Re: Lacksläpp
Postat: 28 jul 2022 07:43
Ser Inge vidare ut framför bakre däcken heller?
Framför eller bakom bakhjulen?j_vestberg skrev:Ja, det är också bak, men där är inte flagor som lossnar utan mer som 'blästrat'...
Finns även en del som monterar stenskottsfolie på partiet framför bakhjulen. Tror det finns trådar om det med.SwedishAdvocate skrev:Framför eller bakom bakhjulen?j_vestberg skrev:Ja, det är också bak, men där är inte flagor som lossnar utan mer som 'blästrat'...
Bakom bakhjulen är det väl plast, så där kommer det ju inte rosta... Framför (det så kallade hundbenet?) är det plåt, och det partiet blästras tydligen av 'stänk' från framhjulen. Finns en del trådar om det. Av den anledningen är det rätt många som skaffat stänkskydd - åtm. fram. Tesla har väl även börjat standardutrusta Model 3 i Sverige med stänkskydd fram sen något datum. Men det verkar vara många som menar att de stänkskydd som numera kommer som standard är för små. Många monterar därför dit andra stänkskydd som skyddar bättre...
Jag är bara lekman på sånt här, men minns att jag såg den där konstruktionen i Mars 2019 och inte fattade alls hur Tesla hade tänkt. Bakom framhjulen var det ju lackerad plåt som gick in bakom framhjulen. Minns även att jag en kväll strax därefter gick runt på en större parkering med stor andel nya bilar av olika märken och modeller och jämförde. Det fanns ingen annan biltillverkare som hade en sån här konstruktion. Alla andra hade filt eller plast där istället. Plåten måste väl rimligen sitta så att det inte finns en möjlighet att den kan träffas/blästras av stensprut från framhjulen. Tesla har ju därefter börjat standardutrusta bilarna med stänkskydd. Om det stänkskyddet täcker all den där plåten har jag dock inte kollat...Walkmann skrev:Absolut, det är under all kritik..men är ju rätt känt på just M3.Dafro skrev:Fast nämn 3 andra bilmärken utöver Tesla som det ser ut så efter 3 år, eller nämn 1. Min elbil är drygt 3 år och har gått 4700 mil, finns inte en tillstymmelse.Walkmann skrev:Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där…![]()
Fast stänkskydd kan/bör man nog lägga till om designen ser ut som den gör. Något plastskydd borde vara monterat från början tycker jag. Ska bli intressant att se hur det ser ut på begagnatmarknaden om några år när fler som inte bryr sig så mycket om sina bilar utan bara kör, köper Tesla.
Och ser det ut som det gör bör man antingen filma el stänkskydd. /...
Som Walkmann skrev ovan (på första sidan):j_vestberg skrev:Många synpunkter på mitt bilunderhåll.../...
Hur lång tid kan det ha tagit från det första stenskottet 'gick ända ner i plåten' tills du tog de där bilderna?Walkmann skrev:.../ Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Första tillfället jag såg att en flaga hade börjat lossna var förra sommaren, men det är under den senaste vintern som det eskalerat och blivit rostigt. Då Tesla inte haft något SC norr om Stockholm/Uppsala förrän nyligen har jag inte kunnat prioritera att bara 'åka förbi' för att kolla upp det...SwedishAdvocate skrev:Som Walkmann skrev ovan (på första sidan):j_vestberg skrev:Många synpunkter på mitt bilunderhåll.../...
Hur lång tid kan det ha tagit från det första stenskottet 'gick ända ner i plåten' tills du tog de där bilderna?Walkmann skrev:.../ Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Måste ju gått mer än två månader. Eller?
Får väl förtydliga att 'for the record' så tycker jag att det är Teslas konstruktion som är 'tokig' i det här fallet. Du kan ju knappast vara ensam om skador på det här stället på bilen som skulle kunna utvecklas till det du har nu – eller har alla andra sett till att få täckande stänkskydd på sina bilar?... Jag är dock bara lekman inom området...j_vestberg skrev:Första tillfället jag såg att en flaga hade börjat lossna var förra sommaren, men det är under den senaste vintern som det eskalerat och blivit rostigt. Då Tesla inte haft något SC norr om Stockholm/Uppsala förrän nyligen har jag inte kunnat prioritera att bara 'åka förbi' för att kolla upp det...
