Sida 5 av 7
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 12:16
av Henrik Torphammar
OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 12:20
av OfarligTesla
Henrik Torphammar skrev:OfarligTesla skrev:
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej.
Inte om du bor i ljungby och åker älmhult, växjö, halmstad...........
Nej men för majoriteten av människornas resor är det så, superchargers ligger där de flesta reser helt enkelt. Att det finns speciella fall ändrar inte det.
Sen hade man ju kunnat köra även din resa och ladda typ2 när man parkerar i någon av städerna någon timme så kan man åka tillbaka till Ljungby från Halmstad. Enda scenariot det hade blivit problem är om man skall köra den resan och sen tillbaka till Ljungby non stop. På sommaren behöver man inte ens typ2 ladda.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 12:31
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det är nog LarsL uttalande att om Model 3 endast får tillgång till SuC så är Renault Zoe den enda bilen dom år sämre. Om vi tar alla bilresor som svenskar gör, hur många procent skulle gå snabbare med en eGolf som kan ladda max 40 kW på CCS jämfört med en Tesla Model 3 med tillgång till endast typ2 trefas och supercharger? Du kan mycket väl ha en resa som skulle gå snabbare med eGolf men jag skulle inte bli förvånad om Model 3 hade fungerat bättre för 80-90% av alla långresor.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 12:47
av OfarligTesla
vigge50 skrev:Henrik Torphammar skrev:OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det är nog LarsL uttalande att om Model 3 endast får tillgång till SuC så är Renault Zoe den enda bilen dom år sämre. Om vi tar alla bilresor som svenskar gör, hur många procent skulle gå snabbare med en eGolf som kan ladda max 40 kW på CCS jämfört med en Tesla Model 3 med tillgång till endast typ2 trefas och supercharger? Du kan mycket väl ha en resa som skulle gå snabbare med eGolf men jag skulle inte bli förvånad om Model 3 hade fungerat bättre för 80-90% av alla långresor.
Tack, precis så. Kul med folk som faktiskt läser inläggen innan de svarar.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 13:50
av LarsL
Kanske dags för en klassning av laddprestanda för bilar:
- 1. Sämst endast 1-fas ombordladdare ex Renault Kangoo
2. Endast 3-fas 11kW ex B-klass
3. Endast 3-fas ex Renault Zoe
4. Endast Supercharger Model 3(?)
5. Chademo ex Nissan Leaf
6. Supercharger + 3 fas 11kW, Model 3(?)
5. CCS KIA e-Niro + många...
7. Supercharger, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model S och X
8. Supercharger, CCS, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model 3(?)
Model 3 kan hamna långt ner men också i ett okej område eller i topp.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 14:03
av vigge50
LarsL skrev:Kanske dags för en klassning av laddprestanda för bilar:
- 1. Sämst endast 1-fas ombordladdare ex Renault Kangoo
2. Endast 3-fas 11kW ex B-klass
3. Endast 3-fas ex Renault Zoe
4. Endast Supercharger Model 3(?)
5. Chademo ex Nissan Leaf
6. Supercharger + 3 fas 11kW, Model 3(?)
5. CCS KIA e-Niro + många...
7. Supercharger, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model S och X
8. Supercharger, CCS, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model 3(?)
Model 3 kan hamna långt ner men också i ett okej område eller i topp.
Ja, så kan man klassa det men ordningen beror nog mycket från person till person. Om du bor i skåne t ex och gör många resor ner i Europa så kan supercharger nog mycket väl klassas högre än CCS. Sen är en annan fråga, tittar vi på idag eller hur vi tror det kommer vara om två år? Köra ner genom Tyskland med CCS med en mängd olika appar och laddkort är kanske inte så kul jämfört med supercharger.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 14:09
av LarsL
Försökte bara förklara hur jag tänkte med klassningen, faktiskt lite för mig själv också...
Det blir tydligare när man börjar lista och tar fram exempel, liksom. Förmodligen kommer Model 3 att hamna någonstanns i mitten av lista eftersom jag förutsätter att den får 3-fas laddning, även om det så klart inte är säkert heller.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 14:34
av Laban
Nu har jag löst "gåtan", började med att förstora upp bilden:
Lite sharpen filter på klassiskt filmmagi maner och voila:
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 14:38
av Jeppe_E
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 14:43
av Jerker

Blippade det så där häftigt också när du gjorde bilden skarpare, så som det gör på film?
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 14:48
av Laban
Jerker skrev:
Blippade det så där häftigt också när du gjorde bilden skarpare, så som det gör på film?
Givetvis

Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 16:06
av e5m1r
Ni vet att bilden kommer plockas upp och delas utan att de som delar vet om att den är fejk

Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 16:34
av Jjonas
Men visst är det ett täcklock vi ser på originalbilden?

Känns så i alla fall. Och den höga planeringen borde betyda CCS. Hoppas!
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 16:36
av Klintan
Jjonas skrev:Men visst är det ett täcklock vi ser på originalbilden?

Känns så i alla fall. Och den höga planeringen borde betyda CCS. Hoppas!
Ja, något hänger över handsken.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 16:55
av Jjonas
Henrik Torphammar skrev:OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det blir någon kortslutning för vissa Teslamänniskor när man nämner CCS. Speciellt nuvarande ägare. Blir nog lite annat ljud i skällan när det står drösar med Model 3 i kö på var och varannan SuC.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 17:45
av OfarligTesla
Jjonas skrev:Henrik Torphammar skrev:OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Det blir någon kortslutning för vissa Teslamänniskor när man nämner CCS. Speciellt nuvarande ägare. Blir nog lite annat ljud i skällan när det står drösar med Model 3 i kö på var och varannan SuC.
Snarare sagt blir det kortslutning hos massa ickeägare som blir upprörda utan att läsa inläggen. Så som nätverken ser ut idag är SuC bättre för de flesta så att Model 3an skulle vara näst sämsta elbilen för att den saknar CCS är ju komiskt. Det var alltså det diskussionen handlade om.
Om inte Tesla bygger ut och/eller höjer priserna på laddning kommer det tills sist bli kö oavsett om det finns CCS eller ej. Tror dock inte model 3 ägarna kommer åka till Ionity och ladda för de priserna de sagt de vill ta om Tesla fortsätter ta sina priser.
Om det inträffar blir det väl en Taycan för mig, om de lyckats bygga laddare...
Själv gillar jag att de slutat med gratis laddning och hoppas priserna ökar så de får massvis med kapital för fler laddare.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 17:46
av Laban
Jjonas skrev:Men visst är det ett täcklock vi ser på originalbilden?

Känns så i alla fall. Och den höga planeringen borde betyda CCS. Hoppas!
Det är en väldigt märklig placering av kontakten om det inte är CCS. Jag skulle i alla fall bli mycket förvånad om inte Model 3 stöder CCS.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 17:48
av Svenssons
Laban skrev:Nu har jag löst "gåtan", började med att förstora upp bilden:
Lite sharpen filter på klassiskt filmmagi maner och voila:
Ahh, du använde Google RAISR för att fixa detta antar jag. AI och Deep learning is the shit.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 17:52
av Leo
Kan ju mycket väl vara/bli som på tex e-Golf. Dvs att man har ett skyddande plastlock över de två stora stiften eftersom de kanske kommer användas väldigt sällan.
Då stämmer både placeringen OCH att de nedre stiften inte syns på bilderna.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 10 nov 2018 17:54
av Jjonas
Absolut. Det är standard nästan med täcklock på CCS bilar. Samma på BMW i3.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 11 nov 2018 06:36
av xalerius
Nu rör ju tråden visserligen Model 3 men jag har svårt att se att Model 3 skulle få CCS utan att S och X får det samtidigt?
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 11 nov 2018 08:22
av chaffis75
xalerius skrev:Nu rör ju tråden visserligen Model 3 men jag har svårt att se att Model 3 skulle få CCS utan att S och X får det samtidigt?
Detta tror jag verkligen inte stoppar tesla, däremot om de blir CCS på M3 så lär de komma på s och x vid nästa större face-lift vilket sägs vara pågång inom en inte alltför avlägsen framtid.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 11 nov 2018 08:26
av LarsL
Nä att göra Model 3 bättre verkar än Model S och X inte alls vara ett problem för Tesla, även om de ett tag försökte hävda att det var så.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 11 nov 2018 08:45
av OfarligTesla
Jag tror inte de är så oroliga, det är helt enkelt två olika typer av bilar. Dels är de olika storleksmässigt men dels verkar de även vara duktiga på att plocka bort tillräckligt mycket för att få S och X att verka mer premium utan att 3 uppfattas som billig.
Min far har varit och klämt på 3an i USA och säger att den upplevs väldigt bra innuti och inte alls så plastig som han trodde, dock tyckte han en S kändes mer premium när man kände och klämde sa han. Plastig pianofinish i 3an, inge alcantaratak, ratten mer plastig i 3an och inget oavbrutet glastak i 3an är några saker han nämnde. Han är en fantast av tyska bilar så att han tycker interiören upplevs väldigt bra är ett bra betyg för 3an.
Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 14 nov 2018 11:09
av TiborBlomhall