Sida 5 av 7

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 20 mar 2018 16:26
av gellerstam
Pontus skrev:
gellerstam skrev:
Är det skavt i färgen från laddluckan? Eller bara smuts som ligger olyckligt på bilden?
Smuts, ibland blir man glad när det är smuts :)
Phu.... :-)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 12:44
av evosex
Hej

Äger ingen Tesla idag men har reserverat en Model 3 så får vi se vad som hander.

Tänkte kolla med dig om det finns minne för stolar/speglar? Om det gör det har den igenkänning för vilken förare som öppnar bilen? Jag och min fru har väldigt stor skillnad I körställning så den hade varit skön :)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 13:43
av Jerker
evosex skrev:
Hej

Äger ingen Tesla idag men har reserverat en Model 3 så får vi se vad som hander.

Tänkte kolla med dig om det finns minne för stolar/speglar? Om det gör det har den igenkänning för vilken förare som öppnar bilen? Jag och min fru har väldigt stor skillnad I körställning så den hade varit skön :)
Japp! Dessutom har den en funktion som heter Easy Enter:
Pontus skrev:
En sak jag nu hittat är att det finns en profil som heter Easy Enter. Vilket man sedan kan välja på alla andra profiler om man vill inkludera eller inte, gör man det så ändrar bilen inställningar till EE när man lägger den i Park och till din vanliga profil först när du lägger i R eller D. Smidig lösning.
Är detta något som kommit som update till de andra modellerna också?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 14:11
av evosex
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 14:57
av Kulingen
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Jag tror det går snabbare än det, det sista jag hörde att de var uppe i över 2000 st tillverkade Tesla 3 i veckan nu

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 15:37
av Jerker
Kulingen skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Jag tror det går snabbare än det, det sista jag hörde att de var uppe i över 2000 st tillverkade Tesla 3 i veckan nu
De jobbar säkert otroligt hårt på att få upp det till 2500 före påsk! :shock:

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 16:50
av Pontus
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 19:12
av Svenssons
Pontus skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.
På Model S/X går den ju på FOB/nyckel så Model 3 får säkert en uppdatering att det går att koppla telefon till profil.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 19:35
av Mickep
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 21:28
av Svenssons
Mickep skrev:
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.
Ställer du dig i kö idag kommer du inte behöva vänta lika länge som jag gjorde för min Model X eller så länge som de som precis fått sin Model 3 väntat. Väljer du att vänta på annan billig elbil som inte finns på marknaden idag kommer du kanske behöva vänta längre...

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 23 mar 2018 02:51
av Pontus
Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.
Ställer du dig i kö idag kommer du inte behöva vänta lika länge som jag gjorde för min Model X eller så länge som de som precis fått sin Model 3 väntat. Väljer du att vänta på annan billig elbil som inte finns på marknaden idag kommer du kanske behöva vänta längre...
Vet att vi har någon annan tråd för det men är någon som vet rakt av totalt antal tillverkade och veckotakten nu?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 23 mar 2018 04:51
av Jerker
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.
Ställer du dig i kö idag kommer du inte behöva vänta lika länge som jag gjorde för min Model X eller så länge som de som precis fått sin Model 3 väntat. Väljer du att vänta på annan billig elbil som inte finns på marknaden idag kommer du kanske behöva vänta längre...
Vet att vi har någon annan tråd för det men är någon som vet rakt av totalt antal tillverkade och veckotakten nu?
Bloombergs tracker som bygger på en kombination av inrapporterade VIN från ägare och av Tesla uttagna VIN ligger på 768 i veckan men deras verktyg släpar ju efter eftersom tillverkningstakten i fabriken är en sak och levererade bilar en helt annan, vilket de också är noga med att påpeka. Sen finns det andra bedömare som bygger på uppgifter från anställda och annat som säger att man är uppe i runt 2000 i veckan just nu.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 23 mar 2018 16:12
av Feffer
Hej!
När bokade du bilen.
Jag bokade 1/7-2016 och leverans är början 2019 enl. senaste info.
Stämmer det med din kötid???

Mvh
Feffer

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 mar 2018 01:52
av Pontus
Feffer skrev:
Hej!
När bokade du bilen.
Jag bokade 1/7-2016 och leverans är början 2019 enl. senaste info.
Stämmer det med din kötid???

