Andrahandsvärdet
Moderator: Redaktion
Re: Andrahandsvärdet
Vid första anblicken så ser det rätt bra ut tycker jag.
Vi räknar normalt med 40% restvärde efter 3 år, men hoppas på att få ut 50%
Tolkar jag det rätt så?
Ser ut att gälla oss som inte har betalt än även fast vi har beställt.
Man kan alltså välja att sälja till 50% eller behålla efter 36 månader.
Leo: Vad fick du för leasingräntan blir hos DNB?
Nån som förstår hur Supermiljöbilspremien hanteras / räknas i detta avtal?
Vi räknar normalt med 40% restvärde efter 3 år, men hoppas på att få ut 50%
Tolkar jag det rätt så?
Ser ut att gälla oss som inte har betalt än även fast vi har beställt.
Man kan alltså välja att sälja till 50% eller behålla efter 36 månader.
Leo: Vad fick du för leasingräntan blir hos DNB?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Den betalas till DnB.Bjorn skrev:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
Och även jag.point1 skrev:Jo, jag har min finansierad så.Datordoktorn skrev:Hmm? Hittade en annan skillnad också....i Sverige "straffas" övermil med 16 kr/mil medan norrmännen får betala 20 norska kronor. Ytterligare medlidande för oss svenskar?
Fast, allra märkligast är att för att kunna åberopa återköpsgarantin måste bilen finansieras via Tesla (eller DNB egentligen), vilket ju blir rätt svårt eftersom någon sådan finansiering inte erbjuds ännu...?
Sent from my iPhone using Tapatalk
P85D i mitten på mars!!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Ok!Tars skrev:Den betalas till DnB.Bjorn skrev:
Vet du om TMC räknar 50% på priset eller på 50% på (priset minus supermiljöbilspremien)?
Vet du om DNB hanterar den
- som en del av första hyran.
- med en vidare utbetalning till leasingtagaren.
- som en extra amortering.
- med att bara sno pengarna.

eller annat sätt?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Tars
- Teslaägare
Ok!Bjorn skrev:Tars skrev:Den betalas till DnB.Bjorn skrev:
Vet du om TMC räknar 50% på priset eller på 50% på (priset minus supermiljöbilspremien)?
--På hela priset
Vet du om DNB hanterar den
- som en del av första hyran.
--japp
- med en vidare utbetalning till leasingtagaren.
-- nej, men jag vet andra som fått den, men då inte med DnB
- som en extra amortering.
-- japp
- med att bara sno pengarna.

-- nej då, utan se finansen som en delbetalning, och det du har kvar att betala har inget med värdet på bilen att göra.
eller annat sätt?

Tog min Leasing på två år så därför är den skrivningen inte aktuellt för mitt avtal eftersom det verkar gälla 3-års avtal. Blir ju nya förmånsregler om 1/1-2017 så därför vill jag inte ta det på tre år. Satte restvärdet till ca 500 000 efter två år så då bör det finnas marginal över till det "verkliga värdet" förhoppningsvis. Som alltså kan användas till en kontantinsats på en ev ny bil.
Tänker också så här angående 2:a handsvärdet. Blir det högt. Grattis för mitt företag, då säljer jag den/byter in och leasar antagligen en ny D med förhoppningsvis dragkrok!. Blir det lågt eller ännu hellre väldigt lågt. Grattis till mig privat för då köper jag antagligen ut den och äger den "privat"! Så oavsett så är det helt ok att jag inte har ett "garanterat" restvärde från Tesla/DNB. Däremot är det otroligt positivt att de drar igång ett sådant program! Det kommer ju antagligen att hjälpa till att hålla upp 2:a handsvärdet och gör hela affären med trygg och transparent =dvs att man vet vad det kostar redan då man köper bilen.
Har för mig att räntan var 2,95% men star inget I avtalet specifikt när jag kollar snabbt.
Tänker också så här angående 2:a handsvärdet. Blir det högt. Grattis för mitt företag, då säljer jag den/byter in och leasar antagligen en ny D med förhoppningsvis dragkrok!. Blir det lågt eller ännu hellre väldigt lågt. Grattis till mig privat för då köper jag antagligen ut den och äger den "privat"! Så oavsett så är det helt ok att jag inte har ett "garanterat" restvärde från Tesla/DNB. Däremot är det otroligt positivt att de drar igång ett sådant program! Det kommer ju antagligen att hjälpa till att hålla upp 2:a handsvärdet och gör hela affären med trygg och transparent =dvs att man vet vad det kostar redan då man köper bilen.
