Mackdöd

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Där vi tänker bo efter pensioneringen kostar ett hus 2,5 miljoner och nu tittar vi på fritidshus i 1,5 miljonersklassen.
Det gäller att ha lite framförhållning och ha koll på var det byggs. Det som är ett billigt område idag kan vara eftertraktat imorgon. Har en kompis som byggde hus i Åsa söder om göteborg för lite drygt 10år sedan.
Han hade svårt att få bolån i den utsträckningen han ville. 5år senare var det inga problem.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Tyvärr har jag idag grannar men det ska bli ändring på det.
Det låter drastiskt. Finns det ingen annan utväg?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Jerker skrev:
Låta bli att springa naken i trädgården! :lol:

Skämt å sido, vi är alla olika (som tex. Jerker som vill bo isolerat), och jag har full respekt för det.

Det beror säkert även på vilka grannar man har (är ju något som man inte kan styra direkt, utan mer tur/otur).

Själv uppskattar jag våra grannar, då vi kan hjälpa varandra när vi är bortresta att ta hand om post, eller med andra saker. Känns mycket bra att ha grannar man kan få hjälp av, och för att hålla koll på området. Även om grannar även kan innebära vissa nackdelar som att man ibland kan störa varandra, så tycker jag att fördelarna överväger. Känns tryggt och trevligt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
:lol: Nu fick du det att låta som att jag tänkte taga mina grannar av daga. Nej, jag ska flytta dit där jag slipper att ha grannar alldeles inpå mig!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
:lol: Nu fick du det att låta som att jag tänkte taga mina grannar av daga. Nej, jag ska flytta dit där jag slipper att ha grannar alldeles inpå mig!
Pu, vilken lättnad.

;)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Låta bli att springa naken i trädgården! :lol:

Skämt å sido, vi är alla olika (som tex. Jerker som vill bo isolerat), och jag har full respekt för det.

Det beror säkert även på vilka grannar man har (är ju något som man inte kan styra direkt, utan mer tur/otur).

Själv uppskattar jag våra grannar, då vi kan hjälpa varandra när vi är bortresta att ta hand om post, eller med andra saker. Känns mycket bra att ha grannar man kan få hjälp av, och för att hålla koll på området. Även om grannar även kan innebära vissa nackdelar som att man ibland kan störa varandra, så tycker jag att fördelarna överväger. Känns tryggt och trevligt.
;) Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis vill springa naken i min trädgård; har inga sådana böjelser. Det är bara ett bra sätt att beskriva hur jag vill bo.

Grannar kan vara bra, bara de är på behörigt avstånd. Det bästa vore att ha några hektar mark så man slipper riskera att nån plötsligt får för sig att bygga alldeles inpå en. För mig ger det en frihetskänsla att slippa tänka på att nån alltid ser vad man gör på tomten och kanske sitter där och har synpunkter på det och hur man sköter sin trädgård och hus.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag tror att vi kommer se en ny slags mackdöd inom kort...

Jag bor i en ort som heter Kullavik. Den ligger precis söder om Göteborg och får nog beskrivas som väldigt välmående och dessutom omgiven av andra välmående områden. Här finns det gott om Teslor men inte bara det utan väldigt stor andel av de bilar som är nya är också laddbara. Vanligaste husformen är fristående villa där det inte är några som helst problem att ladda hemma och det tycker jag att alla laddhybridsägare verkar vara väldigt duktiga med. Visst finns det bilar av varierande åldrar här men det är väldigt många som har någon form av förmånsbil eller av andra skäl byter bil innan den blir allt för gammal.
Nu till min poäng... Vi har en bensinmack i närheten och sedan finns det en ungefär 6 km söder och en lika långt norrut. Även om de ligger längs en led måste en väldigt stor del av deras kunder vara folk som bor i området. Vad händer egentligen när folk i upptagningsområdet plötsligt drastiskt får minskad anledning att tanka före/efter jobbet. Jag fattar så klart att de haft det tufft på den fronten under pandemin men även utan den kommer man ju, i sådana här områden, tappar 2-siffriga %-tal av sin omsättning varje år. Hur länge håller man ut, som mackägare, när det går utför i en sådan hastighet utan vändning i sikte? Sedan när macken lägger ner och man plötsligt behöver planera sin tankning lär ju inte heller intresset öka för att skaffa ny bil som inte går att ladda.
D.v.s. jag tror att vi kommer se en ny våg av mackdöd just i sådana här områden.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Franz skrev:
D.v.s. jag tror att vi kommer se en ny våg av mackdöd just i sådana här områden.
Data talar i alla fall inte emot det även ifall det kanske är för tidigt att dra några slutsatser.
SPBI.png
https://drivkraftsverige.se/statistik/f ... gsstallen/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bensinmackar har ju förvandlats till dygnetruntöppna snabbköp med bra tillgänglighet eftersom man enkelt kan parkera. På många mackar här har antalet pumpar minskat. Jag tror det beror på att många gör som jag har gått över till. Tankar på automatstation men stannar ibland på bemannad för att köpa kaffe.
Dessutom har många städer en detaljplan som säger att bensinmackarna efter hand ska flyttas ut i industriområden i utkanterna av stan.

