Sida 5 av 5

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 13:27
av Niklas Z
Bjelke skrev:
Vid 50% beläggning...
I och för sig logiskt med tanke på stationer där stolpar delar laddeffekt.

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 20:11
av Erik Viking
Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.

Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.

Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D

Så det gäller att stå extra långt från varandra :(
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...

I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...

Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.

En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%

Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?

Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.

Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 20:28
av renes
Men V3 delar väl inte på effekt mellan stolpar?

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 20:40
av Remuz
Tesla skrev:

Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 20:50
av martinot
Erik Viking skrev:
Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.

Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.

Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D

Så det gäller att stå extra långt från varandra :(
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...

I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...

Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.

En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%

Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?

Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.

Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Jag tror det är adaptern som är begränsad till 130kW.

Har personligen aldrig sett någon MS eller MX (med eller utan adapter) ladda mer än 130kW på SuC, men någon som har en MS eller MX får gärna kommentera om det stämmer.

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 20:53
av martinot
renes skrev:
Men V3 delar väl inte på effekt mellan stolpar?
Stämmer. Normalt är det inte så iaf. Alla får, på de SuC V3 jag laddat på, full effekt oavsett vilken stolpe man använder (på V2 delar man däremot i par på en laddenhet).

(Skulle vara om kraftnätet har effektbrist på något ställe som effekten blir lägre på någon enstaka plats i landet, men det är nog mer undantag.)

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 20:56
av martinot
rsk skrev:
Invigs idag.

Bild
Grymt! :D

500+ i bara lilla Sverige är inte fy skam (även om jag hoppas det fortsätter bli bättre)!

Bild

Re: SuC Varberg

Postat: 23 apr 2021 21:18
av Hedman
Fin fart i eftermiddag 135kw var jag uppe i med CCS adapter och 34% i batterierna :)

Re: SuC Varberg

Postat: 24 apr 2021 07:49
av Bjelke
martinot skrev:
Erik Viking skrev:
Hmmm, lite besviken efter att ha testat på plats.

Det visar sig vara 5 grupper om 4 stolpar.

Dvs. stolparna är märkta
1A 1B 1C 1D
...
5A 5B 5C 5D

Så det gäller att stå extra långt från varandra :(
Poppis om man ber någon flytta 4 platser bort ...

I värsta fall blir det dessutom strömdelning efter fem bilar ...

Min MS behöver använda Combo adaptern, här verkar den klart begränsande,
maxade 130 kW vid 20% höll sig iofs. länge på den nivån.
Först vid 60% sjönk det under 100 kW.

En timme tidigare i Falkenberg tuggade den i sig 140 kW, start vid 30-40%

Någon annan som har erfarenhet av Combo adaptern med MS?

Enligt tidigare uppgifter skall MS tillverkade efter Juni 2020 klara att ladda med upp till 250 kW.
En av doms mest påtagliga ändringarna var att sätta i grövre sladdar från ladduttaget.

Tidigare MS hade 55 mm², efter 2020/Juni är det samma som i M3 dvs. 95 mm²
Jag tror det är adaptern som är begränsad till 130kW.

Har personligen aldrig sett någon MS eller MX (med eller utan adapter) ladda mer än 130kW på SuC, men någon som har en MS eller MX får gärna kommentera om det stämmer.
Tror mitt rekord är 146kW utan adaptern.

Re: SuC Varberg

Postat: 09 maj 2021 11:46
av lukasf
Jag premiärladdade i Varberg i fredags och satte personligt rekord :D Toppade på 226 kW och laddade 10-90% (61,8 kWh enligt Teslamate) på 37 minuter. Bilen har gått 3250 mil och har väl tappat några procent i kapacitet.
Hade kört från Göteborg och förvärmt hela vägen, det var 4-8 grader under resan.

Detta var första gången en Supercharger gick över 150 kW för min del, inte så konstigt eftersom det var första V3 jag laddat på. Jag har toppat 144 kW tidigare på V2 och toppat 170 kW på Circle K.

Re: SuC Varberg

Postat: 09 maj 2021 18:24
av martinot
lukasf skrev:
Jag premiärladdade i Varberg i fredags och satte personligt rekord :D Toppade på 226 kW och laddade 10-90% (61,8 kWh enligt Teslamate) på 37 minuter. Bilen har gått 3250 mil och har väl tappat några procent i kapacitet.
Hade kört från Göteborg och förvärmt hela vägen, det var 4-8 grader under resan.

