Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Bankiren

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Bankiren »

pefreli skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Ojojoj, Jeppe! Nu får du berätta vad det blev för conf!
Just nu ligger beställningen på en vit LR AWD med 18". Jag kan dock tänka mig en LR RWD om AP ingår (614.000 kr). Det gör ca 900 kr/mån i skillnad mot en AWD.
Det var som attan... :D Det trodde jag faktiskt inte. Hoppas du blir nöjd!

Jag har varit intresserad av Tesla som bil länge nu, men mer skeptisk till Tesla som företag och hur det fungerar och styrs. Detta med AP/ej AP är ju bara ett av de många exemplen. :)
Detta är baksidan med Teslas transparenta prissättning.

Köp en BMW av handlare A så kan du deala till dig ett bättre pris av handlare B.

Hos Tesla är det samma pris för alla, men priset varierar från tid till annan.

Det spelar ingen roll om du är polare med säljchefen...

Båda har för och nackdelar men totalt föredrar jag Teslas upplägg.
Mercedes-Benz i Sverige har nu samma upplägg som Tesla. Man har satt ett fast pris som inte går att pruta på.
Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare

Inlägg av victor_passe »

Fick precis bekräftat från huvudkontoret i amsterdam att de fått info uppefrån att vi som beställt RWD innan nya AP infon får för ursprungspriset, alltså "gratis" AP
Nice :)
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

victor_passe skrev:
Fick precis bekräftat från huvudkontoret i amsterdam att de fått info uppefrån att vi som beställt RWD innan nya AP infon får för ursprungspriset, alltså "gratis" AP
Världens största tummenupp på den!!

//Christian
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

skegge skrev:
victor_passe skrev:

//Christian
Trots att det tydligt framgår att AP ingår i min beställning ställde jag frågan till säljaren vad det är som händer/gäller.
Igår fick jag ÄNTLIGEN bekräftat av säljaren att AP ingår i min beställning som "Good will"... :roll:

Min beställning gjordes den 18/4.

Nu vill jag bara ha min bil!! :mrgreen:

Den blir vit/svart med 19' OCH AP. Can't wait!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

pefreli skrev:
skegge skrev:
victor_passe skrev:

//Christian
Trots att det tydligt framgår att AP ingår i min beställning ställde jag frågan till säljaren vad det är som händer/gäller.
Igår fick jag ÄNTLIGEN bekräftat av säljaren att AP ingår i min beställning som "Good will"... :roll:

Min beställning gjordes den 18/4.

Nu vill jag bara ha min bil!! :mrgreen:

Den blir vit/svart med 19' OCH AP. Can't wait!
Våra bilar lär bli rätt unika i Europa
Tror inte särskilt många beställer LR RWD mär inte AP ingår
Ska man ha AP/FSD går man nog på AWD eller SR+

Beställde min LR RWD svart/svart FSD 15/4 väntar på att säljaren ska återkoppla, men är inte orolig att jag inte får det jag beställt till överenskommet pris

Håller med, de tre åren hittills har vart lätt jämfört med tiden fram till leverans :D

//Christian
supachrgr
Teslaägare

Inlägg av supachrgr »