Covid-19 har säkert påverkat nu men generellt tror jag etablerade, bemannade mackar går helt ok.
Det är inte på bränslet man tjänar pengar.
Läget är ju avgörande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
;) Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis vill springa naken i min trädgård; har inga sådana böjelser. Det är bara ett bra sätt att beskriva hur jag vill bo.

Grannar kan vara bra, bara de är på behörigt avstånd. Det bästa vore att ha några hektar mark så man slipper riskera att nån plötsligt får för sig att bygga alldeles inpå en. För mig ger det en frihetskänsla att slippa tänka på att nån alltid ser vad man gör på tomten och kanske sitter där och har synpunkter på det och hur man sköter sin trädgård och hus.
Ja, grannar på några hundra meters håll är väl ok. Nu bor vi med dem in på knuten och det är ganska påfrestande när man har en gård med djur. Den stora fördelen, och anledningen till att vi inte flyttat än, är att ungarna kan gå till byskolan.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev:
Bensinmackar har ju förvandlats till dygnetruntöppna snabbköp med bra tillgänglighet eftersom man enkelt kan parkera. På många mackar här har antalet pumpar minskat. Jag tror det beror på att många gör som jag har gått över till. Tankar på automatstation men stannar ibland på bemannad för att köpa kaffe.
Dessutom har många städer en detaljplan som säger att bensinmackarna efter hand ska flyttas ut i industriområden i utkanterna av stan.

Covid-19 har säkert påverkat nu men generellt tror jag etablerade, bemannade mackar går helt ok.
Det är inte på bränslet man tjänar pengar.
Läget är ju avgörande.
De mackarna som ligger hos oss ligger i anslutning till matbutiker med bra öppettider. Det behöver så klart inte alltid vara så men jag misstänker ändå att många sådana här villaförorter har någon form av shoppingområde.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Som nämnts tidigare så kan man ju snegla lite på Norge och hur det utvecklas där, inte helt lika
som Sverige såklart men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Franz skrev:
Jag tror att vi kommer se en ny slags mackdöd inom kort...

Jag bor i en ort som heter Kullavik. Den ligger precis söder om Göteborg och får nog beskrivas som väldigt välmående och dessutom omgiven av andra välmående områden. Här finns det gott om Teslor men inte bara det utan väldigt stor andel av de bilar som är nya är också laddbara. Vanligaste husformen är fristående villa där det inte är några som helst problem att ladda hemma och det tycker jag att alla laddhybridsägare verkar vara väldigt duktiga med. Visst finns det bilar av varierande åldrar här men det är väldigt många som har någon form av förmånsbil eller av andra skäl byter bil innan den blir allt för gammal.
Nu till min poäng... Vi har en bensinmack i närheten och sedan finns det en ungefär 6 km söder och en lika långt norrut. Även om de ligger längs en led måste en väldigt stor del av deras kunder vara folk som bor i området. Vad händer egentligen när folk i upptagningsområdet plötsligt drastiskt får minskad anledning att tanka före/efter jobbet. Jag fattar så klart att de haft det tufft på den fronten under pandemin men även utan den kommer man ju, i sådana här områden, tappar 2-siffriga %-tal av sin omsättning varje år. Hur länge håller man ut, som mackägare, när det går utför i en sådan hastighet utan vändning i sikte? Sedan när macken lägger ner och man plötsligt behöver planera sin tankning lär ju inte heller intresset öka för att skaffa ny bil som inte går att ladda.
Jag håller helt med, idag kan ju kanske dessa mackar överleva delvis på merförsäljning, när man ändå måste tanka så köper man en varmkorv, spolarvätska, torkarblad etc.

När man laddar hemma så finns det ju ingen anledning öht att stanna till på väg till/från jobbet, och då blir det ju ingen merförsäljning.

Även om fossilmackarna skulle satsa stort på laddplatser så kommer det nog inte att funka i närheten av bostäder, det är nog bara längs stora vägar som mackar öht kommer att finnas i framtiden.

