Det är väl ingen nyhet för nån att det generellt är så att högutbildade har lättare att ta till sig nyheter och rationella argument. (Undantag finns inom alla grupper) Jag ser ingen självgodhet i det.Verdi skrev:Bernando skrev:Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").TiborBlomhall skrev:Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.
Att en del inte gillar ordet hen är nog kanske snarare en reaktion mot den självgodheten än innebörden av ordet i sig? Bara en tanke.
Blir du provocerad av hen?
Moderator: Redaktion
Re: Blir du provocerad av hen?
Ursäkta att jag inte var tillräckligt tydlig i mitt humorinlägg om din autocorrect. Trodde att det skulle vara uppenbart men så var visst inte fallet.HelectriC skrev:Men vad den betyder när du lägger den in har jag ingen aning om, kan ju vara för att avdramatisera, visa att allt är skämt eller något annat. Men nu vet jag att du egentligen inte svarade alls, så då är det ingen idet att fortsätta. Jag trodde du hade en åsikt, sorry!Svenssons skrev:Du missade kanske smily-gubben?HelectriC skrev:Men du fattade poängen kanske?Svenssons skrev:Det var en annan tid.HelectriC skrev:Medeltiden då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, den sortens inlägg är stor anledning till att jag inte använder ordet så ofta. Jag anser att användandet av Hen är positivt och kan bidra till att folk reflekterar över sina fördomar men om jag kommer framstå som en dryg stockholmare som ser ner på arbetare och folk som bor i småstäder så är det inte värt det.Verdi skrev:Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.Bernando skrev:Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").TiborBlomhall skrev:Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
Att en del inte gillar ordet hen är nog kanske snarare en reaktion mot den självgodheten än innebörden av ordet i sig? Bara en tanke.
Ja det här att människor ska placeras in i fack börjar bli väldigt tröttsamt. Är det typiskt svenskt undrar jag?Muhlegg skrev:Ja, den sortens inlägg är stor anledning till att jag inte använder ordet så ofta. Jag anser att användandet av Hen är positivt och kan bidra till att folk reflekterar över sina fördomar men om jag kommer framstå som en dryg stockholmare som ser ner på arbetare och folk som bor i småstäder så är det inte värt det.Verdi skrev:Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.Bernando skrev:Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").TiborBlomhall skrev:Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Ja tänk så olika det kan vara. Jag umgås ju också mest med 80- och 90-talister (då jag själv är 80-talist) och där är det precis tvärtom. Dom flesta verkar tycka att det är politiskt och att man använder det för när man anser att könet är "oviktigt". Själv använder jag det ibland om könet är "oklart", huruvida det är viktigt eller ej får någon annan bestämma.Bernando skrev:Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").TiborBlomhall skrev:Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
Men så bor jag ju inte i någon "storstad" heller. Kan säkert ha med det att göra, minns att när vi skrev uppsatser på universitetet så var det mest Stockholmarna som använde "hen".
Haha men sluta nu! Vad är det som är "bättre" med att inte bli provocerad? Är det något dåligt? Jag hänger inte med, men det är säkert något typiskt svenskt som jag missat.Verdi skrev:Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.
Det är nog vanligt i hela västvärlden, mina fördomar säger att det är ännu mer i USA. Jag kan tipsa om podden P3 Dystopia som har ett avsnitt om Identitetspolitik som jag tyckte var väldigt intressant.thnis skrev:Ja det här att människor ska placeras in i fack börjar bli väldigt tröttsamt. Är det typiskt svenskt undrar jag?Muhlegg skrev:Ja, den sortens inlägg är stor anledning till att jag inte använder ordet så ofta. Jag anser att användandet av Hen är positivt och kan bidra till att folk reflekterar över sina fördomar men om jag kommer framstå som en dryg stockholmare som ser ner på arbetare och folk som bor i småstäder så är det inte värt det.Verdi skrev:Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.Bernando skrev:Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").TiborBlomhall skrev:Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
@ Muhlegg - Ja ämnet runt identitetspolitik kontra realpolitik/sakpolitik törs jag inte gå in på då blir man kanske bannad
Tack för tipset om podden!

