Sida 5 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 13:11
av Zalman3
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
För min del är det en dealbreaker om det inte finns en app.
Veta laddningshastiget, avbruten laddning, slå på värme/kyla mm.
Dessutom använder jag Summon varje dag eftersom min p-plats är jättetrång.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 13:12
av samuelsu
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
För min del är det en dealbreaker om det inte finns en app.
Veta laddningshastiget, avbruten laddning, slå på värme/kyla mm.
Dessutom använder jag Summon varje dag eftersom min p-plats är jättetrång.
Men vet vi att alla de här funktionerna kommer i Kias app? Summon känns som det är Teslaunikt i bra många år framöver.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 13:22
av Nicke Nyfiken
samuelsu skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
För min del är det en dealbreaker om det inte finns en app.
Veta laddningshastiget, avbruten laddning, slå på värme/kyla mm.
Dessutom använder jag Summon varje dag eftersom min p-plats är jättetrång.
Men vet vi att alla de här funktionerna kommer i Kias app? Summon känns som det är Teslaunikt i bra många år framöver.
Man får ju verkligen hoppas att laddstatus och värme/kyla ingår i appfunktionen. Annars kan de lika bra lägga ner appen.

Summon är kanske mer tveksamt, även om det inte är unikt för Tesla. BMW har haft samma funktion i flera år.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 13:28
av MaLund13
Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
37740 NOK, vilket blir 471000kr med svensk moms. :o
377400NOK, Det blir väl snarare 530000sek?
Vi har inte 40% moms i Sverige ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 14:18
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
samuelsu skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Varför avbryts laddningen? Hur ofta händer det här? Varför startar inte laddaren och bilen gemensamt om laddningen själva ifall nåt blir knas? Får man reda på det (push) eller tar man reda på det?
Inte ofta. Men ibland pga kommunikationsfel, säkring som går eller liknande. Men de gånger det händer (har hänt mig säg 10 ggr på tre år) är det bra att få en pushnotis. En gång tex gick säkringen där jag skulle ladda över natten.

När man snabbladdar är det också skönt att få reda på när bilen är färdig för vidare färd.
Testa Clevers stolpar........... Dom stänger ner lite då och då, ibland flera gånger samma dag, både kombiladdare och deras boxar vid Scandic tex.
Men som sagts tidigare så är funktioner för av/på värme/kyla sjukt bra också.
Jag använder appen flera gånger per dag faktiskt.
För mig är också appen en total dealbreaker.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 14:37
av Henrik Torphammar
MaLund13 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
37740 NOK, vilket blir 471000kr med svensk moms. :o
377400NOK, Det blir väl snarare 530000sek?
Vi har inte 40% moms i Sverige ;)

Nä men svenska pengar....

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 15:55
av dhogborg
Henrik Torphammar skrev:
MaLund13 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
37740 NOK, vilket blir 471000kr med svensk moms. :o
377400NOK, Det blir väl snarare 530000sek?
Vi har inte 40% moms i Sverige ;)

Nä men svenska pengar....
514 806 SEK då.

377k NOK = 411 845 SEK
+ 25% Moms = 514 kSEK

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 15:56
av TiborBlomhall
Glöm inte 10% importskatt till EU.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 16:06
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Om man inte har en Zoe som bara kommunicerar med omvärlden via SMS var 20:e minut...

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 16:08
av Jerker
Bjelke skrev:
Testa Clevers stolpar........... Dom stänger ner lite då och då, ibland flera gånger samma dag, både kombiladdare och deras boxar vid Scandic tex.
Men som sagts tidigare så är funktioner för av/på värme/kyla sjukt bra också.
Jag använder appen flera gånger per dag faktiskt.
För mig är också appen en total dealbreaker.
Det måste vara nåt lokalt. Jag laddar alltid på Clever när jag kör långt och har aldrig varit med om att laddningen avbrutits.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 16:25
av TiborBlomhall
Snarare olika känsligt för olika elbilar. Har märkt att vissa elbilar (exemplar? modeller? vet ej pga litet underlag) avbryter oftare pga kommunikationsfel.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 16:30
av Bjelke
Ja det kan säkert bero på märket Tesla i mitt fall för båda har haft problem flera gånger, däremot har jag inte testat
så mycket med Leaf men dom få gångerna har det funkat bra faktiskt...
Hur som haver så är det sjukt bra med app som man kan hålla koll på bilen i :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 18:38
av Henrik Torphammar
TiborBlomhall skrev:
Glöm inte 10% importskatt till EU.
Samt kompensering för våra 60k i premie, dvs 377400 × växlingskurs × importtull x moms + 60000 = priset i SEK

:)

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 22:05
av Jeppe_E
KiaBjörn :D har sammanfattat lite


Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 22:41
av MaLund13
Sverige är bland Kias 4 prioriterade länder i Europa, de andra är Norge, Frankrike och Nederländerna.

