Där sa du nåt! Där kan vi snacka risk för att krocka. Oftast högre hastigheter också jämfört med i rondeller. Vet inte hur många gånger jag var väldigt nära kollision när jag bodde i Västertorp, för att folk i allmänhet inte verkade ha något minne av denna regel. Många upprörda blickar fick jag fast jag kom från höger, och en idiot gjorde sig besväret att köra upp jämsides och visa mig sin förlovningsring (eller nåt annat?) efter att han fick hoppa på bromsen då han kom i hög fart till en korsning där han bör ta det lugnt och kolla om någon kommer från höger...Svenssons skrev:Högerregeln är väl den som regel som de flesta bryter mot dagligen t.ex.
trefils-rant
Moderator: Redaktion
Re: trefils-rant
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Det har förklarats av flera andra i den här tråden. När en person inte blinkar trots att den ska svänga ut ur rondellen, så missar man chansen att hugga en lucka. När det är mycket trafik i en rondell (tänk rusningstrafik med långa köer) så kan det vara långt mellan de möjliga luckorna. Självklart blir man då irriterad av missade luckor på grund av att folk bryter mot lagen och inte blinkar.HelectriC skrev:jasså blinkar det flesta i rondeller? varfør diskuterar vi æmnet då? jag skulle sæga att det ær en vældigt høg andel som inte blinkar, annars hade ju inte folk blivit upprørda øver det?!
Jag upplever att en majoritet nog blinkar ut ur rondellerna som lagen kräver - ska vara mer observant när jag är ute och kör nästa gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Hade en extra observant hemresa idag där jag noga observerade trafiken runt de rondeller jag passerade. INGEN blinkade ut ur rondellerna, en (1) blinkade in i den ena rondellen för att han skulle svänga höger direkt ut av rondellen (dvs han gjorde en 90-graders sväng). Dvs jag är inte ensam om att inte blinka!Herr X skrev:Det har förklarats av flera andra i den här tråden. När en person inte blinkar trots att den ska svänga ut ur rondellen, så missar man chansen att hugga en lucka. När det är mycket trafik i en rondell (tänk rusningstrafik med långa köer) så kan det vara långt mellan de möjliga luckorna. Självklart blir man då irriterad av missade luckor på grund av att folk bryter mot lagen och inte blinkar.HelectriC skrev:jasså blinkar det flesta i rondeller? varfør diskuterar vi æmnet då? jag skulle sæga att det ær en vældigt høg andel som inte blinkar, annars hade ju inte folk blivit upprørda øver det?!
Jag upplever att en majoritet nog blinkar ut ur rondellerna som lagen kräver - ska vara mer observant när jag är ute och kör nästa gång.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jättefint och allt sånt där, men det där var en halmgubbe. Ingen har påstått att du var ensam om att bryta mot lagen.HelectriC skrev:Dvs jag är inte ensam om att inte blinka!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du är verkligen inte ensam om att inte blinka, men det gör det ju knappast mer okay för det. Du försvårar för andra att planera sin körning utan någon som helst anledning, och du bryter samtidigt mot lagen. “Alla andra gör det också” är inte en ursäkt.
Jag höll koll på vägen hem, har två rondeller där jag bor med tät trafik där folk ofta beter sig illa. Ca 50% blinkade som de skulle.
Jag höll koll på vägen hem, har två rondeller där jag bor med tät trafik där folk ofta beter sig illa. Ca 50% blinkade som de skulle.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag håller på att ladda kameran - ska ta en tur sen och filma rondellblinkande. Härligt med en ordentlig ursäkt för att komma ut och köra lite. Är sjukt trött på pistagenötter, efter att ha använt "slut på pistagenötter"-argumentet i flera veckor.danni skrev:Du är verkligen inte ensam om att inte blinka, men det gör det ju knappast mer okay för det. Du försvårar för andra att planera sin körning utan någon som helst anledning, och du bryter samtidigt mot lagen. “Alla andra gör det också” är inte en ursäkt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Haha underbartHerr X skrev:Jag håller på att ladda kameran - ska ta en tur sen och filma rondellblinkande. Härligt med en ordentlig ursäkt för att komma ut och köra lite. Är sjukt trött på pistagenötter, efter att ha använt "slut på pistagenötter"-argumentet i flera veckor.danni skrev:Du är verkligen inte ensam om att inte blinka, men det gör det ju knappast mer okay för det. Du försvårar för andra att planera sin körning utan någon som helst anledning, och du bryter samtidigt mot lagen. “Alla andra gör det också” är inte en ursäkt.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
danni skrev:Du är verkligen inte ensam om att inte blinka, men det gör det ju knappast mer okay för det. Du försvårar för andra att planera sin körning utan någon som helst anledning, och du bryter samtidigt mot lagen. “Alla andra gör det också” är inte en ursäkt.
