boreno skrev:Jag letar upp måsjäveln och går All-Tarantino på dess familj.Delta skrev:Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?

Moderator: Redaktion
boreno skrev:Jag letar upp måsjäveln och går All-Tarantino på dess familj.Delta skrev:Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?
boreno skrev:Jag letar upp måsjäveln och går All-Tarantino på dess familj.Delta skrev:Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?
Fördelen med värmepumpen är ju att det går att mindre energi att värma batteriet/kupén, jämfört med en vanlig resistiv värmare.Legato skrev:Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.Zalman3 skrev:Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.
A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.
Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.Geni87 skrev:Fördelen med värmepumpen är ju att det går att mindre energi att värma batteriet/kupén, jämfört med en vanlig resistiv värmare.Legato skrev:Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.Zalman3 skrev:Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.
A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.
Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.Verdi skrev:
Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.Verdi skrev:Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Fast det artikeln fokuserade på var ju inte det, utan just att Teslaägare klagat på att man inte kan göra repetetiva fullgasaccelerationer, något Audi säger sig ha löst. Och som sagt, det är ju bra, men att lösa det problemet för en bil som accar 0-100 på ca 5 sekunder är såklart en helt annan sak mot att lösa det för en av världens snabbaste bilar sett till acceleration.Geni87 skrev:Fördelen med värmepumpen är ju att det går att mindre energi att värma batteriet/kupén, jämfört med en vanlig resistiv värmare.Legato skrev:Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.Zalman3 skrev:Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.
A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.
Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
mati skrev:Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.Verdi skrev:
Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.Verdi skrev:Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Legato skrev:Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.
Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.Verdi skrev:Legato skrev:Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.
Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Artikeln som vi diskuterar tar enbart upp problem med "ridiculous mode" vilket man väl får antyda syftar på ludicrous... Problemet finns säkert även på övriga modeller, men det krävs nog rätt många fullgasaccelerationer i direkt följd för att det ens ska vara märkbart. Dvs i praktiken är det väl bara P-modellerna det är ett problem för.Verdi skrev:Legato skrev:Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.
Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Precis, inget av det är egentligen särskilt viktigt för mig. Dock tycker jag det är roligare med nån enstaka acceleration än att kunna köra hårt länge med en eldriven familjebil. Poäng till Tesla alltså.zyax skrev:Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.Verdi skrev:Legato skrev:Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.
Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.zyax skrev:Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.Verdi skrev:Legato skrev:Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.
Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.Legato skrev:Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.zyax skrev:Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.Verdi skrev:Legato skrev:Suck. LITE slöare?mati skrev:Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.
Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?zyax skrev:Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.Legato skrev:
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Ja, jag tror på fullaste allvar att en Audi E-tron vinner ett canonball mot P100D eller ett eller par varv runt Nürburgring. Du tror inte det och vi bråkar inte om det, jag kommer inte att försöka övertyga dig, vi får reda på svaret sen ändå.Legato skrev:Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?zyax skrev:Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.Legato skrev:
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Nästan alla som försökt köra en Tesla runt nordslingan har ju fått problem med överhettning under det FÖRSTA varvet (det är en lååååång bana). Bästa tiden för en Tesla som jag hittar på en googling är 9:08 med en P85. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... s-p85-908/Legato skrev:Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Gustafsson skrev:Asså - En MS P100D är inte bara ursnabb till 50 km/h. Kvartsmilen på 10,5 s är otroligt snabbt. Med sluthastighet 124 mph (ca 200 km/h) är det absolut ett dj-a drag i bilen även över 50 km/h. Någon racerbil på bana är den förvisso inte, men det låtsas den heller inte vara.
https://www.roadandtrack.com/motorsport ... le-record/
Tror dock inte det är det viktiga när man jämför med Audi utan användbarheten i det dagliga året runt- bilåkandet. Det vet vi inget om ännu.
Bra sammanfattande inlägg. Min magkänsla säger att Audi kommer göra en bil för sin målgrupp, de åker på Autobahn och vill ha fin väghållning, komfort och annat som gör att man kan sitta skönt i bilen under längre färd. Men när man också kastar fram en dyr första elbil så förväntar sig kunden att man också kunna göra några härliga varv på ringen, därför har man satsat på att klara det. Allt annat är bonus och priset blir därefter.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Asså - En MS P100D är inte bara ursnabb till 50 km/h. Kvartsmilen på 10,5 s är otroligt snabbt. Med sluthastighet 124 mph (ca 200 km/h) är det absolut ett dj-a drag i bilen även över 50 km/h. Någon racerbil på bana är den förvisso inte, men det låtsas den heller inte vara.
https://www.roadandtrack.com/motorsport ... le-record/
Tror dock inte det är det viktiga när man jämför med Audi utan användbarheten i det dagliga året runt- bilåkandet. Det vet vi inget om ännu.
