Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 04 sep 2021 13:37
Det var inte något jag upplevde i den bil jag körde.Jag provade flera gånger! 

Inte bara den du körde, något tjutande ljud som var störande men kanske inte öronbedövande.DanneLKPG skrev:Provkörde Model Y igår och det tjutande ljudet när man accelerade hårt var öronbedövande. Var det ett måndagsexemplar eller tjuter alla så högt?
Känner inte igen att Model 3 lät så när jag provkörde LR och P förra året...
Låter inte alls trevligt. Gillar inte alls denna typen av störiga ljud.Dodde skrev:Inte bara den du körde, något tjutande ljud som var störande men kanske inte öronbedövande.DanneLKPG skrev:Provkörde Model Y igår och det tjutande ljudet när man accelerade hårt var öronbedövande. Var det ett måndagsexemplar eller tjuter alla så högt?
Känner inte igen att Model 3 lät så när jag provkörde LR och P förra året...
Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Skulle vara kul om du kunde jämföra att pressa en MY hårt i kurvorna mot din ID4 (med adaptiv fjädring).iAkita skrev:Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Ja, det hade varit intressant. Har en bekant som har en på ingång, så jag får fråga snällt om jag får testa. Skulle vara intressant att jämföra med min EV6 också, när jag får den.martinot skrev:Skulle vara kul om du kunde jämföra att pressa en MY hårt i kurvorna mot din ID4 (med adaptiv fjädring).iAkita skrev:Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Ja, jag provkörde men MY i sthlm och hörde samma sak.DanneLKPG skrev:Fler reaktioner börja dyka upp. En provkörare som bor i Lund så misstänker att han ej körde samma exemplar av Model Y som jag i Norrköping?
Det är också flera som skriver att man inte hört något så är man känslig för höga ljud ska man nog ta en provkörning innan man tar sista steget.
Och det är INTE vägljud som menas utan det är ljudet av motorerna.
Jag körde en 1st edition RWD och ja jämfört med min nuvarande BMW X3 20d så krängde den mycket i kurvorna. Mycket mer än vad Model Y gjorde.iAkita skrev:Tyckte du ID4 krängde mycket i kurvorna? Jag tycker fjädringen och den precisa styrningen är bland det bästa med bilen (för att vara en SUV). Då har jag i och för sig adaptiv fjädring i min. Vet inte om det gör så stor skillnad men kanske saknade den du provade det?tesla newbie skrev:Jag tyckte ändå att ID4 kändes ok från förarplats. Mach-e däremot kändes enormt konstig. När jag ställde stolen som jag ville ha den i förhållande till armstödet på dörren så kändes det som jag satt jättehögt. Samtidigt så är vindrutan ganska liten, så det kändes väldigt märkligt. Tycker om sikten och sittpositionen i Model Y bäst. Att den sen dessutom har bättre köregenskaper än ID4 och Mach-e är ju också en bonus. ID4 blev jag ärligt talat förvånad över att den krängde så pass mycket i kurvor. Elbilar (och dito suvar) ska ju ha låg tyngdpunkt. Tycker den VW Touran som jag hyrde på semestern i somras krängde mindre i kurvorna!
Ja, så högfrekvent är det inte..skulle gissa på någonstans runt 13-14khz.wannabee skrev:Högfrekvent ljud? Ni som hört det kan ni fortfarande höra syrsorna?
I övrigt väldigt trevlig. Kändes bra ihopskruvad och jag satt väldigt bra. Den hade 20" hjul men kändes klart bekvämare än min M3 2019 med 18" hjul.Jjonas skrev:Ja, så högfrekvent är det inte..skulle gissa på någonstans runt 13-14khz.wannabee skrev:Högfrekvent ljud? Ni som hört det kan ni fortfarande höra syrsorna?
Körde en blå Y i Segeltorp igår. Den hade även tjutet när man regenererade. Jag stördes inte speciellt mycket.
Jag tyckte det såg ut som det var AP som körde.....Zalman3 skrev:En del som kör Tesla har glömt var bromspedalen sitter!
Ångest! Ingen airbag?jpetters skrev:Jag tyckte det såg ut som det var AP som körde.....Zalman3 skrev:En del som kör Tesla har glömt var bromspedalen sitter!
Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.lakke skrev:Kört y två gånger nu. första som slår mig när jag sätter mig i den är hur skönt det är att inte kliva ner i bilen som med model 3. sen känns kvalitén helt klart som ett snäpp upp jämfört med model 3.
Körmässigt väldigt lik model 3. känns inte som att man kör en större bil. Svampiga känslan många suvar har finns inte. Ligger stabilt och bra på vägen
Finns "elmotor ljud" när man gasar. absolut inget tjut eller jobbigt ljud. En fosil bil som gasar låter mer![]()
Bra med ppf och stänkskydd på som standard. Måste dock erkänna teslas stänkskydd är bland dom fulaste som finns. Finns snyggare
Annars riktigt snygg. Nästan snyggare på riktigt än på bilder. Performence kommer va fet
Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.lakke skrev:Kört y två gånger nu. första som slår mig när jag sätter mig i den är hur skönt det är att inte kliva ner i bilen som med model 3. sen känns kvalitén helt klart som ett snäpp upp jämfört med model 3.
Körmässigt väldigt lik model 3. känns inte som att man kör en större bil. Svampiga känslan många suvar har finns inte. Ligger stabilt och bra på vägen
Finns "elmotor ljud" när man gasar. absolut inget tjut eller jobbigt ljud. En fosil bil som gasar låter mer![]()
Bra med ppf och stänkskydd på som standard. Måste dock erkänna teslas stänkskydd är bland dom fulaste som finns. Finns snyggare
Annars riktigt snygg. Nästan snyggare på riktigt än på bilder. Performence kommer va fet
Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?lakke skrev:Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Va då ppf på dom jag såg
TangentEnd skrev:Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?lakke skrev:Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Va då ppf på dom jag såg
Har tyvärr ingen bättre bild från MoS
Jo, alla bilar har stänkskärmar. Visningsbilen i MoS har dessutom främre stänkskydd.lakke skrev:TangentEnd skrev:Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?lakke skrev:Så det är random om det eller ppf eller inte?TangentEnd skrev:Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Va då ppf på dom jag såg
Har tyvärr ingen bättre bild från MoS
inga stänkskärmar fram heller?