Kan vara en viss skillnad i beteende mellan olika städer, men 50% låter ju förvånansvärt bra för att vara Gbg. Då har du bara 50% kvar att övertyga, good luck

Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, men här ute i finkvarteren så är folk utbildade och vet hur man följer lagen, vettu.HelectriC skrev:danni skrev:Du är verkligen inte ensam om att inte blinka, men det gör det ju knappast mer okay för det. Du försvårar för andra att planera sin körning utan någon som helst anledning, och du bryter samtidigt mot lagen. “Alla andra gör det också” är inte en ursäkt.
Kan vara en viss skillnad i beteende mellan olika städer, men 50% låter ju förvånansvärt bra för att vara Gbg. Då har du bara 50% kvar att övertyga, good luck
Och ja, 50% är uppenbarligen bra för att vara Göteborg: http://teknikensvarld.se/goteborgare-sa ... ka-189049/
Visst är det illa när man ska behöva övertyga folk om att bete sig hövligt och följa lagen? De flesta skulle nog säga att det ingick i god uppfostran.
När det gäller rondeller så gör jag så här. (så lärde det ut när jag tog körkort)
När jag närmar mig rondellen så blinkar jag precis som alla andra korsningar.
Ska jag till höger så blinkar jag höger.
Rakt fram blinkar jag inte alls.
Ska jag till vänster så blinkar jag till vänster. När jag kört runt halva varvet så pekar bilen ut ur rondellen och då slutar jag blinka. Om jag ska fortsätta i runt rondellen så fortsätter jag blinka.
Jättelätt och dessutom omöjligt att misstolka.
Skulle det någon gång vara en stor flerfilig rondell så kan jag gå med på att man bör blinka till höger när jag ska ut ut en rondell från vänsterfilen, för då byter jag ju faktiskt fil innan jag lämnar.
Alla andra varianter är fel
Ska jag till vänster så blinkar jag till vänster. När jag kört runt halva varvet så pekar bilen ut ur rondellen och då slutar jag blinka. Om jag ska fortsätta i runt rondellen så fortsätter jag blinka.
Skulle det någon gång vara en stor flerfilig rondell så kan jag gå med på att man bör blinka till höger när jag ska ut ut en rondell från vänsterfilen, för då byter jag ju faktiskt fil innan jag lämnar.

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Nuvarande regler tillkom på mitten av 90-talet så jag antar att du tog ditt körkort före de tillkom.Martinen skrev:När det gäller rondeller så gör jag så här. (så lärde det ut när jag tog körkort)
Edit: Kollade runt lite och det verkar vara lite olika uppfattningar om när de ändrades. Mint 10 år sedan verkar det vara åtminstone
Driver sajten Car.info
Kan inte exakt när det kom till saker, men Innan det kom till nya idéer så tycker de jag var mindre förvirrande. Då kunde man oftast se hur folk tänkte köra i god tid innan. Blinkar folk sporadiskt åt alla håll oberoende vad som ska.Franz skrev:Nuvarande regler tillkom på mitten av 90-talet så jag antar att du tog ditt körkort före de tillkom.Martinen skrev:När det gäller rondeller så gör jag så här. (så lärde det ut när jag tog körkort)
Edit: Kollade runt lite och det verkar vara lite olika uppfattningar om när de ändrades. Mint 10 år sedan verkar det vara åtminstone
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det där är faktiskt också olagligt. Du får lov att blinka vänster och även blinka på väg in i rondellen, men det är inte tvingande. Däremot måste du blinka höger när du ska ut, oavsett om du byter fil på väg ut eller inte.Martinen skrev:När det gäller rondeller så gör jag så här. (så lärde det ut när jag tog körkort)
Linköping har en go rondell vid Ryd. Den är som en spiral så kör man på i en av tre filer och stannar i den så åker man av efter ett par avfarter utan att byta fil. Alla bör få hemläxa att köra i denna tycker jag. Gärna med tungt släp i rusningstrafik 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Nu är det ett tag sedan jag läste om detta så det kan var ändrat igen, då kunde jag inte hitta något lagkrav på detta. Det fanns väldigt många som påstod att det stod i lagen, men när jag löste på vägverket eller trafikverket (minns inte om dom bytt namn än) så fanns det en rekommendation, men det stod också att detta inte var styrkt i lagen.danni skrev:Det där är faktiskt också olagligt. Du får lov att blinka vänster och även blinka på väg in i rondellen, men det är inte tvingande. Däremot måste du blinka höger när du ska ut, oavsett om du byter fil på väg ut eller inte.Martinen skrev:När det gäller rondeller så gör jag så här. (så lärde det ut när jag tog körkort)
Om man bortser ifrån vad det står så ser ytterst få fall där det hjälper att blinka när man ska ut rondeller. Om det är en stor rondell och man är på väg ut så hjälper det inte dom som står vid nästa infart. Är det en liten rondell så är det lika mycket risk att det misstolkas för att nå fjåne blinkar för tidigy eller för sent.
