Erfarenheter/ändringar 7.0
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Har detta beteende inget med "Hill hold" att göra? Den har ju ändrats i V7.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Ah, det är ju en trolig förklaring! Tänkte inte ens på det.cjk skrev:Det är den nya Vehicle Hold-funktionen. Kolla i release notes för 7.0. Ett lätt tryck på gaspedalen aktiverar creep.r82 skrev:Verkar som om bilen blivit lite dummare?
Hoppar in, trycker ned bromsen, lägger i back, släpper bromsen och... ingenting?
Måste släppa bromsen, trycka ned den igen och släppa för att creep ska komma igång?
Gäller både framåt och bakåt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Idag när jag körde söderut på E18 vid Danderyds sjukhus så gjorde bilen plötsligt en manöver för att skicka av mig på avfarten, som det verkade som. Jag styrde snabbt tillbaks. Underligt beteende, för strecken var väldigt tydliga. Det vore intressant att se vad som händer om man INTE tar över ratten så snabbt, men svårt att låta bli och även dumt om det är trafik runt omkring.
Model X, Pearl White
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Jag testade att ignorera att hålla i ratten och efter några ilskan uppmaningar
kopplades bilen ner när jag tog tag i ratten fortsatte den som vanligt

S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Exakt samma sak hände idag på E6 och lite lustigt kändes det och tänkte att nästa gång jag åker där skall jag låta bilen väljaTelsa skrev:Idag när jag körde söderut på E18 vid Danderyds sjukhus så gjorde bilen plötsligt en manöver för att skicka av mig på avfarten, som det verkade som. Jag styrde snabbt tillbaks. Underligt beteende, för strecken var väldigt tydliga. Det vore intressant att se vad som händer om man INTE tar över ratten så snabbt, men svårt att låta bli och även dumt om det är trafik runt omkring.

