Situationen att det inte var kö när en icke-tesla börjar ladda men att det precis efteråt blir fullt. Sen kommer det en Tesla till....fth skrev:Tveksamt, själva poängen med SuC är ju tillgängligheten, om man inte kan vara säker på att kunna ladda när man kommer fram så kan man ju lika gärna använda konkurrenterna.Reconnnn skrev:Det skulle ju även kunna göra så att de öppnar upp för laddning av andra märken när det är låg användning men tillåter endast Teslor när det är kö. Då spelar det inte så storroll om de långsamladdar eller ej och Tesla tjänar mer pengar på sin investering.
Jag skulle iaf inte vara särskilt intresserad av att betala för en tjänst som jag kan utnyttja "när som helst, så länge det inte är några VIP-kunder före".
/fth
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja precis, vad skulle hända då, icke-teslan sparkas ut och får flytta på sig tills "finbilarna" har laddat färdigt eller?Fredrik j skrev:Situationen att det inte var kö när en icke-tesla börjar ladda men att det precis efteråt blir fullt. Sen kommer det en Tesla till....

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag vet inte hur många det är som har kvar en dieselbil som reservbil. Det kanske är många. Men jag har inte det. Och vi har helt enkelt slutat åka norrut eftersom det är en plåga att vara beroende av opålitliga 50kW-laddare med en e-tron. Det är ungefär som att behöva köpa bensin i halvlitersflaskor på apoteket, typ. Det gör man bara inte. I så fall är det nog vettigare att ta dieselbilen, om man har kvar en sådan. Eller så får man hyra en. Men det är ju helgalet med tanke på att man har en bil för över en miljon i garaget.Fredrik j skrev:Om man har gått över till elbil (men inte vill köra Tesla) och brukar åka till norra sverige har man ju troligtvis kvar en fossilbil för detta ändamål. Om det ges möjlighet att ladda elbilen kanske man överväger att ta den istället för dieselbilen?
Det skulle ju kunna göra stor skillnad på hur redan befintliga elbilar används.
Jag trodde ju i min enfald att Ionity skulle faktiskt bygga alla de laddare som var inritade på deras karta 2019, vilket hade inneburit hyfsat med laddmöjligheter ändå upp till Östersund. Det blev tyvärr inte så. Och hade jag vetat det så kan jag med säkerhet säga att jag inte hade köpt en e-tron. Och jag har inga illusioner att det någonsin skulle vara möjligt för mig att ladda på SuC. Jag tror inte att Tesla öppnar upp för andra. Och i så fall säkerligen inte för alla, så som Svenssons är inne på. För mig är det bara teoretiska tankar, tänk om det hade gått liksom. Då hade man plötsligt haft helt andra valmöjligheter både när det gäller val av resmål och även när man ska byta bil.
Nu kan jag bara hoppas att någon laddoperatör smäller upp en eller två laddare nånstans på ett någorlunda lämpligt ställe mellan här hemma och säg Östersund. Men att det skulle bli ett pärlband med ultrasnabbladdare hela vägen upp, så som Tesla har, tror jag kommer att ta mycket lång tid. Jag hinner nog byta bil flera gånger innan det har blivit realitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som jag har sagt tidigare så är jag övertygad om att min nästa bil blir en elbil. Jag är också lika övertygad om att jag inte kommer byta in diesel-volvon när jag köper den.mati skrev:Jag vet inte hur många det är som har kvar en dieselbil som reservbil. Det kanske är många. Men jag har inte det. Och vi har helt enkelt slutat åka norrut eftersom det är en plåga att vara beroende av opålitliga 50kW-laddare med en e-tron. Det är ungefär som att behöva köpa bensin i halvlitersflaskor på apoteket, typ. Det gör man bara inte. I så fall är det nog vettigare att ta dieselbilen, om man har kvar en sådan. Eller så får man hyra en. Men det är ju helgalet med tanke på att man har en bil för över en miljon i garaget.Fredrik j skrev:Om man har gått över till elbil (men inte vill köra Tesla) och brukar åka till norra sverige har man ju troligtvis kvar en fossilbil för detta ändamål. Om det ges möjlighet att ladda elbilen kanske man överväger att ta den istället för dieselbilen?
Jag trodde ju i min enfald att Ionity skulle faktiskt bygga alla de laddare som var inritade på deras karta 2019, vilket hade inneburit hyfsat med laddmöjligheter ändå upp till Östersund. Det blev tyvärr inte så. Och hade jag vetat det så kan jag med säkerhet säga att jag inte hade köpt en e-tron. Och jag har inga illusioner att det någonsin skulle vara möjligt för mig att ladda på SuC. Jag tror inte att Tesla öppnar upp för andra. Och i så fall säkerligen inte för alla, så som Svenssons är inne på. För mig är det bara teoretiska tankar, tänk om det hade gått liksom. Då hade man plötsligt haft helt andra valmöjligheter både när det gäller val av resmål och även när man ska byta bil.
Nu kan jag bara hoppas att någon laddoperatör smäller upp en eller två laddare nånstans på ett någorlunda lämpligt ställe mellan här hemma och säg Östersund. Men att det skulle bli ett pärlband med ultrasnabbladdare hela vägen upp, så som Tesla har, tror jag kommer att ta mycket lång tid. Jag hinner nog byta bil flera gånger innan det har blivit realitet.
Jag kommer behöva bägge. Däremot behöver jag ju inte två dieselbilar vilket är vad jag har idag...
- PoloPrinsen
Jag hoppas och tror att Tesla släpper in andra aktörer. Dock kanske det blir den eller de som inte är ett direkt hot mot Teslas egna bilmodeller. Småseriebilar såsom Koenigsegg, TVR eller nya aktörer såsom Sonomotors. OM SAAB hade levat kvar med sina internationellt sett små volymer så skulle de nog med ha kunnat komma på tal.
Skulle inte förvåna mig om nu herr Musk släpper bomben att hela VW koncernen får tillgång till laddnätet... haha.
Mvh PP.
Skulle inte förvåna mig om nu herr Musk släpper bomben att hela VW koncernen får tillgång till laddnätet... haha.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- ChristerSjo
- Teslaägare
Om Tesla släpper in andra i sitt laddningsnätverk och går miste om sin USP så är det fel beslut. Tror dock inte det är sannolikt att det sker.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag kan väl säga såhär, hade det varit idag så hade jag inte varit så snabb med att göra mig av med sista fossilbilen som var en ganska ny Mazda CX3. Vi bytte bort den mot e-Golfen, och vid den tiden ansåg jag att vi inte hade behov av någon fossilbil längre. Vid den tiden hade vi vår Model S som långfärdsbil och då fanns liksom inget skäl att ha en fossilbil kvar. Idag är jag lite ledsen att vi inte behållit Mazdan som långfärdsbil och istället köpt e-Golfen som pendlarbil.Fredrik j skrev:Som jag har sagt tidigare så är jag övertygad om att min nästa bil blir en elbil. Jag är också lika övertygad om att jag inte kommer byta in diesel-volvon när jag köper den.
Jag kommer behöva bägge. Däremot behöver jag ju inte två dieselbilar vilket är vad jag har idag...
Alltså jag är inte så säker på det (att det är deras USP alltså) Jag tror inte att många som inte redan har en Tesla eller hänger på elbilsforum har koll på vilken skillnad det är på SuC och andra laddnätverk.ChristerSjo skrev:Om Tesla släpper in andra i sitt laddningsnätverk och går miste om sin USP så är det fel beslut. Tror dock inte det är sannolikt att det sker.
Det är liksom inte förän man träffat på en ensam och trasig 50kW laddare som man inser storheten med SuC. Jag menar, ett "snabbladdarnätverk" kan ju för h*e vara typ som Bee (eller sämre) i reklamen. Vem utanför forumkretsar vet vad "stalls" är och hur situationen är på SuC Mora vid sportloven?
Tror faktiskt att Tesla har sålt mer på räckvidden och bristen på vettiga alternativ genom åren.
Jag tror du underskattar folk.dfa skrev:Alltså jag är inte så säker på det (att det är deras USP alltså) Jag tror inte att många som inte redan har en Tesla eller hänger på elbilsforum har koll på vilken skillnad det är på SuC och andra laddnätverk.ChristerSjo skrev:Om Tesla släpper in andra i sitt laddningsnätverk och går miste om sin USP så är det fel beslut. Tror dock inte det är sannolikt att det sker.
Det är liksom inte förän man träffat på en ensam och trasig 50kW laddare som man inser storheten med SuC. Jag menar, ett "snabbladdarnätverk" kan ju för h*e vara typ som Bee (eller sämre) i reklamen. Vem utanför forumkretsar vet vad "stalls" är och hur situationen är på SuC Mora vid sportloven?
Tror faktiskt att Tesla har sålt mer på räckvidden och bristen på vettiga alternativ genom åren.
Jag tänker att det kommer väl en tid då SuC-nätet inte längre är en USP för Tesla, och då kan dom ju öppna upp, men jag har svårt att se uppsidan för Tesla i dagsläget.
Håller med i mycket, men då jag tycker Ionity och andra är för krångliga (och för dyra) att ladda på, så vill jag inte se att SuC-platser försvinner i södra Sverige.mati skrev:Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Förutom om jag byter vår bil till något annat än Tesla då vill säga. Då är jag plötsligt för att de öppnar upp för det märket jag byter till.

Förutom att det är för krångligt att ladda på andra än SuC, så är det ofta allt för få laddare per laddplats, och ofta underhålls många inte heller lika väl som Teslas SuC. Det innebär ofta ingen bra kombination med få laddplatser, och av de få som finns, så är oftast en minst trasig.
Om Tesla SuC typsikt har 18-20 laddplatser per station så har Ionity typiskt endast 4 laddplatser per station.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nja, håller inte med dig. Vi har en elbil som laddar på SuC, men föredrar ändå nästan alltid att ta vår diesel när vi åker på längre resor. Speciellt på skidresor och norrut i landet. Allt blir så mycket enklare då.Fredrik j skrev:Om man har gått över till elbil (men inte vill köra Tesla) och brukar åka till norra sverige har man ju troligtvis kvar en fossilbil för detta ändamål. Om det ges möjlighet att ladda elbilen kanske man överväger att ta den istället för dieselbilen?mati skrev:Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Håller med. Nu tycker jag att en diesel eller bensinare är mycket enklare på längre resor oavsett, men skall jag ladda så måste det antingen vara gratis eller på Tesla SuC. Resten är bara ett apphelvete, med mer eller mindre grader av enorm frustration. Hatar den upplevelsen.taliz skrev:Många är nog beredda att betala för SUC inte bara för att de finns överallt, utan också för att de är så enkla att använda.mati skrev:Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Ska du ge dig ut i Europa och nyttja andra laddnätverk måste du ju klura ut vad de ger för effekt, hur många laddare där är, vad dom kostar och hur du betalar. Ja och så sist men inte minst be till gud att de funkar.

Låter som en mycket klok mix tycker jag.Fredrik j skrev:Som jag har sagt tidigare så är jag övertygad om att min nästa bil blir en elbil. Jag är också lika övertygad om att jag inte kommer byta in diesel-volvon när jag köper den.mati skrev:Jag vet inte hur många det är som har kvar en dieselbil som reservbil. Det kanske är många. Men jag har inte det. Och vi har helt enkelt slutat åka norrut eftersom det är en plåga att vara beroende av opålitliga 50kW-laddare med en e-tron. Det är ungefär som att behöva köpa bensin i halvlitersflaskor på apoteket, typ. Det gör man bara inte. I så fall är det nog vettigare att ta dieselbilen, om man har kvar en sådan. Eller så får man hyra en. Men det är ju helgalet med tanke på att man har en bil för över en miljon i garaget.Fredrik j skrev:Om man har gått över till elbil (men inte vill köra Tesla) och brukar åka till norra sverige har man ju troligtvis kvar en fossilbil för detta ändamål. Om det ges möjlighet att ladda elbilen kanske man överväger att ta den istället för dieselbilen?
Fram tills att både laddtider kortats rejält, och att infrastrukturen byggts ut rejält, så kommer vi fortsätta så i många år till (fast med skillnaden att SuC är ett starkt kort i fortsatt favör för att kommande elbilar blir även fortsatt från Tesla).

Tror du har fel där.dfa skrev:Alltså jag är inte så säker på det (att det är deras USP alltså) Jag tror inte att många som inte redan har en Tesla eller hänger på elbilsforum har koll på vilken skillnad det är på SuC och andra laddnätverk.
Av de flesta jag känner som inte har elbil (vilket är nästan alla), så är många medvetna om den stora fördelen och styrkan med SuC. Även om alla inte känner till att det kallas SuC, så är det många som alltså är medvetna om att Tesla har det största laddnätet i världen och Sverige, och att bara är Teslas egna bilar som kan kan ladda där.
