Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Audi och VW verkar presentera WLTP-förbrukning ( kWh/100km), i vissa fall är det förbrukningen som presenteras i första hand och rangen i andra hand, vilket är bra. Så vill vi ha det ju :D
audi.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.
Vad menar du? I vilket sammanhang kör man tills tanken är helt tom? En fossilbil stannar ju inte för att beräknad räckvidd står på noll. Det finns ju en säkerhetsmarginal även där.
Jag menar att så länge man har med en reservtank i bilen så är det inte skadligt (för en ICE-bil) om man kör helt slut på en tank i ett test där man jämför hur långt man kommer i verkligheten med flera bilar (ivf. inte en besinbil, men kan eventuellt vara lite lurigt om en diesel är helt tömd tank, men inte skadligt).

Gällande en elbil så sliter du alltid onödigt på batterierna (samma sak med en bärbar dator eller telefon) om du tömmer de helt ner till noll. Detta bör man alltid undvika för att inte i förtid förkorta livslängden på batterierna (samma problem har du inte för en ICE-bil).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av [JM] »

När ni nu diskuerar huruvida det är bra att köra ner batteriet under 10% så är det en disktiktion mellan att köra ner det dit och ladda på en gång eller att låta det stå en längre tid med låg SoC.

Så se till att ni är överens om vad ni diskuterar...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

point1 skrev:
Tesla rekommenderar ju t.o.m. att man kör ned den lågt ibland. Finns inget alls som säger att den tar skada av att köras ned till 0%.
Var har du läst det?
Det är tveksamt att Tesla skulle rekommendera det.
Det beror ioffsg vad man menar med ”ta skada”.
Teslas 0% på batteriindikatorn innebär att det är runt 4.5% kvar sv den ”riktiga” batterikapaciteten. Låg SOC är inte i sig farligt om man kör lugnt och försiktigt.

Det är ingen fara att göra det ibland, men det finns ingenting som gör att batteriet mår bättre av det - tvärtom sliter det mer att köra till låg SOC än att ladda en extra gång och tex få 90 -> 40, ladda 90-40 än att köra 100-0%.

Det är principiellt bättre att köra cykler mellan 60 - 10% än 90-40%, för batteriet.
Lithiumbatterier mår bäst av små cykler.
Tesla skriver att man bör hålla sig mellan 90 och 20% när det är möjligt.(hittar inte igen det nu men jag vet att jag läste det i teslas info någonstans).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 196
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Bo99 »

Bara för att så vill jag meddela att min VW e-up drar 40% mer i 110 jämfört med 90 och 55% mer i 130 som är maxfart jämfört med 90. Detta vet jag för det har jag sett på Youtube! Optimalt för att nå WLTP som är 26 mil är 75-80 när det är fint väder. WLTP säger 12,7 i snitt för min lilla bil. Sen tillägger jag också att det skulle funnits ett rent motorvägstest i 115 vad gäller WLTP. Själv tror jag att det är lobbyverksamheten som fått jobba stenhårt vid bestämmandet av hur WLTP ska presenters. Det ser inte bra ut om man med en bil skyltar med att vid motorvägs fart så halveras WLTP-snittet.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Dexter »

AAKEE skrev:
point1 skrev:
Tesla rekommenderar ju t.o.m. att man kör ned den lågt ibland. Finns inget alls som säger att den tar skada av att köras ned till 0%.
Var har du läst det?
Det är tveksamt att Tesla skulle rekommendera det.
Det beror ioffsg vad man menar med ”ta skada”.
Teslas 0% på batteriindikatorn innebär att det är runt 4.5% kvar sv den ”riktiga” batterikapaciteten. Låg SOC är inte i sig farligt om man kör lugnt och försiktigt.

Det är ingen fara att göra det ibland, men det finns ingenting som gör att batteriet mår bättre av det - tvärtom sliter det mer att köra till låg SOC än att ladda en extra gång och tex få 90 -> 40, ladda 90-40 än att köra 100-0%.

Det är principiellt bättre att köra cykler mellan 60 - 10% än 90-40%, för batteriet.
Lithiumbatterier mår bäst av små cykler.
Tesla skriver att man bör hålla sig mellan 90 och 20% när det är möjligt.(hittar inte igen det nu men jag vet att jag läste det i teslas info någonstans).
Helt rätt helst inte under 20% och helst inte över 90% för at få maximal livslängd på batterierna.
Långtids förvaring när man inte kör kring 50-60%.
Det vet både du och jag som nördat ner oss i batterierna. :D
Men alla har fritt att göra som de själva vill. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av taliz »

