Annars måste jag vänta på att beställa.

Moderator: Redaktion
I så fall borde det väl finnas nu. Sidan är ju uppdaterad med produktionsspec.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror benhårt på att det kommer att finnas direkt när leveranserna till Sverige börjar.
Annars måste jag vänta på att beställa.
Knappast färdiguppdaterad. Rangen är inte uppdaterad och det finns inga vinterhjul också saknas dragkroken. Allt kommer att finnas där när bilen går att beställa.taliz skrev:I så fall borde det väl finnas nu. Sidan är ju uppdaterad med produktionsspec.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror benhårt på att det kommer att finnas direkt när leveranserna till Sverige börjar.
Annars måste jag vänta på att beställa.
Dragkrok finns inte med på Model X heller och de har knappast tagit fram en produktionsmodel för Europa redan. Det dröjer ju ett år till innan den levereras här så till hösten lär det komma lite mer Europa-specifika uppgifter så som WLTP, dragvikt mm.taliz skrev:I så fall borde det väl finnas nu. Sidan är ju uppdaterad med produktionsspec.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror benhårt på att det kommer att finnas direkt när leveranserna till Sverige börjar.
Annars måste jag vänta på att beställa.
Du var uppenbarligen inte med när iPhone kom - den hånades för att den var så dyr och många trodde den skulle floppa - historien blev ju en annan...Mickep skrev:Det är ren marknadesföring.
Likadant hände med iphone. Tiden innan hade den ett löjligt lågt pris. Riktigt lågt. och det med apples tysta medgivande. Och likadant med tesla. det var ingen som officiellt gick ut med. "öhhh... vi kommer ta mycket mycket mer betalt."
Anledningen är psykologi. Ett lågt pris får folk att tänka. "Detta kan jag köpa." (och när de väl har tänkt den tanken är de fast, då har de fått tanken att de kan äga något liknande, det som följer är bara en prisförhandling).
För mig med dagens priser är ett köp inte realistiskt (även om jag skulle vilja äga en) så det blir att vänta på lotterivinst eller rimligt begagande versioner.
På Model X står det visst tydligt i specen att det finns dragkrok:Svenssons skrev:Dragkrok finns inte med på Model X heller och de har knappast tagit fram en produktionsmodel för Europa redan. Det dröjer ju ett år till innan den levereras här så till hösten lär det komma lite mer Europa-specifika uppgifter så som WLTP, dragvikt mm.taliz skrev:I så fall borde det väl finnas nu. Sidan är ju uppdaterad med produktionsspec.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror benhårt på att det kommer att finnas direkt när leveranserna till Sverige börjar.
Annars måste jag vänta på att beställa.
På Model Y står det inget om dragkrok vilket får mig att tro att det kommer bli ett tillval som på Model 3.Dragkapacitet
Model X har ett otroligt vridmoment och förmåga att dra släp upp till 2 250 kg, så att du kan köra vart som helst, när som helst.
6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.EnTraktor skrev:Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
Du.menar en månad efter att du lagt beställningTiborBlomhall skrev:Vis av erfarenhet: en månad efter att de börjat levereras i Europa? (*slickar mina sår*)
Pontus skrev:Du.menar en månad efter att du lagt beställningTiborBlomhall skrev:Vis av erfarenhet: en månad efter att de börjat levereras i Europa? (*slickar mina sår*)![]()
Så när ska du lägga beställningen på Y, bara så vi och Tesla kan beräkna när dragkroken ska gå produktion
Jag äter upp min hatt om ID4 och Skodan levereras med dragkrok 2021.kikat skrev:6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.EnTraktor skrev:Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
Mer troligt är då att Model Y kommer med dragkrokstillval på de första bilarna. Tesla kunde låtit bli sätta dragkrok på M3 och den skulle sålt mycket bra ändå, kanske något sämre i Sverige, men det känns mest för att de gjorde det för att sätta press på sina konkurrenter.
Tesla har inte råd vänta på Skoda? Hör du hur löjligt det låter? Tesla som levererat elbilar i 8 år ska vara rädd för nån som enbart har en bild på en elbilkikat skrev:6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.EnTraktor skrev:Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
Mer troligt är då att Model Y kommer med dragkrokstillval på de första bilarna. Tesla kunde låtit bli sätta dragkrok på M3 och den skulle sålt mycket bra ändå, kanske något sämre i Sverige, men det känns mest för att de gjorde det för att sätta press på sina konkurrenter.
