Krångelbilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Krångelbilen

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Min helt nya S ger ett helt fantastiskt kvalitetsintryck. Givetvis är inte intrycket samma sak som faktisk kvalitet, men jag tror aldrig jag haft en bil som känns så gedigen. Min X är inte ens nära...

Bra passform överallt, allt känns solitt och inga vibrationer eller skrammel. Otroligt nöjd med textilklädseln och det nya baksätet också.
Jag kan bara gratulera. Och det kan ju vara så att Tesla på senare tid har fått upp kvalitén. Min bil är ju redan ett år gammal. Men även bland äldre bilar som min verkar det ju finnas felfria exemplar och även sådana som är ännu sämre ihopsatta än min. Ett lotterispel är det oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Kan kvaliteten möjligen härröras till när den tillverkades? Det jag tänker på är inför kvartalsavslut/bokföringsslut. Att det stressas lite väl mycket för att krama ut de sista för att få bättre siffror.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Min helt nya S ger ett helt fantastiskt kvalitetsintryck. Givetvis är inte intrycket samma sak som faktisk kvalitet, men jag tror aldrig jag haft en bil som känns så gedigen. Min X är inte ens nära...

Bra passform överallt, allt känns solitt och inga vibrationer eller skrammel. Otroligt nöjd med textilklädseln och det nya baksätet också.
Jag kan bara gratulera. Och det kan ju vara så att Tesla på senare tid har fått upp kvalitén. Min bil är ju redan ett år gammal. Men även bland äldre bilar som min verkar det ju finnas felfria exemplar och även sådana som är ännu sämre ihopsatta än min. Ett lotterispel är det oavsett.
Oavsett tidigare meningsskiljaktigheter så tycker jag genuint att det är jättetråkigt med alla problem du upplever mati! Jag har ingen illusion om att alla nya Tesla är perfekta, jag kan bara referera till min egen. Jag tror även att tex Porsche faktiskt håller god kvalitet i genomsnitt även om min var en riktig mardröm...

Jag är dock övertygad om att man har större chans med en ny S än med en ny X att få en helt problemfri bil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Elbilar är ett obeprövat koncept och de har barnsjukdomar. Det är bara otur att du lyckas få det ena måndagsexemplaret efter det andra i din hand.
Ändå så har Nissan lyckats gör en enormt tillförlitlig elbil på första försöket. Men till skillnad emot Tesla så har de ju haft tillgång till de bästa leverantörerna från start. Det får vi hoppas på inför Model 3 att de lyckats ändra på.

Nu ska sägas att Leafen har väldigt dålig upplevde kvalite. Dörrar hänger snett, det rasslar och skrapar. Hjulupphäningarna är rena smäcket... osv. Teslan är en bil på en helt annan nivå på det sättet.
Fast Nissan kunde väl bygga bilar redan innan vilket Tesla (av naturliga skäl) inte kunde. På samma sätt som all gammal kunskap inte blev värdelös kring millieniumskiftet (även om det fanns några år som den inbillningen överlevde) så lär inte all kunskap om biltillverkning bli värdelös för att det kommer elbilar. Tror knappast jag skulle vågat köpa en Tesla om jag inte hade servicecenter i samma stad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag är dock övertygad om att man har större chans med en ny S än med en ny X att få en helt problemfri bil.
Det var en av anlednigarna varför jag valde en S igen, trots att jag saknar dragkroken. Hade jag köpt en X, med min tur, så hade den förmodligen fallit i småbitar eller gått upp i rök eller nåt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

improwise skrev:
Fast Nissan kunde väl bygga bilar redan innan vilket Tesla (av naturliga skäl) inte kunde. På samma sätt som all gammal kunskap inte blev värdelös kring millieniumskiftet (även om det fanns några år som den inbillningen överlevde) så lär inte all kunskap om biltillverkning bli värdelös för att det kommer elbilar. Tror knappast jag skulle vågat köpa en Tesla om jag inte hade servicecenter i samma stad.
Fast varken Renault eller VW verkar kunna det riktigt ändå.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
Verkligen tråkigt hela din situation mati och förstår din frustration. Jag hade också varit helt tokig om jag fått en bil med alla de här problemen samt haft långt till närmsta SC. Om jag vore i dina kläder hade jag sammanställt alla problem och eskalerat samt krävt en mer substantiell kompensation än att bara få enstaka delar utbytta när det gått så här långt. Kanske ställa krav på att Tesla köper tillbaka bilen? Rimligtvis inte för hela ursprungsbeloppet, men för en peng som är acceptabel för båda parter. Du blir av med krångelbilen och kan börja om på ny kula.

Bara för att påvisa att detta inte är ett problem som drabbar alla så är jag inne på min tredje Tesla och har haft väldigt lite bekymmer med samtliga. Den senaste är helt felfri ännu så länge. Har väl helt enkelt haft tur i kombination med att de få fel som uppstått med tidigare bilar har varit enkla att åtgärda samt att SC bara ligger 20 min bort.
Jag försökte få Tesla att köpa tillbaks min bil och jag hade trots allt MYCKET problem med min förra MS. Hade många turer med olika chefer och juridiska avdelningen på Tesla. Skrev ett långt brev som gick en bra bit upp i systemet hos Tesla, men fick ändå inte bilen tillbakaköpt. Däremot fick jag kompensation i form av valfritt från servicecentret och valde då en uppsättning onyx 22” fälgar till Model X och det har ju ett ganska ordentligt värde, så det var jag nöjd med. Att jag sen kunde sälja min bil till ett pris som antagligen är betydligt bättre än det Tesla hade gett mig gör att situationen löste sig trots allt. Det är samtidigt alltid lättare att föreslå en lösning som man vet Tesla kan leva med utan för mycket krångel. Ska dom köpa tillbaks en hel bil, så måste dom säkert nästan kontakta självaste Elon för att få det godkänt, men kompenserar dom med nåt från servicecentret så kan den lokala chefen ta det beslutet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

LarsL skrev:
improwise skrev:
Fast varken Renault eller VW verkar kunna det riktigt ändå.
Det intressanta är väl hur mkt problem man har i förhållande till antalet producerade enheter (samt deras pris så klart) och har fått för mig att Tesla ligger riktigt illa till här. Vilket väl inte är så konstigt, vore mer konstigt om det var tvärt om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

improwise skrev:
Det intressanta är väl hur mkt problem man har i förhållande till antalet producerade enheter (samt deras pris så klart) och har fått för mig att Tesla ligger riktigt illa till här. Vilket väl inte är så konstigt, vore mer konstigt om det var tvärt om.
Verkar ju vara minst lika illa med Renault och VW. Apropå pris så är dessa två betydligt värre än Tesla att ta 300-450kkr för dessa kompaktbilar är ju ganska magstarkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har inget större intresse att få Tesla att köpa tillbaka min bil. För det första gör de inte det, precis som du säger Helectric. Och för det andra blir det knappast ekonomiskt fördelaktigt för varken mig eller Tesla. Jag skulle vara helnöjd om jag slapp åka 32 mil till och från Mölndal typ 10 gånger om året, allt inkomstbortfall, krångel osv. Bara slippa den där attityden "vi hann inte idag, det tar vi nästa gång du kommer hit". Jag har för h**e annat att göra. Det är bara det. Fixa en ranger service eller hämta bilfan, tillåt andra verkstäder att utföra garantiärenden. Vad som helst, bara jag slipper åka hela tiden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
improwise skrev:
Verkar ju vara minst lika illa med Renault och VW. Apropå pris så är dessa två betydligt värre än Tesla att ta 300-450kkr för dessa kompaktbilar är ju ganska magstarkt.
Plus att det är en miserabel serviceupplevelse... Har haft 3 stycken VW men kommer aldrig köpa en Audi, Seat, Skoda eller VW igen. Maken till otrevliga och inkompetenta verkstäder har jag aldrig stött på.

Dessutom svindyrt. Betalade 9300:- för oljebyte och liten service efter 900 mil och mindre än ett år på min Scirocco R. Givetvis inte lika dyrt på långsammare bilar, men jag vill inte ha någon långsam bil ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Tesla har ju valetdriver.
Borde väl vara ett ypperligt tillfälle för dom att använda honom nu med alla de problem du haft.

Är nog något jag hade försökt få till i din situation.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag har inget större intresse att få Tesla att köpa tillbaka min bil. För det första gör de inte det, precis som du säger Helectric. Och för det andra blir det knappast ekonomiskt fördelaktigt för varken mig eller Tesla. Jag skulle vara helnöjd om jag slapp åka 32 mil till och från Mölndal typ 10 gånger om året, allt inkomstbortfall, krångel osv. Bara slippa den där attityden "vi hann inte idag, det tar vi nästa gång du kommer hit". Jag har för h**e annat att göra. Det är bara det. Fixa en ranger service eller hämta bilfan, tillåt andra verkstäder att utföra garantiärenden. Vad som helst, bara jag slipper åka hela tiden.
En ranger service hade ju varit något, vi får hoppas att den kommer till Sverige snart.

