Sida 5 av 231
Re: VW I.D
Postat: 14 sep 2018 08:55
av Laban
Zalman3 skrev:Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Sant, men ut till kund kostar ju batterierna betydligt mer än så. Sen kanske det inte har så mycket med kostnaden i sig utan tillgången (celler) men då hjälper det förstås att ha ett litet batteri som tillval.
Re: VW I.D
Postat: 14 sep 2018 18:21
av FredrikR
Zalman3 skrev:Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Vilken får man för 220 000:-? Life eller Intens? Var av en slump inne och tittade prislistan tidigare idag och undrade bara hur bra rabatt man kan få hos handlarna.
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Re: VW I.D
Postat: 18 sep 2018 07:46
av chaffis75
Nu har ju e-tron från Audi visats upp och ser ju riktigt bra ut både till utseende och teknik. Jag skulle gissa att de finns en gemensam tidplan för elbilar inom VW koncernen. Hur ser de ut nu då med att visa upp denna bilen då? Ja inte koncept bilen då utan produktions bilen som jag tror ska heta NEO. Någon som vet något eller vad är de senaste ryktena?
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:01
av Oykkh47
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:12
av Henrik Torphammar
Synd att det också blev en bensinbil av I.D. De första bilderna på plattan såg ju riktigt lovande ut, men nu har dom lyckats fylla på alla utrymmen med "bensinmotor och startbatteri", Otroligt.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:20
av mati
Jag tänkte samma sak först. Men det är en synvilla tror jag. Bilens huv är väldigt kort. Det lilla utrymmet som finns har de använt för komponenter, men det är inte mycket. Var ska de annars knöla in alla grejer? De bilarna som har frunk har en större huv (förutom BMW i3 kanske). Kolla bara hur lång nosen på en Tesla är. Och ändå så är frunken numera jätteliten.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:42
av 12man
Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:45
av chaffis75
12man skrev:Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
Tror de är en synvilla.. hela fronten verkar väldigt kort och då är de lätt att bli lurad av bilder.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:51
av mati
12man skrev:Ett GIGANTISKT 12V batteri sitter det ett sånt i egolfen också?
Nej, det är ett ganska så litet 12V-batteri i e-Golfen. Det är nog inte större på bilden. Det ser bara ut så.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:52
av 12man
Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:53
av mati
12man skrev:Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
Troligen för att alla komponenter som finns på marknaden är anpassade för 12V. Man har ju pratat om 48V ganska länge nu, men ingen vågar ta steget verkar det som.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 13:55
av chaffis75
12man skrev:Hoppas du har rätt, en annan grej, varför körs det inte med 48V system när det annars kommer i nyare platformar, Teslan är ju 6år plus nu
"48volt system", risk minimering skulle jag säga... de är ingen ko på isen för att byta frän 12 till 48 volt... Tror de är mist lika stor förändra som att gå från fossilt till el så kanske dumt att ta båda sakerna samtidigt... Man skulle väl göra de på modell Y men backade man inte på den punkten, mmm nu kan jag minnas fel men kanske någon annan är mer säker på den punkten?
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 15:32
av Ric
Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 19:26
av mati
Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 19:35
av LarsL
Trodde det var en Leaf först, känns ju fräscht 2020.
Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 19:50
av mati
LarsL skrev:Det där bagaget ser inte ut att vara lika stort som Passaten.
Nä precis. Det är typ mindre än i Golfen. Ska jag gissa att den inte kan fås med dragkrok heller? Bara en känsla jag får...
Re: VW I.D
Postat: 20 sep 2018 20:48
av Bjelke
mati skrev:Vad drivs klimatkompressorn i elbilar med egentligen? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått nåt svar. Den kan väl knappast gå 12V. Drivs den med 400V direkt från stora batteriet?
Tror det är från 400V för iaf på Teslan så ingår ju AC:n i skyddskretsen för högspänningen...
Fast det sitter nog en drivkrets som gör om 400V till något lämpligare...
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:09
av Henrik Torphammar
mati skrev:Jag tänkte samma sak först. Men det är en synvilla tror jag. Bilens huv är väldigt kort. Det lilla utrymmet som finns har de använt för komponenter, men det är inte mycket. Var ska de annars knöla in alla grejer? De bilarna som har frunk har en större huv (förutom BMW i3 kanske). Kolla bara hur lång nosen på en Tesla är. Och ändå så är frunken numera jätteliten.
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:13
av Henrik Torphammar
Ric skrev:Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Jag har fått för mig att Mildhybrider kommer använda 48V system för att driva bilen på el via bilens startmotor. Även avlasta bensin/dieseln genom att köra remdrivna förbrukare på el när dom behövs och inte hela tiden. Styrservo, vaccumpump, vattenpump, generator(haha... men faktiskt, regenerering), AC osv....
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:14
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:18
av Walker
mati skrev:Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:22
av chaffis75
Henrik Torphammar skrev:Ric skrev:Angående system på 48 volt. Snart verkar det som det bara blir LED-ljus på bilar. Då har vi inte många stora effektförbrukare kvar på elbilar på det systemet: Eluppvärmda stolar, ratt, rutor samt speglar och säkert något mer jag inte tänker på. Så fördelen att införa 48 volt sjunker år för år.
Jag har fått för mig att Mildhybrider kommer använda 48V system för att driva bilen på el via bilens startmotor. Även avlasta bensin/dieseln genom att köra remdrivna förbrukare på el när dom behövs och inte hela tiden. Styrservo, vaccumpump, vattenpump, generator(haha... men faktiskt, regenerering), AC osv....
Jo jag kan tänka mig att mild hybrider kommer driva denna omställningen med tanke på att de behöver den tekniken.
Elbilar behöver dock hitta en annan lösning för vi vet ju alla hur kassa de där 12 volts batterierna är. Jag vet alla håller inte med men i mina ögon så fungerar de tom sämre (dvs går sönder) i en elbil än en fossil. Sedan ska vi ju inte tala om ironin i att nej idag fick jag inte igång min bil för där var ingen ström i batteriet samtidigt som jag har 100kWh nyladdat jättebatteri under fötterna på mig.
Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:27
av mati
Walker skrev:mati skrev:Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:30
av mati
chaffis75 skrev:
Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
Den är faktiskt
mindre än en Golf. 20cm kortare ungefär. Men hjulbasen är större. Den blir alltså större invändigt, om man nu bortser från bagaget som inte verkar vara större än i en Golf.
Re: VW I.D
Postat: 21 sep 2018 07:32
av Henrik Torphammar
mati skrev:Walker skrev:mati skrev:Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.
Jag gillar DIY lösningar och kan ordna fram vaccumformade frunkar att montera in. Problemet är dock att jag måste ha en bil först

Jag har en hel del till Leaf, bland annat kit som avlastar ryggen i de kassa stolarna, men eftersom jag bara Leasade Leaf så blev det aldrig speciellt avancerade saker gjorda så som sänkningssatser eller så.