Sida 5 av 5

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 19:29
av OlleBack
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 19:46
av mati
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:12
av themax
sven-labil skrev:
… One ping only ;) )
Bild Vore nåt att drömma om. Sean Connery i Boomboxen.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:16
av Svenssons
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:25
av Fredrik j
Svenssons skrev:
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:35
av martinot
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.
Det är bilisten som skall undvika att köra på människor. Inte människor som skall hoppa undan för bilar.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:36
av martinot
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Samma sak som om du kört på en döv.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:37
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.
Det är bilisten som skall undvika att köra på människor. Inte människor som skall hoppa undan för bilar.
Självklart. Men den som drabbas kan ju få chansen att göra skillnad.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:38
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
OlleBack skrev:
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.
Om det är hög volym från alla bilar lär det inte vara så lätt att urskilja ljudens ursprung. Bättre att förbjuda att bilar brummar än att tvinga alla bilar att låta, då kan antagligen blinda undvika fler hinder än bara de som låter mest. Oavsett så krävs det att en bilförare ska kunna framföra bilen så att hen inte kör på en gående.

Nyfiken på statistik över hur ofta blinda personer blir påkörda av elbilar som kör under 30 km/h. Kan inte tänka mig att det är särskilt många om det existerar i EU. Detta kan jämföras med de som skadas eller dör av utsläpp tex. Det finns även problem med buller i städerna idag som man försöker minska med olika metoder. Att tillföra ljud lär inte hjälpa de som lider av ljudföroreningarna som finns i dagens städer.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 20:45
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Bättre att förbjuda att bilar brummar än att tvinga alla bilar att låta, då kan antagligen blinda undvika fler hinder än bara de som låter mest. Oavsett så krävs det att en bilförare ska kunna framföra bilen så att hen inte kör på en gående.
Hade det varit möjligt hade det ju varit ännu smidigare att helt enkelt helt förbjuda bilar i stadsmiljö där det finns fotgängare.

Re: Ljudlag EU

Postat: 05 maj 2021 21:32
av mati
Precis. Och det är ju knappast så att elbilar inte låter. Det är alltid nån fläkt som går, däcken som knastrar på asfalten, ACn som brummar. En elbil är inte ljudlös. Det märker jag varje morgon när min sambo kör ut från garaget. Visst låter det. Skillnaden är att det är tyst häromkring. Man kan höra elbilen eftersom det inte finns en massa förbränningsmotorer som skriker. I stadsmiljö är det alldeles för mycket buller för att man skulle kunna höra elbilar. Men lösningen är ju inte att få elbilar att väsnas mer. Lösningen måste rimligen vara att få ner ljudnivån i städerna.

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 08:58
av Anderzzon
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf :geek:

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 09:10
av tor-ake
Transportstyrelsen uppdaterar löpande vilka kontrollpunkter som skall gås igenom. Det är någon tjänsteman som sitter och kucklar ihop ett förslag och en kommitté som beslutar. Om de kommer fram till att VESS-ljudet är tillräckligt viktigt för trafiksäkerheten, då kommer man börja kontrollera det, annars inte. Det dröjde f.ö. cirkus 10 år från det att bilar började ha krockkuddar som standard till dess SBP började kontrollera att inte SRS-lampan var konstant tänd. ABS ungefär likadant.

Slutsats - om kanske 10 år kommer de eventuellt att börja kolla VESS. Eller inte. Svårt att sia om.

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 09:18
av dd88
Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 09:24
av alidhojd
Anderzzon skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf :geek:
hur kopplar man ur det?

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 09:27
av Anderzzon
alidhojd skrev:
Anderzzon skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf :geek:
hur kopplar man ur det?
Finns en bild tidigare här i tråden, men basically så lossar man på två plastpluppar i hjulhuset höger fram och drar ur sladden till högtalaren.

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 10:26
av tor-ake
dd88 skrev:
Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.

Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.

Re: Ljudlag EU

Postat: 20 mar 2022 10:35
av Fredrik j
tor-ake skrev:
dd88 skrev:
Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.

Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.
I Sverige är det inte troligt att det skulle göra någon skillnad. Trafikförsäkringen skulle ersätta. I usa däremot skulle det kunna bli problem om man kopplar ur varningssystemet och sedan kör på någon.