Har för mig att räntan var 2,95% men star inget I avtalet specifikt när jag kollar snabbt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Någon som räknat ut exakt vad Ni betalar efter skatt vid leasing eller finansiering på 3 år? Dvs totalkostnaden. När jag tittade på det var det alltid billigare att casha bilen även med hög lön. Värdeminskningen är samma oavsett hur man betalar bilen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Hamnade någonstans mellan 6-6,5 tkr ur plånboken + förlorade inbetalningar av tjänstepension. Det är en S85D som kostar drygt 900.
40% restvärde.
Har då inte räknat med supermiljöbilspremien.
40% restvärde.
Har då inte räknat med supermiljöbilspremien.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Privatleasing är alltid dyrare än att betala cash. Men det finns ju andra typer av leasing som är billigare om man har tillgång till det.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Vet att det diskuterades leasing kontra att ta det cash men här är en snabb genomgång av ett räkneexempel när man som företagare väljer att ta den som tjänstebil jämfört med alternativet att köpa den privat och ta ut milersättning.
2000mil/år varav 1000 mil/år I tjänsten = berättigar till bilersättning
Kontantinsats =20%
Miljöbilspremie =ja 40 000
Nypris 990 000 (blir alltså 990 000 -40 000 =950 000 efter miljöbilspremien)
Begpris 475 000
Värdeminskning =475 000 som man då lyfter 1/2 moms på. Kvar blir 427,5
För företaget
427 500 (Värdeminskning)
54 000 (Ca genomsnittlig räntekostnad på ett genomsnittligt belopp vid 3% ränta, räknar ingen ränta på kontantinsatsen)
19 500 (försäkring 3x6500)
10 000? (service, ex moms)
20 000? (däck, 2 omgångar ex moms)
67 867 (Förmånsvärde 6000kr ger kostnad för arbetsgivaravgift 1885kr/mån= x36=67867
28 500 (Milersättning 1000 mil/år)
627 367 = total kostnad för företaget
Av det hade man "fått ut" ca 224 000kr netto om det tagits ut som lön med 53% marginalskatt
224 000 (nettokostnad för mig som förare/ägare)
-28 500 (milersättning till mig privat)
114 480 (skatt på förmånsvärdet =6000x0,53 x36)
12 000 (kostnad el ca kr/mil)
Totalt 321 980 under tre år för 6000mil =ca 54kr/mil inklusive "allt"
Räkneexempel om jag istället väljer att köpa exakt samma bil Privat och istället tar ut milersättning från företaget
Värdeminskning
475 000
37 800 (Räntekostnad där 30% är avdragsgill)
12 500 (service ink moms)
25 000 (Däck ink moms)
-55 500 (Milersättning 18,5kr/mil)
19 848 (Milersättningen kostar ju företaget pengar som man istället kunnat ta ut som lön = alltså en kostnaden för den posten)
Totalt 514 648 under tre år och 6000mil =86kr/mil
Jag kan säkert ha räknat fel och glömt något I förbifarten men man ser I alla fall tydligt hur mycket förmånligare det är att "ta den på företaget" än att köpa privat. Och det ger också en bild av vad det faktiskt kostar att köra en Tesla.
2000mil/år varav 1000 mil/år I tjänsten = berättigar till bilersättning
Kontantinsats =20%
Miljöbilspremie =ja 40 000
Nypris 990 000 (blir alltså 990 000 -40 000 =950 000 efter miljöbilspremien)
Begpris 475 000
Värdeminskning =475 000 som man då lyfter 1/2 moms på. Kvar blir 427,5
För företaget
427 500 (Värdeminskning)
54 000 (Ca genomsnittlig räntekostnad på ett genomsnittligt belopp vid 3% ränta, räknar ingen ränta på kontantinsatsen)
19 500 (försäkring 3x6500)
10 000? (service, ex moms)
20 000? (däck, 2 omgångar ex moms)
67 867 (Förmånsvärde 6000kr ger kostnad för arbetsgivaravgift 1885kr/mån= x36=67867
28 500 (Milersättning 1000 mil/år)
627 367 = total kostnad för företaget
Av det hade man "fått ut" ca 224 000kr netto om det tagits ut som lön med 53% marginalskatt
224 000 (nettokostnad för mig som förare/ägare)
-28 500 (milersättning till mig privat)
114 480 (skatt på förmånsvärdet =6000x0,53 x36)
12 000 (kostnad el ca kr/mil)
Totalt 321 980 under tre år för 6000mil =ca 54kr/mil inklusive "allt"
Räkneexempel om jag istället väljer att köpa exakt samma bil Privat och istället tar ut milersättning från företaget
Värdeminskning
475 000
37 800 (Räntekostnad där 30% är avdragsgill)
12 500 (service ink moms)
25 000 (Däck ink moms)
-55 500 (Milersättning 18,5kr/mil)
19 848 (Milersättningen kostar ju företaget pengar som man istället kunnat ta ut som lön = alltså en kostnaden för den posten)
Totalt 514 648 under tre år och 6000mil =86kr/mil
Jag kan säkert ha räknat fel och glömt något I förbifarten men man ser I alla fall tydligt hur mycket förmånligare det är att "ta den på företaget" än att köpa privat. Och det ger också en bild av vad det faktiskt kostar att köra en Tesla.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
- Tars
- Teslaägare
För mig kostade det ca 7500 netto i månaden på leasing via firman inkl allt.hybris skrev:Någon som räknat ut exakt vad Ni betalar efter skatt vid leasing eller finansiering på 3 år? Dvs totalkostnaden. När jag tittade på det var det alltid billigare att casha bilen även med hög lön. Värdeminskningen är samma oavsett hur man betalar bilen.
