Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Markus
elbilist

Re: Honda E

Inlägg av Markus »

Svenssons skrev:
NEO skrev:
Nu spårar tråden i sedvanlig ordning :lol:
Tröttnade på pratet om att den skulle kunna dra 1630 kg fast den inte kan det men ändå kanske och att den kan ladda trefas fast den inte kan det men ändå kanske.

Bilen får inte dra något och kan bara ladda enfas vilket inte är särskilt bra 2020. Elbilar som kom för 5-10 år sedan kan man förlåta att de bara kan ladda enfas men inte en bil idag. På de flesta platser i Sverige lär man bara vilja dra max 10-13A från en fas då de flesta har 16A som huvudsäkring eller andra laster på faserna som begränsar strömuttaget. 10-13A enfas blir ju 2,3-3 kW. Detta i kombination till att bilen likt min Model X slukar energin gör att den faller bort för mig även ifall jag i övrigt tycker att bilen är intressant.

Det jag tycker kan vara lite beklämmande när säljare av bilar inte har en aning om vad de säljer och kanske tillockmed ger fel information till köpare. Man kan tycka en en sådan sak som bilen möjlighet till 1fas, 2fas eller 3fas laddning ska framgå tydligt i bilen specifikation.
Det ändå man kan utläsa om Honda E är att den laddar med 6.6kW AC och att det medföljer en mode3 1fas kabel.

Om det nu är så att den laddar 1fas och PhR34k köpt bilen i tron om att den laddar 3fas. Jag skulle bli enormt besviken om denna information kommer från säljaren som jag anser ska vara trovärdig med sådan information.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tyvärr framgår denna form av information inte alltid. Och säljarna vet oftast ingenting. Det har varit så varje gåmg vi har kikat på en elbil som var intresserade av att köpa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
krille

Inlägg av krille »

mati skrev:
Tyvärr framgår denna form av information inte alltid. Och säljarna vet oftast ingenting. Det har varit så varje gåmg vi har kikat på en elbil som var intresserade av att köpa.
När jag beställde min ID.3 så slöpratade jag lite med säljaren om de olika utrustningspketen.. varpå jag summerade de största skillnaderna mellan Business och Family i en mening eller två. Säljarens respons var något i stil med "oj, vad du är påläst, det var mer än jag visste"... Beklämmande.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Fast den har ju 136 resp 150+ hästkrafter och 300+Nm vridmoment. Det är absolut inte klent för en så pass liten bil. Det är dessutom inte som i en fossilbil där en underdimensionerad motor kräver konstant höga varvtal och därmed orsakar hög förbrukning när man stressar den lite.
Det verkar dessutom som att det inte hjälper särskilt mycket att köra långsammare, det är alltså inte luftmotståndet som är boven.
Antingen så drar den en massa ström för annat jox, så som t.ex. e-tron som spenderar massvis med kilowattimmar för att hålla batteriet i god kondition, eller så är drivlinan helt enkelt ineffektiv på något sätt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Markus skrev:
Svenssons skrev:
NEO skrev:
Nu spårar tråden i sedvanlig ordning :lol:
Tröttnade på pratet om att den skulle kunna dra 1630 kg fast den inte kan det men ändå kanske och att den kan ladda trefas fast den inte kan det men ändå kanske.

Bilen får inte dra något och kan bara ladda enfas vilket inte är särskilt bra 2020. Elbilar som kom för 5-10 år sedan kan man förlåta att de bara kan ladda enfas men inte en bil idag. På de flesta platser i Sverige lär man bara vilja dra max 10-13A från en fas då de flesta har 16A som huvudsäkring eller andra laster på faserna som begränsar strömuttaget. 10-13A enfas blir ju 2,3-3 kW. Detta i kombination till att bilen likt min Model X slukar energin gör att den faller bort för mig även ifall jag i övrigt tycker att bilen är intressant.

Det jag tycker kan vara lite beklämmande när säljare av bilar inte har en aning om vad de säljer och kanske tillockmed ger fel information till köpare. Man kan tycka en en sådan sak som bilen möjlighet till 1fas, 2fas eller 3fas laddning ska framgå tydligt i bilen specifikation.
Det ändå man kan utläsa om Honda E är att den laddar med 6.6kW AC och att det medföljer en mode3 1fas kabel.

Om det nu är så att den laddar 1fas och PhR34k köpt bilen i tron om att den laddar 3fas. Jag skulle bli enormt besviken om denna information kommer från säljaren som jag anser ska vara trovärdig med sådan information.
Även PapaD verkar ju ha trott att hans bil laddar 3-fas. Då talar vi om endast två köpare här i denna tråden på Teslaforument. Undrar hor stort mörkertalet är i övrigt?

Mycket tråkig typ av försäljare som inte kan (eller vill) få sina kunder att förstå grundläggande saker gällande vad de köper.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Mycket tråkig typ av försäljare som inte kan (eller vill) få sina kunder att förstå grundläggande saker gällande vad de köper.
Men säljarna har ju noll koll. De flesta människor vet inte skillnaden mellan AC och DC, enfas, tvåfas, trefas, spänning mellan fas och nolla eller mellan två faser osv. Skillnaden mellan kW och kWh är svår att greppa till och med för en del som redan kör elbil. Alla begreppen blandas hej vilt. Och bilsäljare vet inte ett dyft mer än alla andra människor som inte råkar ha elbilar som hobby.
Tänk om man köper en fossilbil och säljaren vet inte om den går på diesel eller bensin, och så säger han bara nånting på måfå. Och när man frågar hur många cylindrar motorn har så svarar säljaren att den har 100 hästkrafter. Och när du frågar efter topphastigheten så får du som svar att den går 80 mil.
Det är ungefär så det går till när man köper en elbil. Man får ta reda på allting själv. Frågar man säljaren så får man tyvärr utgå ifrån att svaret är fel.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

martinot skrev:
...

Även PapaD verkar ju ha trott att hans bil laddar 3-fas. Då talar vi om endast två köpare här i denna tråden på Teslaforument. Undrar hor stort mörkertalet är i övrigt?
..
.
Oj, hur fick du det intrycket? Eller, du menar,Hondan såklart. Läste det som att jag inte visste om mina egna bilar. Svårt med språk ibland, kan tolkas olika. Det var megaslarvigt av mig att läsa data om deras
laddbox och tolka att bilen klarar det. My bad.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

För mig är det inte så farligt om den bara laddar enfas då vi ska som sagt bara använda den 4-5 mil varje dag och de laddar man upp rätt fort på enfas ändå.
Men visst är det missvisande om den nu inte laddar med 3fas
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Vision Höglandet (lokal gratis tidning) testar Hondan i senaste numret.
Här får ni lite plus och minus.
20201004_132823.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+ batteriet ingår

Ähm... okej? Den borde väl ha fler styrkor än just denna självklarhet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
martinot skrev:
...

..
.
Oj, hur fick du det intrycket? Eller, du menar,Hondan såklart. Läste det som att jag inte visste om mina egna bilar. Svårt med språk ibland, kan tolkas olika. Det var megaslarvigt av mig att läsa data om deras
laddbox och tolka att bilen klarar det. My bad.
Japp, Honda E jag tänkte på!

Fick för mig att du beställde en, men tog nog fel där. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
+ batteriet ingår

Mycket märkligt att använda Renaults försök till att inte låta batteriet ingå som någon form av referensram. Eller är det andra som försökt sig på denna modell?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
mati skrev:
+ batteriet ingår

Mycket märkligt att använda Renaults försök till att inte låta batteriet ingå som någon form av referensram. Eller är det andra som försökt sig på denna modell?
Inte vad jag känner till. Men jag har fått frågan några gånger om batteriet ingår i min bil. Det verkar som att somliga tror att Renaults modell med batterihyra är standard när man köper elbil.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
bylund skrev:
mati skrev:
+ batteriet ingår

Inte vad jag känner till. Men jag har fått frågan några gånger om batteriet ingår i min bil. Det verkar som att somliga tror att Renaults modell med batterihyra är standard när man köper elbil.
Nissan hade också batterihyra
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Stämmer det att motorn sitter fram med bakhjulsdrift?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Elmil skrev:
Det verkar sjukt konstigt, man har ju ingen kardanaxel på elbilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Elmil skrev:
Det kan man väl ha, även om det inte torde vara optimalt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Elmil skrev:
Misstänker att det handlar om reporter som tittar under huven och ser det fejkade "motorblocket" som verkar populärt hos en del traditionella biltillverkare.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Elmil skrev:
Nej, det ser inte ut så när man tittar i broschyren.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Elmil skrev:
Jo, det är klart att man rent teoretiskt kan bygga på det viset, men det är ju bara överkomplicerat och ger ju ingen direkt fördel, som jag känner till. Därför har jag inte heller hört om någon serieproducerad elbil som har det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Honda E powertrain
515B44E4-5E91-4535-A71D-B8FCF4DF0601.jpeg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:

Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar