Sida 5 av 8

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:25
av OfarligTesla
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:26
av martinot
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:27
av Banane
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:53
av OfarligTesla
Banane skrev:
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.
What? Drabbar någon? Förstår faktiskt inte vad du menar.
martinot skrev:

Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?
Jag sa faktiskt lite vettiga, inte helt vettiga. :P

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 16:56
av mikebike
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.

Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Fast nu handlar denna tråd om miljöbonusen. Tjänstebilar har en annan tråd. F.ö. tycker jag att man borde lägga ned systemet med förmånsbilar helt.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 17:01
av Jerker
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 17:11
av Banane
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Det kostar dig dock ingenting. Det är bara missunsamt. Är bra som det kommer ut fler elbilar på begagnatmarknaden så småningom.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 17:31
av holden
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning, att någon skulle komma undan med hälften av kostnaden är rent hittepå.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:06
av mikebike
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:18
av Maxerl
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:20
av Maxerl
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:23
av Banane
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:28
av holden
Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:34
av mikebike
"Låna på kåken" Jag hade 5,5% i ränta på förra bilen, nya har 2,7%

Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:35
av Banane
holden skrev:
Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.

Apropå feltänk...

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:36
av Bjelke
Lånade pengar behöver väl aldrig betalas tillbaka :lol:

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:39
av holden
Jo bilen har ju ett värde, även med värdeminskning är det billigare att låna på kåken och sälja bilen efter tre år, i vart fall med Teslas höga andrahandsvärden. Men att låna till konsumtion är inte något jag skulle göra oavsett.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 18:41
av +46
Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....

- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv

Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 19:00
av ChristerSjo
Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jo men hur mycket beror på marginalskatten. Ju högre desto mer tjänar du på att ta ut bonus/lön i form av bruttolöneavstående jämfört med att äga den privat.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 19:21
av renes
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män.
Det kan ju inte tolereras. Män, alltså.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 19:35
av Maxerl
Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 13 nov 2020 21:34
av martinot
Maxerl skrev:
Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...
Gå till 66 min in i podden, och du får exakt svar på detta från en professor på Chalmers som räknar just på sådant.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 20 nov 2020 16:48
av Elmil
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 20 nov 2020 16:57
av Fredrik j
Elmil skrev:
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 20 nov 2020 17:04
av Jerker
Fredrik j skrev:
Elmil skrev:
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.