Absolut. Men sportbilar som gör 0-100 på ca 2,5 sekunder gör 100-200 km/h på 4,5-5 sekunder. P100D gör det på ca 8 sekunder. Där har du ju en jätteskillnad. En P100D är ändå ungefär lika snabb 100-200 km/h som en BMW M5 så den är ju inte långsam men det är ingen "supersportbil" längre i det intervallet. Därav att den absolut styrkan ligger i start från stillastående. Det ser man även om man kollar lite youtube-klipp på den där vita Teslan du länkar till. Teslan sticker i början men mot slutet så ser den ut att stå still jämfört med de den tävlar mot.
Fast som du är inne på så är det bara en kul grej. Det viktiga är ju att bilen funkar i vardagen året runt. Audi har väldigt mycket erfarenhet så jag tror inte de släpper ut en dålig produkt på marknaden. Men vi får se! Spännande är det iaf.
OK. Jag var nyfiken på dina argument men det enda argumentet verkar vara "för att jag tror Audi vill bygga en snabb bil"... Du har helt rätt i att vi inte får svaret förrän längre fram, men ganska mycket vet vi ju redan nu.zyax skrev:Ja, jag tror på fullaste allvar att en Audi E-tron vinner ett canonball mot P100D eller ett eller par varv runt Nürburgring. Du tror inte det och vi bråkar inte om det, jag kommer inte att försöka övertyga dig, vi får reda på svaret sen ändå.Legato skrev:Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?zyax skrev:Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.Legato skrev:
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
En vanlig Golf GTI gör varvet på drygt 8.20. Det är nog ganska jämnt med en P100D.Verdi skrev:Nästan alla som försökt köra en Tesla runt nordslingan har ju fått problem med överhettning under det FÖRSTA varvet (det är en lååååång bana). Bästa tiden för en Tesla som jag hittar på en googling är 9:08 med en P85. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... s-p85-908/Legato skrev:Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.
Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.
0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.
Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Finns bilar för under en halv miljon som kör varvet under 8 minuter så då fattar ju vem som helst att en 1,5 miljoners Tesla inte har där att göra. Skulle faktiskt tro att den där Golf GTI:n är klart snabbare än en P100D runt ringen.
Jag vidhåller att accelerationen är en kul gimmick och ingenting man ska använda för att slå konkurrenter i huvudet med. Särskilt inte sportbilar. För det är ju bara en ploj. De flesta som åtminstone har varit nära en racerbana vet dessutom att bra balans och bra kurvgrepp (låg vikt är t ex jätteviktigt) är viktigare än extrem effekt. En P100D har ju sin absoluta styrka från stillastående. 0-50 km/h. Det är ju inte så användbart på en racerbana direkt. I de intervall man accelererar där så är inte Teslan alls så snabb jämfört med sportbilar.
Jag hittar för övrigt ingen tid runt ringen för Bugatti Chiron. Däremot gjorde Bugatti Veyron ett varv på 7:40. Det är bra såklart men det står inte alls i proportion med effekt och pris. En helt vanlig BMW M5 (F90) är snabbare. Rekordet har Porsche 911 GT2 RS på 6:47.25 vilket faktiskt är 10 sekunder snabbare än deras supervärsting Porsche 918. Tror GT2 RS "bara" har 700 hästar. Ändå är den nästan minuten snabbare än Veyron som har väldigt många fler hästar i stallet.
Tror också att få är intresserade av det vid valet av bil. Däremot har "ringentiden" blivit ett ganska populärt prestandamått även om gemene man garanterat tittar mer på 0-100.Gustafsson skrev:Stopp ett tag, varför förväntar man sig att en bil ska göra bra ifrån sig på ”ringen” ? Det måste vara en marginell köparskara som köper en bil pga det argumentet. Själv har jag aldrig öht reflekterat över det.
Däremot att ha en allroundbil som är tyst, rimligt ”billig” att äga, och som ändå har ett stort premium i form av ny teknik och outstandng prestanda om man vill köra om.
Men det är ju förstås olika. Själv har jag aldrig varit intresserad av Audi och blir det inte nu heller. Men det är ju som tur är också olika..
Hojta till isåfall, min XP90D låter och hackar som ett tröskverk när man trycker till för säkra omkörningar. Har aldrig testat Insane utan detta fenomen förekommer även vid "normal" körning... SC i Väsby tyckte man skulle köra på Low eller Very Low om man ville gasa snabbt, men hur ofta hinner man justera fjädringen innan man kör om?? En av få saker jag verkligen stör mig på med bilen, förutom handsfreen då.Verdi skrev:mati skrev:Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.Verdi skrev:
Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.Verdi skrev:Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Tänkte komma till det. När jag gasar fullt så låter det från framvagnen och vibrerar i ratten på ett sätt som inte känns särskilt förtroendeingivande. Inte så mycket förvisso. "Ska vara så" enligt SC Upplands Väsby. Men det är faktiskt tillräckligt för att det ska ta udden av det roliga. Känslan är att allt inte är ordentligt dimensionerat för att tåla maxbelastning. Och då har jag ändå ingen P-modell utan en helt vanlig 90D.
Jag ska in med bilen snart igen och kanske är det enklare att provocera fram vibrationerna nu när det inte längre är vinterväglag, som det var senast. Jag hoppas verkligen de får ordning på det.