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Han eller hon är bra som begrepp och helt befriat från provokation. Sak samma med feminism kontra jämställdhet. Det enda är ett uns av manshat och det andra är totalt befriat från detta.
Hade inte begreppet han eller hon funnits hade den här diskussionen aldrig uppkommit men nu finns det redan ett uttryck totalt befriat från politisk kidnappning.
Hade inte begreppet han eller hon funnits hade den här diskussionen aldrig uppkommit men nu finns det redan ett uttryck totalt befriat från politisk kidnappning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen
*provocerar*
Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen....
*provocerar*
Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Men det är som någon skrev längre upp ändå mer ”provocerande” med de(!) som inte klarar att skriva de/dem på riktig plats. Det är sjukt störande de, dem, de, dem, de, dem, de!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja dem är förfärliga, dem jäklarna.HelectriC skrev:Men det är som någon skrev längre upp ändå mer ”provocerande” med de(!) som inte klarar att skriva de/dem på riktig plats. Det är sjukt störande de, dem, de, dem, de, dem, de!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Fast om personer utan politiskagenda använder ordet så försvinner ju snart den politiska laddningen. När folk slutar att bli provocerade ar ordet försvinner problemet och språket är lite rikare. Därför använder jag hen.zyax skrev:Han eller hon är bra som begrepp och helt befriat från provokation. Sak samma med feminism kontra jämställdhet. Det enda är ett uns av manshat och det andra är totalt befriat från detta.
Ett annat ord som provocerade för några år sedan var ju fossilbil. Men nu reagerar ju ingen på det längre utan det är liksom accepterat. Snart kommer väl även avgasbil bli ett allmänt accepterat ord utan politiskladdning.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
OK Boomer`s
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Avgasbil har börjat smyga sig in i nyhetsartiklar och andra mer officiella platser än forum och sociala medier så det är på gång. Fossilbil och avgasbil är ju inte heller exakt samma sak. En fossilbil är en bil som drivs av fossila bränslen, en avgasbil är en bil med avgasrör eller liknande som släpper ut avgaser. Det finns ju avgasbilar som inte drivs av fossila bränslen.LarsL skrev:Snart kommer väl även avgasbil bli ett allmänt accepterat ord utan politiskladdning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, absolut.Svenssons skrev:Avgasbil har börjat smyga sig in i nyhetsartiklar och andra mer officiella platser än forum och sociala medier så det är på gång. Fossilbil och avgasbil är ju inte heller exakt samma sak. En fossilbil är en bil som drivs av fossila bränslen, en avgasbil är en bil med avgasrör eller liknande som släpper ut avgaser. Det finns ju avgasbilar som inte drivs av fossila bränslen.LarsL skrev:Snart kommer väl även avgasbil bli ett allmänt accepterat ord utan politiskladdning.
Gen Y...Verdi skrev:loftux skrev:OK Boomer`s
Stort B och apostrof? But why?

- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu är jag ju 50+ självSvenssons skrev:Gen Y...Verdi skrev:loftux skrev:OK Boomer`s
Stort B och apostrof? But why?

Tibor och vi andra ska förstås använda vilka ord vi vill. Så länge vi inte använder tillmälen och förstör "tonen på forumet".
Tänk vad fantastiskt det är med språk. Flera här har inte ens svenska som förstaspråk, ändå kan vi kommunicera kunskap och åsikter till varandra, förstå och lära av varandra. Ibland blir det fel, själv missar jag ord och stavar fel vid inlägg. Det gör inget, för vi kan ändå förstå varandra.
Språk utvecklas, ord kommer till. Betydelsen av ord förändras över tiden. Det har hänt massor med svenskan under mina 50 år. Tänk bara hur många nya ord som kommit till bara för att vi skall kunna diskutera elbilar i detta forum.