Mycket viktigare att blinka när man bytar fil eller korsar jag en fil. Det är ju då det är störst risk om folk inte visar sina intentioner.
Ja precis! Man skulle tro det, men icke sa Nicke, så var det tydligen inte!danni skrev:Ja, men här ute i finkvarteren så är folk utbildade och vet hur man följer lagen, vettu.HelectriC skrev:danni skrev:Du är verkligen inte ensam om att inte blinka, men det gör det ju knappast mer okay för det. Du försvårar för andra att planera sin körning utan någon som helst anledning, och du bryter samtidigt mot lagen. “Alla andra gör det också” är inte en ursäkt.
Och ja, 50% är uppenbarligen bra för att vara Göteborg: http://teknikensvarld.se/goteborgare-sa ... ka-189049/
Visst är det illa när man ska behöva övertyga folk om att bete sig hövligt och följa lagen? De flesta skulle nog säga att det ingick i god uppfostran.
Model 3-24/Polestar 3-24
Om man bortser ifrån vad det står så ser ytterst få fall där det hjälper att blinka när man ska ut rondeller. Om det är en stor rondell och man är på väg ut så hjälper det inte dom som står vid nästa infart. Är det en liten rondell så är det lika mycket risk att det misstolkas för att nå fjåne blinkar för tidigy eller för sent.
Mycket viktigare att blinka när man bytar fil eller korsar jag en fil. Det är ju då det är störst risk om folk inte visar sina intentioner.[/quote]
Åh, nu beger du dig ut på djupt vatten, nu kommer snart forumpolisen (läs Herr X och Danni) och tar dig! Bäst du kör långt bort och gömmer dig annars kan du bli tvungen att sitta hela morgondagen och argumentera för det logiska
men har du inget att göra imorgon, så går ju det bra iofs 
Mycket viktigare att blinka när man bytar fil eller korsar jag en fil. Det är ju då det är störst risk om folk inte visar sina intentioner.[/quote]
Åh, nu beger du dig ut på djupt vatten, nu kommer snart forumpolisen (läs Herr X och Danni) och tar dig! Bäst du kör långt bort och gömmer dig annars kan du bli tvungen att sitta hela morgondagen och argumentera för det logiska

Model 3-24/Polestar 3-24
Åh, nu beger du dig ut på djupt vatten, nu kommer snart forumpolisen (läs Herr X och Danni) och tar dig! Bäst du kör långt bort och gömmer dig annars kan du bli tvungen att sitta hela morgondagen och argumentera för det logiskaHelectriC skrev:Om man bortser ifrån vad det står så ser ytterst få fall där det hjälper att blinka när man ska ut rondeller. Om det är en stor rondell och man är på väg ut så hjälper det inte dom som står vid nästa infart. Är det en liten rondell så är det lika mycket risk att det misstolkas för att nå fjåne blinkar för tidigy eller för sent.
Mycket viktigare att blinka när man bytar fil eller korsar jag en fil. Det är ju då det är störst risk om folk inte visar sina intentioner.

Ajdå
I så fall tar jag tillbaka allt jag sagt och hävdar istället motsatsen.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Åh, nu beger du dig ut på djupt vatten, nu kommer snart forumpolisen (läs Herr X och Danni) och tar dig! Bäst du kör långt bort och gömmer dig annars kan du bli tvungen att sitta hela morgondagen och argumentera för det logiskaHelectriC skrev:Om man bortser ifrån vad det står så ser ytterst få fall där det hjälper att blinka när man ska ut rondeller. Om det är en stor rondell och man är på väg ut så hjälper det inte dom som står vid nästa infart. Är det en liten rondell så är det lika mycket risk att det misstolkas för att nå fjåne blinkar för tidigy eller för sent.

Det logiska? Jag säger ju klart och tydligt att det hjälper mig planera min körning om du blinkar ut ur rondellen. Är då det logiska att du ska slippa röra fingret mot blinkersspaken? Om det är så fruktansvärt jobbigt kanske du skulle ta bussen istället?
