Sida 5 av 9
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 21 jul 2020 21:32
av Emg
12man skrev:20200721_110149.jpg
Smart, jag har aldrig sett detta förut, vanligt? finns det nån industribyggare här
Pelare inkl fundament
Blir mycket luft och vikt att frakta. Det vanliga är helt klart att fundament gjuts på plats, med någon form av pelarbult ingjuten. Med dessa kan man sen justera pelarens lutning innan den undergjutes och fixeras. Om pelaren och fundamentet är gjutet ihop kanske det blir svårt med montagetoleranser. Inte så praktiskt att bara kunna justera under fundamentet om det är gjort så. Känns lite konstigt i mina ögon, men tyskarna har nog koll.
I övrigt finns det vissa beräkningsmässiga fördelar med att platsgjuta fundament.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 21 jul 2020 22:43
av 12man
B99 skrev:
Ehh, pelare? Ser mer ut som en slags silos som ska innehålla något. Lack eller annat.
Silosarna är till 1 av 2 betongblandarstationerna
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 22 jul 2020 16:04
av Zalman3
German Report:
Tesla Gigafactory Berlin To Build Up To 2M Vehicles/Year
Will there ever be 2 million European Tesla buyers per year?
According to Teslarati, based on new information from a recent report in German media magazine Focus.de, Tesla's upcoming Gigafactory Berlin may eventually produce up to 2 million cars per year. The information comes from sources in Germany who claim to be familiar with Tesla's future plans.
https://insideevs.com/news/435244/tesla ... cles-year/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 23 jul 2020 13:37
av taliz
"The architecture of Model Y built in Berlin will be fundamentally different".
Detta sa Musk igår.
Undra vad det kan betyda? Fler och större "stamping machines", så det blir färre delar?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 23 jul 2020 13:38
av Svenssons
taliz skrev:"The architecture of Model Y built in Berlin will be fundamentally different".
Detta sa Musk igår.
Undra vad det kan betyda? Fler och större "stamping machines", så det blir färre delar?
Skulle jag gissa på också.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 23 jul 2020 19:37
av 12man
Andra tillverkare bygger flera modeller på samma plattform, tesla bygger samma modell på 2 olika plattformar
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 23 jul 2020 19:52
av vigge50
12man skrev:Andra tillverkare bygger flera modeller på samma plattform, tesla bygger samma modell på 2 olika plattformar
Vilka skillnader krävs det för att det ska räknas som olika plattformar? Model 3 och Y ska tydligen dela ungefär 75% av delarna, hur stor skillnad menar du krävs för att det ska räknas som olika plattformar för Model Y i USA och i Tyskland?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 23 jul 2020 19:54
av Svenssons
12man skrev:Andra tillverkare bygger flera modeller på samma plattform, tesla bygger samma modell på 2 olika plattformar
Det beror troligen på snabb utveckling/förbättring som de lär sig i och med varje bygge. Inte lönsamt att direkt bygga om fabriken för att kunna tillämpa förbättringarna men när ny fabrik byggs så passar man på att tillämpa förbättringarna. När Tesla väl har två fabriker i USA så blir det lite mer flexibelt.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 24 jul 2020 18:39
av 12man
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 27 jul 2020 14:54
av hakon18
CleanTechnica spekulerar i att de första bilarna, om man håller samma fart som Giga Shanghai, skulle kunna rulla ut från fabriken i april 2021.
To match pace with Tesla Giga Shanghai, the Tesla Berlin Grünheide site would have to see the main factory building structurally sound by end of September 2020, body-in-white pilot production by end of January 2021, and initial deliveries by end of April 2021. Is this possible for the Tesla team in Berlin?
https://cleantechnica.com/2020/07/26/te ... video/amp/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 04 aug 2020 12:26
av hakon18
Enligt en undersökning om antal fel per 10 000 bilar hamnar Kina-tillverkade Model 3 som överlägsen vinnare, att jämföra med USA-tillverkade (visserligen då alla deras modeller) som hamnade överlägset sist. Då bör det finnas hopp om bra kvalitet även från Tysktillverkade bilar redan från start då de verkar ha lärt sig av misstagen och gjort rätt redan från början.
https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 04 aug 2020 12:34
av Mickep
Utan att ha något på fötterna, me jag tror byggkvaliten kommer vara bättre i Berlin. (Bättre än kina?)