Det står var och en fritt att välja vilka ord man använder. Man kan tycka illa om ett ord, eller hur ett ord förändras i betydelse. Det är ok att skriva sina åsikter till exempel här. Pronomet hen har kommit för att stanna. För den yngre generationen kommer hen vara ett ord som alltid funnits. Tänk till exempel på uttrycket "streama". Ett koncept som var nästintill ofattbart för bara lite sedan, men ett ord som kommer att ha funnits där från början för våra barn. Kanske ändras stavningen och hur det uttalas med tiden. Kanske till och med ett nytt ord ersätter. Men ordet finns för att det fyller en funktion och det används.
Så lev med språket, ta del av det och var en del av att utveckla språket så kan vi kommunicera än bättre!
Nissan Leaf Tekna 2013
- Teslaspolen
- Teslaägare
Likväl som du kan driva en BEV samt HFCEV med fossila bränslen...Svenssons skrev:Avgasbil har börjat smyga sig in i nyhetsartiklar och andra mer officiella platser än forum och sociala medier så det är på gång. Fossilbil och avgasbil är ju inte heller exakt samma sak. En fossilbil är en bil som drivs av fossila bränslen, en avgasbil är en bil med avgasrör eller liknande som släpper ut avgaser. Det finns ju avgasbilar som inte drivs av fossila bränslen.LarsL skrev:Snart kommer väl även avgasbil bli ett allmänt accepterat ord utan politiskladdning.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Håller med nästan helt! Tror dock inte att hen är här för att stanna. Språk utvecklas ju hela tiden...loftux skrev:Så lev med språket, ta del av det och var en del av att utveckla språket så kan vi kommunicera än bättre!
Hen som ersättare för ”han eller hon” tror jag är här för att stanna. Sen att det helt skulle ersätta hon och han helt är jag mer skeptisk till även om det inte är omöjligt. Vi har ju som sagt redan avskaffat sjukskötare till förmån för sjuksköterska oavsett kön.
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Haha, målat in mig i ett hörn där, svårt säga emot nuSvenssons skrev:Håller med nästan helt! Tror dock inte att hen är här för att stanna. Språk utvecklas ju hela tiden...loftux skrev:Så lev med språket, ta del av det och var en del av att utveckla språket så kan vi kommunicera än bättre!

Nissan Leaf Tekna 2013
-
För mig är det inte konstigare än att någon som röstar på Moderaterna eller Liberalerna eller Centern har en värdegrund som skiljer sig till viss del från någon som istället röstar på Sossarna...Verdi skrev:"Värdegrund" är ett lite märkligt påfund. Handlar mycket om att likrikta personers åsikter utan att behöva diskutera sakfrågor. Ingen vill ju bli beskylld för att ha "fel värdegrund". Då får man svälja hela paketet med färdiga åsikter istället.thnis skrev:OOhhff! Och där kom det ordet ”Värdegrund”. Jag får klåda över hela kroppen av det. Allra helst kombinationen ”Rätt värdegrund”. Jag kan slå vad om att det ordet inte används i vare sig Norge eller Danmark
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Jag är man och 43 år gammal.zyax skrev:Han eller hon är bra som begrepp och helt befriat från provokation. Sak samma med feminism kontra jämställdhet. Det enda är ett uns av manshat och det andra är totalt befriat från detta. /...
Och för mig är det fullständigt självklart att det inte finns något "uns av manshat" i ordet feminism.
Det handlar istället bland annat om att t.ex. belysa den utsatthet som kvinnor har att hantera i det offentliga rummet. En utsatthet som generellt skiljer sig från det som män behöver hantera.
Det innebär inte att alla män utgör ett problem.
Men tyvärr finns det ju en hel del män som faktiskt utgör ett gigantiskt problem.
Vidare: I Sverige har kvinnor historiskt generellt varit diskriminerade utifrån lönenivå för utfört arbete. Och sannolikt råder denna diskriminering i viss utsträckning fortfarande.
Detta är vad feminism handlar om.
femin·ism [‑is´m] substantiv ~en ~er
• rörelse för jämställdhet mellan kvinnor och män [Min fetstil.]
Källa: https://svenska.se/tre/?sok=feminism&pz=1
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting