Sida 5 av 8

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 14:07
av Julleruff
Det här med ljudet från octovalve i MY.

Finns det info om amerikanska ägare är upprörda över ljud?

Elon sa ju själv på Battery Day att MY octovalve was extraordinary så en del förväntningar på den har man ju.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 14:08
av Laban
OfarligTesla skrev:
Du kan säkert få 10% längre räckvidd i de förhållanden där uppvärmningen faktiskt är en relativt stor del av energiuttaget, dvs korta långsammare resor i stan. Men du kommer inte få 10% längre räckvidd när du dundrar fram på motorvägen i 120 km/h, dvs det scenariot där räckvidden faktiskt börjar bli viktig.
Vårat worst-case scenario har varit Luleå-Levi, ~ -3C , någon dm snö på vägen, snöade. Vi körde väl 70-80 km/h i medelhastighet, 33 mil. Takbox. Hade kanske 25 mils räckvidd. Tänker mig att det hade kunnat ge mer än 10% i det fallet.

120 km/h är inte så vanligt vintertid för oss och är det på E4:an vi kör där den hastigheten kanske nyttjas har det mindre betydelse. Där finns det gott om laddare.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 14:18
av OfarligTesla
Laban skrev:
Vårat worst-case scenario har varit Luleå-Levi, ~ -3C , någon dm snö på vägen, snöade. Vi körde väl 70-80 km/h i medelhastighet, 33 mil. Takbox. Hade kanske 25 mils räckvidd. Tänker mig att det hade kunnat ge mer än 10% i det fallet.
Du kan ju räkna på det, i -14 verkar ju nuvarande värmare dra ca 2 kW kontinuerligt (enligt Tesla Björns tester). Att anta att värmepumpen sparar in ca 1 kW lite oberoende av temp verkar vara ett relativt rimligt antagande för överslagsräkning (vid högre temp är effektiviteten högre men då krävs också mindre av nuvarande värmare). Vad drog bilen med takbox då? Typ 280 Wh/km om du hade 25 mils räckvidd så då skulle 1 kW mindre gett ca 5% förbättring vid 75 km/h.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 14:43
av Tellus
Teslabjorns tester med 2kW är väl vid parkerad bil? Min drar ca 2kWh(efter uppvärmningsfasen) redan vid 5 plusgrader.
Vid -15 tror jag mer på 4 kW utan VP, oklart hur effektiv teslas värmepump är vid -15 dock.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 14:49
av OfarligTesla
Tellus skrev:
Teslabjorns tester med 2kW är väl vid parkerad bil? Min drar ca 2kWh(efter uppvärmningsfasen) redan vid 5 plusgrader.
Vid -15 tror jag mer på 4-5kW utan VP, oklart hur effektiv teslas värmepump är vid -15 dock.
Japp, han har ju dock även visat hur mycket som dras via scan my tesla vid körning och verkar inte vara någon större skillnad faktiskt. Så mycket luft lär inte läcka in i kupén vid körning för att det skall bli någon gigantisk skillnad heller, då hade man haft grava problem med vinande ljud. Och även om man lär ha viss ökning av kyleffekten från glas med mera skall det mycket till för att det skall ge en stor effekt.

4-5 kW skulle skulle garanterat resultera i på tok för hög temperatur i kupén.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 14:57
av RagWal
Tellus skrev:
Teslabjorns tester med 2kW är väl vid parkerad bil? Min drar ca 2kWh(efter uppvärmningsfasen) redan vid 5 plusgrader.
Vid -15 tror jag mer på 4 kW utan VP, oklart hur effektiv teslas värmepump är vid -15 dock.
Antar 4kW värmebehov (bastu?) och 50% verkningsgrad på VPn vid -15 (2kW) så ger det en skillnad på 2kw. Under en tretimmarsfärd är det 2x3=6kWh, dvs typ 8% på ett 70kWh batteri.

Förmodligen högt räknat både på värmebehov och verkningsgrad, så jag tror skillnaden i verkligheten blir mindre. Men som det heter: Många bäckar små!

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 15:48
av Tellus
Man kan inte se i scan my tesla vad kupevärmaren drar om man inte lägger i neutral och drar av ~ 300watt. Teslabjorn hade/har en äldre version av scan my tesla som visade/visar kupeförbrukning men den stämde inte alls så den togs bort.
Men som sagt på en långkörning a till b så blir inte skillnaderna stora men vid långsam stadskörning kan förbrukningen bli den dubbla med värme på eller av vintertid och med värmepump blir förbrukningen typ mitt i mellan vid stadskörning.
Sommar i långsam stadskörning 120Wh (30km/t x 120Wh) = 3,6kWh på en timme
Vinter i långsam stadskörning 240Wh (30km/t x 120Wh + kupevärmare 3600watt) = 7,2kWh på en timme
Med VP gissningsvis 1800watt dvs 180Wh/km
Jag skickar detta till aftonbladet så kommer rubrikerna "Tesla uppdaterar model 3, nya modellen har dubbel räckvidd"

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 16:09
av Tomas L
Morgon: ca 15 minuters körning till skola/jobbet. Före det ska bilen värmas upp.
Lunch: ca 15 minuters körning, lunch, 15 minuters körning tillbaka. Bilen ska värmas upp två gånger.
Eftermiddag: ca 15 min körning skola/hem. Varm bil.
Kväll: handling, träning, barnens aktiviteter etc, korta körningar på 5-10 minuter. Alltid varm bil, minst två gånger.

Tisdag...same, same.

Värmepump, ja tack.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 16:17
av OfarligTesla
Tomas L skrev:
Morgon: ca 15 minuters körning till skola/jobbet. Före det ska bilen värmas upp.
Lunch: ca 15 minuters körning, lunch, 15 minuters körning tillbaka. Bilen ska värmas upp två gånger.
Eftermiddag: ca 15 min körning skola/hem. Varm bil.
Kväll: handling, träning, barnens aktiviteter etc, korta körningar på 5-10 minuter. Alltid varm bil, minst två gånger.

Tisdag...same, same.

Värmepump, ja tack.
Fast du lär ju inte ha problem med räckvidden där direkt så det ger ju inte dig speciellt mycket mervärde då.

Är det någon som vet om en VP bör kosta mer än nuvarande lösning för Tesla? För i så fall skulle jag ju hellre se att pengarna läggs på viktigare saker.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 16:32
av Tomas L
OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Morgon: ca 15 minuters körning till skola/jobbet. Före det ska bilen värmas upp.
Lunch: ca 15 minuters körning, lunch, 15 minuters körning tillbaka. Bilen ska värmas upp två gånger.
Eftermiddag: ca 15 min körning skola/hem. Varm bil.
Kväll: handling, träning, barnens aktiviteter etc, korta körningar på 5-10 minuter. Alltid varm bil, minst två gånger.

Tisdag...same, same.

Värmepump, ja tack.
Fast du lär ju inte ha problem med räckvidden där direkt så det ger ju inte dig speciellt mycket mervärde då.

Är det någon som vet om en VP bör kosta mer än nuvarande lösning för Tesla? För i så fall skulle jag ju hellre se att pengarna läggs på viktigare saker.
Jag behöver inte ladda lika ofta. Ska jag köra lite längre på helgen, har jag mer kvar i batteriet. Och har längre räckvidd öh. Det är helt ok att tycka att andra saker är viktigare; du får gärna ge exempel vad som är viktigt för dig. ;)

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 17:44
av BrooklynS
Alltså - att hålla en bilkupé varm i -15 grader kräver inga 4kW. Inte ens i -35 grader.

Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 19:40
av RagWal
BrooklynS skrev:
Alltså - att hålla en bilkupé varm i -15 grader kräver inga 4kW. Inte ens i -35 grader.

Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...
Instämmer. Sannolikt inte mycket effekt vid långkörningar.
Vinsten ligger nog vid kortare körningar utan laddning där bilen hinner kallna emellan, dvs mycket uppvärmning per körsträcka.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 06 okt 2020 19:58
av Tellus
BrooklynS skrev:
Alltså - att hålla en bilkupé varm i -15 grader kräver inga 4kW. Inte ens i -35 grader.

Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...
Nja dom där siffrorna 700-1000w vid -15 grader är drömvärden, så mycket drar model 3 redan vid 10 plusgrader.
Blir kul att mäta nu när det blir kallare. Jag har ca 6 mil till jobbet och parkerar i varmgarage hemma.