Lite som att folk känner till att iPhone har en egen laddkabel som bara fungerar för telefoner från Apple (även om de flesta vanliga människor inte känner till att det kallas Lightning).
Bara att se till mig själv. Hängde inget varken här på detta forumet eller andra elbilsforum innan jag skaffade min första elbil 2019. Ändå så visste jag att Tesla hade värdens största laddnät, och det var en av faktorerna att jag valde Tesla och M3. Gillade kombinationen att kunna ladda på både SuC (även om jag inte visste att det kallades så) och på Ionity och andra med CSS.
Kändes som jag då med M3 fick inte bara en grymt kul elbil att köra (kanske den roligaste som du gick att få i förhållande till lite pengar), men även den bästa tillgången på laddmöjligheter (vilket jag var mest oroad över gällande att våga byta en av hushållets bilar till en renodlad elbil).

Jag kan bara tala för mig själv, men de senaste två åren har vi haft enbart elbil i hushållet och det är inte en Tesla. Under de två åren har vi gått från att se SuC som en USP, som vi var tvugna att kompromissa bort på grund av vår stora hund (i kombination med att Model S var för dyr), till att inte ens ta det i beaktande vid valet av nästa bil. Inte för att vi inte laddar längs vägarna, utan för att det numera finns tillräckligt med 150 kW+ laddare för att det inte ska vara ett problem någonstans i Västeuropa, förutom norra havlan av Sverige (där vi ändå inte kör i någon större utsträckning).ChristerSjo skrev:Om Tesla släpper in andra i sitt laddningsnätverk och går miste om sin USP så är det fel beslut. Tror dock inte det är sannolikt att det sker.
Ska Tesla släppa in andra märken och få betalt för det är det nog nu eller helst igår det ska ske. I samma takt som antalet hyperchargers byggs ut så kommer priset Tesla kan ta för att ge tillgång till SuC minska.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Varför ska Tesla släppa in andra märken om det ändå inte gör någon skillnad?
SuC är en av Teslas största fördelar. Tillgängligheten och smidigheten är oslagbar.
SuC är en av Teslas största fördelar. Tillgängligheten och smidigheten är oslagbar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
iAkita skrev:Jag kan bara tala för mig själv, men de senaste två åren har vi haft enbart elbil i hushållet och det är inte en Tesla. Under de två åren har vi gått från att se SuC som en USP, som vi var tvugna att kompromissa bort på grund av vår stora hund (i kombination med att Model S var för dyr), till att inte ens ta det i beaktande vid valet av nästa bil. Inte för att vi inte laddar längs vägarna, utan för att det numera finns tillräckligt med 150 kW+ laddare för att det inte ska vara ett problem någonstans i Västeuropa, förutom norra havlan av Sverige (där vi ändå inte kör i någon större utsträckning).ChristerSjo skrev:Om Tesla släpper in andra i sitt laddningsnätverk och går miste om sin USP så är det fel beslut. Tror dock inte det är sannolikt att det sker.
Ska Tesla släppa in andra märken och få betalt för det är det nog nu eller helst igår det ska ske. I samma takt som antalet hyperchargers byggs ut så kommer priset Tesla kan ta för att ge tillgång till SuC minska.
Att det ska vara så svårt för icke-Tesla förare att inse storheten i Supercharger-nätverket.

Visst finns det fler och fler HPC-laddare i Sverige men de kan ju även en Tesla använda. Men det är typ 4 st i Norrköping, 1 st i Linköping, 4 st i Mantorp osv. Tesla har 20 st i Norrköping, 14 st i Ödeshög och snart ungefär lika många i Linköping. Antalet laddare börjar bli minst lika viktigt som den geografiska spridningen i takt med att elbilsflottan blir större. Förr räckte det med att laddarna stod 1 och 1 eftersom risken att stöta ihop med en annan elbil var mikroskopisk. Jag skulle säga att 4 st är för få redan idag. Ändå är det max vad du kan hitta på samma ställe. Andra alternativ verkar ha nöjt sig med max 2 laddare.
Det här ideliga pratet om "Västeuropa" förstår jag inte heller. Det är väl bra men vi bor i Sverige och den absolut största delen av vårt fjärrkörande är ju här.
