Tröttnade på pratet om att den skulle kunna dra 1630 kg fast den inte kan det men ändå kanske och att den kan ladda trefas fast den inte kan det men ändå kanske.
Bilen får inte dra något och kan bara ladda enfas vilket inte är särskilt bra 2020. Elbilar som kom för 5-10 år sedan kan man förlåta att de bara kan ladda enfas men inte en bil idag. På de flesta platser i Sverige lär man bara vilja dra max 10-13A från en fas då de flesta har 16A som huvudsäkring eller andra laster på faserna som begränsar strömuttaget. 10-13A enfas blir ju 2,3-3 kW. Detta i kombination till att bilen likt min Model X slukar energin gör att den faller bort för mig även ifall jag i övrigt tycker att bilen är intressant.
Det jag tycker kan vara lite beklämmande när säljare av bilar inte har en aning om vad de säljer och kanske tillockmed ger fel information till köpare. Man kan tycka en en sådan sak som bilen möjlighet till 1fas, 2fas eller 3fas laddning ska framgå tydligt i bilen specifikation.
Det ändå man kan utläsa om Honda E är att den laddar med 6.6kW AC och att det medföljer en mode3 1fas kabel.
Om det nu är så att den laddar 1fas och PhR34k köpt bilen i tron om att den laddar 3fas. Jag skulle bli enormt besviken om denna information kommer från säljaren som jag anser ska vara trovärdig med sådan information.
Tyvärr framgår denna form av information inte alltid. Och säljarna vet oftast ingenting. Det har varit så varje gåmg vi har kikat på en elbil som var intresserade av att köpa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr framgår denna form av information inte alltid. Och säljarna vet oftast ingenting. Det har varit så varje gåmg vi har kikat på en elbil som var intresserade av att köpa.
När jag beställde min ID.3 så slöpratade jag lite med säljaren om de olika utrustningspketen.. varpå jag summerade de största skillnaderna mellan Business och Family i en mening eller två. Säljarens respons var något i stil med "oj, vad du är påläst, det var mer än jag visste"... Beklämmande.
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Fast den har ju 136 resp 150+ hästkrafter och 300+Nm vridmoment. Det är absolut inte klent för en så pass liten bil. Det är dessutom inte som i en fossilbil där en underdimensionerad motor kräver konstant höga varvtal och därmed orsakar hög förbrukning när man stressar den lite.
Det verkar dessutom som att det inte hjälper särskilt mycket att köra långsammare, det är alltså inte luftmotståndet som är boven.
Antingen så drar den en massa ström för annat jox, så som t.ex. e-tron som spenderar massvis med kilowattimmar för att hålla batteriet i god kondition, eller så är drivlinan helt enkelt ineffektiv på något sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tröttnade på pratet om att den skulle kunna dra 1630 kg fast den inte kan det men ändå kanske och att den kan ladda trefas fast den inte kan det men ändå kanske.
Bilen får inte dra något och kan bara ladda enfas vilket inte är särskilt bra 2020. Elbilar som kom för 5-10 år sedan kan man förlåta att de bara kan ladda enfas men inte en bil idag. På de flesta platser i Sverige lär man bara vilja dra max 10-13A från en fas då de flesta har 16A som huvudsäkring eller andra laster på faserna som begränsar strömuttaget. 10-13A enfas blir ju 2,3-3 kW. Detta i kombination till att bilen likt min Model X slukar energin gör att den faller bort för mig även ifall jag i övrigt tycker att bilen är intressant.
Det jag tycker kan vara lite beklämmande när säljare av bilar inte har en aning om vad de säljer och kanske tillockmed ger fel information till köpare. Man kan tycka en en sådan sak som bilen möjlighet till 1fas, 2fas eller 3fas laddning ska framgå tydligt i bilen specifikation.
Det ändå man kan utläsa om Honda E är att den laddar med 6.6kW AC och att det medföljer en mode3 1fas kabel.
Om det nu är så att den laddar 1fas och PhR34k köpt bilen i tron om att den laddar 3fas. Jag skulle bli enormt besviken om denna information kommer från säljaren som jag anser ska vara trovärdig med sådan information.
Även PapaD verkar ju ha trott att hans bil laddar 3-fas. Då talar vi om endast två köpare här i denna tråden på Teslaforument. Undrar hor stort mörkertalet är i övrigt?
Mycket tråkig typ av försäljare som inte kan (eller vill) få sina kunder att förstå grundläggande saker gällande vad de köper.
Mycket tråkig typ av försäljare som inte kan (eller vill) få sina kunder att förstå grundläggande saker gällande vad de köper.
Men säljarna har ju noll koll. De flesta människor vet inte skillnaden mellan AC och DC, enfas, tvåfas, trefas, spänning mellan fas och nolla eller mellan två faser osv. Skillnaden mellan kW och kWh är svår att greppa till och med för en del som redan kör elbil. Alla begreppen blandas hej vilt. Och bilsäljare vet inte ett dyft mer än alla andra människor som inte råkar ha elbilar som hobby.
Tänk om man köper en fossilbil och säljaren vet inte om den går på diesel eller bensin, och så säger han bara nånting på måfå. Och när man frågar hur många cylindrar motorn har så svarar säljaren att den har 100 hästkrafter. Och när du frågar efter topphastigheten så får du som svar att den går 80 mil.
Det är ungefär så det går till när man köper en elbil. Man får ta reda på allting själv. Frågar man säljaren så får man tyvärr utgå ifrån att svaret är fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Även PapaD verkar ju ha trott att hans bil laddar 3-fas. Då talar vi om endast två köpare här i denna tråden på Teslaforument. Undrar hor stort mörkertalet är i övrigt?
..
.
Oj, hur fick du det intrycket? Eller, du menar,Hondan såklart. Läste det som att jag inte visste om mina egna bilar. Svårt med språk ibland, kan tolkas olika. Det var megaslarvigt av mig att läsa data om deras
laddbox och tolka att bilen klarar det. My bad.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
För mig är det inte så farligt om den bara laddar enfas då vi ska som sagt bara använda den 4-5 mil varje dag och de laddar man upp rätt fort på enfas ändå.
Men visst är det missvisande om den nu inte laddar med 3fas
Även PapaD verkar ju ha trott att hans bil laddar 3-fas. Då talar vi om endast två köpare här i denna tråden på Teslaforument. Undrar hor stort mörkertalet är i övrigt?
..
.
Oj, hur fick du det intrycket? Eller, du menar,Hondan såklart. Läste det som att jag inte visste om mina egna bilar. Svårt med språk ibland, kan tolkas olika. Det var megaslarvigt av mig att läsa data om deras
laddbox och tolka att bilen klarar det. My bad.
Japp, Honda E jag tänkte på!
Fick för mig att du beställde en, men tog nog fel där.
Ähm... okej? Den borde väl ha fler styrkor än just denna självklarhet.
Mycket märkligt att använda Renaults försök till att inte låta batteriet ingå som någon form av referensram. Eller är det andra som försökt sig på denna modell?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ähm... okej? Den borde väl ha fler styrkor än just denna självklarhet.
Mycket märkligt att använda Renaults försök till att inte låta batteriet ingå som någon form av referensram. Eller är det andra som försökt sig på denna modell?
Inte vad jag känner till. Men jag har fått frågan några gånger om batteriet ingår i min bil. Det verkar som att somliga tror att Renaults modell med batterihyra är standard när man köper elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ähm... okej? Den borde väl ha fler styrkor än just denna självklarhet.
Mycket märkligt att använda Renaults försök till att inte låta batteriet ingå som någon form av referensram. Eller är det andra som försökt sig på denna modell?
Inte vad jag känner till. Men jag har fått frågan några gånger om batteriet ingår i min bil. Det verkar som att somliga tror att Renaults modell med batterihyra är standard när man köper elbil.
Stämmer det att motorn sitter fram med bakhjulsdrift?
Det verkar sjukt konstigt, man har ju ingen kardanaxel på elbilar.
Det kan man väl ha, även om det inte torde vara optimalt?
Misstänker att det handlar om reporter som tittar under huven och ser det fejkade "motorblocket" som verkar populärt hos en del traditionella biltillverkare.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Stämmer det att motorn sitter fram med bakhjulsdrift?
Det verkar sjukt konstigt, man har ju ingen kardanaxel på elbilar.
Det kan man väl ha, även om det inte torde vara optimalt?
Jo, det är klart att man rent teoretiskt kan bygga på det viset, men det är ju bara överkomplicerat och ger ju ingen direkt fördel, som jag känner till. Därför har jag inte heller hört om någon serieproducerad elbil som har det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.