Sida 5 av 6

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 19:27
av HenrikC
Ser ut som om bilen tappat hakan av förvåning av hur snygga alla andra bilar är...

Re: BMW iX

Postat: 05 jul 2021 00:25
av martinot
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 08:50
av Hmpftfhdns
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 09:47
av MWall
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 15:54
av Hmpftfhdns
MWall skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 16:36
av MWall
Hmpftfhdns skrev:
MWall skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.
Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 19:15
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Intressant.

Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 19:48
av Hmpftfhdns
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Intressant.

Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 19:58
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?

Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.
Intressant.

Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.
Tack. Precis det jag tänkte på.

Jo, jag utryckte mig nog lite för kort/snabbt. Menade inte att man begick lagbrott om man inte följde tillverkaren serviceprogram, men just om det var tvingande för att få behålla garantierna (är ju inget som jag heller skulle vara beredd att skippa).

Re: BMW iX

Postat: 06 jul 2021 20:26
av Hmpftfhdns
Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.
Ah, nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop. De första 3 årens service ingår. Så när man köper ”4 års service” så betalar man i praktiken bara för det 4:e året — det är därför det känns billigt.

Re: BMW iX

Postat: 26 jul 2021 10:34
av Hmpftfhdns
Fick se och provsitta två iX i Östersund.

Svårt att förstå varför, men av nån anledning tycker jag att iX (och iX3) är fula på bild och snygga i verkligheten.

Inredningen var riktigt fin — känns mer som att sätta sig i en lounge än en bil.
28BFF0EA-3C21-49A8-8816-A94B403D3309.jpeg
8409BB0E-D310-4B33-9E31-2230C9880D31.jpeg
D2C45BBD-CE44-4510-A44F-D36439C610D5.jpeg

Re: BMW iX

Postat: 26 jul 2021 10:38
av Hmpftfhdns
416E7B29-6477-461B-8A43-EB6712289BE0.jpeg
8DEA24DE-F543-408B-9A79-BE9958103F2B.jpeg
10D4949F-39BB-4E25-8509-6A2AA6329268.jpeg

Re: BMW iX

Postat: 26 jul 2021 10:44
av Aida
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…

Re: BMW iX

Postat: 26 jul 2021 10:49
av MWall
Aida skrev:
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten. :)

Re: BMW iX

Postat: 26 jul 2021 11:05
av Aida
MWall skrev:
Aida skrev:
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten. :)

Jo jag vet. Den kostar en miljon. Den är gräslig och utseendet kommer troligtvis att skrämma bort kunder snarare än att locka dem. Men jag skrev att hade den gått på halva priset så hade jag trots utseendet hellre köpt den än Ioniq 5. Men det är ju pga rabatten och för att den säkert ör en sjuhelsikes bra bil. Men det skulle vara den rabatten som skulle krävas flr att jag skulle signera köpekontraktet. För en miljon så hade jag hellre tagit Model S eller EQS eller Taycan eller väntat på Etron ansiktslyftning… Men det är jag det… Intressant ovanlig formgivning funkar ALDRIG: se på när Ford gjorde om bästsäljaren Taurus 1994, när Honda gjorde om Civic till den näst senaste generationen, Pontiacs Aztek, alla Fiats modeller förutom 500 och alla DS modeller… Tyvärr. Kolla tvärtom: Mercedes ökade försäljningen ngt kopiöst när GLK blev GLC.

Hmm,m när jag tänker på det så finns det motsatta exempel: har för mig att Bangles 7-serien sålde mycket mer än flregående 7-serie som ansågs vara den snyggaste BMWn någonsin. Men BMW kände sig tvungna att tona ner de tokigaste linjerna i baken och fronten vid en rätt radikal ansiktslyftning - kanske var först då som försäljningen tog fart?

Bottom line: lägger du en miljon och därutöver på en lyxkryssare så vill du bli beundrad och åtrådd - inte pekad på och utskrattad…

Re: BMW iX

Postat: 26 jul 2021 11:15
av MWall
Aida skrev:
MWall skrev:
Aida skrev:
Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…

Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten. :)

Jo jag vet. Den kostar en miljon. Den är gräslig och utseendet kommer troligtvis att skrämma bort kunder snarare än att locka dem. Men jag skrev att hade den gått på halva priset så hade jag trots utseendet hellre köpt den än Ioniq 5. Men det är ju pga rabatten och för att den säkert ör en sjuhelsikes bra bil. Men det skulle vara den rabatten som skulle krävas flr att jag skulle signera köpekontraktet. För en miljon så hade jag hellre tagit Model S eller EQS eller Taycan eller väntat på Etron ansiktslyftning… Men det är jag det… Intressant ovanlig formgivning funkar ALDRIG: se på när Ford gjorde om bästsäljaren Taurus 1994, när Honda gjorde om Civic till den näst senaste generationen, Pontiacs Aztek, alla Fiats modeller förutom 500 och alla DS modeller… Tyvärr. Kolla tvärtom: Mercedes ökade försäljningen ngt kopiöst när GLK blev GLC.

Hmm,m när jag tänker på det så finns det motsatta exempel: har för mig att Bangles 7-serien sålde mycket mer än flregående 7-serie som ansågs vara den snyggaste BMWn någonsin. Men BMW kände sig tvungna att tona ner de tokigaste linjerna i baken och fronten vid en rätt radikal ansiktslyftning - kanske var först då som försäljningen tog fart?

Bottom line: lägger du en miljon och därutöver på en lyxkryssare så vill du bli beundrad och åtrådd - inte pekad på och utskrattad…

Är faktiskt inte så brydd om vad andra tycker. Då hade vi inte haft en i3:a heller. Huvudsaken är att _jag_ gillar den. Vi har haft vår i3 i nästan 4,5 år och jag har fortfarande inte tröttnat på designen. För mig känns formspråket modernt och spännande fortfarande. Att de flesta tycker att det är en ful liten skitbil rör mig inte i ryggen. Tänker att jag skulle uppleva iX på motsvarande sätt. När designen på E-Tron känns hopplöst förlegad så kommer iX fortfarande att kännas spännande.

En Taycan är inget alternativ till de andra du räknar upp. Alldeles för litet bagage.

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 10:17
av Bruno
I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan häller man visst i emblemet...

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 12:40
av Hmpftfhdns
Bruno skrev:
I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan heller man visst i emblemet...
Ja, samma som ID4 och gänget -- kortare motorhuv och mer innerutrymme istället. Förstår inte riktigt varför. Frunk är najs även om det inte är nödvändigt.

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 12:51
av R2_m3
ja bra att ha laddkablar, spolarvätska och repkit i :) Dock är i3:ans inte vattentät så det blir smutsigt men som tur är har BMW en specialväska man kan ha grejjorna i :)

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 14:02
av martinot
Håller med. Tar hellre en lite längre bil/motorhuv, och med frunk. Är så grymt smidigt att förvara just laddkablar, varningstriangel, kompressor och annat i. Skulle man ha fullt lastat där bak, så måste man ju lyfta ut en massa för att kunna komma åt saker i förvaringen i det undre bagagageutrymmet (som är det andra sämre alternativet). Gillar snabbheten med frunken.

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 14:07
av ReNewAble
Interiört ser den helt ok ut men utvändigt… :shock:

Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh

Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 14:09
av taliz
Hmpftfhdns skrev:
Bruno skrev:
I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan heller man visst i emblemet...
Ja, samma som ID4 och gänget -- kortare motorhuv och mer innerutrymme istället. Förstår inte riktigt varför. Frunk är najs även om det inte är nödvändigt.
Huven på ID4 är nog inte ens 1/3 så lång som på iX.
Med så lång huv borde de definitivt kunnat klämma in en frunk.

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 14:32
av martinot
ReNewAble skrev:
Interiört ser den helt ok ut men utvändigt… :shock:

Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh

Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.
Japp. Ingen designfavorit för mig heller.

Kan förhoppningsvis bli bra och effektiv, men inget som lockar med design eniaf. (sedan köper jag bilar på andra villkor än design).

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 14:34
av Bruno
Vi har hundar och stor hundbur, då är det bra med frunk. Kan inte komma åt något under buren då den är från golv till tak.

Om man inte kan öppna huven, är 12-voltbatteriet där bak?

Öppningen i bak ser liten ut mot hur stor den kunde vara om jag kollar bilderna. Ytterligare en försvårande omständighet för mig.

Re: BMW iX

Postat: 28 jul 2021 16:02
av wheels
ReNewAble skrev:
Interiört ser den helt ok ut men utvändigt… :shock:

Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh

Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.