Re: Marknadsförd räckvidd
Postat: 07 apr 2021 12:35
Audi och VW verkar presentera WLTP-förbrukning ( kWh/100km), i vissa fall är det förbrukningen som presenteras i första hand och rangen i andra hand, vilket är bra. Så vill vi ha det ju 
Jag menar att så länge man har med en reservtank i bilen så är det inte skadligt (för en ICE-bil) om man kör helt slut på en tank i ett test där man jämför hur långt man kommer i verkligheten med flera bilar (ivf. inte en besinbil, men kan eventuellt vara lite lurigt om en diesel är helt tömd tank, men inte skadligt).Fredrik j skrev:Vad menar du? I vilket sammanhang kör man tills tanken är helt tom? En fossilbil stannar ju inte för att beräknad räckvidd står på noll. Det finns ju en säkerhetsmarginal även där.martinot skrev:Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.
Var har du läst det?point1 skrev:Tesla rekommenderar ju t.o.m. att man kör ned den lågt ibland. Finns inget alls som säger att den tar skada av att köras ned till 0%.
Helt rätt helst inte under 20% och helst inte över 90% för at få maximal livslängd på batterierna.AAKEE skrev:Var har du läst det?point1 skrev:Tesla rekommenderar ju t.o.m. att man kör ned den lågt ibland. Finns inget alls som säger att den tar skada av att köras ned till 0%.
Det är tveksamt att Tesla skulle rekommendera det.
Det beror ioffsg vad man menar med ”ta skada”.
Teslas 0% på batteriindikatorn innebär att det är runt 4.5% kvar sv den ”riktiga” batterikapaciteten. Låg SOC är inte i sig farligt om man kör lugnt och försiktigt.
Det är ingen fara att göra det ibland, men det finns ingenting som gör att batteriet mår bättre av det - tvärtom sliter det mer att köra till låg SOC än att ladda en extra gång och tex få 90 -> 40, ladda 90-40 än att köra 100-0%.
Det är principiellt bättre att köra cykler mellan 60 - 10% än 90-40%, för batteriet.
Lithiumbatterier mår bäst av små cykler.
Tesla skriver att man bör hålla sig mellan 90 och 20% när det är möjligt.(hittar inte igen det nu men jag vet att jag läste det i teslas info någonstans).
Lithiumbatterier mår bättre ju lägre SOC man har.Dexter skrev:Helt rätt helst inte under 20% och helst inte över 90% för at få maximal livslängd på batterierna.
Långtids förvaring när man inte kör kring 50-60%.
Det vet både du och jag som nördat ner oss i batterierna.
Men alla har fritt att göra som de själva vill.
Lithiumbatterier gillar låg SOC. De skadas inte generellt av det.taliz skrev:Vad jag minns kommer det upp ganska elaka varningar med röda symboler i både app och display ala "ladda nu för att förhindra att batteriet tar skada!", om man kör ner under 10%.
Det viktigaste är ju just att man laddar omgående, men det är förstås avsevärt bättre för batteriet att överhuvudtaget inte gå så lågt.