Teslabjørn har hyllat Kia för att ha effektiv värmepump på vintern, här drog den drygt 1000watt vid uppvärmd kupé och med värmepump vid -4 grader, här torde model 3 dra minst dubbelt.


Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 08:14
av Tellus
Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 09:31
av OfarligTesla
Tellus skrev:
Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
Tror inte på att den skulle dra 2 kW kontinuerligt, det är galet mycket energi för det lilla utrymmet och den temperaturen. Hur har du räknat ut det? För värmaren slår ju på och av.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 09:49
av tompanhuhu
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
Tror inte på att den skulle dra 2 kW kontinuerligt, det är galet mycket energi för det lilla utrymmet och den temperaturen. Hur har du räknat ut det? För värmaren slår ju på och av.
Jag uppfattar det som att den drog 2kw för att värma kupén, inte att den förbrukar 2kwh för att hålla värmen.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 10:32
av MarkusL
tompanhuhu skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
Tror inte på att den skulle dra 2 kW kontinuerligt, det är galet mycket energi för det lilla utrymmet och den temperaturen. Hur har du räknat ut det? För värmaren slår ju på och av.
Jag uppfattar det som att den drog 2kw för att värma kupén, inte att den förbrukar 2kwh för att hålla värmen.
Har kört långt när det är riktigt kallt och några 2kw handlar det inte om, dock kör jag inte med auto läget utan ställer ner fläkten på 1 eller2, då blåser mindre uppvärmd luft ut. Om man vill spara mer kan man omväxlande sätta på recirkulation.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 10:50
av LarsL
Leaf kunde ju visa hur mycket värmen drar i en display och vid jämn temperatur drog den 1,5 kW vid -15˚C.

Har inte Bjørn gjort något med värme under vintern? Han borde ju ha siffrorna på hur mycket uppvärmningen drar. Men självklart handlar det inte om 4-6 kW då det som vi sagt innan värmer ett helt hus.

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 11:45
av Tellus
För att värma upp kupen drar den 6-7kW. Den värmer också ofta upp batteriet, det drar ytterligare 6-7kW. Så 14kW de första 5 minuterna är inte ovanligt.
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.

Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.

Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.

Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.

Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW

Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW

M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 11:49
av TiborBlomhall
Ändrat trådämnet då det nu är faktum att M3 får värmepump.

Re: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 12:04
av OfarligTesla
Tellus skrev:
För att värma upp kupen drar den 6-7kW. Den värmer också ofta upp batteriet, det drar ytterligare 6-7kW. Så 14kW de första 5 minuterna är inte ovanligt.
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.

Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.

Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.

Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.

Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW

Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW
Att bara mäta när man är i neutral och coastar ger ju inte mycket vettig information, du måste mäta oavbrutet under typ 1-2 timmar för att få tillförlitlig data. Värmaren slår ju helt enkelt på och av och du har ingen information om hur stor del av tiden den är av med din mätmetodik.

Rent fysikaliskt måste bilen läcka som ett såll för att du skall behöva använda de energimängder du föreslår för att hålla värmen.

Re: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 12:07
av Remuz
Min X drog runt 1kW när det var -20 och jag var ensam i den. 3an kan omöjligt dra mer än det om den inte är cab

Re: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 13:09
av Tellus
Vetenskapling test :lol:




Re: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 13:11
av Tellus
Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.

Re: M3 med värmepump

Postat: 17 okt 2020 13:26
av OfarligTesla
Tellus skrev:
Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.
Vad är det vi ska kolla på? Battery power? För i den kan ju bra bra mycket mer än värmaren inkluderas, t.ex. MCU/skärm/AP-dator/fläktar (interna och externa)/pumpar för batteriet. Nu vet jag ju inte om allt ingår i den siffran men det kan ju utan problem göra det och addera upp till en del. Bara Ap-datorn lär dra en hel del om man har aktiverat dashcam och för skyltavläsning. Pratas ju om att sentry mode drar 300W så totalt kan nog en bil som körs dra mycket mer än så.

Och oavsett det så har du ju inte någon aning om hur mycket den är av eller på. När du säger att du gjort hundratals stickprov, har du sparat ner datan med förbrukning uppdelat per tidsenhet och räknat på det? Eller pratar du om att du kollat på den hoppande siffran och försöker uppskatta utifrån det?