Sida 5 av 7
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 29 dec 2020 16:11
av Niklas Z
mikebike skrev:Niklas Z skrev:136 kW är helt OK på en V2-station.
Fast det var bara initialt, ganska snart gick det ned till 84 kW.
När jag åt lunch såg jag att den laddade 335 km/h....
Vad är "ganska snart"?
Vilken batterinivå hade du när laddeffekten låg på 84 kW?
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 29 dec 2020 16:20
av mikebike
Niklas Z skrev:mikebike skrev:Niklas Z skrev:136 kW är helt OK på en V2-station.
Fast det var bara initialt, ganska snart gick det ned till 84 kW.
När jag åt lunch såg jag att den laddade 335 km/h....
Vad är "ganska snart"?
Vilken batterinivå hade du när laddeffekten låg på 84 kW?
5 eller 10 minuter.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 29 dec 2020 16:57
av OfarligTesla
Du får säga vid vilken procent av max du låg på för att kunna dra någon större slutsats, samt ha lite fler mätpunkter.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 29 dec 2020 19:12
av mikebike
OfarligTesla skrev:
Du får säga vid vilken procent av max du låg på för att kunna dra någon större slutsats, samt ha lite fler mätpunkter.
Jag hade ställt om till km-visning, så jag vet inte hur många % jag hade. 20% är vad navigatorn beräknade att jag skulle ha vid ankomst. Jag tror det stod 125 km på displayen.
Detta är min första långresa, vi får se hur modig jag blir framöver. Det borde gå att att köra Stockholm - Ulricehamn utan mellanlandning om man startar med 96%, men nu blev det ett stopp i Ödeshög.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 11:22
av mikebike
OfarligTesla skrev:
Du får säga vid vilken procent av max du låg på för att kunna dra någon större slutsats, samt ha lite fler mätpunkter.
Nu kom jag till Ulricehamn, 55 km från startpunkten, med 8% SoC. Jag förvärmde bilen innan vi körde.
Max laddeffekt var 134 kW efter en minut, sedan började det gå ned. Efter 5 minuter ligger jag nu på 105 kW.
Fortfarande snabbladdning, men långt från 200 kW.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 12:04
av vigge50
mikebike skrev:OfarligTesla skrev:
Du får säga vid vilken procent av max du låg på för att kunna dra någon större slutsats, samt ha lite fler mätpunkter.
Nu kom jag till Ulricehamn, 55 km från startpunkten, med 8% SoC. Jag förvärmde bilen innan vi körde.
Max laddeffekt var 134 kW efter en minut, sedan började det gå ned. Efter 5 minuter ligger jag nu på 105 kW.
Fortfarande snabbladdning, men långt från 200 kW.
20210101_111319.jpg
Vad jag vet så är den inte uppdaterad till V3, och om inte så tror jag max ligger på 145 kW.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 13:28
av taliz
Det är V2 i Ulricehamn ja. Max effekt 150kw vilket brukar bli runt 144 på displayen i bilen.
Sen är det kallt, 55km räcker nog inte. Du får nog köra 15 mil åtminstone i motorvägsfart i dessa temperaturer, samt förstås navigera till SUC så den förkonditionerar ordentligt.
Du verkar också ha en 2021 LR som ev. har det nya LG-packet. Det verkar ju ev. vara lite strypt nu i början, återstår att se om/när dom "låser upp" det.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 14:15
av Robertrimmevik
Jag tycker att 50kW-laddare är väldigt underskattade. Är man resande i jobbet så förstår jag att man vill ha mer men i övrigt tar man sig långt på 50kW.
Förstår inte varför 50kW-laddarna dock är så högt prissatta.
Kostade det hälften att ladda på 50kW-laddare mot 150kW-laddare så skulle våran familj välja en och en halv timme på Birsta istället för 40min på circle k vid ionity.
Och många ggr behöver man bara toppa upp en kvart på en 50kW-laddare för att ta sig till sin destination.
Prio ett i laddinfrastruktur borde vara att ha nog många 50kW-laddare först för att sedan satsa på snabbare laddning. Snabbare laddning kommer att bli än mer ointressant om sådär 5 år då nya elbilar kommer ha en räckvidd på ca 80 mil i snitt. De flesta kommer nå sin destination och det kommer vara mest destinationsladdning som kommer vara intressant.
Har man 80 mils räckvidd och stannar och käkar 40 min vid en 50kW-laddare så har man ca 95 mil. Hur många behöver mer än det på en dag? Och käka bör man väll göra på 95 mil oavsett om man är på semester eller resande i jobbet.
Tror att 22kW ombordladdare kommer bli viktigt i framtiden. Bra både vid laddkö och framförallt vid destinationsladdning.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 14:17
av mikebike
Det är nog något fel på min bil.
Nu står jag i Norrköping och jag har testat 4 olika laddare, minst två gånger på varje.
"Laddningen avbröts"
"Kommuniktaionsfel"
Eller så händer ingenting alls.
Nu funkar det, men jag får bara 56 kW, efter 220 km körning och förvärmning i god tid.
Effekten varierade upp och ned mellan 0 och 56 kW innan den slutligen bestämde sig för 56 kW.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 14:22
av mikebike
vigge50 skrev:mikebike skrev:OfarligTesla skrev:
Du får säga vid vilken procent av max du låg på för att kunna dra någon större slutsats, samt ha lite fler mätpunkter.
Nu kom jag till Ulricehamn, 55 km från startpunkten, med 8% SoC. Jag förvärmde bilen innan vi körde.
Max laddeffekt var 134 kW efter en minut, sedan började det gå ned. Efter 5 minuter ligger jag nu på 105 kW.
Fortfarande snabbladdning, men långt från 200 kW.
20210101_111319.jpg
Vad jag vet så är den inte uppdaterad till V3, och om inte så tror jag max ligger på 145 kW.
134 kW vore väl ok om det gällde hela tiden, men det sjunker ju till typ 83 kW efter 5 minuter.
Jag har E3D batteripack.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 14:29
av OfarligTesla
mikebike skrev:Det är nog något fel på min bil.
Nu står jag i Norrköping och jag har testat 4 olika laddare, minst två gånger på varje.
"Laddningen avbröts"
"Kommuniktaionsfel"
Eller så händer ingenting alls.
Nu funkar det, men jag får bara 56 kW, efter 220 km körning och förvärmning i god tid.
Effekten varierade upp och ned mellan 0 och 56 kW innan den slutligen bestämde sig för 56 kW.
Låter mer som det är problem med stationen Norrköping eftersom du verkade få okej hastighet i Ulricehamn.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 14:37
av mikebike
OfarligTesla skrev:mikebike skrev:Det är nog något fel på min bil.
Nu står jag i Norrköping och jag har testat 4 olika laddare, minst två gånger på varje.
"Laddningen avbröts"
"Kommuniktaionsfel"
Eller så händer ingenting alls.
Nu funkar det, men jag får bara 56 kW, efter 220 km körning och förvärmning i god tid.
Effekten varierade upp och ned mellan 0 och 56 kW innan den slutligen bestämde sig för 56 kW.
Låter mer som det är problem med stationen Norrköping eftersom du verkade få okej hastighet i Ulricehamn.
Med alla laddare?
Det finns fler bilar här, ingen annan än jag flyttar runt bilen.
Jag står på 4B och nu kom en och ställde sig på 4A. Ingen skillnad i laddeffekt i min bil.
EDIT. Nu gick det upp till 63 kW?
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 15:14
av taliz
Vad har du för SOC?
Förövrigt var väl hela området där i Norrköping inkl SUC strömlöst för några dagar sedan, kanske inte är helt löst än.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 01 jan 2021 15:19
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Med alla laddare?
Det finns fler bilar här, ingen annan än jag flyttar runt bilen.
Jag står på 4B och nu kom en och ställde sig på 4A. Ingen skillnad i laddeffekt i min bil.
EDIT. Nu gick det upp till 63 kW?
Ja det kan hända, varit med om det tidigare också. Du laddade ju som man kan förvänta sig i Ulricehamn så det känns mer troligt att Norrköping har problem än att bilen gått sönder sedan dess.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 11:49
av mikebike
taliz skrev:Vad har du för SOC?
Förövrigt var väl hela området där i Norrköping inkl SUC strömlöst för några dagar sedan, kanske inte är helt löst än.
Startade på 8%.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 11:59
av mikebike
OfarligTesla skrev:mikebike skrev:
Med alla laddare?
Det finns fler bilar här, ingen annan än jag flyttar runt bilen.
Jag står på 4B och nu kom en och ställde sig på 4A. Ingen skillnad i laddeffekt i min bil.
EDIT. Nu gick det upp till 63 kW?
Ja det kan hända, varit med om det tidigare också. Du laddade ju som man kan förvänta sig i Ulricehamn så det känns mer troligt att Norrköping har problem än att bilen gått sönder sedan dess.
Jag får generellt låga effektsiffror, men detta var ju rekordlågt för SuC.
Eftersom vi inte orkade stå en timme i Norrköping kom vi hem med ganska låg SoC.
Lösningen på detta är att ställa sig i närmaste köpcentrum 4 timmar.
I morse var det +1,5 och det gick inte att förvärma bilen eftersom appen inte fick kontakt med bilen. Väl i bilen konstaterade jag att det inte fanns något nätverk. Ingen karta (igen) mm. Allt hoppade igång efter 5 minuters körning.
Efter att jag kopplat in mig på Incharges 11 kW laddare visade appen att jag fick 20 km/tim! Det är lägre än jag får på jobbets 3,7kW...
Dock hade den hoppat upp till 78 km/tim innan jag gick hem.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 12:04
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Jag får generellt låga effektsiffror, men detta var ju rekordlågt för SuC.
Eftersom vi inte orkade stå en timme i Norrköping kom vi hem med ganska låg SoC.
Lösningen på detta är att ställa sig i närmaste köpcentrum 4 timmar.
