SECC 2018
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Det blev Burger King nästan exakt samtidigt som 2:an gled in i Umeå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Örnsköldsvik!
Sitter å käkar en burgare.
Ser fram emot riktig motorväg snart.
Jaggans förare slog på flight mode på sin mobil av misstag.
Jag stannade vid IKEA Umeå ett ögonblick för att dubbelkolla att hans Glympse funkade bra igen. Kunde inte åka å surfa samtidigt.
Jag stannade vid IKEA Umeå ett ögonblick för att dubbelkolla att hans Glympse funkade bra igen. Kunde inte åka å surfa samtidigt.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
TiborBlomhall skrev:Örnsköldsvik!
Passar på att fråga ännu en gång.
Varför köra genom Stockholmsområdet, körväg istället via Uppsala - Enköping - Örebro istället?
Skillnaden är bara - 8 minuter?
- TiborBlomhall
I teorin. Men på motorväg kan man köra om långsamma långtradare. Inte på småvägar. Jag tar motorvägen genom Stockholm istället.
- TiborBlomhall
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
TACK!TiborBlomhall skrev:I teorin. Men på motorväg kan man köra om långsamma långtradare. Inte på småvägar. Jag tar motorvägen genom Stockholm istället.
Då förstår jag!

Även en Kia startade, men den är hemlig.. Är det så Kia kan välja att publicera resultatet ifall det faller gott ut, annars mörka hur det gick?
MYLR-24
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
_TonyV skrev:Även en Kia startade, men den är hemlig.. Är det så Kia kan välja att publicera resultatet ifall det faller gott ut, annars mörka hur det gick?
?? VA? Är det inte en följebil?
TeslaTissel skrev:TACK!TiborBlomhall skrev:I teorin. Men på motorväg kan man köra om långsamma långtradare. Inte på småvägar. Jag tar motorvägen genom Stockholm istället.
Då förstår jag!
Borde det inte även vara så att Tibor kommer genom Stockholm innan morgonrusningen börjar?
ECarExpo 2018 Facebook:TeslaTissel skrev:_TonyV skrev:Även en Kia startade, men den är hemlig.. Är det så Kia kan välja att publicera resultatet ifall det faller gott ut, annars mörka hur det gick?
"Petter Sundfelt"
-Syskonet Niro, Inte Robert De Niro, utan Niro Kia Niro. Den är belagd med ett slags embargo. Vi får inte visa resultaten föränn 6 december.
Solklart en Niro EV
MYLR-24
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
_TonyV skrev:ECarExpo 2018 Facebook:TeslaTissel skrev:_TonyV skrev:Även en Kia startade, men den är hemlig.. Är det så Kia kan välja att publicera resultatet ifall det faller gott ut, annars mörka hur det gick?
"Petter Sundfelt"
-Syskonet Niro, Inte Robert De Niro, utan Niro Kia Niro. Den är belagd med ett slags embargo. Vi får inte visa resultaten föränn 6 december.
Solklart en Niro EV
OK. Ledsen jag svara så kort. Men spännande att följa!
Kul att följa er och ser om jag kan svänga förbi i morgon när ni är i Ystad, Hinner ni till 12:30?TiborBlomhall skrev:I teorin. Men på motorväg kan man köra om långsamma långtradare. Inte på småvägar. Jag tar motorvägen genom Stockholm istället.
Men funderar på om du valt en annan väg förbi Stockholm om du kört "Leif" istället då du kunde spara energi bakom långsamt gående fordon eller som nu "stå på" och snabbladda med Teslan, skulle valet bli annorlunda?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
leiflodde skrev:Kul att följa er och ser om jag kan svänga förbi i morgon när ni är i Ystad, Hinner ni till 12:30?TiborBlomhall skrev:I teorin. Men på motorväg kan man köra om långsamma långtradare. Inte på småvägar. Jag tar motorvägen genom Stockholm istället.
Men funderar på om du valt en annan väg förbi Stockholm om du kört "Leif" istället då du kunde spara energi bakom långsamt gående fordon eller som nu "stå på" och snabbladda med Teslan, skulle valet bli annorlunda?
”Tesla-Tibor”