Norge får ca 2000 e-Niros 2019, ska bli spännande att se hur många som hittar hit. Tror att e-Niro har potential att bli en succé här! Även om de gissningsvis kommer försvinna till landet i väst om 1-3 år...

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 23:13
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
TiborBlomhall skrev:
Glöm inte 10% importskatt till EU.
Samt kompensering för våra 60k i premie, dvs 377400 × växlingskurs × importtull x moms + 60000 = priset i SEK

:)

:shock: Det skulle innebära ett pris på 629.000 SEK. Det kan de aldrig ta för den bilen. Jo kan kan de, men då lär inte många köpa den. Även utan "miljökompenseringen" så hamnar den på 570.000. Det är mycket pengar.

En Ioniq kostar från 247.000 NOK och i Sverige kostar den 398.000 SEK. Så 1,6 ggr så dyr. Således kommer priset på Niro att vara 608.000 SEK, men i så fall 598.000. Men visst, det är en stor, snål bil med grym räckvidd. Så sett ur det perspektivet är det inte dyrt. Men det är ju inte premium som Tesla ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 okt 2018 23:42
av MaLund13
I Frankrike kommer e-Niron tydligen kosta från €42500 före miljöbonus. De har visserligen bara 20% moms, men låter annars väldigt lågt. Kanske är 39 kWh varianten?

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 okt 2018 08:36
av Laban
MaLund13 skrev:
I Frankrike kommer e-Niron tydligen kosta från €42500 före miljöbonus. De har visserligen bara 20% moms, men låter annars väldigt lågt. Kanske är 39 kWh varianten?
Det kan förstås vara så att Kia har kompenserat för Norges subventioner och att bilen blir billigare i Sverige. Dvs, före tull, moms.

Hamnar den på 600k före subvention så är i alla fall jag inte speciellt imponerad. Säkert en fin bil men inget app-stöd, relativt tråkig utseendemässigt, invändigt som utvändigt. Hybridversionen kostar som jämförelse från 220k så det är ett enormt påslag för eldrift.

Re: Kia Niro EV

Postat: 05 nov 2018 20:05
av Jeppe_E
Är inte detta lite pinsamt av Kia? :lol: :lol: :lol:
Skärmavbild 2018-11-05 kl. 19.53.56.png
De borde kanske uppdatera lite :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 nov 2018 17:22
av Laban
https://insideevs.com/kia-sees-profitab ... tric-cars/
“Making profit out of electric cars is not easy, but Kia reckons it will break even in Europe on its range of two battery-electric cars within two to three years – even at the competitive price of £30k for the e-Niro unveiled recently. Kia plans to sell 30,000 electric cars annually by 2020/21.”

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 nov 2018 18:27
av Jeppe_E
Laban skrev:
MaLund13 skrev:
I Frankrike kommer e-Niron tydligen kosta från €42500 före miljöbonus. De har visserligen bara 20% moms, men låter annars väldigt lågt. Kanske är 39 kWh varianten?
Det kan förstås vara så att Kia har kompenserat för Norges subventioner och att bilen blir billigare i Sverige. Dvs, före tull, moms.

Hamnar den på 600k före subvention så är i alla fall jag inte speciellt imponerad. Säkert en fin bil men inget app-stöd, relativt tråkig utseendemässigt, invändigt som utvändigt. Hybridversionen kostar som jämförelse från 220k så det är ett enormt påslag för eldrift.
Teslabjörn (får man kalla han det?) konstaterade ju att det skiljde 12,5% mellan Kona och E-niro i pris. I så fall skulle det innebära 425.000x1,125 = 479.000 kr för 64kW.

Re: Kia Niro EV

Postat: 21 nov 2018 14:19
av Jeppe_E
Tror det börjar närma sig en Sverigelansering, nu finns det till och med en byggknapp, som förvisso bara leder till modellöversikten, där den fortfarande inte är med. Men en knapp! :lol:
niro.png

Re: Kia Niro EV

Postat: 21 nov 2018 14:49
av Bjelke
Man får vara glad för det lilla :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 21 nov 2018 15:30
av samuelsu
Har vi inte pratat om det även i den här tråden; att de säljare som sagt något om pris har sagt ca 470? Minus ev introduktions- (first edition-) rabatt (i storleksordningen 10'), och minus bonus förstås. Ser ju ut att stämma isåfall.

Re: Kia Niro EV

Postat: 21 nov 2018 18:30
av Wilson
Nu verkar priset vara klart. 430’ för basmodellen. 475’ för en fullutrustad. Helt ok tycker jag.

https://alltomelbil.se/premiar-for-kia- ... 429-900kr/

https://lookaside.fbsbx.com/file/kia-sw ... zLW9EyHoGn