Re: BMW iX
Postat: 04 jul 2021 19:27
Ser ut som om bilen tappat hakan av förvåning av hur snygga alla andra bilar är...
Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.MWall skrev:Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.Hmpftfhdns skrev:Inte direkt. Vi fick betala för servicen -- men vi fick å andra sidan en hel del rabatt på bilen -- så det beror på hur man ser det.MWall skrev:Är det inte gratis service på BMW-manér då? Iaf den första...Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Intressant.Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”martinot skrev:Intressant.Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Tack. Precis det jag tänkte på.Hmpftfhdns skrev:Ur villkoren för batterigarantin (8år/16000mil/70%): ”För att utnyttja de förmåner som beskrivs i BMW:s batterigaranti, måste alla fordonskontroller utföras enligt de intervaller som anges av tillverkaren och när så krävs ska test och korrigering av högspänningsbatteriet utföras under dessa kontroller.”martinot skrev:Intressant.Hmpftfhdns skrev:Tror egentligen inte det behövs nån — men de tar rätt bra betalt för att titta på bilen och byta nåt kupéfilter. Tittar jag i appen för vår iX3 så säger den: Byte av bromsvätska och fordonskontroll efter 2 år.martinot skrev:Någon vet vad det är för service som är obligatorisk för iX?Remuz skrev:Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.
Själv räknar jag med 3-4 år på M3 utan att någon service skall krävas.
Är dessa servicear och kontroller rekommendationer, eller är de obligatoriska/tvingande?
Så egentligen fritt men ändå inte riktigt om man vill ha garantin.
Ah, nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop. De första 3 årens service ingår. Så när man köper ”4 års service” så betalar man i praktiken bara för det 4:e året — det är därför det känns billigt.Konstigt. Jag hade det på min i3 iaf.
Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten.Aida skrev:Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
MWall skrev:Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten.Aida skrev:Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Aida skrev:MWall skrev:Det här är ju en lyxvagn. Den näst lyxigaste elbilen efter EQS? Jag gillar att det är nytänk från grunden, precis som i3:an när det begav sig. De liknar verkligen ingen annan bil. Finns det nån annan biltillverkare än BMW som är så modiga? Hade jag inte varit så ekonomiskt begränsad hade jag gärna köpt en. Hade varit klockren bredvid i3:an här utanför på uppfarten.Aida skrev:Jag håller med: den ser bättre ut i svart med större fälgar på dina foton fr verkligheten. MEN snygg är den inte: jag får DS vibbar (ni vet Citroens premiummärke) parat med gamla generationen av Opel Insignias bogvisir till baklucka och ngt klumpigt yxigt amerikanskt över sig - typ Jeep Compass el Renegade eller törs jag säga det Pontiac Aztek. De där diagonala snitten på stolarna ser inte premium ut utan ngt man skulle kunna hitta på en stadsbuss för att pigga upp lite…
Jag är ledsen men jag tycker att de kunde ha lyckat så mkt bättre. Men om den kostat en halv miljon med utrustning som Ioniq 5 så hade jag ändå slagit till… Men inte tackvare utseendet då utan snarare trots utseendet…
Jo jag vet. Den kostar en miljon. Den är gräslig och utseendet kommer troligtvis att skrämma bort kunder snarare än att locka dem. Men jag skrev att hade den gått på halva priset så hade jag trots utseendet hellre köpt den än Ioniq 5. Men det är ju pga rabatten och för att den säkert ör en sjuhelsikes bra bil. Men det skulle vara den rabatten som skulle krävas flr att jag skulle signera köpekontraktet. För en miljon så hade jag hellre tagit Model S eller EQS eller Taycan eller väntat på Etron ansiktslyftning… Men det är jag det… Intressant ovanlig formgivning funkar ALDRIG: se på när Ford gjorde om bästsäljaren Taurus 1994, när Honda gjorde om Civic till den näst senaste generationen, Pontiacs Aztek, alla Fiats modeller förutom 500 och alla DS modeller… Tyvärr. Kolla tvärtom: Mercedes ökade försäljningen ngt kopiöst när GLK blev GLC.
Hmm,m när jag tänker på det så finns det motsatta exempel: har för mig att Bangles 7-serien sålde mycket mer än flregående 7-serie som ansågs vara den snyggaste BMWn någonsin. Men BMW kände sig tvungna att tona ner de tokigaste linjerna i baken och fronten vid en rätt radikal ansiktslyftning - kanske var först då som försäljningen tog fart?
Bottom line: lägger du en miljon och därutöver på en lyxkryssare så vill du bli beundrad och åtrådd - inte pekad på och utskrattad…
Ja, samma som ID4 och gänget -- kortare motorhuv och mer innerutrymme istället. Förstår inte riktigt varför. Frunk är najs även om det inte är nödvändigt.Bruno skrev:I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan heller man visst i emblemet...
Huven på ID4 är nog inte ens 1/3 så lång som på iX.Hmpftfhdns skrev:Ja, samma som ID4 och gänget -- kortare motorhuv och mer innerutrymme istället. Förstår inte riktigt varför. Frunk är najs även om det inte är nödvändigt.Bruno skrev:I en BMW i3 så har du en frunk, läste i senaste Elbilen att ”motorhuven” på iX endast kan öppnas av verkstaden. Spolarvätskan heller man visst i emblemet...
Japp. Ingen designfavorit för mig heller.ReNewAble skrev:Interiört ser den helt ok ut men utvändigt…![]()
Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh
Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.
ReNewAble skrev:Interiört ser den helt ok ut men utvändigt…![]()
Stor motorhuv till ingen nytta, gigantiska bävertänder och fejkade avgasutblås bak. Bläh
Har haft i3 och gillade den men detta känns som att BMW är rejält förvirrade och inte vet riktigt vilket ben de ska stå på.