Då är det 48 mån leasing med 45% i rest.

i större företag brukar man kunna ha en intern ränta på runt 10%...
Har man inte kontanter är höjda lån på en bostad troligen det bästa upp till rimlig belåningsgrad.
Egna företagare har en annan situation lite beroende på vad man arbetar med. Inom en startup och liknande är det ju korkat att använda pengar på en bil. Men som enmanskonsult etc... Enig om att i vissa situationer är leasing faktiskt ganska bra.
Personligen kommer jag aldrig låta billån kosta mer än bostadslånen etc. Känns orimligt.
Har man inte kontanter är höjda lån på en bostad troligen det bästa upp till rimlig belåningsgrad.
Egna företagare har en annan situation lite beroende på vad man arbetar med. Inom en startup och liknande är det ju korkat att använda pengar på en bil. Men som enmanskonsult etc... Enig om att i vissa situationer är leasing faktiskt ganska bra.
Personligen kommer jag aldrig låta billån kosta mer än bostadslånen etc. Känns orimligt.

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Finns en till kategori och det är vi som kan leasa den genom det företag där vi jobbar mot bruttolöneavdrag där arbetsgivaren också då skjuter till den sänkta arbetsgivaravgiften. Och det utan att tumma på pensionsinbetalningar eller liknande.hybris skrev:i större företag brukar man kunna ha en intern ränta på runt 10%...
Om hela bruttoavdraget kan läggas över brytpunkten för statlig skatt så blir det en relativt bra affär om man håller nere förmånsvärdet d.v.s. snikutrustar en S85.
Min S85 kostar mig netto ca 7500 Kr per månad inkl förmånsskatt, försäkring, däck, service, osv... 30% restvärde efter 36 mån.
Det är mindre än den BMW 5-serie jag hade på privat billån kostade mig tidigare med allt inräknat (inkl bränsle).
Billån på en ny bil kostar nästan alltid mer än bostadslån för tillfället om man inte amorterar på bostadslånet. Varför? Jo för att på ett billån så är det mesta amortering.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Amortering är ingen kostnad. Det minskar ju på lånet. Det som gör billån dyrare är räntan på lånet eftersom säkerheten är säkrare på en bostad. Inte så vanligt att huset kraschar eller kör i diket men bilen kan mycket väl göra det. Värdeminskningen på hus är oftast också mindre på hus.matbl skrev:hybris skrev:Billån på en ny bil kostar nästan alltid mer än bostadslån för tillfället om man inte amorterar på bostadslånet. Varför? Jo för att på ett billån så är det mesta amortering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har räknat på min kommande S85D på vad den kostar om jag tar den som leasing i mitt företag eller köper den privat kontant och behåller den 3 år.
Jag har räknat med ca. 1000 mil/år i tjänsten och ca. 1500 mil privatkörning. Värdeminskningen har jag satt till 50% och bilen kostar med utrustning 1 070 000.
Den skulle bli ca. 50000 kr dyrare att äga privat per år. Ännu mer om värdeminskningen är högre än 50%.
Då har jag räknat på om jag köpte den privat att ta ut lön motsvarande vad den kostar firman som företagsbil. Det kostar ju också arbetsgivaravgift som jag minskat lönen med.
Förmånen på den blir 6100 kr.
