Re: SuC Varberg
Postat: 23 apr 2021 13:27
I och för sig logiskt med tanke på stationer där stolpar delar laddeffekt.Bjelke skrev:Vid 50% beläggning...
I och för sig logiskt med tanke på stationer där stolpar delar laddeffekt.Bjelke skrev:Vid 50% beläggning...
Tesla skrev:
Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.
Jag tror det är adaptern som är begränsad till 130kW.Erik Viking skrev:Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.
Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.
Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D
Så det gäller att stå extra långt från varandra
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...
I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...
Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.
En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%
Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?
Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.
Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Stämmer. Normalt är det inte så iaf. Alla får, på de SuC V3 jag laddat på, full effekt oavsett vilken stolpe man använder (på V2 delar man däremot i par på en laddenhet).renes skrev:Men V3 delar väl inte på effekt mellan stolpar?
Grymt!rsk skrev:Invigs idag.
Tror mitt rekord är 146kW utan adaptern.martinot skrev:Jag tror det är adaptern som är begränsad till 130kW.Erik Viking skrev:Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.
Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.
Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D
Så det gäller att stå extra långt från varandra
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...
I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...
Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.
En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%
Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?
Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.
Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Har personligen aldrig sett någon MS eller MX (med eller utan adapter) ladda mer än 130kW på SuC, men någon som har en MS eller MX får gärna kommentera om det stämmer.
Gott!lukasf skrev:Jag premiärladdade i Varberg i fredags och satte personligt rekord Toppade på 226 kW och laddade 10-90% (61,8 kWh enligt Teslamate) på 37 minuter. Bilen har gått 3250 mil och har väl tappat några procent i kapacitet.
Hade kört från Göteborg och förvärmt hela vägen, det var 4-8 grader under resan.
Detta var första gången en Supercharger gick över 150 kW för min del, inte så konstigt eftersom det var första V3 jag laddat på. Jag har toppat 144 kW tidigare på V2 och toppat 170 kW på Circle K.
Festligt! Var på tjänsteresa och förbi Varberg där jag laddade vid 19-tiden idag!Elix747 skrev:Idag blev det min premiärladdning på SuC Varberg Nord. Denna SuC passar mig bra så det blir fler besök här. Ingen kö så jag var helt ensam. Dock två ur funktion, men dock ytterligare 17 lediga. I regn blir man ju påmind om av den ligger lite lätt avsides och utan tak. Blev en snabb rush till McD för lite kaloriladdning också. Dock bra pris, 2:30 per kWh eller totalt 46kr för mina 20kWh.
Nu är bilen sprillans ny, så man får väl delvis anta att GOM behöver justera in sig lite mer innan den ger helt korrekt och tillförlitlig data.Bjelke skrev:Så ungefär 3 mil per minut som bäst
igen?N1klas skrev:Varberg i full drift igen sedan igår kväll
Se några få inlägg längre upp på sidan. Två laddstolpar (av totalt 19) som inte fungerat.mikebike skrev:igen?N1klas skrev:Varberg i full drift igen sedan igår kväll
Har den varit nere?
Ah, det var inte så farligt. 17 V3-stolpar är ändå fler än på de flesta ställen.martinot skrev:Se några få inlägg längre upp på sidan. Två laddstolpar (av totalt 19) som inte fungerat.mikebike skrev:igen?N1klas skrev:Varberg i full drift igen sedan igår kväll
Har den varit nere?