Mackarna som idag finns i närheten av där folk bor tror jag helt kommer att försvinna och ersättas av hemmaladdning och i viss mån "destinationsladdning" vid köpcentrum etc., platser där man ändå tillbringar längre stunder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vi hade en mack som fick ett uppsving när matbutiken bredvid lade ned. När matbutiken uppstod men annan ägare dröjde det inte länge tills de klappade igen.
Tror de "mackar" som kommer klara sig är de som står på andra ben, exempelvis har vi en mycket framgångsrik mack som egentligen är ett bageri. (säljer semlor i rekord varje år direkt brevid e4). Där är det främst inte bensin folk stannar utan för annan påfyllning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Intressant hur pandemin påverkar olika på olika ställen.

Jag som bor längre bort än förort till Stockholm men ändå på en plats där väldigt många jobbpendlat till Stockholm upplever att folk i större mån än tidigare har handlat lokalt. Många av de lokala företagen har fått ett uppsving under pandemin, bortsett från restauranger och liknande - även om jag i större mån än förut köper hem mat på lunchen.

En av sakerna som gjorde det lätt att motivera köp av ny bil istället för Tesla är också att vi sannolikt kommer köra mera bil till/från jobb i framtiden, kollektivtrafik känns inte så lockande längre. Samma sak med all slags kollektivt resande med tåg, flygplan osv faktiskt, undrar om det håller i sig och gäller för fler än oss. Då kommer det rulla på mera mil i bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

jonasl skrev:
Intressant hur pandemin påverkar olika på olika ställen.

Jag som bor längre bort än förort till Stockholm men ändå på en plats där väldigt många jobbpendlat till Stockholm upplever att folk i större mån än tidigare har handlat lokalt. Många av de lokala företagen har fått ett uppsving under pandemin, bortsett från restauranger och liknande - även om jag i större mån än förut köper hem mat på lunchen.

En av sakerna som gjorde det lätt att motivera köp av ny bil istället för Tesla är också att vi sannolikt kommer köra mera bil till/från jobb i framtiden, kollektivtrafik känns inte så lockande längre. Samma sak med all slags kollektivt resande med tåg, flygplan osv faktiskt, undrar om det håller i sig och gäller för fler än oss. Då kommer det rulla på mera mil i bil.
Bilturismen lär nu få en renässans i samband med övergång till elfordon och Pandemin säger min kristallkula. :)

MVH
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:

Mackarna som idag finns i närheten av där folk bor tror jag helt kommer att försvinna och ersättas av hemmaladdning och i viss mån "destinationsladdning" vid köpcentrum etc., platser där man ändå tillbringar längre stunder.

/fth
Det varierar säkert men att bemannade mackar i närheten av folk bor generellt skulle helt försvinna tror jag inte på. Möjligen drar dom ner försäljningen av drivmedel ännu mer och blir än mer fokuserade på snabbköp för resande samt samlingsplats för bilburen ungdom.
Så ser det ut här där jag bor och jag tror dagens Cirkle K mack går betydligt bättre än den kombinerade bensinmack och bilverkstad som låg på samma plats för 25år sedan.
Men det har också lagts ner bensinmackar. Förr fanns det ju flera stycken även inne i centrala stan och flera stycken ute i bostadsområden. Det är OK/Q8 och Cirkle K som blivit kvar och växt.

Bensinmackarna längs vägarna ser ju ut att gå bra. Kanske köps det mer kaffe, korv och grejor numera? Det ska ju käkas hela tiden.
Jag tror fler hade termosen med sig förr.

Jag tror också att bensinmackar i närheten av köpcentra med mataffär funkar bäst. Jag brukar tanka när vi är och handlar.

Sen tror jag att bilhandlarna även i fortsättningen kommer hålla sig med mack.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Franz skrev:
Data talar i alla fall inte emot det även ifall det kanske är för tidigt att dra några slutsatser.
SPBI.png
https://drivkraftsverige.se/statistik/f ... gsstallen/
Jag tror inte att vi haft så stor påverkan av elbilsförsäljningen förens nu.

Dock så håller jag helt med de i tråden som är inne på en stor förändring i vissa områden (medelklass+ villaområden), där antalet elbilar drastiskt stigit i antal under 2020. Redan nu så tycker jag att man kan se ett tydligt tecken på att Tesla nästan gått om antalet Porsche (som är en ganska vanlig bil i det medel+ område vi bor i), och ser allt mer PS2, e-tron och i-Pace. I takt med att fler ser fördelar med elbil, iaf. minst en ICE-bil i hushållen byts mot elbil, så kommer detta ha en chans att snabbt på bara ett par år kunna kraftigt minska kundunderlaget för de lokala bensinmackarna.