Vad jag minns kommer det upp ganska elaka varningar med röda symboler i både app och display ala "ladda nu för att förhindra att batteriet tar skada!", om man kör ner under 10%.
Det viktigaste är ju just att man laddar omgående, men det är förstås avsevärt bättre för batteriet att överhuvudtaget inte gå så lågt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Dexter skrev:
Helt rätt helst inte under 20% och helst inte över 90% för at få maximal livslängd på batterierna.
Långtids förvaring när man inte kör kring 50-60%.
Det vet både du och jag som nördat ner oss i batterierna. :D
Men alla har fritt att göra som de själva vill. ;)
Lithiumbatterier mår bättre ju lägre SOC man har.
De 20% Tesla anger beror med all säkerhet på att man vill ha få, enkla regler och då sätter man 20% för att inte riskera att batteriet blir tomt. Blir det ”tomt” slutar det ladda 12V-batteriet och då är risken stor att det inte går köra/ladda.
12v-batteriet är ett blybatteri som är känsligt för att bli urladdat.
Så länge man håller sig inom tillverkarens gränser för cellspänning mår batteriet bättre ju lägre spänning/SOC det har.

Calendar aging, dvs degraderingen pga tid, är lägre ju lägre SOC man har.
85FAC9E3-9CAA-4D48-937B-50F38783F363.png
Långtidsförvaringen fungerar precis som med calendar aging, ju lägre SOC desto bättre så länge det finns marginal för ev. förbrukning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Vad jag minns kommer det upp ganska elaka varningar med röda symboler i både app och display ala "ladda nu för att förhindra att batteriet tar skada!", om man kör ner under 10%.
Det viktigaste är ju just att man laddar omgående, men det är förstås avsevärt bättre för batteriet att överhuvudtaget inte gå så lågt.
Lithiumbatterier gillar låg SOC. De skadas inte generellt av det.
Små cykler är bra och ju lägre i SOC-rangen desto bättre.
12V-batteriet som är ett blybatteri gillar dock inte att bli utan ström. Teslas rekommendationer är nog mest till för att inte bli stående, och att inte 12v-batteriet blir urladdat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Bygger på lite på tidigare diskussion:

Batteridegradering delas normalt upp i calendar shing och cyclic aging.

0% SOC specificeras som lägsta tillåtna spänning i cellen, och 100% SOC specificeras som högsta tillåtna spänning i cellen, alternativt när laddströmmen sjunkit under en viss ström.
Panasonic NCA( tex LR och P-bilar byggda i USA) samt LG NMC(Kinabyggda M3 LR och P) har 2.50V = 0% och 4.20V = 100%. Det finns undantag där Tesla blockat kapacitet för att få en lägre kapacitet på batteriet.

Referens för bilder och hänvisningar, en doktorsavhandling från Chalmers:
https://research.chalmers.se/publicatio ... lltext.pdf

Forskningen är helt överens om att lithiumbatterier( NCA, NMC) har lägst calendar aging vid låg SOC, dvs ju närmare 0% man går desto lägre är calendar aging. Vissa forskningsrapporter har många mätpunkter avseende SOC och får ett mer exakt resultat, andra har bara tre eller fem mätpunkter. I princip finns det inga tester i forskningsrapporterna som motsäger varandra men det finns ibland slutsatser i rapporterna som blivit aningen felaktiga pga hur testets setup varit, tex genom väldigt få mätpunkter och sedan har man tagit för givet att det är linjära samband mellan mätpunkterna.

6.1 Calendar aging

Här är grafer över calendar aging.
Denna doktorsavhandling har bara tre olika SOC( 15%, 75% och 90%) så hela bilden finns inte här, däremot stämmer mätpunkterna mycket bra med alla andra forskningsrapporter. Det torde vara uppenbart att låg SOC, 15% i detta fall, innebär långt mindre än halva degraderingen jämfört med 75% SOC.
8E10E340-9B40-4EFA-A6A9-E746C5D73ABC.jpeg
Forskningen är även överens om att cyclic aging för NCA och NMC är lägre om cykeln sker i låg SOC. Generellt, ju lägre SOC cykeln sker, desto mindre sliter det på batteriet. Dessutom, ju mindre cykeln är desto bättre.

6.2.3 Effect of DOD

Bilden visar exempel på lithiumbatterier som cyklas. #31 och #32 cyklas 0-10% under 5000 FCE. En FCE är motsvarande energi som en 0-100% cykel, vilket gör att det krävs 50.000 0-10% cykler för att få 5000FCE. Det är uppenbart att batterierna inte far illa av 50.000 0-10% cykler, då degraderingen faktiskt inte är större än den calendar aging man skulle fått om de låg vilande med högre (70-90%)SOC.
5000 FCE tar 5000timmar med 2C. Normalt låter forskarna cellerna vila en stund mellan varje cykel/laddning/urladdning. Det brukar röra sig om ca en kvart. Totala tiden överstiger med andra ord vida 5000timmar, sannolikt tog det omkring ett år( 8700h).
Batterierna har alltså befunnit sig mellan 0 och 10% SOC i runt ett år och 50.000 små cykler, ändå har de bara tappat cirka 5%, vilket NCA pch NMC gör bara av att ligga med > 60% på ett år.
A33D9C94-5B36-46DF-BA87-77B10C0B9613.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar