spacecoin skrev:iAkita skrev:Nu har jag kollat igenom stora delar av presentationen och även om mina kunskaper om AI är begränsade så reagerade jag specifikt på en sak: Mycket av presentationen gick åt till att beskriva hur de numera försöker omvandla bildtolkning till vector-space. Något de nyligen insett är nödvändigt. Det är en stor utmaning tydligen, som de är en bit på vägen att lösa. Frågan som infinner sig då blir naturligtvis om det inte hade varit mycket enklare att använda sig av lidar, som de flesta andra gör? Varför lägga så mycket energi och datorkraft på att lösa ett problem som till stora delar inte existerar om man använder sig av lidar? Sen reagerade jag på att de presenterade Monte Carlo Trees som en nydanande teknik för ”planning” och ”decisions”. Det är ju en teknik som funnits länge inom mängder av forskningsområden/tillämpningar, bland annat inom biologin där jag är verksam.
Tesla får det ju att låta som att dom är först i världen med "vidar", men både MobileEye och Waymo till exempel har detta sedan minst 18-24 månader. Anledningen till att man gör detta är att hålla ned kostnaderna per bil. I Teslas fall är det extra viktigt eftersom man producerar många fler enheter än t ex Waymo. MobilEye vill kunna sälja billiga kamerasystem som Teslas för L2 förarassistans.
Jag kan ge liknande exempel för Teslas "exacube" (dojo) som inte finns än. Där har Google en färdig produkt där man gjorde verkliga benchmarks.
Inom simulering är Waymo bäst just nu.
Tesla är en follower inom autonoma bilar, inte en leader. Dom tar det som passar deras mål och kommunicerar som att dom är de enda i världen som gör detta.
Förstår inte vad du vill uppnå med ditt resonemang Spacecoin.
Av Waymo, MobilEye och Tesla tror jag att Tesla står som en vinnare.
Varför? Tesla är milsvid bättre på marknadsföring är sina konkurrenter. Gissar att mindre än 10% av folk på stan har hört talas om Waymo och MobilEye.
Medan 90% har hört talas om Tesla.
Nu tror jag att Tesla har den bästa tekniken. Men även om de inte har det, så är det inte säkert att det spelar roll.
För det finns massor av exempel på där den bästa tekniken blev en flopp.
När videon kom så tävlade VHS, Betamax och Video2000.
VHS var sämst ur en rent teknisk synpunkt och Sonys Betamax var bäst.
Men snacket går att:
"VHS vann på grund av ett större utbud av porrfilmer."
Så till synes helt irrelevanta saker kan avgöra vilken teknik som vinner.