För mig ter det sig inte orimligt om att det inom 1-3 år skulle kunna vara så att hälften eller mer av alla hushåll i området har minst en elbil. Till det kommer att många idag redan har hybrider som för den dagliga pendlingen gör att de kan gå på 100% el in till stan. Skulle inte vara förvånad om detta inom tre år skulle kunna ge ett tapp på runt 30% i kundunderlag på bensinmackar i denna typ av områden som diskuteras här (friliggande hus i lite bättre välbeställda villaförorter som inte är får långt ifrån större svenska städer).

Finns det tre stycken besinmackar längs en huvudled som går igenom dessa villaområden, så skulle jag inte bli förvånad om det inom fyra år (kommer nog ta minst ett år innan ekonomin sviker och någon av ägarna tröttnar efter lokala priskrig och sviktande kundunderlag) så läggs en av dessa tre mackar ner.

Kan de sedan konvertera ifrån att bli bensinmack till dagligvaruhandel eller 7-11-liknande snabbställe med bra öppettider, beror nog mycket på hur den lokala konkurrensen med livsmedelsbutiker och existerande konkurrenter ser ut. Jag tror som andra att det kan bli tufft i vårt område och runt vår pendlarled (som redan har rätt gott om Hemköp, ICA och tom. lokala delikatessaffärer längs vägen och i de flesta villaområden). Då de flesta matbutiker i området redan har öppet 7-22, så tror jag att det blir tufft för en före detta bensinmack att göra den resan att konkurrera med dessa.

Precis som jag är övertygad om att infrastrukturen för elbilsladdning kommer bli massivt bättre inom 4-5 år, så är jag på samma sätt övertygad om att inom 5-7 år så kommer vi få se en tydlig början på mackdöden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Intressant. På vår ö har nog Teslakvoten passerat Porschekvoten nu, och någon eTron finns det också. Och en Ferarri eller två. Alla grannar (som jag har koll på) som bytt bil senaste halvåret-året har köpt laddhybrider. Nu är det här också den mera välbärgade delen av staden tveklöst, men alla bilar blir ju begagnade och det ger en föraning om hur det ser ut generellt om 5-10 år.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).

I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.

Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.

Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.

De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).

I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.

Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.

Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.

De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.

Ni verkar ju se en helt annan utveckling på senare år där ni pratar om mackdöd. Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nyss försvann macken vid Bilia Haga Norra. Jag sörjer inte macken speciellt mycket, men på köpet försvann två olika besiktningsstationer och en biltvätt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
Ja, OK var ju t.o.m. under en period officiell ÅF för Volvodelar. De är fortfarande den kedja som har störst biltillbehörssortiment. På de andra så har de lite bilgrejer mest för syns skull, verkar det som. Senast jag behövde köpa en vanlig glödlampa till min släpvagn på en Cirkelkaffe så utbröt det stora diskussioner bland personalen om var deras lilla låda med glödlampor hade tagit vägen. :shock:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tror även besiktningsmarknaden kommer påverkas på sikt. Med elektrifieringen av fordonsflottan så måste vi självklart ha fortsatta besiktningar, men spår att de kommer bli mindre omfattande och mindre kostsamma då allt kring test och fokus på förbränningsmotorernas utsläpp och emissioner kommer att falla bort.

Marknaden kommer krympa, och kommer säkert på sikt bli färre besiktningsstationer som en följd av detta (men till skillnad från bensinmackar så kommer de ju fortsatt ha ett syfte och marknad kvar, om än med ett krympt omfång).
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Tror även besiktningsmarknaden kommer påverkas på sikt. Med elektrifieringen av fordonsflottan så måste vi självklart ha fortsatta besiktningar, men spår att de kommer bli mindre omfattande och mindre kostsamma då allt kring test och fokus på förbränningsmotorernas utsläpp och emissioner kommer att falla bort.

Marknaden kommer krympa, och kommer säkert på sikt bli färre besiktningsstationer som en följd av detta (men till skillnad från bensinmackar så kommer de ju fortsatt ha ett syfte och marknad kvar, om än med ett krympt omfång).
Utsläpp och emissioner är ju till största del en kontroll så inte check-engine lyser. Sen gör man ju en mätning på slutet men det är ju knappast den dominerande delen.

Hur kommer man besikta självkörande funktioner level4 tro? Eller finns det inget behov?
Är en 15år gammal bil fortfarande säker och ska man helt förlita sig på bilens egen diagnos?
Kanske blir tillverkaren ålagd att besikta bilarna?
Skriv svar