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Fattar inte.. vadå kopplades ner? Vad betyder det att bilen kopplas ner?Bow skrev:Jag testade att ignorera att hålla i ratten och efter några ilskan uppmaningarkopplades bilen ner när jag tog tag i ratten fortsatte den som vanligt
Jag testade att knäppa upp säkerhetsbältet med autopiloten på - då kopplades allt ögonblickligen ur och bilen stannade. Men jag provade också att lyfta på rumpan och då hände ingenting - så det behöver inte sitta någon i förarsätet för att den ska funka.
Alltså, om någon har lust att pröva en kul grej, så kan man knäppa säkerhetsbältet innan man sätter sig i förarsätet. Sedan börjar man köra och kopplar in autopiloten. När man kommit upp i hög hastighet och har en mjuk gräsmatta bredvid sig, kastar man sig ut i farten - då kommer bilen fortsätta köra av sig själv. Osäker dock på om autopiloten kopplar ur sig om man öppnar förardörren - det borde den göra, så man kanske måste åla ur sig genom sidorutan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Fel uttryck kanske, den slutade helt enkelt att köra som när man normalt släpper gasen.
Men det kändes som om styrningen var ok.
Men det kändes som om styrningen var ok.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Någon som vet hur man får fram Clock App och Trips App i den nya versionen?
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Håller in scrollhjulet och sedan väljer man när listan kommer fram. Där finns dessa att välja på. Eller menar du den "gamla" tripmätaren med de två tripen A och B? Den tror jag inte man kan få på instrumentpanelen, bara på stora displayen.Olleman skrev:Någon som vet hur man får fram Clock App och Trips App i den nya versionen?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Testade åxå detta.Bow skrev:Jag testade att ignorera att hålla i ratten och efter några ilskan uppmaningarkopplades bilen ner när jag tog tag i ratten fortsatte den som vanligt
Den först blir den jättesur på en, sen börjar den sakta ner. efter ett tag sätter den igång varningsblinkers. Jag testade inte att låta den stanna helt, för det kom andra bilar, så jag ville inte stå i vägen.
Viktigt att tänka på är att detta är bara ett sätt för att kolla att man fortfarande lever. Det har inget att göra med att den har tappat kontrollen. Tappar den kontrollen, så måste man omedelbart ingripa annars finns det stor risk att det går illa.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Precis avverkat 65 mil med AP. Var mycket skeptisk innan men fungerar långt över förväntan! Visst vi hade krockat redan efter 5 mil om vi litat på den fullt ut.... MEN som avlastning då man ÄNDÅ HÅLLER I RATTEN är den riktigt bra!
Det den har svårast med är då 2:1 vägar där den ofta får problem då en fil öppnar upp till två.
Otroligt fin och pedagogisk visning av vad sensorerna uppfattar och hur bilen jobbar. Riktigt "premium" att min bil är min färg. Att den visar grafiskt när jag blinkar och bromsar. Rattsymbolen svänger, väg/radar/linje markeringarna svänger, bilen framför kommer närmare osv. Visst inga väsentliga funktioner men det ger en helt annan känsla än statiska, stela symboler som det är i andra bilar.
Väldigt enkel och intuitiv att använda, ett klick på farthållarspaken =vanlig farthållare, ett klick till =AP på!
Adaptiva farthållaren känns mycket bättre/mjukare/följsammare nu. Rattrörelserna sker oftast mjukt och "lagom" avvägt. Automatiska helljusavbländningen funkar också kanon. Att den fixar omkörningarna själv med en enkel blinkerstryckning känns också bra. Det mest fantastiska är ju att den kommer att förfinas ytterligare med tiden!
Så överlag känns AP som ett riktigt bra hjälpmedel/assistanssystem. Förut hade jag nog inte varit beredd att betala vidare mycket eller tyckt det var viktigt, men nu har jag nog ändrat åsikt i den frågan. Hoppas bara att alla använder den med "förstånd" så vi slipper olyckor i det längsta...Som sagt var, skulle jag litat på den till 100% och släppt ratten helt och fipplat med något annat så hade det nog hänt ett antal olyckor under de här 65 milen. Funkar klockrent på typ motorväg och med få avfarter, lite trafik osv. I tät trafik och mycket avfarter, filändringar, vägbyggen osv så framkommer begränsningarna ganska snabbt.
T ex verkar den gå mest på placering i förhållande till linjemarkeringen ÄVEN när bilen/lastbilen i filen bredvid vinglar till eller ligger väldigt nära samma linje men från sitt håll så att säga. Ibland känns det lite "obekvämt" nära bilen bredvid så att säga. Samma sak med vissa vägräcken osv. Där jag spontant hade placerat bilen aningens mer till vänster än AP:n gör.
Nya layouten på alla delarna gillar jag. Har inte kollat men hoppas man kan "släcka" mittrutan/byta ut den mot en enkel hastughetsmätare när man inte använder AP:n. Kul och pedagogiskt nu men antagligen lite för plottrigt/rörigt i längden känns det som.
Så mitt betyg blir nog en stabil 4:a där jag innan hade trott som mest en stark 2:a!
Det den har svårast med är då 2:1 vägar där den ofta får problem då en fil öppnar upp till två.
Otroligt fin och pedagogisk visning av vad sensorerna uppfattar och hur bilen jobbar. Riktigt "premium" att min bil är min färg. Att den visar grafiskt när jag blinkar och bromsar. Rattsymbolen svänger, väg/radar/linje markeringarna svänger, bilen framför kommer närmare osv. Visst inga väsentliga funktioner men det ger en helt annan känsla än statiska, stela symboler som det är i andra bilar.
Väldigt enkel och intuitiv att använda, ett klick på farthållarspaken =vanlig farthållare, ett klick till =AP på!
Adaptiva farthållaren känns mycket bättre/mjukare/följsammare nu. Rattrörelserna sker oftast mjukt och "lagom" avvägt. Automatiska helljusavbländningen funkar också kanon. Att den fixar omkörningarna själv med en enkel blinkerstryckning känns också bra. Det mest fantastiska är ju att den kommer att förfinas ytterligare med tiden!
Så överlag känns AP som ett riktigt bra hjälpmedel/assistanssystem. Förut hade jag nog inte varit beredd att betala vidare mycket eller tyckt det var viktigt, men nu har jag nog ändrat åsikt i den frågan. Hoppas bara att alla använder den med "förstånd" så vi slipper olyckor i det längsta...Som sagt var, skulle jag litat på den till 100% och släppt ratten helt och fipplat med något annat så hade det nog hänt ett antal olyckor under de här 65 milen. Funkar klockrent på typ motorväg och med få avfarter, lite trafik osv. I tät trafik och mycket avfarter, filändringar, vägbyggen osv så framkommer begränsningarna ganska snabbt.
T ex verkar den gå mest på placering i förhållande till linjemarkeringen ÄVEN när bilen/lastbilen i filen bredvid vinglar till eller ligger väldigt nära samma linje men från sitt håll så att säga. Ibland känns det lite "obekvämt" nära bilen bredvid så att säga. Samma sak med vissa vägräcken osv. Där jag spontant hade placerat bilen aningens mer till vänster än AP:n gör.
Nya layouten på alla delarna gillar jag. Har inte kollat men hoppas man kan "släcka" mittrutan/byta ut den mot en enkel hastughetsmätare när man inte använder AP:n. Kul och pedagogiskt nu men antagligen lite för plottrigt/rörigt i längden känns det som.
Så mitt betyg blir nog en stabil 4:a där jag innan hade trott som mest en stark 2:a!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Var kan man se de gula effektbegränsningslinjerna i nya instrumentbrädan nu för tiden? Dvs de som kom förut vid hastighetsmätaren när batteriet var kallt eller nära tomt eller motorn överhettad?
Visst, tar man upp effektmätaren så syns det (väl?) där, men om den inte är framme då?
Visst, tar man upp effektmätaren så syns det (väl?) där, men om den inte är framme då?
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Den poppar upp en kort stund på instrumentpanelen när en effektbegränsning är aktiv.TiborBlomhall skrev:Var kan man se de gula effektbegränsningslinjerna i nya instrumentbrädan nu för tiden? Dvs de som kom förut vid hastighetsmätaren när batteriet var kallt eller nära tomt eller motorn överhettad?
Visst, tar man upp effektmätaren så syns det (väl?) där, men om den inte är framme då?
Saknar att den inte ligger i mitten alltid.
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
det går inte att välja bort bilen i mitten med sina ständigt varierande sensoravläsningar. Hoppas och tror det kommer ett val med 7.1 eftersom det är såpass många som har klagat på detta. Hade kunnat vara som i VW/Audis nya instrumentbräda där man har ett "navi mode", vanligt läge, radioläge etc. Inget mervärde egentligen av att få sensorinformationen när man inte kör med AP.Leo skrev:Nya layouten på alla delarna gillar jag. Har inte kollat men hoppas man kan "släcka" mittrutan/byta ut den mot en enkel hastughetsmätare när man inte använder AP:n. Kul och pedagogiskt nu men antagligen lite för plottrigt/rörigt i längden känns det som.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Jag gillar verkligen nya Hold-funktionen... Innan var creep bra för att bilen inte skulle rulla sakta framåt / bakåt vid lite sluttning... Nu har jag stängt av creep helt.
- om och endast om jag vill att bilen ska röra sig så gör den det, varje gång
- om och endast om jag vill att bilen ska röra sig så gör den det, varje gång

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Undrar om bilen har kontroll över situationen i dessa lägen, eller inte. Bilen har ju alla förutsättningar att kunna veta med säkerhet hur många centimetrar den ligger ifrån kanterna, så jag hoppas den vet vad den gör.Leo skrev:T ex verkar den gå mest på placering i förhållande till linjemarkeringen ÄVEN när bilen/lastbilen i filen bredvid vinglar till eller ligger väldigt nära samma linje men från sitt håll så att säga. Ibland känns det lite "obekvämt" nära bilen bredvid så att säga. Samma sak med vissa vägräcken osv. Där jag spontant hade placerat bilen aningens mer till vänster än AP:n gör.

Model X, Pearl White
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Creep stängde jag av för ett par månader sen, och fick en helt ny bil! Mycket lugnare uppträdande i krypfart. Och nu med Hold så funkar det ännu bättre utan creep.
Model X, Pearl White
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Gjorde samma sak - började med creep på eftersom jag hade det på min tidigare fossilare, men det är ordentligt mycket skönare utan. Jag rekommenderar alla att prova att slå av det.Telsa skrev:Creep stängde jag av för ett par månader sen, och fick en helt ny bil! Mycket lugnare uppträdande i krypfart. Och nu med Hold så funkar det ännu bättre utan creep.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Just det där med att den kan ligga och kyssa mittlinjen fastän det ligger en långtradare tätt mot mittlinjen i andra filen är sjukt obehagligt. Där rycker jag in och styr bort.
Dessutom ber den mig att fatta ratten ungefär var femhundrade meter, känns det som (jag brukar hålla händerna vid men inte på ratten). Men det kanske mest är för att jag provat i tät ledtrafik, där autopiloten är lite osäker på sin sak.
Dessutom ber den mig att fatta ratten ungefär var femhundrade meter, känns det som (jag brukar hålla händerna vid men inte på ratten). Men det kanske mest är för att jag provat i tät ledtrafik, där autopiloten är lite osäker på sin sak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut
- tyder detta på att jag annars kör mindre mjukt

- tyder detta på att jag annars kör mindre mjukt

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
bilarna har väl fått bättre förbrukning iom 7.0 har jag för mig. plus att köra med AP tydligen gör att förbrukningen sänks en del.Nicklas skrev:Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut![]()
- tyder detta på att jag annars kör mindre mjukt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Lane departure warning var mycket argare nu. Iaf när jag var på väg över högra sidolinjen så lät och blinkade det - inte bara ett litet brummande i ratten.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Högst ovetenskaplig observation, men jag har reagerat flera gånger på osedvanligt låga snittsiffror i energiappen sen jag uppgraderade.HelectriC skrev:bilarna har väl fått bättre förbrukning iom 7.0 har jag för mig. plus att köra med AP tydligen gör att förbrukningen sänks en del.Nicklas skrev:Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut![]()
- tyder detta på att jag annars kör mindre mjukt
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Någon som vet vad som menas med "Autopark is calibrating"? Trots ett par försök så har jag aldrig fått Autopark att reagera på en lucka mellan två bilar. Samband?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)