ObscureEconomist skrev:martinot skrev:ObscureEconomist skrev:Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar?
[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.
Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Fakta är att Tesla är mer lönsamma än Scania.
Bara att läsa senaste Q3 rapporten.
Operating Margin:
Tesla 14.6%
Scania 9,4%
Men vi kan räkna på en Semi då ......
Batteristorlek:
Elon har hävdat på Twitter att det är lämpligt med 500-1000kWh i en Semi.
Vi tittar på lite data från volvo också för att inte bara lita på vad Elon säger.
https://www.volvotrucks.co.uk/en-gb/tru ... ctric.html
Deras korträckviddiga lastbil har 317kWh användbart batteri och då kommer man 300km (enl hemsidan). Dvs ca 1kWh/km
Teslas korträckviddiga Semi är ju "utlovad" att nå 300miles = 480km
Om man uppnår 480 km med 500kWh så får man samma förbrukning som Volvon. Dvs ca 1kWh/km.
Vi kan således anta att 500kWh är en rimlig batteristorlek för en telsa Semi.
Motorer:
Volvon har 200kW peak effekt
Bakre Motorn i en Model 3 RWD har 211kW peeak effekt.
Dvs Tekniskt sett är det inga hider för Tesla att sälja Semis
Ekonomi
Priser mm från USA-marknaden
En SR med 54kWh batteri kostar idag ca 40000$
En LR med 75 kWh batteri kostar idag ca 45000$
Vi drar bort 7500$ som Tesla har ökat priserna med under det gågna året för att kunna jämföra med innan "COVID supplier Shortage"
priserna blir då 32500$ och 37500$
Till en Semi så går det åt lika mkt batterier som från:
500kWh / 54kWh =9,26 st M3SR
eller
500kWh / 75kWh =6,67 st M3LR
Inkomsterna från försäljningen som Semin då måste konkurrera med är:
SR: 9,26*32500$ = 301000$ (avrundat)
LR: 6,67*37500$ = 250000$ (avrundat)
Vi jobbar vidare med den lägsta säljpriset 250000$
Tesla har ca 30% marginal på sina bilar och vinsten på de 250000$ blir då 75000$
Den billiga/korträckviddiga Semin med 300 miles räckvidd är utannonserad för 150000$
Tesla måste alltså göra 150/75=0,5=50% marginal på semin för att den ska vara lika lönsam som de Model 3 den stjäl batterier från.
Om man jämför det med ett av världens mest lönsamma företag som håller på med masstillverkning. Taiwanesiska TSMC så har dom enl google:
Gross margin for the quarter was 51.3%, operating margin was 41.2%, and net profit margin was 37.7%
Teslas Semi måste alltså slå ett av världens mest lönsamma företag för att gå break even med de model 3 dom säljer. Förutsatt att dom säljer den för 150000$. Vilket är priset för de som förbokat.