Jag skulle hellre därmed vänta några månader/halvår på att gf berlin står klar och få en eu model y framför en usa model y. (obs givetvis inte den första bilen från linan, det hade varit vansinne)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 04 aug 2020 13:50
av Fredrik j
Men model y är väl inte aktuellt från us till Sverige?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 04 aug 2020 13:56
av kikat
Fredrik j skrev:Men model y är väl inte aktuellt från us till Sverige?
Det är sagt så men med Tesla kan man inte vara säker på någonting. Skulle inte förvåna mig om det plötsligt kommer en båt med Y till våren.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 04 aug 2020 14:01
av Svenssons
kikat skrev:Fredrik j skrev:Men model y är väl inte aktuellt från us till Sverige?
Det är sagt så men med Tesla kan man inte vara säker på någonting. Skulle inte förvåna mig om det plötsligt kommer en båt med Y till våren.
Detta skulle förvåna mig stort. Att bygga ett lager med delar för Europa-versionen i USA, ställa om tillverkningen för dessa, se till att dessa kan skickas till Europa bara för att få hit några få Model Y några få månader innan Giga Berlin ser jag inte som sannolikt. Det lär inte heller finnas någon brist på efterfrågan i USA på Model Y. Tanken är ju att de ska bygga ytterligare en fabrik för Model Y i USA och den lär inte vara klar innan Giga Berlin.
Utställningsexemplar är en annan sak. De tog t.ex. hit en amerikansk Model X halvåret innan leverans av X.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 aug 2020 08:36
av 12man
Behovet av pålning för gjuteri etc har minskats från 15.000 till först 1100, och nu 500-550, som ett svar på oron för skador på grundvatten, kostar några € miljoner extra
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 07 sep 2020 19:59
av Zalman3
8 Giga pressar ska Berlin fabriken ha.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 16 sep 2020 05:52
av Zalman3
Elon Musk stated that Giga Berlin would have a world-class paint facility, offering new colors that would change with the curvature of the vehicles produced at the facility.
Tesla has partnered with Geico Taikisha for Giga Berlin’s paint shop, and the first machines have arrived on site. Tesla plans to improve its paint quality at Giga Berlin dramatically, and the electric carmaker has recruited Geico Taikisha’s automated machines to help solve the lengthy issues that the company has had with its automotive coatings.
@gigafactory_4 spotted several large machines with Geico Taikisha labels on Twitter. The devices, which are fully automated for efficiency and quality reasons, will aim to revolutionize the way Tesla paints its vehicles at the European production plant.
Tesla will likely use the company’s “Smart Paintshop,” based on the fact that the banner displays the logo for that solution.
The Smart Paintshop uses a series of computer-generated designs, along with 4D modeling, to create a high-quality paint application while reducing energy usage.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-be ... kisha/amp/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 11:09
av Zalman3
Hur stor blir Berlin fabriken egentligen?
Nu krävs det tydligen 100ha till och 40 000 anställda på sikt?
Grünheide: Tesla ansöker om att rensa ytterligare 100 hektar.
Tesla har lämnat in en ansökan till delstaten Brandenburg om att rensa ytterligare 100 hektar skog på sin plats i Grünheide. Dessutom har byggplanerna för den amerikanska elbilstillverkaren för sin senaste Gigafactory i den amerikanska delstaten Texas nu offentliggjorts.
