Innebär att man kan lämna över bilen till någon som parkerar åt dig (exempelvis utanför en restaurang) utan att du behöver ge personen nyckeln. Dessutom loggar den hur långt bilen går, man kan troligen begränsa hastigheten i valet mode m.m. I USA så är valet parking vanligt men nyttan i Sverige är nog noll.
Valet mode med geofencing hade varit smutt.
Valet Mode conveniently and discreetly limits Model S’s driving performance and restricts access to certain settings and personal information. With the touch of a button, owners can place a limit on speed, lock the glove box and frunk, and disable personal information like driver profiles and homelink settings.
Någon som fattade om Self-parning kommer innan 7'an eller med uppdatering 7?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Selfparning? Betyder det att min Tesla kan skapa små model 3?
Men bara så länge som du har två stycken. Sälj inte så kan du starta uppfödning.
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Givetvis skulle det vara self-parking.
Men det tyckte inte telefonen.
Lite som förväntat alltså fast de skulle kunnat gå lite längre. Platser som andra Tesla har laddat vid skulle också kunna visas och det hade varit roligt om någon annan biltillverkare hade hoppat på SC också så att antalet platser med SC kunde bli ännu bättre.
Fokus låg också på USA i denna uppdatering med tanke på valvet mode och laddnätverket. Europa har nog lite bättre grund vad gäller laddning men även här i Europa börjar det komma destinationsladdare. I Kina så har begränsade laddplatser varit en stor bromskloss men det är också där som Tesla bygger ut nät med både SC och destinationsladdare snabbast.
Max batterikapacitet är som sagt inte det som avgör om man får räckviddsångest eller inte. Vet du att du kan ta dig till målet utifrån aktuell laddning i bilen tillsammans med laddning på väg dit så har du ingen ångest. Skulle du ha en maxkapacitet på batteriet på 200 mil men ingen kunskap om om du tar dig till målet eller inte och ingen kunskap om var det går att ladda så skulle du ändå kunna få räckviddsångest. Detta är i alla fall vad jag själv kände när jag körde med RAV4 i Schweiz.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag måste säga att första versionen av dagens nyhetsblogg jag skrev var mycket mer raljerande än slutresultatet som publicerades idag.
Tesla missade tillfället till att fixa en riktigt bra navigator där man kunde även ha sett var andra Teslor har laddats förut, som flera föreslog. Eller ännu bättre integrerat lokala laddkartor som uppladdning.nu. Tesla verkar tuffa till sig och inte låtsas om att det finns andra laddställen än Superchargers. Visst, de andra ställena är lama i jämförelse, men har du inget annat så är de bättre än inget. Navigatorn skulle ändå ha lett dig via Superchargers om de finns.
Elons tweet var lite för kaxig, den hajpades upp, sedan landade allt som en pannkaka. Jag tror Teslas kredibilitet skadades av händelserna i går.
Tror utmaningen för Tesla är att man inte kan lita på dessa laddställen... Skulle de peka på dem som de ju inte har kontroll över och de tex inte fungerar skulle det bidra till att skapa ångest.. Så tycker faktiskt de gör rätt. Och bygg ut fler SC och snabbare så behöver vi ta noll hänsyn till andra snigelladdare...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag måste säga att första versionen av dagens nyhetsblogg jag skrev var mycket mer raljerande än slutresultatet som publicerades idag.
Tesla missade tillfället till att fixa en riktigt bra navigator där man kunde även ha sett var andra Teslor har laddats förut, som flera föreslog. Eller ännu bättre integrerat lokala laddkartor som uppladdning.nu. Tesla verkar tuffa till sig och inte låtsas om att det finns andra laddställen än Superchargers. Visst, de andra ställena är lama i jämförelse, men har du inget annat så är de bättre än inget. Navigatorn skulle ändå ha lett dig via Superchargers om de finns.
Elons tweet var lite för kaxig, den hajpades upp, sedan landade allt som en pannkaka. Jag tror Teslas kredibilitet skadades av händelserna i går.
Håller helt med. Med 14 laddplatser i ett stort land som Sverige finns inga alternativ för 6.2 systemet att räkna på. Om man exempelvis på en jobbresa ska passa 3-4 tider runt om i Småland i exempelvis Markaryd, Vaggeryd, Gnosjö och Vetlanda hade det varit bra att kunna lägga in dem i en följd och få ut ankomsttider samt när man ska bryta slingan och köra o ladda i Toftaholm som är enda aternativet för att säkert kunna ta sig hem till Halland. Blir man fördröjd på en sådan resa kan man tvingas att passera förbi Toftaholm för att hinna i tid till mötet i Vetlanda. Väl där får man böta med att ladda ett par timmar på en "snigelladdare" på någon parkeringsplats i staden medan man trycker i sig någon Thaimatsbuffé. I Kalifornien är det säkert andra möjligheter och problem med upptagna Superchargers. Systemen är inte gjort för de förhållanden vi har här i dag.
Systemet är väl för långfärder? Misstänker att hemmaladdaren tas med i beräkningen. Jag har inte varit nära soppatorsk en enda gång. Så tycker detta är en otroligt överdriven diskussion från början. Säkert bra för en ny ägare men jag vet ju för sjutton hur långt jag kommer på en tank... Tycker man bygger på ångesten med dessa dsiskussioner...
Systemet är väl för långfärder? Misstänker att hemmaladdaren tas med i beräkningen. Jag har inte varit nära soppatorsk en enda gång. Så tycker detta är en otroligt överdriven diskussion från början. Säkert bra för en ny ägare men jag vet ju för sjutton hur långt jag kommer på en tank... Tycker man bygger på ångesten med dessa dsiskussioner...
Men hur gör du om du kör 12 mil till ditt första besök på 30 minuter, sedan 15 mil till nästa på 2 timmar och sedan 5 mil till nästa på 45 minuter och sedan 28mil hem? Det gör jag ganska ofta. Omvägen till de 14 SC platser i landet är ibland ganska stora speciellt om man rör sig i Blekinge och östra Småland.
Så räckviddsångest kan visst uppstå speciellt om resan inte är A till B och retur utan lite större "pärlbandsresor" där det finns tider och passa och där man har passagerare med i bilen.
Ja är man resande säljare som åker mycket på det sättet så blir det ju extra viktigt att ha koll på läget. 6.2 hjälper dig ju att ha koll på de SC som finns liksom din hemmaladdare. Att planera in snigelladdare känns inte kul alls. Jag skulle inte köra min model S om jag var beroende av långsamma laddare... Inte tid att vänta eller strula. Jag har inte alls samma körmönster som dig så jag förstår din utmaning.
Jo enligt Teslas pressrelease så visas Superchargers, Teslas egna destination chargers och laddare bilen har förut laddats vid och som den kommer ihåg.
Destination chargers är laddare hotell och liknande kan få från Tesla och sätta upp. Finns i USA än så länge men kommer till Europa också snart.
Då borde naven kunna räkna ut om det lönar sig med en omväg över en SC eller att åka kortare väg till en långsammare laddare. Vi får väl se när testerna kommer från releasen.
Jag funderar på om navigatorn kommer att klara flera brytpunkter?
Exempel:
Start i Stockholm med halv laddning, därefter resa ner till Falköping inklusive 2 timmars stopp i Falköping med 16A 3 fasladdning, därefter vidare till Göteborg (utan laddmöjlighet) och sedan tillbaka till Stockholm.