Nu är väl detta på gränsen till OT, men när jag laddade på Ionity i helgen så noterade jag att de t.ex i Mariestad verkar ha byggt för 6 laddare men bara ställt dit 4 så går lätt att bygga ut vid behov.MWall skrev:Visst finns det fler och fler HPC-laddare i Sverige men de kan ju även en Tesla använda. Men det är typ 4 st i Norrköping, 1 st i Linköping, 4 st i Mantorp osv. Tesla har 20 st i Norrköping, 14 st i Ödeshög och snart ungefär lika många i Linköping. Antalet laddare börjar bli minst lika viktigt som den geografiska spridningen i takt med att elbilsflottan blir större. Förr räckte det med att laddarna stod 1 och 1 eftersom risken att stöta ihop med en annan elbil var mikroskopisk. Jag skulle säga att 4 st är för få redan idag. Ändå är det max vad du kan hitta på samma ställe. Andra alternativ verkar ha nöjt sig med max 2 laddare.
Jag brukar vara helt ensam när jag laddar hos Ionity, men på SuC står det ofta en eller två bilar till.
Argumenterar inte emot att SuC är bättre på alla punkter men är fortfarande inte helt säker på att gemene man vet om detta.
dfa skrev:Nu är väl detta på gränsen till OT, men när jag laddade på Ionity i helgen så noterade jag att de t.ex i Mariestad verkar ha byggt för 6 laddare men bara ställt dit 4 så går lätt att bygga ut vid behov.MWall skrev:Visst finns det fler och fler HPC-laddare i Sverige men de kan ju även en Tesla använda. Men det är typ 4 st i Norrköping, 1 st i Linköping, 4 st i Mantorp osv. Tesla har 20 st i Norrköping, 14 st i Ödeshög och snart ungefär lika många i Linköping. Antalet laddare börjar bli minst lika viktigt som den geografiska spridningen i takt med att elbilsflottan blir större. Förr räckte det med att laddarna stod 1 och 1 eftersom risken att stöta ihop med en annan elbil var mikroskopisk. Jag skulle säga att 4 st är för få redan idag. Ändå är det max vad du kan hitta på samma ställe. Andra alternativ verkar ha nöjt sig med max 2 laddare.
Jag brukar vara helt ensam när jag laddar hos Ionity, men på SuC står det ofta en eller två bilar till.
Argumenterar inte emot att SuC är bättre på alla punkter men är fortfarande inte helt säker på att gemene man vet om detta.
Nej men om det nu vräks ut en massa Enyaq, ID.4, Q4, ID.3, Mach-E osv osv så lär det gå ganska snabbt innan det ser annorlunda ut.
Skulle kunna vara så att de endast tillåter Teslor på stora resedagar men annars håller det öppet. Dvs det är bara teslor som kan alltid förlita sig på Superchargers men övriga kan använda dem 99% av tiden.fth skrev:Ja precis, vad skulle hända då, icke-teslan sparkas ut och får flytta på sig tills "finbilarna" har laddat färdigt eller?Fredrik j skrev:Situationen att det inte var kö när en icke-tesla börjar ladda men att det precis efteråt blir fullt. Sen kommer det en Tesla till....![]()
![]()
/fth
Jag håller med till 100%. Jag tror att man måste ha upplevt båda sidor för att verkligen kunna uppskatta SuC-nätverket. Det som alla andra bygger, dvs 1-4 laddare på ett ställe, är bara det absolut nödvändigaste. Edge-täckning jämfört med 4G ungefär. En förutsättning för att man ska ta sig nånstans överhuvudtaget. Men det är inte bra, och det är framförallt inte tryggt. Tesla har ju hittills visat att de klarar av att bygga ut SuC-nätverket minst i samma takt som de säljer fler bilar. De har både byggt ut befintliga stationer och samtidigt byggt även en massa nya. Och de har dessutom byggt om befintliga laddare så de stödjer CCS. Och V3. Det är på en helt annan nivå än Ionity och E-on och vad de nu heter.MWall skrev:Att det ska vara så svårt för icke-Tesla förare att inse storheten i Supercharger-nätverket.![]()
Och nu vräks det ut elbilar i allt snabbare takt. Jag är nästan glad att man även denna sommarn troligen får hålla sig hemma. För laddproblematiken lär inte bli mindre.