Först till Grünheide: Tesla har redan rensat 90 hektar skog där. Nu, som meddelat, kommer ytterligare 100 hektar att följa. Företaget har nu lämnat in en förhandsansökan om detta. Detta har nu bekräftats av avdelningskontrollavdelningen i Brandenburgs miljöministerium. Det är fortfarande oklart om en miljöbedömning också kommer att ske under ansökningsgranskningen. Detta skulle försvåra förfarandet. Ursprungligen planerade Tesla att rensa endast hälften av sin 300 hektar stora plats. I juni presenterade företaget dock reviderade planer enligt vilka det rensade området skulle täcka drygt 190 hektar.
Enligt Teslamag-portalen finns det också en andra ny förskottsansökan. Det finns ingen specifik information om innehållet. Teslas chef för Giga-projektet, Evan Horetsky, meddelade förra veckan att det kan handla om produktionsteknik, säger rapporten.
Det är välkänt att Teslas byggprojekt för Gigafactory 4 i Grünheide hittills enbart har baserats på preliminära tillstånd som möjliggjorts av Federal Immission Control Act. Enligt Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach bör det slutgiltiga miljögodkännandet finnas tillgängligt i mitten av december 2020 . Från och med den 23 september ska de 406 invändningarna mot byggprojektet klargöras.
Förutom det beräknade datumet för miljögodkännandet kommenterade Steinbach också den förväntade sysselsättningen i den nya fabriken förra veckan. Ministern anser att det är möjligt att fabriken kan ha upp till 40 000 anställda de närmaste tio åren, beroende på marknadssituationen. Enligt den statliga regeringen finns kravprofilerna tillgängliga för de första 6 000 av de ursprungligen planerade 12 000 positionerna - både inom produktion och administration.
Under tiden cirkulerar också Teslas byggplaner för den nya amerikanska gigafabriken i Texas på Internet. De ger en syn på den planerade anläggningen, där framför allt Cybertruck, men också Model 3, Model Y och E-Truck Semi ska tillverkas. Den visuella likheten med den ursprungliga planen för Gigafactory 1 i Nevada (som ännu inte har slutförts) är slående. Enligt en mediarapport som publicerades förra veckan kunde testproduktionen av Cybertruck starta redan i maj 2021 i fabriken i Austin, vars konstruktion började långt efter Grünheide. Källan till detta uttalande är läckta skärmdumpar från en Tesla-presentation för staden Austin, som publicerades av portalen "Tesla Motors Club".
automobilwoche.de (clearingplaner),teslamag.de (produktionsteknik), teslarati.com , electrek.co (båda Texas)
https://www.electrive.net/2020/09/17/gr ... 00-hektar/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 11:39
av Svenssons
Zalman3 skrev:Hur stor blir Berlin fabriken egentligen?
Nu krävs det tydligen 100ha till och 40 000 anställda på sikt?
Platsen för Giga Berlin är dubbelt så stor mot Fremont, ca 300 hektar. Räkna med att de kommer med tiden nyttja hela platsen, plan för fabriken finns ju.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 12:43
av LarsL
De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 12:52
av kikat
LarsL skrev:De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Blir det ingen linje för Model S och X ?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 12:54
av Svenssons
kikat skrev:LarsL skrev:De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Blir det ingen linje för Model S och X ?
Det kan nog komma med tiden men tror (och hoppas...) också att Cybertruck för Europa ligger före Europaversion av Model S/X.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 13:07
av zyax
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 17 sep 2020 21:58
av LarsL
kikat skrev:LarsL skrev:De bygger väl en fjärdedel nu för Model Y och 3 linjen. Sedan har de då 3/4 kvar till annat tex en kompakt version och en EU-CyberTruck.
Blir det ingen linje för Model S och X ?
Jag tror inte de kommer tillverka de bilarna i EU, åtminstone inte i den form de är nu. Men det finns ju 1/4 kvar av fabriken för en större plattform för bilar i S och X storlek.