Tidsskillnaden handlar om minus 8 minuter enligt ABRP
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
ABRP kan ju endast räkna teoretisk tidsåtgång baserat på hastighetsgränsen, det går ju inte att simulera att fastna bakom långtradare i ett par mil eller liknande.TeslaTissel skrev:”Tesla-Tibor”- förklarade tidigare för mig att annan väg skulle vara långsammare bakom trådarna.
Tidsskillnaden handlar om minus 8 minuter enligt ABRP
Jag håller helt med Tibor här, så länge det inte är helt tomt på småvägarna så är i princip alltid motorvägen snabbare.
(utom i Tyskland där dom byter vägbeläggning på varannan kilometer året runt

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är ju den här typen av vägval och laddstratgegier som blir intressanta när flera likadana bilar deltar.
verkar vara ankomst vid 01:15ish i Uppsala, får se om man håller sig vaken! Heja heja Tibor!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Nu laddar Jaggan och Konan i Umeå respektive Örnsköldsvik medan Teslan närmar sig Sundsvall i rask takt.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Ca 25 mil nu, Tibor är snart i Sundsvall, de andra laddar i Övik och Umeå.Sofie skrev:Skiljer det 20 mil mellan första och sista bilen?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Från sundsvall ned till stockholm tar det cirka 3,5-4 timmar beroende på hur laglig man är, och hur uthållig man är. Med laddning kanske 5 timmar. Han hinner ledigt genom stan innan rusningen. Nu handlar det om uthållighet. PÅ det glada nittio talet gjorde jag den här sträckan omkring 10 gånger om året. Mitt personliga rekord är luleå stockholm på under 8 timmar. Inklusive pinkepaus och fylla på bensin och burgare. Men det var då det...
Äsch då! 6 timmar sthlm-pite är väl standard?JFAH skrev:Från sundsvall ned till stockholm tar det cirka 3,5-4 timmar beroende på hur laglig man är, och hur uthållig man är. Med laddning kanske 5 timmar. Han hinner ledigt genom stan innan rusningen. Nu handlar det om uthållighet. PÅ det glada nittio talet gjorde jag den här sträckan omkring 10 gånger om året. Mitt personliga rekord är luleå stockholm på under 8 timmar. Inklusive pinkepaus och fylla på bensin och burgare. Men det var då det...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Helt klart tajt med tid om Tibor skall vara framme vid lunch, men vi kan ju se imorgon, så kan vi ju flytta fram tiden till något mer lämpligt. Ystad Saltsjöbad har ju flera restauranger så nog bör vi kunna få ihop någon form efter träff. Men tänkte se vart de befinner sig imorgon bitti.leiflodde skrev:Kul att följa er och ser om jag kan svänga förbi i morgon när ni är i Ystad, Hinner ni till 12:30?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Teslan har alltså tagit sig c:a 31% längre än Hyundai och 68% längre än Jaguaren på samma tid...Elmil skrev:Ca 25 mil nu, Tibor är snart i Sundsvall, de andra laddar i Övik och Umeå.Sofie skrev:Skiljer det 20 mil mellan första och sista bilen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Han är nog framme innan lunch imorn! Borde vara strax under 12h kvar för han. Gissar på att han kommer fram vid 10:30-11:00unumlapis skrev:Helt klart tajt med tid om Tibor skall vara framme vid lunch, men vi kan ju se imorgon, så kan vi ju flytta fram tiden till något mer lämpligt. Ystad Saltsjöbad har ju flera restauranger så nog bör vi kunna få ihop någon form efter träff. Men tänkte se vart de befinner sig imorgon bitti.leiflodde skrev:Kul att följa er och ser om jag kan svänga förbi i morgon när ni är i Ystad, Hinner ni till 12:30?
NU PLUGGAR TIBOR IN I SUNDSVALL SUC! WOOOHO!
Senast redigerad av tehjimos, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos