Hur är model Y att köra?
Moderator: Redaktion
Re: Hur är model Y att köra?
Det var inte något jag upplevde i den bil jag körde.Jag provade flera gånger! 

Inte bara den du körde, något tjutande ljud som var störande men kanske inte öronbedövande.DanneLKPG skrev:Provkörde Model Y igår och det tjutande ljudet när man accelerade hårt var öronbedövande. Var det ett måndagsexemplar eller tjuter alla så högt?
Känner inte igen att Model 3 lät så när jag provkörde LR och P förra året...
Låter inte alls trevligt. Gillar inte alls denna typen av störiga ljud.Dodde skrev:Inte bara den du körde, något tjutande ljud som var störande men kanske inte öronbedövande.DanneLKPG skrev:Provkörde Model Y igår och det tjutande ljudet när man accelerade hårt var öronbedövande. Var det ett måndagsexemplar eller tjuter alla så högt?
Känner inte igen att Model 3 lät så när jag provkörde LR och P förra året...
Ibland kand det låta så på de M3:or jag haft när batterierna skall förkonditioneras innan snabbladdning. Lite irriterande, men OK eftersom det är under en kortare tid.
Är det sådana irriterande ljud under lång till så faller helt klart MY bort för mig (i varje fall de som är MiC, och får vänta på MiG istället).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Skulle vara kul om du kunde jämföra att pressa en MY hårt i kurvorna mot din ID4 (med adaptiv fjädring).iAkita skrev:Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Ja, det hade varit intressant. Har en bekant som har en på ingång, så jag får fråga snällt om jag får testa. Skulle vara intressant att jämföra med min EV6 också, när jag får den.martinot skrev:Skulle vara kul om du kunde jämföra att pressa en MY hårt i kurvorna mot din ID4 (med adaptiv fjädring).iAkita skrev:Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Tycker inte min ID4 kränger mkt alls i kurvor. Känns snarare rätt platt.
Kanske dåligt däcktryck i testbilen?
Kanske dåligt däcktryck i testbilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fler reaktioner börja dyka upp. En provkörare som bor i Lund så misstänker att han ej körde samma exemplar av Model Y som jag i Norrköping?
Det är också flera som skriver att man inte hört något så är man känslig för höga ljud ska man nog ta en provkörning innan man tar sista steget.
Och det är INTE vägljud som menas utan det är ljudet av motorerna.
Det är också flera som skriver att man inte hört något så är man känslig för höga ljud ska man nog ta en provkörning innan man tar sista steget.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Ja, jag provkörde men MY i sthlm och hörde samma sak.DanneLKPG skrev:Fler reaktioner börja dyka upp. En provkörare som bor i Lund så misstänker att han ej körde samma exemplar av Model Y som jag i Norrköping?
Undrar om detta ljud är unikt för MiC MY, eller om det även gäller MiU MY (har nämligen in läst något om det senare, och den har ju funnits på marknaden i två år där)?

-
Jag körde en 1st edition RWD och ja jämfört med min nuvarande BMW X3 20d så krängde den mycket i kurvorna. Mycket mer än vad Model Y gjorde.iAkita skrev:Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Ja, så högfrekvent är det inte..skulle gissa på någonstans runt 13-14khz.wannabee skrev:Högfrekvent ljud? Ni som hört det kan ni fortfarande höra syrsorna?
Körde en blå Y i Segeltorp igår. Den hade även tjutet när man regenererade. Jag stördes inte speciellt mycket.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
I övrigt väldigt trevlig. Kändes bra ihopskruvad och jag satt väldigt bra. Den hade 20" hjul men kändes klart bekvämare än min M3 2019 med 18" hjul.Jjonas skrev:Ja, så högfrekvent är det inte..skulle gissa på någonstans runt 13-14khz.wannabee skrev:Högfrekvent ljud? Ni som hört det kan ni fortfarande höra syrsorna?
Körde en blå Y i Segeltorp igår. Den hade även tjutet när man regenererade. Jag stördes inte speciellt mycket.
Den känns inte alls så stor tycker jag rent körmässigt. Tight och stabil i kurvorna.
Blir nog ett byte så småningom.

Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Borde ju gå att få bort ett sådant ljud med justering av motorreglerparametrarna. Funkar ju så på många andra reglerstyrda maskiner.
Kört y två gånger nu. första som slår mig när jag sätter mig i den är hur skönt det är att inte kliva ner i bilen som med model 3. sen känns kvalitén helt klart som ett snäpp upp jämfört med model 3.
Körmässigt väldigt lik model 3. känns inte som att man kör en större bil. Svampiga känslan många suvar har finns inte. Ligger stabilt och bra på vägen
Finns "elmotor ljud" när man gasar. absolut inget tjut eller jobbigt ljud. En fosil bil som gasar låter mer
Bra med ppf och stänkskydd på som standard. Måste dock erkänna teslas stänkskydd är bland dom fulaste som finns. Finns snyggare
Annars riktigt snygg. Nästan snyggare på riktigt än på bilder. Performence kommer va fet
Körmässigt väldigt lik model 3. känns inte som att man kör en större bil. Svampiga känslan många suvar har finns inte. Ligger stabilt och bra på vägen
Finns "elmotor ljud" när man gasar. absolut inget tjut eller jobbigt ljud. En fosil bil som gasar låter mer

Bra med ppf och stänkskydd på som standard. Måste dock erkänna teslas stänkskydd är bland dom fulaste som finns. Finns snyggare
Annars riktigt snygg. Nästan snyggare på riktigt än på bilder. Performence kommer va fet

Model Y performance
En del som kör Tesla har glömt var bromspedalen sitter!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tyckte det såg ut som det var AP som körde.....Zalman3 skrev:En del som kör Tesla har glömt var bromspedalen sitter!

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Ångest! Ingen airbag?jpetters skrev:Jag tyckte det såg ut som det var AP som körde.....Zalman3 skrev:En del som kör Tesla har glömt var bromspedalen sitter!
- TangentEnd
- Teslaägare
Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.lakke skrev:Kört y två gånger nu. första som slår mig när jag sätter mig i den är hur skönt det är att inte kliva ner i bilen som med model 3. sen känns kvalitén helt klart som ett snäpp upp jämfört med model 3.
Finns "elmotor ljud" när man gasar. absolut inget tjut eller jobbigt ljud. En fosil bil som gasar låter mer![]()
Model Y LR Grå, 20"
Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.lakke skrev:Kört y två gånger nu. första som slår mig när jag sätter mig i den är hur skönt det är att inte kliva ner i bilen som med model 3. sen känns kvalitén helt klart som ett snäpp upp jämfört med model 3.
Finns "elmotor ljud" när man gasar. absolut inget tjut eller jobbigt ljud. En fosil bil som gasar låter mer![]()
Va då ppf på dom jag såg
Model Y performance
Har också hört att det ska ingå PPF + Stänkskydd (fram) och om det inte finns på vid leverans så ska man få det sen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- TangentEnd
- Teslaägare
Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?lakke skrev:Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Va då ppf på dom jag såg
Har tyvärr ingen bättre bild från MoS
Model Y LR Grå, 20"
TangentEnd skrev:Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?lakke skrev:Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Va då ppf på dom jag såg
inga stänkskärmar fram heller?
Model Y performance
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jo, alla bilar har stänkskärmar. Visningsbilen i MoS har dessutom främre stänkskydd.lakke skrev:TangentEnd skrev:Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?lakke skrev:Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Va då ppf på dom jag såg
inga stänkskärmar fram heller?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.