Har Skoda ens en bild? Var kan man se bilden?EnTraktor skrev:Tesla har inte råd vänta på Skoda? Hör du hur löjligt det låter? Tesla som levererat elbilar i 8 år ska vara rädd för nån som enbart har en bild på en elbilkikat skrev:6 mån tror jag inte de har råd att vänta. 2021 finns det mer konkurrens med drag än det fanns när Model 3 kom, jag pratar främst om VW nya plattform med Skoda Vision iV och ID4 som kommer med dragkrok.EnTraktor skrev:Självklart kommer Tesla vilja få ut MY i Europa så snart som möjligt och då är, i sammanhanget smådetaljer som, dragkrok inget som kommer tillåtas bromsa tillverkning, test eller utrullning av bilen. Det kommer bli som M3, först kommer en bil utan dragkrok och ca 6 månader senare kommer en bil med dragkrok.
Mer troligt är då att Model Y kommer med dragkrokstillval på de första bilarna. Tesla kunde låtit bli sätta dragkrok på M3 och den skulle sålt mycket bra ändå, kanske något sämre i Sverige, men det känns mest för att de gjorde det för att sätta press på sina konkurrenter.![]()
![]()
En skiss inte ens en riktig bild och de ska börja leverera? Hur mycket Neo är det kvar i ID3?Swede1 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... om-kodiaq/
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....![]()
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
AWD kan du nog glömma till det priset, men för min del kvittar det med fyrhjulsdrift. Jag försöker undvika köra i terrängen ovasett drivlina. Om den hamnar runt 500k efter klimatbonusen blir den ändå ganska prisvärd i jämförelse. Typ hälften mot min nuvarande bil.Swede1 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... om-kodiaq/
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....![]()
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
Det finns mer än skisser: https://bit.ly/3aX2lW6nek0 skrev:En skiss inte ens en riktig bild och de ska börja leverera? Hur mycket Neo är det kvar i ID3?Swede1 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... om-kodiaq/
Skiss bild, teckningar på Skoda sugen som ska komma om ett år eller två....![]()
Kostar Skodan under 500 000 med fyrhjulsdrift och 77 kwh batteri så verkar det klart intressant. -60000 bonus, - 100 000 besparingar. Motsv 340 000 för en Kodiaq.
Ja, vad menar du?Nicke Nyfiken skrev:Har ni läst förbeställningsavtalet som ni godkänt?
Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
heldiggrisen skrev:Ja, vad menar du?Nicke Nyfiken skrev:Har ni läst förbeställningsavtalet som ni godkänt?
Som jag läser det så står det att om jag gör ändringar och priset har ändrats, så får jag betala nya priset. Annars är det förbeställningspriset som gäller.
Om då inte skatter och avgifter har ändrats.
Som jag förstår det, har man beställt en LR AWD till "gammalt pris" så är det det priset som gäller. Väljer man att ändra färg eller något annat som ändrar specen, så är det nya priset som gäller.
Om jag har missförstått så får du gärna peka på var i avtalet jag tar fel.Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.spuzz skrev:Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.
Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Vi får se.Nicke Nyfiken skrev:Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.spuzz skrev:Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Jag har svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Jag hoppas att du har rätt.heldiggrisen skrev:Vi får se.Nicke Nyfiken skrev:Jag hoppas ni har rätt, men jag har svårt att tolka texten om slutpris i avtalet så.spuzz skrev:Jag har läst det och tolkat det exakt som dig. Det verkar råda delade meningar i USA huruvida förbeställningsspriset justeras upp eller ned.Den slutliga Fordonsspecifikationen kommer att vara annorlunda än vid beställningen eftersom den ändrats och nu har större fälgar och längre räckvidd, även om räckviddsuppdateringen ännu inte gjorts på svenska sidan.Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Alla som förbeställt men vill ha dragkrok är i alla fall körda gällande ursprungspriset. Hoppas att de som inte ändrar något får behålla det lägre priset.
Jag har fortfarande svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.
Nyckelordet i kontraktet är DU.Jag har svårt att tolka det dithen att eftersom Tesla har gjort en ändring i specen, så blir jag skylig att betala skillnaden.Om du gör ändringar i din Fordonsspecifikation kan du bli skyldig att betala eventuella
prisökningar i enlighet med prisjusteringar som kan ha skett sedan ditt ursprungliga Förbeställningsdatum
Men "din" mening motsäger jo lite "min" mening.
Det kan oavsett bli en dyr dragkrok