Re: Ljudlag EU
Postat: 05 maj 2021 19:29
Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
sven-labil skrev:… One ping only)
Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Det är bilisten som skall undvika att köra på människor. Inte människor som skall hoppa undan för bilar.Fredrik j skrev:Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Samma sak som om du kört på en döv.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Självklart. Men den som drabbas kan ju få chansen att göra skillnad.martinot skrev:Det är bilisten som skall undvika att köra på människor. Inte människor som skall hoppa undan för bilar.Fredrik j skrev:Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Om det är hög volym från alla bilar lär det inte vara så lätt att urskilja ljudens ursprung. Bättre att förbjuda att bilar brummar än att tvinga alla bilar att låta, då kan antagligen blinda undvika fler hinder än bara de som låter mest. Oavsett så krävs det att en bilförare ska kunna framföra bilen så att hen inte kör på en gående.Fredrik j skrev:Tanken är ju att fotgängaren ska få en chans att själv hålla sig undan. Blir man påkörd är det ju ganska ointressant vem som är ansvarig.Svenssons skrev:Även samma sak som om man kör på en blind med inkopplad högtalare. Inkopplad högtalare gör dig inte fri från ansvar när du kör bilen. Kör du på en blind person eller vilken annan person som går så har du ansvaret. En högtalare kommer inte rädda dig.mati skrev:Förmodligen samma sak som när du kör på en oblind med inkopplad högtalare.OlleBack skrev:Vad händer om man råkar köra på en blind när man kopplat ur högtalaren?
Hade det varit möjligt hade det ju varit ännu smidigare att helt enkelt helt förbjuda bilar i stadsmiljö där det finns fotgängare.Svenssons skrev:Bättre att förbjuda att bilar brummar än att tvinga alla bilar att låta, då kan antagligen blinda undvika fler hinder än bara de som låter mest. Oavsett så krävs det att en bilförare ska kunna framföra bilen så att hen inte kör på en gående.
hur kopplar man ur det?Anderzzon skrev:Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf
Finns en bild tidigare här i tråden, men basically så lossar man på två plastpluppar i hjulhuset höger fram och drar ur sladden till högtalaren.alidhojd skrev:hur kopplar man ur det?Anderzzon skrev:Skakar liv i den här gamla tråden igen. Jag skrev i en annan tråd att jag hade kopplat ur ljudet på vår nya Model Y och det kom några frågor om vad som händer på besiktningen om några år.
Som jag förstår det riktar sig det här mot tillverkaren och själva godkännandet av fordonet. Att man sedan kopplar ur systemet själv styr ju inte den här lagen över.
Så för att bilprovningen i framtiden ska kunna anmärka på detta skulle det behövas en svensk lag som kräver att fordonet ska ha systemet påslaget när man kör. I dagsläget finns det ju inte heller några specifika elbilspunkter som besiktningen går igenom, och de förslag angående sånna punkter har mest rört elsystemen och så
Så tänker jag iaf
Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.dd88 skrev:Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
I Sverige är det inte troligt att det skulle göra någon skillnad. Trafikförsäkringen skulle ersätta. I usa däremot skulle det kunna bli problem om man kopplar ur varningssystemet och sedan kör på någon.tor-ake skrev:Det ska ju rimligen ledas i bevis att det var avsaknaden av VESS som ledde till olyckan, annars öppnar det ju för att försäkringen inte skulle täcka om man har andra ovidkommande fel på bilen t.ex saknar varningstriangel eller har trasigt parkeringsljus.dd88 skrev:Nu är det väl en låg risk men frågan är vad försäkringsbolaget har får åsikt om man orsakar en olycka
Det kommer ju som sagt andra ljud från bilen, t.ex fläktljud, ac/vp-kompressorn, radion, knastrande från däcken. Otroligt svårt att påvisa att en urkopplad VESS skulle haft avgörande roll säger jag som lekman.