Detta var första gången en Supercharger gick över 150 kW för min del, inte så konstigt eftersom det var första V3 jag laddat på. Jag har toppat 144 kW tidigare på V2 och toppat 170 kW på Circle K.
Gott! :)

Trevligt att det kommit en V3-laddare även på västsidan längs E6.

Re: SuC Varberg

Postat: 14 jun 2021 19:53
av Elix747
Idag blev det min premiärladdning på SuC Varberg Nord. Denna SuC passar mig bra så det blir fler besök här. Ingen kö så jag var helt ensam. Dock två ur funktion, men dock ytterligare 17 lediga. I regn blir man ju påmind om av den ligger lite lätt avsides och utan tak. Blev en snabb rush till McD för lite kaloriladdning också. Dock bra pris, 2:30 per kWh eller totalt 46kr för mina 20kWh.

Re: SuC Varberg

Postat: 14 jun 2021 23:35
av martinot
Elix747 skrev:
Idag blev det min premiärladdning på SuC Varberg Nord. Denna SuC passar mig bra så det blir fler besök här. Ingen kö så jag var helt ensam. Dock två ur funktion, men dock ytterligare 17 lediga. I regn blir man ju påmind om av den ligger lite lätt avsides och utan tak. Blev en snabb rush till McD för lite kaloriladdning också. Dock bra pris, 2:30 per kWh eller totalt 46kr för mina 20kWh.
Festligt! Var på tjänsteresa och förbi Varberg där jag laddade vid 19-tiden idag! :)

Såg på skärmen innan jag svängde förbi att två laddare var ur funktion, men att resten var lediga. Bra info att se det så snyggt på skärmen, och när jag kom fram såg jag även de två felande enkelt. De var enkla att identifiera och undvika, genom att de som var ur funktion hade "Tesla"-loggan i rött på toppen nersläckta.

Förstå gången jag kommit till en SuC med någon laddare ur funktion. Förhoppningsvis har de elektriker på plats under morgondagen att åtgärda.

Var även första gången för mig att ladda på SuC Varberg och fick bra med effekt. 242 kW i början, och laddade från 14% SoC till ca 50% SoC på ca 10 min (att ladda till 75% SoC hade tagit ytterligare ca 10 min). Fria SuC-mil (så 0:- för mig).

Inte illa med tanke att M3:an är helt ny (hämtades ut i veckan). :D

Bild

Re: SuC Varberg

Postat: 15 jun 2021 10:06
av Bjelke
Så ungefär 3 mil per minut som bäst :)

Re: SuC Varberg

Postat: 15 jun 2021 10:21
av martinot
Bjelke skrev:
Så ungefär 3 mil per minut som bäst :)
Nu är bilen sprillans ny, så man får väl delvis anta att GOM behöver justera in sig lite mer innan den ger helt korrekt och tillförlitlig data.

Men känns som SuC Varberg ger bra med effekt ivf! :)

Re: SuC Varberg

Postat: 22 jun 2021 04:57
av N1klas
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)

Re: SuC Varberg

Postat: 22 jun 2021 07:31
av mikebike
N1klas skrev:
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
igen?

Har den varit nere?

Re: SuC Varberg

Postat: 22 jun 2021 10:03
av martinot
mikebike skrev:
N1klas skrev:
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
igen?

Har den varit nere?
Se några få inlägg längre upp på sidan. Två laddstolpar (av totalt 19) som inte fungerat.

Re: SuC Varberg

Postat: 22 jun 2021 10:12
av mikebike
martinot skrev:
mikebike skrev:
N1klas skrev:
Varberg i full drift igen sedan igår kväll :)
igen?

Har den varit nere?
Se några få inlägg längre upp på sidan. Två laddstolpar (av totalt 19) som inte fungerat.
Ah, det var inte så farligt. 17 V3-stolpar är ändå fler än på de flesta ställen.

Re: SuC Varberg

Postat: 22 jun 2021 17:56
av bonath
Phuuuu... Lite orolig blev man.