Å andra sidan SuC. Att ta sig ut på långtur vart man vill är inte bara fullt möjligt med en Tesla, det är också roligt och avkopplande. Man har den totala tryggheten som SuC-nätverket innebär. Laddning är ett icke-problem, det är (nästan) nånting man ser fram emot. Jag vet inte hur andra icke-teslaägare upplever det, men för mig är det jobbigt att behöva tänka på allt som laddning innebär. Är det upptaget? Funkar laddarjäveln ens? Vad kostar det? Går det att ringa nån support om det inte funkar? Vad fan gör jag om det inte går att ladda? Osv osv. Det är okej om man är nördig och entusiastisk. Jag är väl kanske det till viss del fortfarande. Men jag trodde faktiskt att utvecklingen skulle gå mycket snabbare. Och Teslas försprång blir inte direkt mindre heller.
Min sambo är numera på mig om vi inte ändå kan skaffa en Tesla igen, om det nu ska vara en elbil överhuvudtaget. Hon vill kunna resa utan laddångest. Och jag förstår henne. Men jag är som bekant inte så sugen på en Tesla.
Jag valde en M3LR just på grund av långa resor i jobbet och då ha tillgång till Superchargers.
Släpper Tesla på nuvarande upplägg så känner jag mig besviken minst sagt.
Ogillar skarpt att behöva stanna under längre resor och nu ser jag moln på horisonten där jag ska behöva vänta på grund av att andra bilmärken helt plötsligt får tillgång till den enda sak som verkligen gör Tesla attraktivt
Släpper Tesla på nuvarande upplägg så känner jag mig besviken minst sagt.
Ogillar skarpt att behöva stanna under längre resor och nu ser jag moln på horisonten där jag ska behöva vänta på grund av att andra bilmärken helt plötsligt får tillgång till den enda sak som verkligen gör Tesla attraktivt
Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.mati skrev:Jag håller med till 100%. Jag tror att man måste ha upplevt båda sidor för att verkligen kunna uppskatta SuC-nätverket. Det som alla andra bygger, dvs 1-4 laddare på ett ställe, är bara det absolut nödvändigaste. Edge-täckning jämfört med 4G ungefär. En förutsättning för att man ska ta sig nånstans överhuvudtaget. Men det är inte bra, och det är framförallt inte tryggt. Tesla har ju hittills visat att de klarar av att bygga ut SuC-nätverket minst i samma takt som de säljer fler bilar. De har både byggt ut befintliga stationer och samtidigt byggt även en massa nya. Och de har dessutom byggt om befintliga laddare så de stödjer CCS. Och V3. Det är på en helt annan nivå än Ionity och E-on och vad de nu heter.MWall skrev:Att det ska vara så svårt för icke-Tesla förare att inse storheten i Supercharger-nätverket.![]()
Och nu vräks det ut elbilar i allt snabbare takt. Jag är nästan glad att man även denna sommarn troligen får hålla sig hemma. För laddproblematiken lär inte bli mindre.
Å andra sidan SuC. Att ta sig ut på långtur vart man vill är inte bara fullt möjligt med en Tesla, det är också roligt och avkopplande. Man har den totala tryggheten som SuC-nätverket innebär. Laddning är ett icke-problem, det är (nästan) nånting man ser fram emot. Jag vet inte hur andra icke-teslaägare upplever det, men för mig är det jobbigt att behöva tänka på allt som laddning innebär. Är det upptaget? Funkar laddarjäveln ens? Vad kostar det? Går det att ringa nån support om det inte funkar? Vad fan gör jag om det inte går att ladda? Osv osv. Det är okej om man är nördig och entusiastisk. Jag är väl kanske det till viss del fortfarande. Men jag trodde faktiskt att utvecklingen skulle gå mycket snabbare. Och Teslas försprång blir inte direkt mindre heller.
Min sambo är numera på mig om vi inte ändå kan skaffa en Tesla igen, om det nu ska vara en elbil överhuvudtaget. Hon vill kunna resa utan laddångest. Och jag förstår henne. Men jag är som bekant inte så sugen på en Tesla.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
iAkita skrev:
Laddning ÄR ett icke problem även om man inte kör Tesla, så länge man inte bojkottar Ionity eller kör i norra Sverige. Jag har behövt köa exakt noll gånger sen jag övergick till enbart eldrift för drygt två år sen. Så exakt vad är den storhet med SuC som jag har så svårt att inse? En bensinmack blir inte bättre än en annan bara för att de har fem gånger fler pumpar, om väntetiden är noll på båda.
Får väl se vad som händer nu framöver när det börjar komma lite volymer.