Annars skulle man ju kunna tänka sig att de skulle kunna anställa några studenter som gärna kör och hämtar en Tesla. De skulle kunna dra iväg efter sista föreläsningen med en lånebil och lämna den hos dig och sedan ta din bil ner till Mölndal.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hyted skrev:
Vad för nåt? Nånting jag har missat?
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

mati skrev:
Hyted skrev:
Vad för nåt? Nånting jag har missat?
När jag hade bilen inne för en krockkudde som varnade tyckte Tesla att det tagit lite lång tid att åtgärda.

Dom körde då upp min bil till Mariestad och tog med lånebilen hem.

Frågade killen som kom om han jobbade i verkstaden eller vad han gjorde i vanliga fall.

Han var anställt som valetdriver sa han.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Spännande. Det hade jag ingen aning om. Själv har jag faktiskt åkt till Mölndal två gånger samma dag, eftersom jag hade ett möte här hemma som inte gick att boka om. Ner på morgonen, lämna bilen, hämta lånebilen, hem igen, möte, ner igen, hämta min bil strax innan stängningsdags, hem igen. 64 mil senare var jag ganska slut. 8 timmars bilresa för att laga nånting, jag tror det var första gången när laddaren hade gått sönder. Trots min ganska så begränsade entusiasm var det ingen hos Tesla som sa till mig att de har en lösning för sånt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag har alltid lämnat och hämtat min bil förutom en gång då lånebilen fick punka och de passade på att köra hem min bil 16 mil enkel väg har jag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Krångelbilen

Inlägg av Hyted »

e5m1r skrev:
Jag har alltid lämnat och hämtat min bil förutom en gång då lånebilen fick punka och de passade på att köra hem min bil 16 mil enkel väg har jag
Ja, jag har inte en susning om hur vanligt det är.
Var i alla fall helt kanon för mig!
Och jag frågade inte efter det eftersom jag inte visste att dom hade det utan det var deras förslag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

En till sak som har lagt av! Nu spökar handtaget på dörren höger bak. Det fälls ut men när man drar i handtaget händer ingenting. Rycker man kraftigt några gånger så behagar låset så småningom att släppa. Jag har märkt länge att just den dörren var lite segare än de andra, men det gick alltid att öppna den i alla fall. Nu går det inte längre. Åtminstone inte varje gång.
Jippi. Finns det nåt knep? 5-56 kanske?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
En till sak som har lagt av! Nu spökar handtaget på dörren höger bak. Det fälls ut men när man drar i handtaget händer ingenting. Rycker man kraftigt några gånger så behagar låset så småningom att släppa. Jag har märkt länge att just den dörren var lite segare än de andra, men det gick alltid att öppna den i alla fall. Nu går det inte längre. Åtminstone inte varje gång.
Byte av microbrytare är nog det som gäller... Ska du till Mölndal? ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
mati skrev:
Det ska jag i alla fall. För byte av spjäll och laddare, och för att ångbehandla stolarna. Och parkeringssensorerna. Och skramlet som de inte får bort. Nu får de alltså fixa handtaget också. Det hinner de garanterat inte med på en arbetsdag vilket innebär att jag får en halvfärdig bil tillbaka med kommentaren "det andra tar vi nästa gång du kommer". Listan blir bara längre isf kortare. :evil:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
lator skrev:
mati skrev:
Det ska jag i alla fall. För byte av spjäll och laddare, och för att ångbehandla stolarna. Och parkeringssensorerna. Och skramlet som de inte får bort. Nu får de alltså fixa handtaget också. Det hinner de garanterat inte med på en arbetsdag vilket innebär att jag får en halvfärdig bil tillbaka med kommentaren "det andra tar vi nästa gång du kommer". Listan blir bara längre isf kortare. :evil:
Varför gör du inte som jag
Tar bilen till götet tidigt när de öppnar är jag där tar lånebil och sticker hem om de är färdiga samma dag meddelar de och jag tar och hämtar min bil nästa dag när de öppnar
Väntar aldrig för att det ska bli färdigt man vet liksom inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Varför gör du inte som jag
Tar bilen till götet tidigt när de öppnar är jag där tar lånebil och sticker hem om de är färdiga samma dag meddelar de och jag tar och hämtar min bil nästa dag när de öppnar
Väntar aldrig för att det ska bli färdigt man vet liksom inte
Fast de säger ju alltid att de blir klara. En gång gjorde jag som du föreslår, jag åkte hem med lånebilen och de sa att jag kunde hämta min bil nästa dag. Och så var den inte klar i alla fall. De ringde förvisso lite innan, men då var jag nästan framme.
Men hursomhelst, de får väl ta in plåtvraket och fixa allting som står på listan. Annars hämtar jag inte ut den. Lånebilarna brukar ju vara bättre än min egen bil, ingen nackdel på det viset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Åk inte innan de ringer...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar