Funderar på att bli teslaägare.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Re: Funderar på att bli teslaägare.

Inlägg av John »

Jag har 31 mil till stugan i fjällen och kan köra dit på en laddning (Model S 90D) om jag laddar 100%, har klarat det med fullastad bil (5 pers) och takbox i -18C. Visst man får köra lite lugnare om man vill ha lite marginal, inga insane omkörningar och man får ligga runt hastighetsbegränsningarna. Det är ju just det man lär sig när man kört elbil ett tag, att det är hastigheten som är den största energitjuven. Sen kan man alltid toppa upp lite när man stannar och pausar, har man en långkörning så brukar det ju bli nån paus för kaffe eller ett toabesök och stoppar man då i sladden så får man ju några mil till i "tanken".

I övrigt kan jag väl säga att 4-hjulsdriften på MS är överlägsen de andra bilar jag kört på snö och is, bara det gör att jag inte kan tänka mig en annan bil när man åker upp till fjällen.

Men ska du ha drag så är ju inte MS ett alternativ. Om du ska ha bilen privat gör ju inte det orimligt höga förmånsvärdet på MX dig något så hade det varit jag hade jag lätt tagit den istället.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare

Inlägg av binsell-gerdin »

Jag kör mycket med skidor på taket. Valde skidställ istället för takbox. Drar ca 5% mer. Utan problem kommer jag 30 mil vintertid med min S75D som alltså är icke-raven. Aldrig upplevt att jag har nåt egentligt behov av så mycket mer räckvidd. Snabbare laddning hade varit trevligt bär jag bilade till Verbier men inte annars.

Du kommer klara dig fint med en SLR det lovar jag. Om du sen inte vill köpa så behöver du förstås inte det men räckvidden tänker man mest på innan man köper elbil. Säger bilen attan kommer komma fram med lite laddning sänker man hastigheten lite grann så är problemet löst.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

binsell-gerdin skrev:
Jag kör mycket med skidor på taket. Valde skidställ istället för takbox. Drar ca 5% mer. Utan problem kommer jag 30 mil vintertid med min S75D som alltså är icke-raven. Aldrig upplevt att jag har nåt egentligt behov av så mycket mer räckvidd. Snabbare laddning hade varit trevligt bär jag bilade till Verbier men inte annars.

Du kommer klara dig fint med en SLR det lovar jag. Om du sen inte vill köpa så behöver du förstås inte det men räckvidden tänker man mest på innan man köper elbil. Säger bilen attan kommer komma fram med lite laddning sänker man hastigheten lite grann så är problemet löst.
Hade SLR haft drag så hade jag väntat på en tesla nu.
Skriv svar