Sida 5 av 5

Re: Långresa med model 3

Postat: 04 nov 2018 23:41
av Jerker
18˚ ute. Hur kallt kan det bli där du bor? Vore intressant med förbrukningssiffror vid riktiga vintertemperaturer.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 nov 2018 11:31
av NiklasTesla
Pontus skrev:
Åkte till IKEA idag. Några sträckor med jämn fart, 95 km/h gav 139 Wh/km, 121 km/h gav 145 Wh/km och hela sträckan 125 km på 1,5 timmar och 131 Wh/h det var lite vägarbeten på vägen.
Härligt den är verkligen snål i högre hastigheter. :-)

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 nov 2018 11:47
av Pontus
Jerker skrev:
18˚ ute. Hur kallt kan det bli där du bor? Vore intressant med förbrukningssiffror vid riktiga vintertemperaturer.
Det kan vara någon minus grad på morgonen när det är vinter, så riktig Sverige vinter blir det aldrig.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 nov 2018 11:57
av Niklas Z
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Åkte till IKEA idag. Några sträckor med jämn fart, 95 km/h gav 139 Wh/km, 121 km/h gav 145 Wh/km och hela sträckan 125 km på 1,5 timmar och 131 Wh/h det var lite vägarbeten på vägen.
Härligt den är verkligen snål i högre hastigheter. :-)
Ja, drar den bara 145 Wh/km i 121 km/h skulle jag kanske klara mig på en medium range i stället för long range. Det är verkligen en imponerande låg förbrukning. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket det skiljer i laddhastighet mellan LR och MR när man laddar på SuC.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 nov 2018 13:01
av Svenssons
Niklas Z skrev:
NiklasTesla skrev:
Pontus skrev:
Åkte till IKEA idag. Några sträckor med jämn fart, 95 km/h gav 139 Wh/km, 121 km/h gav 145 Wh/km och hela sträckan 125 km på 1,5 timmar och 131 Wh/h det var lite vägarbeten på vägen.
Härligt den är verkligen snål i högre hastigheter. :-)
Ja, drar den bara 145 Wh/km i 121 km/h skulle jag kanske klara mig på en medium range i stället för long range. Det är verkligen en imponerande låg förbrukning. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket det skiljer i laddhastighet mellan LR och MR när man laddar på SuC.
Min gissning är att MR är ännu effektivare än LR. Visst kanske laddhastigheten i kWh/h minska lite men hastigheten i km/h kommer kanske vara den samma.

Re: Långresa med model 3

Postat: 05 nov 2018 14:04
av Jerker
Pontus skrev:
Jerker skrev:
18˚ ute. Hur kallt kan det bli där du bor? Vore intressant med förbrukningssiffror vid riktiga vintertemperaturer.
Det kan vara någon minus grad på morgonen när det är vinter, så riktig Sverige vinter blir det aldrig.
I mina öron låter det som en typisk svensk vinter, iaf där jag bor! :)

Re: Långresa med model 3

Postat: 10 nov 2018 22:44
av Pontus
Fick precis igång Navigate ön Autopilot. Lite stressande första gången innan man har koll på allt och bilen börjar blinka med blinkersen och sedan svänger av motorvägen. Bra på så sätt att man inte kommer missa någon avfart bara för att man har Autopiloten igång. Annars är filbyten lite smidigare men ingen stor skillnad. Man får en uppmaning om att bekräfta filbyten om den kommer ikapp en långsammare bil inget sker utan din inblandning, vilket i praktiken innebär att bilen kommer bromsa för långsamma bilar lika ofta som tidigare.
Men det är ju helt klart ett steg i rätt riktning.
20181110_151308.jpg