Jag har idag också fått bekräftat att autopilot kommer att ingå för mig (beställning gjord 13/4). Men att det inte ingår vid nya beställningar av LR RWD. Nu gäller bara att vänta (igen).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Undrans hur länge det inte ingår på RWD. Står ju rätt tydligt i mailet där SR+ och RWD lanserades att AP ingår i alla teslas modeller...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Undrans hur länge det inte ingår på RWD. Står ju rätt tydligt i mailet där SR+ och RWD lanserades att AP ingår i alla teslas modeller...
Är less på Teslas snurrigheter. Hur svårt kan det vara att kommunicera tydligt internt och ut till kund. Måste de ändra förutsättningarna precis hela tiden?
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Förstår inte varför Tesla inte vill sälja RWD. Det finns ingen som hellst anledning till att sälja fyrhjulsdrift till de flesta kunderna. Tittar man på vart i världen de flesta bilar finns och hur de ägarna kör sina bilar är det för mig glasklart att fyrhjulsdrift är helt meningslöst för den stora massan. Att de desutom kommer med två motorer istället för bara en är ytterligare en anlidning för mig att välja bort den. Jag ser bara ett enormt slöseri med resurser när de envisas med att stoppa två motorer i varge bil när det för majoriteten av alla ägare skulle gå precis lika bra med en.
De har gjort om modellerna och priserna ganska många gånger och jag vågar gissa på att detta inte var sista gången. Att beställa en LR RWD nu känns dumt så det är väll bara att fortsätta vänta och se vad som händer med modellerna och priserna.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Otroligt snurrigt. Och att det inte gäller ifrån det att "alla" bilar har fått autopilot. Blir att vänta ett tag till.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Maila dom och be om en offert?
I min står klart och tydligt att AP ingår.
Nån som fått en offert som visar annorlunda?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Rubiks skrev:
Förstår inte varför Tesla inte vill sälja RWD. Det finns ingen som hellst anledning till att sälja fyrhjulsdrift till de flesta kunderna. Tittar man på vart i världen de flesta bilar finns och hur de ägarna kör sina bilar är det för mig glasklart att fyrhjulsdrift är helt meningslöst för den stora massan. Att de desutom kommer med två motorer istället för bara en är ytterligare en anlidning för mig att välja bort den. Jag ser bara ett enormt slöseri med resurser när de envisas med att stoppa två motorer i varge bil när det för majoriteten av alla ägare skulle gå precis lika bra med en.
De har gjort om modellerna och priserna ganska många gånger och jag vågar gissa på att detta inte var sista gången. Att beställa en LR RWD nu känns dumt så det är väll bara att fortsätta vänta och se vad som händer med modellerna och priserna.
För mig som kommer från en bakhjulsdriven fossilare är Teslas bakhjulsdrift dessutom betydligt bättre med motorn över bakaxeln och mer vikt i bottenplattan från batteriet.

LR RWD ger ju också smått magiska 600 km i wltp.

AWD kostar väl normalt 15-20 tkr på en fossilare.

Övrig prisskillnad är väl kopplad till prestanda med starkare och snabbare bil. För mig personligen är den bättre räckvidden dock värd ungefär lika mkt som prestandan.

Därför blev jag förvånad när LR RWD såldes för nästan 60 tkr under AWD.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Bankiren

Inlägg av Bankiren »

Borde det inte finnas incitament för Tesla att kunna sälja två bilar med en motor istället för en bil med två motorer? Eller har de ingen brist på motorer?
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

taliz skrev:
Offert gäller tyvärr inte för AP i OffMenu bilarna
Man måste ha beställt och betalat de 15’ före nu för någon dag sen för att få det inkluderat

De kallar det goodwill att vi får den spec vi beställde :P

//Christian
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

skegge skrev:
taliz skrev:
Man måste ha beställt och betalat de 15’ före nu för någon dag sen för att få det inkluderat

//Christian
Vilket gör det ännu knäppare nu när alla Teslor ska ha basic AP....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

skegge skrev:
taliz skrev:

//Christian
Jag litar betydligt mer på vad dom skriver än vad dom säger.
Det står bokstavligen "autopilot inkluderad".
Skulle det bli problem så kan man alltid hänvisa till vad som är skrivet.
Och skulle dom då ända gnälla, då returnerar man bilen. Inte svårare än så.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

Bankiren skrev:
Borde det inte finnas incitament för Tesla att kunna sälja två bilar med en motor istället för en bil med två motorer? Eller har de ingen brist på motorer?
De har högre marginal på AWD än RWD
Det är egentligen det som räknas

Hade kalkylen visat att två sålda RWD gav mer pengar in än en AWD hade absolut velat sälja fler sådana

//Christian
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

taliz skrev:
skegge skrev:
taliz skrev:

//Christian
Jag litar betydligt mer på vad dom skriver än vad dom säger.
Det står bokstavligen "autopilot inkluderad".
Skulle det bli problem så kan man alltid hänvisa till vad som är skrivet.
Och skulle dom då ända gnälla, då returnerar man bilen. Inte svårare än så.
Jo är detta som gör det så skadat
Det står i konfiguratorn att AP är inkluderat och de har skickat ut info och Elon har gått ut med att AP är inkluderat i alla Teslor
Säljarna själva har också sagt att OffMenu LR RWD tex är exakt samma bil som AWD bara bdrivningen som skiljer
Helt plötsligt gör de en helomvändning och säger att det inte ingår på OffMenu utan på de i konfiguratorn

Någon i hög position på Tesla har uppenbarligen tyckt till här

Väntar själv på att min säljare ska återkomma men flera som fått bekräftat nu att det ”egentligen” inte ingår men att de är ”snälla nog” att låta de som beställde innan nu nyss att få AP ändå men att det bara gäller de som fullbordat beställningen, dvs betalat de 15’

//Christian
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Två RWD ger definitivt mer pengar än en AWD. :)

De har ju dock sagt att de är begränsade av cellproduktionen. Då blir det rätt logiskt att Long Range, som kräver flest celler, begränsas till de med absolut högst marginaler, dvs AWD och Performance.
SR+ kräver ju betydligt färre celler, därför behöver de inte begränsa tillgången på den på samma sätt.

Sen är det nog lite "köp nu medan de finns!" budskap, att den är "off menu" kan ju betyda att den försvinner snart. Men blir attraktionskraften för stark, ja då kommer dom med sånna här grumliga uttalanden att AP inte ingår för att styra folk mot AWD eller SR+ istället.

Teslas ledning är otroligt listiga, problemet är att underhuggarna inte hänger med riktigt. Men så länge de säljer så gör det inte så mycket.

Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

taliz skrev:
Två RWD ger definitivt mer pengar än en AWD. :)

De har ju dock sagt att de är begränsade av cellproduktionen. Då blir det rätt logiskt att Long Range, som kräver flest celler, begränsas till de med absolut högst marginaler, dvs AWD och Performance.
SR+ kräver ju betydligt färre celler, därför behöver de inte begränsa tillgången på den på samma sätt.

Sen är det nog lite "köp nu medan de finns!" budskap, att den är "off menu" kan ju betyda att den försvinner snart. Men blir attraktionskraften för stark, ja då kommer dom med sånna här grumliga uttalanden att AP inte ingår för att styra folk mot AWD eller SR+ istället.

Teslas ledning är otroligt listiga, problemet är att underhuggarna inte hänger med riktigt. Men så länge de säljer så gör det inte så mycket.
Teslas ledning är otroligt listiga absolut

Men de sysslar inte med välgörenhet
Det är ett faktum att det är brist på celler och svårt att få fram dessa
Med tanke på att Tesla inte har nåt alternativ att sälja nåt annat måste de sälja de bilar med högst marginal
Det är rimligen då inte LR RWD eller SR eftersom de aktivt försöker få kunder att välja ett annat alternativ
Kompromissen blir när bilarna blir för dyra för för många, då var tvungna att släppa SR+ men strippa den tillräckligt för att de som kunde pressa ekonomin och ta en LR AWD istället skulle göra det

LR RWD och SR med inkluderad AP blev en för bra deal för för många så någon drog i handbromsen där

//Christian
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Ifall det är ont om celler så borde dom göra en SR awd premium. Skulle nog tilltala många, bl. a. Mig!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jjonas skrev:
Ifall det är ont om celler så borde dom göra en SR awd premium. Skulle nog tilltala många, bl. a. Mig!
Problemet med det är att många väljer LR AWD just för att de vill ha AWD, men inte nödvändigtvis LR.
Det är alltså en ”upsell”.
Skulle Tesla introducera en SR AWD så skulle de antagligen tappa många LR AWD, och därmed försäljning av bilen de har näst högst marginal på.
Men tids nog kommer det nog, när marknaden är mättad på de som säljs nu.

Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Jjonas skrev:
Eller fortsätta erbjuda Mid range som Elon själv sa skulle börja säljas i Europa i Maj.
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

Jjonas skrev:
Det är ett problem för hela branschen att få fram alla ingredienser till LiIon batterierna

Håller med
En SR med full premium interiör hade vart grym
AWD känner inte jag att jag behöver men hade klarat mig på SR räckvidd
Hade SR+ haft full interiör eller iaf inte strippad mjukvara hade jag köpt den
Nu känner man sig lite snuvad på konfekten och ändå får lägga en rätt bra slant på bilen
Så jag gick rätt i Elons fälla där o köpte en betydligt dyrare bil jag egentligen tänkt :P

Som sagt de vet vad de pysslar med på Teslas HK

//Christian
supachrgr
Teslaägare

Inlägg av supachrgr »

Nu har mitt Tesla-konto uppdaterats så att det står rätt, "Long Range med bakhjulsdrift". Däremot är beställningsavtalet fel, autopilot står som 33 200 SEK trots att jag fått bekräftat att det ska ingå i priset.

lr_rwd.jpg
Skriv svar