Mvh
Feffer
Bokade 1 april 2016 och hade leverans i slutet av 2018 innan jag flyttade till USA

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 27 mar 2018 10:21
av evosex
Pontus skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.

Aha ok synd. Ja det var det jag hade hoppats på. Men det borde dom ju kunna lösa med att känna av mobilen. Jobbigt när man kommer båda samtidigt bara. Men då borde den ju kunna känna av kortet man måste lägga mellan stolarna? För visst måste man lägga det där för att kunna köra?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 27 mar 2018 12:45
av Pontus
evosex skrev:
Pontus skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.
Nej så länge du har mobilen behöver du inte använda kortet.

Aha ok synd. Ja det var det jag hade hoppats på. Men det borde dom ju kunna lösa med att känna av mobilen. Jobbigt när man kommer båda samtidigt bara. Men då borde den ju kunna känna av kortet man måste lägga mellan stolarna? För visst måste man lägga det där för att kunna köra?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 31 mar 2018 19:25
av Pontus
Nu har jag precis kört 8 mil, 13 grader ute, 4 personer i bilen och 113 km/h och det gav 1,58 kWh/mil. Efter ytterligare 3 mil med 70 ungefär på mätaren slutade vi på 1,46 kWh/mil.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 31 mar 2018 19:30
av Bjelke
Ganska lovande bra siffror :)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 31 mar 2018 19:36
av Surfaren
Pontus skrev:
Nu har jag precis kört 8 mil, 13 grader ute, 4 personer i bilen och 113 km/h och det gav 1,58 kWh/mil. Efter ytterligare 3 mil med 70 ungefär på mätaren slutade vi på 1,46 kWh/mil.
Men är inte 70 på din mätare lika med 113 km/h? ;)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 31 mar 2018 23:06
av Pontus
Surfaren skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag precis kört 8 mil, 13 grader ute, 4 personer i bilen och 113 km/h och det gav 1,58 kWh/mil. Efter ytterligare 3 mil med 70 ungefär på mätaren slutade vi på 1,46 kWh/mil.
Men är inte 70 på din mätare lika med 113 km/h? ;)
Precis jag hade autopiloten på 70 mph och sedan 45 mph ungefär. Men det är också väldigt enkelt att väcla mellan enheterna på displayen.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 02 apr 2018 14:51
av okaenrique
Hej!

Grattis!

, Är det värt att köpa Enhanced Autopilot för detta pris?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 02 apr 2018 23:26
av Pontus
okaenrique skrev:
Hej!

Grattis!

, Är det värt att köpa Enhanced Autopilot för detta pris?
Tidigare har bara haft AP1 på min model S och nu på model 3 är det väl samma som på de andra modellerna, dvs AP 2,5.
Jag skulle säga att denna är lika bra som min gamla AP 1 var och vad det gäller pengarna så tror jag man får tillbaka en hel del av just detta tillbehör när man säljer bilen eftersom det är dyrare att uppgradera efteråt och det är en del av att ha en Tesla (även om många fler märken har det nu också).

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 03 apr 2018 01:02
av Pontus
Så börjar det, en linje på skärmen som är regnbågefäegad syns bara när det vit bakgrund men ändå. Jag dock lite glad av att dom har 20 model S som lånebilar varav flera är P100D och sedan några model X också. Kan bli kul att visa dom på jobbet.

Ops, nu visar det sig att bra service kanske inte alltid är vad man vill ha :shock:
Tesla ringde och sa att dom beställt delarna och att dom troligtvis kan skicka sin mobility service till mitt kontor för att fixa problemet. Jag som ville ha en kul lånebil. Får se vad dom säger när dom fått delarna nästa vecka.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 03 apr 2018 11:00
av Bjelke
Pontus skrev:
Så börjar det, en linje på skärmen som är regnbågefäegad syns bara när det vit bakgrund men ändå. Jag dock lite glad av att dom har 20 model S som lånebilar varav flera är P100D och sedan några model X också. Kan bli kul att visa dom på jobbet.
Den var ju hel några veckor iaf ;P

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 16 apr 2018 01:31
av Pontus
Jag kan meddela att jag hade bilen utlånad och han som körde den skicka en bild efter 97.3 miles körda med en förbrukning på 145 Wh/km och då låg han lite över 60 mph. Den går snålt om man vill bara genom att låta bli häftiga accelerationer. Det utan att krypköra någonting.