I morse var det +1,5 och det gick inte att förvärma bilen eftersom appen inte fick kontakt med bilen. Väl i bilen konstaterade jag att det inte fanns något nätverk. Ingen karta (igen) mm. Allt hoppade igång efter 5 minuters körning.
Efter att jag kopplat in mig på Incharges 11 kW laddare visade appen att jag fick 20 km/tim! Det är lägre än jag får på jobbets 3,7kW...
Dock hade den hoppat upp till 78 km/tim innan jag gick hem.
Inget du skrivit hittills indikerar låga effektsiffror, klart du får långsam laddning på en 11 kW laddare när batteriet är kallt för då tas typ 7 kW till att värma batteriet...
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 12:26
av mikebike
OfarligTesla skrev:mikebike skrev:
Jag får generellt låga effektsiffror, men detta var ju rekordlågt för SuC.
Eftersom vi inte orkade stå en timme i Norrköping kom vi hem med ganska låg SoC.
Lösningen på detta är att ställa sig i närmaste köpcentrum 4 timmar.
I morse var det +1,5 och det gick inte att förvärma bilen eftersom appen inte fick kontakt med bilen. Väl i bilen konstaterade jag att det inte fanns något nätverk. Ingen karta (igen) mm. Allt hoppade igång efter 5 minuters körning.
Efter att jag kopplat in mig på Incharges 11 kW laddare visade appen att jag fick 20 km/tim! Det är lägre än jag får på jobbets 3,7kW...
Dock hade den hoppat upp till 78 km/tim innan jag gick hem.
Inget du skrivit hittills indikerar låga effektsiffror, klart du får långsam laddning på en 11 kW laddare när batteriet är kallt för då tas typ 7 kW till att värma batteriet...
56 kW på en SuC efter 15 mils körning och förvärmning är skitlågt.
Peak på 134 kW efter 25 mils körning och förvärmning är lågt.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 12:31
av OfarligTesla
mikebike skrev:
56 kW på en SuC efter 15 mils körning och förvärmning är skitlågt.
Peak på 134 kW efter 25 mils körning och förvärmning är lågt.
56 kW är lågt ja men det var på en enda station som haft problem nyligen,134 kW är inte lågt på en v2.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 12:36
av Gustafsson
Du skrev att någon annan laddade på samma par, (4A*4B). Då är 60 kW ganska normalt.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 02 jan 2021 13:31
av taliz
134kw är mer än 90% av maximal effekt. Så att kalla det lågt...

Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 04 jan 2021 09:21
av mikebike
taliz skrev:134kw är mer än 90% av maximal effekt. Så att kalla det lågt...

Ja, om det bara pågår i 5 minuter och sedan sjunker till 85 kW så.
Jag har även laddat på V3, dock med lite högre SoC, utan att få högre effekt.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 04 jan 2021 09:23
av mikebike
Gustafsson skrev:Du skrev att någon annan laddade på samma par, (4A*4B). Då är 60 kW ganska normalt.
Nej, jag skrev att det kom en annan Tesla och ställde sig på samma par en stund senare, och min effekt ändrade sig inte.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 04 jan 2021 10:20
av Gustafsson
mikebike skrev:Gustafsson skrev:Du skrev att någon annan laddade på samma par, (4A*4B). Då är 60 kW ganska normalt.
Nej, jag skrev att det kom en annan Tesla och ställde sig på samma par en stund senare, och min effekt ändrade sig inte.
Jag har ibland fått mycket högre effekt bara genom att ta ur handsken och sätta i den igen, men har fått byta stolpe vid andra tillfällen. Provar alltid det om jag får under 100 kW vid låg SoC och varmt batteri. Har också gjort reset med scrollhjulen och fått mer än innan vid något tillfälle. Än så länge ser jag inget systematiskt för egen del. Kommer att prova lite långkörning inom kort igen. Mest intressant om nya versioner av bilens mjukvara påverkar laddhstigheten.
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Postat: 04 jan 2021 11:50
av mikebike
Gustafsson skrev:mikebike skrev:Gustafsson skrev:Du skrev att någon annan laddade på samma par, (4A*4B). Då är 60 kW ganska normalt.
Nej, jag skrev att det kom en annan Tesla och ställde sig på samma par en stund senare, och min effekt ändrade sig inte.
Jag har ibland fått mycket högre effekt bara genom att ta ur handsken och sätta i den igen, men har fått byta stolpe vid andra tillfällen. Provar alltid det om jag får under 100 kW vid låg SoC och varmt batteri. Har också gjort reset med scrollhjulen och fått mer än innan vid något tillfälle. Än så länge ser jag inget systematiskt för egen del. Kommer att prova lite långkörning inom kort igen. Mest intressant om nya versioner av bilens mjukvara påverkar laddhstigheten.
I mitt fall provade jag 4 olika laddare, minst två gånger på varje.
Jag har frågat service om det är fler som upplevt problem i Norrköping 1/1 eller om det bara var min bil som hade problem.