Sida 5 av 13

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 10:22
av holden
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?
Nej, det är kopplat till dåliga arbetsprocesser och hutlös prissättning hos Audi så det är säkert en lika dålig kundupplevelse om man har en E-tron. Varför man inte kunde skicka hylsan var ingen säkerhetsfråga, ”vi har ingen sådan tjänst” var svaret jag fick.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 10:31
av JoeMad
MWall skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:

Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 12:02
av martinot
JoeMad skrev:
Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Bra med gratis kaffe hos VAG! :)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 12:37
av Credde
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 16:55
av Bjelke
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 17:17
av Credde
Bjelke skrev:
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
Dom byte på min Model S.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 20:19
av Bjelke
Credde skrev:
Bjelke skrev:
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
Dom byte på min Model S.
Strålande, då kanske jag slipper åka 30 mil för det då :)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 07 maj 2021 13:00
av Tobbelibobbe
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 07 maj 2021 13:03
av Jjonas
Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Grattis till ett bra beslut! Helt rätt. Glöm inte att beställa med någon trevlig forummedlems referral. :)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 07 maj 2021 13:23
av Zalman3
Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Grattis!

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 07 maj 2021 13:25
av JoeMad
Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)

Grattis!
Bra beslut med en LR

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 07 maj 2021 16:56
av martinot
Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Kul med återkoppling i tråden, och roligt att ni var så nöjda totalt sätt! :)

Håller med om att premiumkänslan saknas i dörrar och bagagelucka, men annars så är det en grymt trevlig bil på många sätt och vis. Speciellt med LR får man ju extremt fin både prestanda och räckvidd, och nu med prissänkningen så är M3 verkligen extremt prisvärd just nu.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 08 maj 2021 10:47
av Holve
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 08 maj 2021 11:02
av Dexter
Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 08 maj 2021 12:36
av NiklasTesla
Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Absolut! Hade själv gått på SR+ idag även fast jag nu kör LR AWD pga lägre inköpspris (värde för valutan).

MVH

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 08 maj 2021 13:17
av taliz
Dexter skrev:
Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019
När jag provkörde en V60 PHEV förra året slogs jag av att den kändes "skranglig" jämfört med min Tesla. Volvon krängde och var inte alls lika tight, inredningen kändes som den skulle kunna börja gneka närsomhelst. Förvånansvärt bullrig var den också med 19". Hände inte mkt när man tryckte på gasen heller...
Mest förvånande var nog dock hur dåligt med utrymme det var i baksätet.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 17:12
av martinot
Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
SR+ är ju unik på det sättet att du nästan har all premiumutrustning från övriga dyrare M3-modeller; glastak, 15" skärm, hög laddeffekt, värmepump, etc. Så det är grymt högt speccad utrustning för att vara en basmodell. De flesta andra tillverkare tar mycket extra för den typen av utrustning för sina basmodeller.

Mycket bil för pengarna med SR+!








Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 17:51
av Zalman3
En Tesla SR+ kostar 559.170kr, minus 70.000kr blir 489.170kr.
Den gör 0-100km/h på 5,6s.

En BMW 330i
0-100km/h på 5,6s
445.800kr

Och med samma utrustning så är dom nära i pris.
Men skatten och bränslet är dyrare för BMWn.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 18:46
av martinot
Zalman3 skrev:
En Tesla SR+ kostar 559.170kr, minus 70.000kr blir 489.170kr.
Den gör 0-100km/h på 5,6s.

En BMW 330i
0-100km/h på 5,6s
445.800kr

Och med samma utrustning så är dom nära i pris.
Men skatten och bränslet är dyrare för BMWn.
Skulle inte bli förvånad om BMW börjar tappa kunder från deras 3-serie till Tesla och deras M3-serie.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 19:06
av MWall
Har en 118i på uppfarten nu. Lånebil. Bara 140 Hk men samma karaktär som en 330i. Den karaktärslösa 4-cylindriga surrmotorn.

Det är klart det går att åka bensinbil men det är fan inte trevligt. Klart att en 400+ hk V8 är snabbare men grundproblemet kvarstår. Däremot är regnsensorn klockren och dämparna sjukt bra jämfört med min Model S. De har fixat vägen här utanför genom att lägga på oljegrus eller vad det heter. Inte riktig asfalt. Det överblivna gruset har blivit som en tvättbräda. I Teslan känner man varje ojämnhet. Men i BMW:n glider man över trots att det är en budgetmodell med det lite hårdare M-chassit.

I korthet så byter jag inte ut min Tesla men jag förstår ju att Tesla ligger efter på mycket.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 19:14
av Zalman3
Tesla M3 har passerat BMW, Audi och Mercedes premium bilar i försäljning.
best-selling-premium-sedans-tesla-model-3 (3).jpg

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 19:21
av Holve
Jag pendlar 11 mil till jobbet.
Åker rätt mycket privat oxå.

Åker jag på uppdrag till kund på arbetet får jag milersättning.
Min privata bensinräkning brukar ligga på nästan 3000kr per månad.
Vore gött att minska den..

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 19:37
av dave
Hade oturen att få ett dörruppslag så min 1 månad gamla M3P är på verkstad och jag fick en lånebil - BMW 520d Touring med m-paket.

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.

Börjar förstå hypen och all kult kring Tesla som man sett och att folk blir så blown away. Det känns verkligen som ett rejält kliv framåt. Längtar till hon kommer tillbaka från verkstan och undviker BMWn så mkt jag kan till dess.

Kom fö från en Volvo senast men har haft BMW tidigare och alltid varit fan!

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 09 maj 2021 19:57
av holden
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 10 maj 2021 21:51
av Matthiaz
dave skrev:

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
Håller med! Körde nyligen en långresa med en Volvo V60 från 2019. Tyckte kartan/navigatorn va ett skämt för att va i en sån ny bil. Kändes precis som det va minst 10 år gammal tomtom typ. Går inte att jämföra med teslas navigator/skärmlösning som man vant sig vid.