Det jag framförallt reagerade på var den oskyddade plåt som fanns/finns inne i hjulhusets nederkant direkt bakom framdäcken – och som t.ex. syns på den första bilden i den här tråden. På den bilden är dock all lack (som det ser ut) helt borta. På den andra bilden syns det inte lika bra eftersom det är så stor skillnad på vad som syns mellan det som är solbelyst jämfört med det som är i skugga.Fredrik j skrev:Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
Helt klart är lackeringen undermålig. Designen skiljer sig inte så mycket åt från andra bilar utan problem. Vad jag menar är att stänkskydd inte är lösningen om lacken är dålig så länge fartvinden kommer åt att blästra. Det är sandkorn i luften som blästrar.SwedishAdvocate skrev:Det jag framförallt reagerade på var den oskyddade plåt som fanns/finns inne i hjulhusets nederkant direkt bakom framdäcken – och som t.ex. syns på den första bilden i den här tråden. På den bilden är dock all lack (som det ser ut) helt borta. På den andra bilden syns det inte lika bra eftersom det är så stor skillnad på vad som syns mellan det som är solbelyst jämfört med det som är i skugga.Fredrik j skrev:Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
Kan du ge ett annat exempel på en bil där plåten är indragen bakom framhjulen på samma sätt som den är på exemplar av Model 3 som inte har skyddande stänkskydd?Fredrik j skrev:Helt klart är lackeringen undermålig. Designen skiljer sig inte så mycket åt från andra bilar utan problem. Vad jag menar är att stänkskydd inte är lösningen om lacken är dålig så länge fartvinden kommer åt att blästra. Det är sandkorn i luften som blästrar.SwedishAdvocate skrev:Det jag framförallt reagerade på var den oskyddade plåt som fanns/finns inne i hjulhusets nederkant direkt bakom framdäcken – och som t.ex. syns på den första bilden i den här tråden. På den bilden är dock all lack (som det ser ut) helt borta. På den andra bilden syns det inte lika bra eftersom det är så stor skillnad på vad som syns mellan det som är solbelyst jämfört med det som är i skugga.Fredrik j skrev:Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...Tellus skrev:Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Kanske inte på exakt samma sätt men naken plåt bakom framhjulen. Visserligen en bakhjulsdriven bil.SwedishAdvocate skrev:Kan du ge ett annat exempel på en bil där plåten är indragen bakom framhjulen på samma sätt som den är på exemplar av Model 3 som inte har skyddande stänkskydd?
Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt.SwedishAdvocate skrev:Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...Tellus skrev:Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Jo. Men hur ser det ut bakom den plasten inne i främre hjulhuset? Är det en liten lackerad plåtkant längst ner där på samma sätt som på Model 3 utan stänkskydd?Tellus skrev:Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt. /...SwedishAdvocate skrev:Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...Tellus skrev:Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Plasten går in i hjulhuset, ingen plåt där.SwedishAdvocate skrev:Jo. Men hur ser det ut bakom den plasten inne i främre hjulhuset? Är det en liten lackerad plåtkant längst ner där på samma sätt som på Model 3 utan stänkskydd?Tellus skrev:Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt. /...SwedishAdvocate skrev:Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...Tellus skrev:Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
På model 3 är det plåt hela vägen i kanten på hjulhuset, som kan blästras, stänkskyddet skyddar bara där det sitter och från sprut.SwedishAdvocate skrev:Jo. Men hur ser det ut bakom den plasten inne i främre hjulhuset? Är det en liten lackerad plåtkant längst ner där på samma sätt som på Model 3 utan stänkskydd?Tellus skrev:Model Y har ju plast runt hjulen och nedanför trösklarna, där model 3 har lackerad plåt. /...SwedishAdvocate skrev:Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...Tellus skrev:Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
EDIT: Men ok... Om alla ska utrustas med skyddande stänkskydd så ska väl det lösa alla eventuella problem...
Så är det ju på rätt många bilar. Som jag förstår det gällande den här sortens konstruktion, så är hjulet från fabrik alltid placerat så pass långt in i hjulhuset att stenskott från däckens rullbana är extremt osannolikt (eller kanske t.o.m. omöjligt) om däcken är vinklade rakt fram. När man svänger med framhjulen kan det väl hända, men det verkar ju vara rätt ovanligt...Tellus skrev:På model 3 är det plåt hela vägen i kanten på hjulhuset, som kan blästras, stänkskyddet skyddar bara där det sitter och från sprut.
Någon typ av slitskydd. Men precis ovanför, i hjulhuset är det lackad plåt. Samt hela hjulhuskanten.SwedishAdvocate skrev:Längst ner är inte lacken slät på din bild utan typ skrovlig. Är plåten extra rostskyddad där på något sätt?
Som sagt: Som jag förstår det gällande den här sortens konstruktion, så är hjulet från fabrik alltid placerat så pass långt in i hjulhuset att stenskott från däckens rullbana är extremt osannolikt (eller kanske t.o.m. omöjligt) om däcken är vinklade rakt fram. När man svänger med framhjulen kan det väl hända, men det verkar ju vara rätt ovanligt...Fredrik j skrev:Någon typ av slitskydd. Men precis ovanför, i hjulhuset är det lackad plåt. Samt hela hjulhuskanten.SwedishAdvocate skrev:Längst ner är inte lacken slät på din bild utan typ skrovlig. Är plåten extra rostskyddad där på något sätt?