Merca S-klassen som jag äger privat och kostade nästan samma som Teslan gick inte runt på samma sätt, den blev dyrare om jag hade leasat den på firman. Dels pga. förmånen på ca. 16500 och dels pga. att den hade jag bara kunnat ta ut en bränsleersättning på 6:50/mil, dvs. fått betala privat några kronor/mil för att köra i tjänsten med en medelförbrukning på 0,7l/mil.
Jag har räknat med ca. 1000 mil/år i tjänsten och ca. 1500 mil privatkörning. Värdeminskningen har jag satt till 50% och bilen kostar med utrustning 1 070 000.
Den skulle bli ca. 50000 kr dyrare att äga privat per år. Ännu mer om värdeminskningen är högre än 50%.
Då har jag räknat på om jag köpte den privat att ta ut lön motsvarande vad den kostar firman som företagsbil. Det kostar ju också arbetsgivaravgift som jag minskat lönen med.
Förmånen på den blir 6100 kr.
Merca S-klassen som jag äger privat och kostade nästan samma som Teslan gick inte runt på samma sätt, den blev dyrare om jag hade leasat den på firman. Dels pga. förmånen på ca. 16500 och dels pga. att den hade jag bara kunnat ta ut en bränsleersättning på 6:50/mil, dvs. fått betala privat några kronor/mil för att köra i tjänsten med en medelförbrukning på 0,7l/mil.
- lator
- Teslaägare
Plockar in diskussionen om kostnad/värdeminskning från tråden om Teslaspotting hit där den hör hemma bättre.
Jag tror inte att värdeminskningen för en Tesla kommer att bli högre än för någon annan motsvarande bil och antagligen mycket lägre än på någon annan elbil. Model S har ju redan de egenskaper som andra tillverkare pratar om för sina kommande modeller och som helt klart påverkar begagnatmarknadens värderingar.
Om man jämför med Nissan Leaf som enligt uppgift kommer med ett utökat batteri till den befintliga modellen redan i höst och väntas presentera nästa generations Leaf, som beräknas få ett batteri på ca 50 kWh, inför 2017 års modell så kommer Tesla knappast att drabbas av den nedgången i pris som Leaf nu upplever. Priserna har sjunkit med ca 20% på bara några månader, antagligen pga ryktena om dessa uppdaterade modeller. Än värre kan det komma att bli i höst då den första batchen av leasingbilar ska säljas.
Tesla Model S ligger och har sedan den presenterades legat i ett segment som duger bra i många år än. De andra tillverkarna har tyvärr kört fast i elbilsmodeller som redan är omoderna men säkert passar utmärkt in i deras försök att fortsätta producera omoderna resursslösande fossilbrännade förbränningsmotorförsedda reliker.
Om man tittar in till våra grannar i väst så ser man att priserna på Model S hålls ganska höga. Detta har givetvis fått hjälp av den höjda dollarkursen som har höjt priserna på nya bilar men generellt gäller att priserna håller sig ganska stabila på en hög nivå.
Jag tror inte att värdeminskningen för en Tesla kommer att bli högre än för någon annan motsvarande bil och antagligen mycket lägre än på någon annan elbil. Model S har ju redan de egenskaper som andra tillverkare pratar om för sina kommande modeller och som helt klart påverkar begagnatmarknadens värderingar.
Om man jämför med Nissan Leaf som enligt uppgift kommer med ett utökat batteri till den befintliga modellen redan i höst och väntas presentera nästa generations Leaf, som beräknas få ett batteri på ca 50 kWh, inför 2017 års modell så kommer Tesla knappast att drabbas av den nedgången i pris som Leaf nu upplever. Priserna har sjunkit med ca 20% på bara några månader, antagligen pga ryktena om dessa uppdaterade modeller. Än värre kan det komma att bli i höst då den första batchen av leasingbilar ska säljas.
Tesla Model S ligger och har sedan den presenterades legat i ett segment som duger bra i många år än. De andra tillverkarna har tyvärr kört fast i elbilsmodeller som redan är omoderna men säkert passar utmärkt in i deras försök att fortsätta producera omoderna resursslösande fossilbrännade förbränningsmotorförsedda reliker.
