som du sammankopplade det med att det finns gott om parkeringsplatser utan laddning överallt.
Tankeexperimentet skulle kanske leda till anledningen till varför det finns parkeringsplatser överallt för bilar som inte behöver laddas.
Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:40
av mikebike
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar

Re: Right To Charge

Postat: 26 nov 2021 12:40
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.
Vad som är värdefullt i en bostad förändras ju över tid. Ligger det långt fram och är svårt att förutse tycker jag man kan ha förståelse för det. Om det därimot ligger i närtid tycker jag att man kan få ta ansvar för sitt val själv. Precis som man förväntar sig att den fossilbilsägare ska ta ansvar för att man valt fel bränsle vid senaste bilbytet.