Jag tror inte att vi haft så stor påverkan av elbilsförsäljningen förens nu.
Dock så håller jag helt med de i tråden som är inne på en stor förändring i vissa områden (medelklass+ villaområden), där antalet elbilar drastiskt stigit i antal under 2020. Redan nu så tycker jag att man kan se ett tydligt tecken på att Tesla nästan gått om antalet Porsche (som är en ganska vanlig bil i det medel+ område vi bor i), och ser allt mer PS2, e-tron och i-Pace. I takt med att fler ser fördelar med elbil, iaf. minst en ICE-bil i hushållen byts mot elbil, så kommer detta ha en chans att snabbt på bara ett par år kunna kraftigt minska kundunderlaget för de lokala bensinmackarna.
För mig ter det sig inte orimligt om att det inom 1-3 år skulle kunna vara så att hälften eller mer av alla hushåll i området har minst en elbil. Till det kommer att många idag redan har hybrider som för den dagliga pendlingen gör att de kan gå på 100% el in till stan. Skulle inte vara förvånad om detta inom tre år skulle kunna ge ett tapp på runt 30% i kundunderlag på bensinmackar i denna typ av områden som diskuteras här (friliggande hus i lite bättre välbeställda villaförorter som inte är får långt ifrån större svenska städer).
Finns det tre stycken besinmackar längs en huvudled som går igenom dessa villaområden, så skulle jag inte bli förvånad om det inom fyra år (kommer nog ta minst ett år innan ekonomin sviker och någon av ägarna tröttnar efter lokala priskrig och sviktande kundunderlag) så läggs en av dessa tre mackar ner.
Kan de sedan konvertera ifrån att bli bensinmack till dagligvaruhandel eller 7-11-liknande snabbställe med bra öppettider, beror nog mycket på hur den lokala konkurrensen med livsmedelsbutiker och existerande konkurrenter ser ut. Jag tror som andra att det kan bli tufft i vårt område och runt vår pendlarled (som redan har rätt gott om Hemköp, ICA och tom. lokala delikatessaffärer längs vägen och i de flesta villaområden). Då de flesta matbutiker i området redan har öppet 7-22, så tror jag att det blir tufft för en före detta bensinmack att göra den resan att konkurrera med dessa.
Precis som jag är övertygad om att infrastrukturen för elbilsladdning kommer bli massivt bättre inom 4-5 år, så är jag på samma sätt övertygad om att inom 5-7 år så kommer vi få se en tydlig början på mackdöden.