Om man tittar in till våra grannar i väst så ser man att priserna på Model S hålls ganska höga. Detta har givetvis fått hjälp av den höjda dollarkursen som har höjt priserna på nya bilar men generellt gäller att priserna håller sig ganska stabila på en hög nivå.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Väl formulerat. Hoppas och tror faktiskt också att du har rätt. Har själv haft min P85 i ett år nu och ser inte vad som ska göra den "gammal" Skulle faktiskt tro att den följer mig minst 10 år till. Saknar förståss "nymodigheter" som autopilot, skyltläsning, mm. Tänker dock inte byta för detta utan hellre bevisa för mig själv och andra att denna konstruktion är så nära evighetsmaskinen som ingan annan bil hittils har varit. Tror faktiskt att den kan få väldigt många mil på mätaren. Mitt första delmål är 50000 mil!lator skrev:Plockar in diskussionen om kostnad/värdeminskning från tråden om Teslaspotting hit där den hör hemma bättre.

Rejält delmål, hur lång tid beräknar du på det 2500 mil/år i 10 år då?Delta skrev:Väl formulerat. Hoppas och tror faktiskt också att du har rätt. Har själv haft min P85 i ett år nu och ser inte vad som ska göra den "gammal" Skulle faktiskt tro att den följer mig minst 10 år till. Saknar förståss "nymodigheter" som autopilot, skyltläsning, mm. Tänker dock inte byta för detta utan hellre bevisa för mig själv och andra att denna konstruktion är så nära evighetsmaskinen som ingan annan bil hittils har varit. Tror faktiskt att den kan få väldigt många mil på mätaren. Mitt första delmål är 50000 mil!lator skrev:Plockar in diskussionen om kostnad/värdeminskning från tråden om Teslaspotting hit där den hör hemma bättre.
Tesla och deras kommande modeller och uppgraderingar av Model S kommer nog att vara den största faktorn för andrahandsvärde.Delta skrev:Väl formulerat. Hoppas och tror faktiskt också att du har rätt. Har själv haft min P85 i ett år nu och ser inte vad som ska göra den "gammal" Skulle faktiskt tro att den följer mig minst 10 år till. Saknar förståss "nymodigheter" som autopilot, skyltläsning, mm. Tänker dock inte byta för detta utan hellre bevisa för mig själv och andra att denna konstruktion är så nära evighetsmaskinen som ingan annan bil hittils har varit. Tror faktiskt att den kan få väldigt många mil på mätaren. Mitt första delmål är 50000 mil!lator skrev:Plockar in diskussionen om kostnad/värdeminskning från tråden om Teslaspotting hit där den hör hemma bättre.
Misstänker att jag inte kommer att ha min i 50 000 mil, eftersom det finns risk att jag byter till Model x om ett 2-3 år, men med lite tur Blir det 15-20000 mil. Ännu mer om jag inte beslutar mig för att köra Model x.
Det som gör att bilen sjunker mer än andra bilar är nog batteriet. Vad händer när garantin går ut? Vad händer när den beränknade livslängden på 10 år kommer? Kanske funkar batteriet hur länge som helst i kalla Sverige, vem vet? Men det kommer påverka priset.
Ja det kommer det säkert göra på alla elbilar. Priset på nya batterier kommer såklart spela in här med.LarsL skrev:Det som gör att bilen sjunker mer än andra bilar är nog batteriet. Vad händer när garantin går ut? Vad händer när den beränknade livslängden på 10 år kommer? Kanske funkar batteriet hur länge som helst i kalla Sverige, vem vet? Men det kommer påverka priset.
Om ett nytt batteri är nere i 100 K eller om det kostar 350 k gör ju stor skillnad.
Jag tror att batterierna håller mycket längre än vad många tror, speciellt om man mest laddar hemma och ligger mellan 20-80% laddning. Då kan man nog krama ut upp emot 25000 mil ur dem. Och om man byter batteripack en gång kommer nog bilen bli som ny för resten av drivlinan åldras ju inte pss som med fossilbilar
Mitt första år blev det 4500 mil så på 10 år så är 50 000 mil inte någon omöjlighet. Är mest nyfiken på vad som pajar först.leiflodde skrev:Rejält delmål, hur lång tid beräknar du på det 2500 mil/år i 10 år då?Delta skrev:Väl formulerat. Hoppas och tror faktiskt också att du har rätt. Har själv haft min P85 i ett år nu och ser inte vad som ska göra den "gammal" Skulle faktiskt tro att den följer mig minst 10 år till. Saknar förståss "nymodigheter" som autopilot, skyltläsning, mm. Tänker dock inte byta för detta utan hellre bevisa för mig själv och andra att denna konstruktion är så nära evighetsmaskinen som ingan annan bil hittils har varit. Tror faktiskt att den kan få väldigt många mil på mätaren. Mitt första delmål är 50000 mil!lator skrev:Plockar in diskussionen om kostnad/värdeminskning från tråden om Teslaspotting hit där den hör hemma bättre.