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Den har länkats tidigare här i tråden, men här kommer den igen. Transportstyrelsens lätta och fina broschyr om rondellkörning: http://www.transportstyrelsen.se/global ... jan-14.pdfMartinen skrev:Nu är det ett tag sedan jag läste om detta så det kan var ändrat igen, då kunde jag inte hitta något lagkrav på detta. Det fanns väldigt många som påstod att det stod i lagen, men när jag löste på vägverket eller trafikverket (minns inte om dom bytt namn än) så fanns det en rekommendation, men det stod också att detta inte var styrkt i lagen.danni skrev:Det där är faktiskt också olagligt. Du får lov att blinka vänster och även blinka på väg in i rondellen, men det är inte tvingande. Däremot måste du blinka höger när du ska ut, oavsett om du byter fil på väg ut eller inte.Martinen skrev:När det gäller rondeller så gör jag så här. (så lärde det ut när jag tog körkort)
Det logiska? Jag säger ju klart och tydligt att det hjälper mig planera min körning om du blinkar ut ur rondellen. Är då det logiska att du ska slippa röra fingret mot blinkersspaken? Om det är så fruktansvärt jobbigt kanske du skulle ta bussen istället?[/quote]danni skrev:Åh, nu beger du dig ut på djupt vatten, nu kommer snart forumpolisen (läs Herr X och Danni) och tar dig! Bäst du kör långt bort och gömmer dig annars kan du bli tvungen att sitta hela morgondagen och argumentera för det logiskaHelectriC skrev:Om man bortser ifrån vad det står så ser ytterst få fall där det hjälper att blinka när man ska ut rondeller. Om det är en stor rondell och man är på väg ut så hjälper det inte dom som står vid nästa infart. Är det en liten rondell så är det lika mycket risk att det misstolkas för att nå fjåne blinkar för tidigy eller för sent.
Mycket viktigare att blinka när man bytar fil eller korsar jag en fil. Det är ju då det är störst risk om folk inte visar sina intentioner.men har du inget att göra imorgon, så går ju det bra iofs
Ja, hade det bara funnits bussförbindelser mellan mitt hem och arbete, så hade jag gärna gjort det, men nu är det tyvärr inte så och därför är jag hänvisad till att kuska runt i en Tesla, hur jobbigt det än kan verka.
Model 3-24/Polestar 3-24
Japp har sett broschyren.
Jättefin
.
Lite nyare än den jag kollat tidigare, men ändå inga hänvisningar till någon lagtext.
Jättefin

Lite nyare än den jag kollat tidigare, men ändå inga hänvisningar till någon lagtext.
Jag föredrar helt klart så som det lärde ut när jag tog kortet. Hade alla klarat av detta så hade det inte gått att missförstå vad andra förare skulle hålla på med och det hade blivit färre otydliga och felblinkningar
Jag tycker inte det är fel att blinka när man kör ut ut rondellen. Däremot är det 100 gånger bättre att inte blinka att blinka vid fel tillfälle. Det gäller inte bara rondeller. Om det är en korsning direkt efter rondellen så är det lätt att tro att bilen som kommer ifrån rondellen ska svänga höger i korsningen, eller så kanske den ska rakt fram.
Numera vet man Fan inte va vissa folk håller på med.
Jag tycker inte det är fel att blinka när man kör ut ut rondellen. Däremot är det 100 gånger bättre att inte blinka att blinka vid fel tillfälle. Det gäller inte bara rondeller. Om det är en korsning direkt efter rondellen så är det lätt att tro att bilen som kommer ifrån rondellen ska svänga höger i korsningen, eller så kanske den ska rakt fram.
Numera vet man Fan inte va vissa folk håller på med.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Men man ska ju blinka när man åker ut:
"Du ska blinka höger när du tänker lämna cirkulationsplatsen.":
"Du ska blinka höger när du tänker lämna cirkulationsplatsen.":
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det finns inte mer än trafikförordningens 3 kap 65 §:Martinen skrev:Japp har sett broschyren.
Jättefin.
Vad det hänger på är huruvida det räknas som att svänga när man kör ut ur en rondell. Det här hänger mycket på praxis och på hur Transportstyrelsen väljer att definiera en cirkulationsplats. Den praxis som har utformats är att själva vägen runt rondellen räknas som en egen, enkelriktad väg, där de som ska in har väjningsplikt mot de som redan befinner sig därinne. Av det följer också att man när man svänger av den vägen, ska ge tecken. Det är också den tolkningen som medför att det faktiskt är lagligt att ligga i ytterfilen hela vägen fastän man ska vänster i rondellen.När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.